İçeriğe Yönlendir

Focus TDCI turbo charger tamiri


Hasan Kerik

Recommended Posts

Hasan Kerik

Selamlar arkadaşlar,

2006 focus tdci ghia cvt aracımın 135000 bakımı sırasında lider otoda Fatih usta turbo chargerı gözle kontrol etti. Milde hafif boşluk ve bir iki pervanede eğiklik gördük. Bir süre bu şekilde kullanımdan sonra ıslık sesi çıkarmaya başlayacağı, değişmezse daha sonra yağ biriktirmeye başlayacağı, belki parçalarının kopup enjektörleri bozabileceği yada yağ birikmesi sonucu motoru istop edemeyip son devir çalışarak subapları eritebileceğinden bahsetti. Bunlar ciddi sorunlar ve bunlarla karşılaşmayı göze alamadım. Islık sesini beklemek yerine biraz araştırdım.

Aracımın Turbo Charger ünitesi ;

Focus TDCi 110HP 1.6L D DV6TED4 03-06 GT1544V 753420-5005S 3M5Q6K682AE

bilgilerine sahip olan charger. Asıl numarası : GT1544V ve markası Garrett. Bu bilinen ve cok kullanılan turboyu Türkiyeye Güven Turbo ve bir iki şirket daha ithal ediyor. http://www.guventurbo.com/ . Güven turbo 1250 TL fiyat çekti. http://www.servistenal.com/ sitesindede 3M5Q6K682AK-1 stok kodu ile kdv dahil 1200 TL ye satılmakta.

Ben turboları biraz incelediğimde bu mekanik parçanın tamir olabileceğine inandım ve tamircileri araştırdım. Birkaç tane buldum ve bana en yakın olan Güneşlideki MekanikTurbo firmasına gittim. Cevizlibağda ve İkitellidede bazı turbo tamir eden atölyeler var.

Burdaki Ustanın adı Şemsettin Usta, ben orada beklerken 2-3 tane turbo topladı, tezgahta 250 dodge , caddy ve markasını bilmediğim kocaman bir tır turbosu vardı. Arka taraftada raflarda pek çok değişik model ve tipte turbo vardı. Şemsettin Usta gemi motorlarının ana motor turbosu ve Jet turbosu :) dışında her türlü turboları tamir ettiklerini söyledi. Ford otosanında her ay pekçok turboyu kendilerine gönderdiklerini söyledi. Ayrıca ben oradayken yurdun çeşitli bölgelerinden turbolarının durumlarını öğrenmek yada turbo göndermek için arayanlar oldu.

Öncelikle burada araçtan turboyu sökmüyorlar . Bunun için irem oto diye bir tamirhaneye yönlendiriyorlar . İrem otoda normalde focusları 120 TL ye söküp takıyorlarmış ancak bana Mekanik Turbo 80 TL dediği için bu fiyata söküp takıldı. Ayrıca 20 TL ye bakır conta kestirilip manifolt ile turbo charger arasına bu takıldı.

Turbo Charger Mekanik turboya götürüldü. Önce turboyu komple söktüler , manifold salyangozu sıcaktan kaynamış ve sökülemedi. Bu parçayı fark almadan değiştirdiler. Turbonun Tamir takımı ve kanatları değişti. Usta kanatlar düzeltilemez düzeltilirken kırılır dedi. Bunun arkasından özel bir cihazda Balans yapıldı. Fatih usta bizim TC'lerin 30.000 devire çıktığını söylemişti. Bu balans makinasında yaklaşık 100.000 devire yakın cevirilerek balans ayarı yapıldı. Aşağıda ki 2 resimde balans değerlerini görüyorsunuz.Normalde 1'in altındaki değerler kabul gören değerlermiş. Benim tamir sonrası değerlerim 0,0 ile 0,1 arasında çıktı.Neredeyse mükemmel. :good1: Ancak herkeste bu değerlere ulaşırmı onu bilemem. Benden önceki bir turboda 0,4 - 0,5 değerini gördüm yaklaşık 50.000 devir civarında .daha alt ve üst devirlerde tekrar 0'a iniyordu.

