İçeriğe Yönlendir

Navigasyonların Atası: Gyrocator


Mahmut Sayar

Recommended Posts

Mahmut Sayar
(düzenlendi)

Navigasyonların atası

Honda Gyrocator; Otomobilde ilk navigasyon

Günümüzde araçlarda yaygın bir şekilde kullandığımız birçok donanım geçmiş dönemlerde oldukça ender bir şekilde ve pahalı olarak kullanılabiliyordu. Ayrıca bu donanımların bazıları uzay ve yarış teknolojilerinden geliştirilerek hayatımıza girmiştir. Bunlardan belki de en bilineni ve önemlisi artık yaygın bir şekilde kullanılan ve hayatımızın bir parçası olan navigasyon sistemleridir diyebiliriz.

Otomobillerde ilk kullanımı ise bundan 35 yıl yani önce Honda tarafından gerçekleştirilmiştir. Yaptığı sayısız ve ilginç patent başvuruları ile günümüz teknolojilerine büyük katkısı olan Japon Honda markası 1981 yılında dünyanın bir araçta kullanılan ilk harita bazlı navigasyon sistemini tanıtmıştı. A.B.D kökenli Alpine ses sistemleri, Stanley Elektrik ve Mitsubishi'nin katkıları ile geliştirilen bu sistem Honda'nın 1981 model Accord ve Vigor modellerinde kullanılmıştı. Ancak bu sistem günümüzün modern ve kullanımı oldukça kolay navigasyon sistemlerinden oldukça farklı bir çalışma prensibine sahipti.

Honda Gyrocator

6inch (15cm) genişliğinde bir CRT tipi yeşil renkli ekrana sahip olan Honda Electro Gyrocator'de haritalar ekranda görünmüyordu ve şeffaf plastik tabakalara basılı şekilde bir fotoğraf albümü muhafazasında geliyordu. Sürücü ilk olarak gideceği bölgenin haritasını Honda tarafından temin edilen şeffaf haritalardan seçiyor ve daha sonra gideceği noktayı bu harita üzerinde özel silinebilir kalem ile işaretliyordu. Ardından üzerinde işaretleme yapılan şeffaf plastik haritayı ekranın önüne bir muhafaza yardımıyla yerleştiriyordu.

Honda Gyrocator şeffaf haritalar

Aracın ne hızla gittiği ise navigasyondan şanzımana bağlı olan bir servo dişli vasıtasıyla tespit ediliyordu. Uydudan aracın konumunu belirleyen cihaz ise bagajda yer alıyordu. Bu sayede 1kb ram hafızasına sahip sistem bilgisayarı aracın ne kadar mesafe aldığını ve konumunu tespit edebiliyordu. Aracın yönünü tespit etmek için ise Gyroskop görevi gören iki tel arasında gidip gelen helyum gazı ile sağlanıyordu. Ekranda yanıp sönen bir nokta şeklinde görülen araç, yol aldıkça ilerliyor ve doğru yol izleniyorsa kalem ile işaretlenen noktaya yaklaşılıyordu.

Bu sayede gideceğiniz yerin neresinde olduğunuz anlaşılabiliyordu. Sistemde günümüzdeki gibi sesli bir yardımcı olmadığı gibi oklarla da yol tarifi bulunmuyordu. Sadece yanıp sönen noktayı takip etmek ve doğru yolun izlenip izlenmediğinden emin olmak gerekiyordu. Kısacası cihaz sadece konumunuzu gösteriyordu. Aşağıdaki videoda sistemin çalışma prensibini açık bir şekilde görülebilir.

Günümüz navigasyon sistemlerine göre oldukça kısıtlı ve kullanışsız bir sistem gibi görünse de dönemin en gelişmiş ve hayranlık uyandıran icatlarından birisi olmasıyla öne çıkan Honda Gyrocator 1981 yılında bu günün fiyatlarına göre A.B.D'de yaklaşık olarak 7000Dolar fiyat etiketine sahipti. Honda Accord modelinin A.B.D'de şu anda 22.000Dolar bedel karşılığında satıldığı düşünülürse, navigasyon sisteminin bedeli tam tamına aracın 3'de 1'ine denk geliyordu. Bu da ülkemiz fiyatlarına göre neredeyse 40.000-45.000TL'ye denk geliyor.

Yani B Segmenti bir otomobil ile neredeyse aynı fiyata böyle bir opsiyon sunuluyordu. Günümüzde ise marka ve modele bağlı olmak üzere navigasyon sistemleri 1.500TL ile 15.000TL arasında fiyatlara sahip. Kısacası 35 yılda gelinen nokta oldukça dikkat çekici ve bu da teknolojinin ne kadar hızlı bir şekilde aktığını gözler önüne seriyor.

honda-navigation-1981-3.jpg

Alıntı:sekizsilindir

tarihinde Mahmut Sayar tarafından düzenlendi
  • Beğen 17
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...