İçeriğe Yönlendir

Fiesta 1.25 Brc Ve Sorular


Serkan Özdemir

Recommended Posts

Serkan Özdemir

2013 1.25 fiestama dün itibarıyla Brc kit taktırdım.ilk izlenimlerim çok iyi.Pipolu montaj yapıldı.Kafama takılan birkaç şey var.Aracımın bujilerini değiştirmeli miyim?Bazıları lpg bujisi taktır diyor.Birde fordlarda bobin yakma sorunu oluyormuş!Tecrübeli arkadaşların tavsiye ve yorumlarını bekliyorum.Herkese kazasız belasız ve sorunsuz günler dilerim

Yorum bağlantısı
Serkan Özdemir

Hayırlı olsun.Çok mu yol yapıyorsunuz?

Teşekkür ederim.Normalde yılda 15 bin km civarı yapıyorum ama bu sene durum biraz farklı.heralde bu yıl 25 bin falan yaparım
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

O zaman benzinli pahalıya gelir, tüp taktırmanız normal. Yoksa fiesta çok yakmaz. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ahmet Nalbantoğlu

Bobin yakma durumu diye birşey yok. Yanlış kablo çekilirse öyle oluyor. BRC de böyle bir durum yok.

 

Bujilerini değiştirmen şart değil ancak değiştirmende fayda var. Mevcut bujiler benzin bujisi. LPG'de yetersiz kalıyor.  LPG bujisi gerekiyor. Ben Bosch'un Platin-Iridyum bujilerinden aldım taktım. 100 lira 4'ü. 30.000km değişim aralığı var ancak 50 bin KM kullananlar da var. Düşük devirde özellikle çok farketti. Zaten bilimsel olarak düşük devirdeki verimsiz yanmayı ve boğulmayı engellemek için takıyoruz bu bujileri.

 

Forumda arama yaparsanız daha ayrıntılı yazılar var bu konuda.

 

Saygılar.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ertan Alptekin

Bobin yakma ile ilgili sorunu bir kaç kişiden ben de duydum ama sadece Ford ile ilgili değildi. Ben 60 bin km yol yaptım brc ile. Her bakımda bujileri değiştiriyorum.

Zaten bilimsel olarak düşük devirdeki verimsiz yanmayı ve boğulmayı engellemek için takıyoruz bu bujileri.

bunu pek anlamadım :)
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Serkan Özdemir

Bobin yakma durumu diye birşey yok. Yanlış kablo çekilirse öyle oluyor. BRC de böyle bir durum yok.

 

Bujilerini değiştirmen şart değil ancak değiştirmende fayda var. Mevcut bujiler benzin bujisi. LPG'de yetersiz kalıyor.  LPG bujisi gerekiyor. Ben Bosch'un Platin-Iridyum bujilerinden aldım taktım. 100 lira 4'ü. 30.000km değişim aralığı var ancak 50 bin KM kullananlar da var. Düşük devirde özellikle çok farketti. Zaten bilimsel olarak düşük devirdeki verimsiz yanmayı ve boğulmayı engellemek için takıyoruz bu bujileri.

 

Forumda arama yaparsanız daha ayrıntılı yazılar var bu konuda.

 

Saygılar.

Teşekkür ederim.Aracın marka model ve motoruna göre farklı mı oluyor bu lpg bujileri?Yada standart mı?
Yorum bağlantısı
Ahmet Nalbantoğlu
(düzenlendi)

Bobin yakma ile ilgili sorunu bir kaç kişiden ben de duydum ama sadece Ford ile ilgili değildi. Ben 60 bin km yol yaptım brc ile. Her bakımda bujileri değiştiriyorum.

bunu pek anlamadım :)

 

Elimden geldiğinde izah etmeye çalışayım.

 

LPG ile Benzin yakıtı aynı motorda aynı şekilde yansa da, gerek püskürtülme şekli, gerek yanma karakteristiği açısından birbirinden farklı yakıtlar. Benzinli araçlarımıza LPG montajı yapıyoruz ve enjeksiyon sürelerini benzin enjektörlerine giden zamanlara göre ayarlıyoruz. Püskürtülecek miktarı da benzin ikamesi olacak şekilde ayarlıyoruz. Buraya kadar herşey tamam, peki ateşleme kısmı?