Garanti olarak 15 gün içerisinde herhangi bir problem olursa biz yaparız dediler. Süre bana az geldi açıkçası. enaz 2-3 ay garanti verilmesi güvenimi arttırırdı. :unknw:

Sökülmesi, tamiri ve takılması yaklaşık 4 saat sürdü. Gerçi 1-1,5 saate biter işin demişlerdi ama bunada razı oldum.

280 TL tamir Takımı, kanatlar ,tamiri ve balansı tuttu,

80 TL söküp takılması (normalde 120 TL alıyorlarmış)

20 TL Bakır conta.

380 TL Toplam tutara mal oldu.

Henüz sorun yaşamaya başlamadığım için arada fazla bir fark göremedim, dolayısıyla orjinalinden pek farkı olmadı, Bu benim için iyi demek. Sadece ilk başlarda biraz duman kokusu aldım. Bunu test ediyorum muhtemelen yoldaki diğer araçların egzost gazı yada contadan kaçırıyor. Daha önceden pür dikkat etmediğim için şimdi bana farklı gibi geliyor olabilir. Çekişte gayet iyi, bir problem yok, ses de gelmiyor. ancak hız sınırının az üstüne kadar çıkarak test ettim. Daha yukarılarda da bir test etmek lazım. Birde tamamen durup dipgaz yaparak kalkıp denemek lazım. Bunlar için uygun ortam bulamadığımdan test edemedim henüz. Şu an için başarılı gözüküyor.Tamir işlemini 2 ocakta yaptırdım. 17 ocağa kadar test zamanım var. Zaman geçtikçe olumlu/olumsuz yönleri ortaya çıkarsa bu konudan devam ederek bildireceğim.

http://img140.imageshack.us/img140/3125/image00103.jpg

Balans Sonucu

http://img339.imageshack.us/img339/900/image00105.jpg

Balans Sonucu

http://img521.imageshack.us/img521/4061/image00106.jpg

Şemsettin Usta

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Doğru olanı yapmışsın... Güle güle kullan...

Yorum bağlantısı
Hasan Kerik
(düzenlendi)

Teşekkürler :) , pek çok kişi Turbo Charger tamiri olmaz değiştirmek lazım dedi ama mekanik bir parçanın tamirinin olamaması bana çok saçma geldi. İnşallah uzun vade de haklı çıkarım :unknw:

Ayrıca imkanı olanlar güvenebilirlerse e-bay de ve bazı amerikan sitelerinde $160 ile $300 dolar arasında sıfır olduğu söylenen TurboCharger lar bulunabiliyor. Tabi dediğim gibi ödeme ve kargo sorunu olmayan ve satıcılara güvenebilenler için. Hatta sadece tdci lar değil tüm motorlara uyan uygun fiyatlı chargerlar var.

Bu arada vermeyi unuttum siteleri : http://turbofiyat.sumerweb.com/index.php?o...=5&Itemid=6

Turbo değiştikten sonra özellikle hava filtresinin 5-6bin KM lerde bir değiştirilmesini, ayrıca turbo tamiri sonrası aracın yağınında değişmesi gerektiğini söylediler. Ben tüm bakımlarını yeni yaptırdığım için bunları yapmadım.

Turbo kullanımındada motoru durdurmadan önce rölantiye indiğinden emin olup bir kaç saniye sonra motoru durdurmamızın ve sabah soğukken ani yüklenmelerden kaçınmamızın yeterli olduğunu söylediler. Yani motoru çalıştır 2-3 dakka bekle yok durdukan sonra 2-3 dakka rölantide çalıştır falan gerekli şeyler değilmiş . İlk çalıştırmada motorun ısınarak TC'yi yağlamış olması , durdururkende TC'nin basıncının düşmüş olması yeterliymiş.

tarihinde Hasan Kerik tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Murat Uzun

Sn.Hasan Kerik,

Verdiğiniz detaylı bilgilerden dolayı size teşekkür ederiz.Güle güle kullanın.6-7 ay sonrasında da turbonuzun performansı hakkında bizleri bilgilendirirseniz seviniriz.Yeni turbo satınalma ya da tamir ettirme seçeneği arasında tercih güçlüğü yaşayanar için aydınlatıcı olacaktır.Selamlar.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
..

Turbo kullanımındada motoru durdurmadan önce rölantiye indiğinden emin olup bir kaç saniye sonra motoru durdurmamızın ve sabah soğukken ani yüklenmelerden kaçınmamızın yeterli olduğunu söylediler. Yani motoru çalıştır 2-3 dakka bekle yok durdukan sonra 2-3 dakka rölantide çalıştır falan gerekli şeyler değilmiş . İlk çalıştırmada motorun ısınarak TC'yi yağlamış olması , durdururkende TC'nin basıncının düşmüş olması yeterliymiş.

Ağzı olan konuşuyor. Kitap 2 dakika bekleyin diyor benim.

Yorum bağlantısı
O.Doğuş Bahçekapılı

Bende 2 ocakta aracımın turbosunu sıfırıyla değiştirdim. Islık sesi epeyi artmıştı.

Götürdüğüm ustalar turbonun tamirini tavsiye etmediler. Bende sıfır için fiyat araştırmaya başladım.

İlk aldığım fiyat herşey dahil 2000 tl

İkincisi 1500 tl

Son olarak arkadaşımın tanıdığından turboyu aldım. Hava filtresi borusu , yağ buharı hortum ve sıfır turbo 1100 tl. İşçilik 125 tl

1225 tl ye bitirdim.

Yorum bağlantısı
Hasan Kerik
Bizim kitapçıkta şöyle yazmakta;

"Motor rölanti devrine düşene kadar bekleyip kontagi kapatiniz. Asla gaz pedalina basmayiniz. Motor yüksek bir devirde durdurulursa, turboşarj motor yag basinci sifira düstükten sonra da çalişmaya devam edecektir. Bu durum turboşarj rulmaninin vaktinden önce aşinmasina yol açar"

Bende bu yöntemle motoru durduruyorum, ustalarda bunu tavsiye ettiler. İlk çalıştırma ve kalkıştada yağlama olana kadar ve biraz motor ısınana kadar cok yüklenmeyin dediler. Ben zaten yüklenmiyor.

Sn.Hasan Kerik,

Verdiğiniz detaylı bilgilerden dolayı size teşekkür ederiz.Güle güle kullanın.6-7 ay sonrasında da turbonuzun performansı hakkında bizleri bilgilendirirseniz seviniriz.Yeni turbo satınalma ya da tamir ettirme seçeneği arasında tercih güçlüğü yaşayanar için aydınlatıcı olacaktır.Selamlar.

Tabiki hatta 6-7 ay beklemedende bir problem olursa da bildireceğim.

Reklam olmayacaksa eger Ankara'da OSTIM de bir yer var.Garret orjinal Turbo(Focus için olan) 650 TL.Fiesta için olan daha pahalı...(Daha küçük ama daha pahalı nedense).380 TL verip bu işlemi yaptırmak yenilenmesine yetiyor.Ancak atıyorum 450 TL gibi tutacak olsa yenisini almak daha mı anlamlı olur değerlendirilebilir.

Aslında revizyonlu turbolar da satılıyor. Yani adama daha önceden gelmiş takımları pervaneleri değiştirilip hazır hale getirilmiş. Burada revizyonlusuna 550 TL fiyat verdiler. Ben tamir yolunu seçtim. Çümki gene 550+80 TL Takma sökme +20 TL conta = 650 TL olacaktı . Birde bildiğim parça kalsın dedim :bambam:

Bende 2 ocakta aracımın turbosunu sıfırıyla değiştirdim. Islık sesi epeyi artmıştı.

Götürdüğüm ustalar turbonun tamirini tavsiye etmediler. Bende sıfır için fiyat araştırmaya başladım.