 

Biliyorsunuz her aracın aynı yakıtı yakmasına rağmen bujisinin yapısı ve açısı farklı oluyor. Biz burada yakıtı da değiştiriyoruz. Sıvı şekilde püskürttüğümüz benzin yerine, ısıtılmuş ve buharlaştırılmış Bütan-Propan karışımını silindire gönderiyoruz. Sonuç olarak ta ateşleme avansının farklılığından kaynaklanan sorunlar ortaya çıkıyor.

 

viofus.jpg

 

Grafikte LPG ile Benzin arasındaki avans farkını görüyoruz. Düşük devirlerde LPG daha zor ve geç bir yanma karakteristiği gösterir iken, yüksek devirlerde ise Benzinden kolay bir yanma gösteriyor. Bu yüzden genelde aracına LPG taktıran ve performansı yüksek değil de yeterli seviyede olan (1.4 - 1.6 atmosferik) araç sahipleri LPG takıldıktan sonra düşük devirde aracın isteksiz olduğunu, vuruntulu çalıştığını, ancak yüksek devirde fark olmadığını belirtiyorlar. Zaten bu şikayet anlattıklarım ile birebir örtüşüyor.

 

Sebebi de bujilerimizin ekonomi sınıfı ucuz bujilerden olması. Mesela Accord 2.4 lerde aracın üstüne standart olarak sivri uçlu platin-iridyum bujiler geliyor. Orjinalinden başka buji olmaz, platin-iridyum bujilere karşı olan taş kafalı ustalar için dipnot olarak belirteyim. Neyse konumuza dönersek bu bujiler ekonomi sınıfı ucuz bujiler ve benzinde yeterli oluyorlar. Ancak LPG'de yetersiz kalıyorlar. Verimli bir yanma sağlayamıyorlar. Özellikle düşük devirde bu durum ayyuka çıkıyor. Bu sefer bobinde doğal olarak zorlanıyor. Bobinin de ömrü azalıyor.

 

Sonuç olarak : Bize ne gerekiyor?

 

1 : Öncelikle ısıtarak gönderdiğimiz bir yakıt sözkonusu. Soğuk bir buji gerekli. Bu bizi pek ilgilendirmiyor çünkü LPG için gerekli bujimizi aracımıza özel üretilmiş kod ile seçeceğiz. Bütün hepsi istenen seviyede olacak. Ancak işin teoriğinin kavranması açısından anlatıyorum.

 

spark.png

 

Bujilerin uç kısmı, yani burun porseleninin bulunduğu kısım 400 ila 800 C derece ısınması gerekir. Bu sıcaklık, yanma sonu orta ve şasi elektrotları üzerine gelen kurumun temizlenmesini sağlar. Aksi halde, yüksek voltaj, tırnakların arasını kapatan kurumun üzerinden kıvılcım meydana getirmeden devresini tamamlar.

 

Ancak, burun porseleninin çalışma sıcaklığı 1000 C derecenin üzerine çıkması halinde erken ateşlemeye ve elektrotların çabuk yıpranmasına yol açar. Buji imalatçıları çalışma sıcaklığı yönünden, değişik motorlar için çeşitli bujiler imal ederler. Çalışırken en az ısınan bujiye soğuk buji, en çok ısınan bujiye de sıcak buji denir. Soğuk bujide burun porseleni daha kısadır. Burada toplanan sıcaklık kısa yoldan motor soğutma suyuna geçerek bujinin soğumasını ve soğuk kalmasını sağlar.Sıcak bujide burun porseleni daha uzundur. Burada toplanan sıcaklık uzun bir yol kat ettikten sonra motor soğutma suyuna geçer. Bu nedenle buji daha az soğuyacağı için sıcak kalır.

 

Bu sebepten dolayı; Sıcak bir buji, LPG yakıtında doğal olarak istenenden hızlı patlamaya ve vuruntuya sebep olur. Aynı şekilde soğuk bir buji de sıcak bir buji isteyen yakıtta yakıtın patlamada tam yakılamamasına ve bir kısmının çiğ atılmasına sebep oluyor.