İlk aldığım fiyat herşey dahil 2000 tl

İkincisi 1500 tl

Son olarak arkadaşımın tanıdığından turboyu aldım. Hava filtresi borusu , yağ buharı hortum ve sıfır turbo 1100 tl. İşçilik 125 tl

1225 tl ye bitirdim.

Uygun yaptırmışsınız bence , benim hesapladığım sıfır turbo için 1200 TL turbo + 150 TL hava ve yağ hortumları + 100 işçilik = 1450 .

Yorum bağlantısı
Türker Gönüllü

turbo onarımını şahin rektifiyede yaptırabilirsiniz

Yorum bağlantısı
Hasan Kerik
Peki turbo sorunu yaşayan arkadaşlar genelde kaç bin kmde bu sorunu yaşamaya başladılar...

Benim araç 138.000 de ben ikinci sahibiyim. İlk sahibi böyle bir problem yaşamış mı bilemiyorum. Aslında bende problem yaşamadım ve yaşamamak için önceden tedbirimi aldım.

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz

Arkadaşlar Merhaba,

Paylaşım gerçekten güzel olmuş. Ben de başıma gelen turbo arızaları ile ilgili tecrübelerimi paylaşmak istedim. İş makinası sektöründe olmam sebebiyle, turbo arızaları ile çok sık olmasa da karşılaşmaktayım. (Şeytan kulağına kimse istemez zaten :D).Yerine göre turbo onarımı yapmaktayız ve tecrübeme dayanarak şunu söylemek isterim ki Hasan Bey tam zamanında müdahale etmiş gibi gözüküyor. Eğer ıslık sesini bekleseydi. Turbonun tamiri kanımca mümkün değildi. (En azından ekonomik değildi.) Turbo en temel hali ile üç bölümde değerlendirilir.

1. Komple Cartridge (Türkçesi kartuş ama bence tam karşılığı değil o yüzden orjinalini yazdım.)

2. Emme Salyangozu

3. Egzos Salyangozu

Komple Cartridge içinde kısaca Türbin Pervanesi (Egzos) , mil, milin içinde durduğu yağ haznesi (kartuş, yatak) ve kompresör (emme) pervanesi bulunur. İşte islık sesi yatak aşınmasına dalalettir. Mil ve yatak değiştirilerek iyi durumdaki kanatlar ile kullanılabilir. Ancak bu durum zaten kanat balansının bozulması neticesinde gerçekleştiği için, kanatların da değişmesi gerekir. Bu da bizi komple cartridge teminine yöneltir. İşte burada Hasan Beyin tam zamanlı müdahalesi arızanın büyümesini engellemiştir. Yalnız şu tespiti yanlış, mekanik olması sebebiyle tamirinin mümkün olması her zaman mümkün değil. Turbo üretimi, uzay teknolojisi diyebileceğim yüksek teknoloji isteyen bir üretim tekniği ister. Dünyada birkaç firma dışında değil turbo, turbonun tamir takımını üreten firma çok azdır. Garrett, Holset, Schwitzer dışında üreten yok gibi bişeydir. Bu yüzden fiyatları ile tekel oluşturururlar. Değil çin, japon firması bile yoktur. (Yani kesinlikle güvenmeyin paranızın çöpe gitmesi garantidir.)Başıma gelen bir hadise Japon malı İş makinalarımıza japon marka turbolarının distribütörlüğünü yapan firma temsilcisi, turbolarından övünerek konuşunca yeni topladığımız motorda denemek üzere 1 takım (2 turbo) turbo istemiş, bağladığız turboların ikisi birden test istayonunda 1 dakika içinde iflas edince ardına bakmadan kaçmıştı. :) Bu yüzden her turbo arızası tamirat ile hallolabilir demek yanlış olur. Çoğu zaman turbo arızaları komple değişim gerektirir. Dakikada 80000-100000 rpm ile dönen bir parçaya çarpan en ufak bir toz zerresi kanadın komple dağılması ile sonuçlanır. Bu yüzden hava filtresi çok önemlidir. Zengin karışım turbonun baş düşmanıdır. Eğer motora giren hava karşılık silindirlere gönderilen yakıt fazla ise ki bunun sebebi hava filtresi, enjektör arızası, bilinçsiz yapılan tuning işlemleri v.b. olabilir. Turbo egzos salyangozunun kıpkırmızı kızadığını görebilirsiniz. Bu da egzos pervanesini kanat uçlarında erimeye bağlı balans bozukluğuna, burdan da yatak ve mil aşınması ile turboyu iflasa götürür.

Ekli resimde emme kanalına giren yabancı cisim sebebi ile emme pervanesi dagılmış ve turboya tamiri mümkün olmayan hasara yol açmış, iş makinası turbosu görülmektedir. Değeri K.D.V hariç 11000 € yani ikinci el bir focus fiyatı. :D

Saygılarımla

Yorum bağlantısı
Hasan Kerik

O zaman halime şükrediyorum tamirini zamanında yaptırdığım için. :) Bilgiler için çok teşekkürler.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Vesile ile, 2elde tdci motor araçlar satın alırken, tampondaki boyadan ziyade, turbo-yakıt sistemini kontrol ettirin, sonradan cüzdanı boşaltabilen faktörler onlardır, sonradan boyanmış parçalar değil...

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mustafa Demirci
Vesile ile, 2elde tdci motor araçlar satın alırken, tampondaki boyadan ziyade, turbo-yakıt sistemini kontrol ettirin, sonradan cüzdanı boşaltabilen faktörler onlardır, sonradan boyanmış parçalar değil...

turbo :rolleyes: bayılıyorum onlara

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz
güzel bilgi vermişsiniz

Teşekkürler

O zaman halime şükrediyorum tamirini zamanında yaptırdığım için. :) Bilgiler için çok teşekkürler.

Gerçekten durumunuz ibretlik, ders niteliğinde. Teşekkürler

turbo :D bayılıyorum onlara

Ben de Ben de :D

Kızaran turboya örnek buldum. Testte böyle bir durumla karşılaşınca biz direk yakıtı kısarız. Turbonun buna uzun süre dayanması mümkün değil.

http://www.youtube.com/watch?v=6RpGKP_FsTc

Yorum bağlantısı
  • 3 ay sonra...
Guest U?ur Ba

Merhabalar,

Bu turbodan gelen ıslık sesi ile ilgili bir sorum olacak:

Bu ıslık sesi gaz verirken mi geliyor? Yoksa gazdan tamamen ayağınızı çekince motor devri düşerken mi geliyor? Bende mesela araç duruken 3bin devire getirip motoru gazı tamamen kesince araç rolanti devrine düşene kadar geçen sürede bir ses geliyor. Bu da bahsedilen sorundan mı kaynaklanıyor acaba?

Yorum bağlantısı
Mehmet Mercan
yok demek istedigim o degil. Sadece urunun degeri belli. Turkiyede satilanlarin ebaydan alindindiginida zannetmiyorum. Aslinda ne kadar ucuz bir parca oldugunu gostermek istedim.

Getiriyim abi bunlardan % 90 karli is :)

Evet sinyal veriyor demektedir.

Yorum bağlantısı
  • 6 ay sonra...
Ayhan Sırtıkara

Hasan hocam, bayağı zaman olmuş izlenimlerinizi yazar mısınız?

Selamlar

Yorum bağlantısı
Hasan Kerik
Hasan hocam, bayağı zaman olmuş izlenimlerinizi yazar mısınız?

Selamlar

Tabiki yazayım :rolleyes:

9 aydan fazla olmuş, yenisini almayıp tamir etme seçeneğini seçtiğim için gayet memnunum. Herhangi bir problem yaşamadım. Sadece herkeste olan turbo hortumunun su plastik parçası kırıldı , onuda cırtlarla bağlayarak hallettik. Turbodan ses gelmesi , performans düşüklüğü gibi bir sorunla da karşılaşmadım. Nitekim yazın deneme yapma fırsatım oldu hız limitinin çok üstlerine de çıkarak test ettim . Yokuşlarda turbonun devrede oldugu devirleri denedim , gayet iyi çalışmaya devam ediyor. Kısaca ben memnunum.