 

 

2 : LPG yakıtına uygun uca ve tırnak aralığına sahip bir buji.

 

Yanma avansını ve kıvılcım şiddetini bu yakıta uygun şekilde yapabilmek için buna ihtiyacımız var. Bu yüzden yüksek ısıya dayanıklı platin-iridyum maddesinin kullanıldığı sivri uçlu açısı fabrikasyon bu yakıta göre ayarlanmış bir bujiye ihtiacımız var.

 

Örnek olarak basitçe göstereyim :

 

2lsaeky.jpg

 

 

Bu bujiler LPG'li aracınızda yanma veriminizi arttıracak. Bunun sonucu olarak daha sağlıklı çalışan, düşük devirlerde daha canlı olan, bu sebepten de daha uzun ömürlü bir bobine ve daha tasarruflu yol alan bir araca sahip olacaksınız.

 

Aynı zamanda Platin-Iridyum bujilerin ömrü normal bujilerden çok daha uzundur. Bosch benim aracım için sattığı normal bujiler için 10 bin değişim aralığı belirler iken, Platin-Iridyum LPG bujileri için 30.000 aralık belirlemiş. Çoğu forumda 40-50 bin KM kullanan ve söktüğünde hala sapasağlam olduğunu belirtenler var. Mantıken de öyle olması gerekiyor. Ancak 30.000 aralığından hesaplarsak bile faydalı. Her bakım değiştirmek zorunda kalmıyorsunuz. Ben aracım için 4 tanesini bulunduğum ildeki Bosch Car Servisinden 100 liraya temin etmiştim. İnternette o zaman 60-70 tl gibi fiyatları vardı.

 

 

 

Teşekkür ederim.Aracın marka model ve motoruna göre farklı mı oluyor bu lpg bujileri?Yada standart mı?

 

 

Aracınız için hangi bujinin uygun olduğuna ve detaylı bilgilerine şuradan bakabilirsiniz: http://www.bosch-automotive-catalog.com/tr/

 

Not: Normal bujilerin açısını daraltarak kullanmak kesinlikle yanlış bir uygulamadır. Aracınızdaki ekonomik buji hem sıcak bir buji, hem de daralttığınız zaman açısı bozulacak. Yapısı da o açıya uygun değil. Bu yapıldığında aracın yanma dengesini daha çok bozulıyor. Benzinli kullanımlarda aracın benzini çiğ atmasına yol açıyor. Ayrıca bobin arızalarının da önü açılmış oluyor. Çoğu LPG'li araçta bobin arızaları bu sebeplerden kaynaklanmakta, yanlış kablo çekimi ve buji aralığının daraltılması. Bunu yapmayın.

 

Saygılar.

tarihinde Ahmet Nalbantoğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Serkan Özdemir

Hocam verdiğin linkte arama yaptım ama aracıma uygun lpg bujisini bulamadım.Beceremedim galiba.2013 fiesta 1.25 için lpg bujisini nasıl bulabilirim.Teşekkür ederim.

Yorum bağlantısı
Serkan Özdemir
(düzenlendi)

listye göre 1.25 motor için lpg bujisi tanımlamamış ford. mesela 1.6 focus ta mevcut

http://www.bosch-automotive-catalog.com/tr_TR/internet/ECAT/vehicle-info/-/vehicle/equip/FOR/5578/d5go77cfffo54qqtkf1po0b15pm3ammo

iridium seçeneği

1.25 fiesta için lpg bujisi bulamayacak mıyız yani? tarihinde Serkan Özdemir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

lisetede yok en iyisi bosch baiyisine de yüz yüze gidip sormak. yakınlarda var mı?

Yorum bağlantısı
Serkan Özdemir

lisetede yok en iyisi bosch baiyisine de yüz yüze gidip sormak. yakınlarda var mı?

Aydındayım.Burda bosch servisi var.Gittim sordum,bilgisayardan baktı bulamadı.Araç bilgilerimi aldı.Araştırıp dönerim dedi.Bakalım pazartesi dönecek mi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...