Genede tüm tamirler aynı sonucu verecek diye bir garantide yok. Güvenebileceğiniz bir tanıdığınız varsa tamir yolunu seçebilirsiniz. Yenisi ile tamiri arasında pek bir fark olacağını zannetmiyorum. Nitekim turbo mekanik bir parça ve içindeki tüm hareketli kısımlar değişiyor. Salyangozlar zaten döküm olan parçalar. Onlarda bir kırık, çatlak yoksa değiştirmek çok anlamlı değil.

Teşekkürler, selamlar.

Yorum bağlantısı
  • 5 ay sonra...
Nejdet Vatansever

merhaba arkadaşlar ben focusumu (focus collection 1.6 tdcı 90hp hatcback )şubat 15 de izmir arkas otomotivden teslim aldım şu anda 1200km de kalkışlarda 1 ve 2 viteslerde sanki turbo devreye girmiyor gibi geliyor bana 3. viteste 2000devirde turbonun etkisi bariz belli oluyor ama aynı olay 1 ve 2 viteste olmuyor daha önce 2007 tdcı fiestam vardı onda turbo geçişleri bariz hissediliyordu

forumda dolaşırken yakıt tüketimi konu başlığındaki yorumları okudum benim arabam şu anda 50tl lik mazot ile (3.60tl) (yakıtı opetten alıyorum ) 250km yol gidiyor yol bilgisayarında 7.8l\100km yazıyor acaba benim turboda fabrikasyon bir arıza söz konusu olabilirmi?

Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Orhan Emre

bugun ambulans sesi veren turbo ya veda günüydü..:)

sabah 09.00 da basladıgımız inceden inceye temizlenip büyükbir özenle tamir ve bakımı yapılan turbo su an pek sessiz ...:)

bu arada motorun seside azaldı, ayrıca cekiş olarak %20 daha iyileşti...

orjinal garett iç takımı ile değisen turbo 680 tl'ye maal oldu..

tamir asamasında ki fotoları paylasmak istedim sizce tamirli bir turbo gibi duruyormu?????

tesekkürler canım kardesim yusuf hastürk ellerine emegine saglık...... :)

http://img233.imageshack.us/img233/4899/280420111520.jpg http://img269.imageshack.us/img269/2090/280420111523.jpg http://img861.imageshack.us/img861/2138/280420111524.jpg http://img600.imageshack.us/img600/5274/280420111525.jpg http://img860.imageshack.us/img860/714/280420111526.jpg http://img811.imageshack.us/img811/1783/280420111527.jpg http://img25.imageshack.us/img25/4905/280420111528.jpg http://img90.imageshack.us/img90/1357/280420111529.jpg http://img98.imageshack.us/img98/3081/280420111530.jpg[/img]

Yorum bağlantısı
Vedat Çakır

Arkadaşlar turbo ile ilgili benim de bir sorum olacak.

Mondeo 1.6 Ecoboost aracımı 3 ay önce satın aldım ve şu an 1900 km de. 1700-2300 devir aralığında (turbonun devreye girdiği ve motorun kasa yükünü kaldırmak için uğraştığı an) hafiften bir ıslık sesine benzeyen bir uğultu duyuyorum. 2300 devirden sonra hiç ses yok. Daha önce hiç turbolu araç kullanmadığım için normal midir bilemiyorum. Servis normal olduğunu söylüyor ama konunun uzmanı arkadaşların yorumunu merak ediyorum.

Yorum bağlantısı
Salim İmamoğlu

Turbo hep devrede amma dediğiniz devirlerde vermesi gereken gücü-basıncı tam anlamıyla vermeye başlıyor.Buda ufaktan bir ıslık sesi olarak size geliyor.Yani turbo milide hızla devirleniyor. Herşey normal.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...