İçeriğe Yönlendir

Mondeo MK3 Jatco enteresan bir sorun


Harun Kocaçalışkan

Recommended Posts

Harun Kocaçalışkan

Selam arkadaşlar,

 

Arabamda garip bir davranış değişikliği farkettim. (Bu da servise yazılım güncellemesine gittikten sonra olmuş olabilir ama olmamış da olabilir)

 

1. Şimdi yokuş aşağı gidiyoruz diyelim. Ben normalde frene bas çek yaparsam araba hemen bir düşük vitese geçip motor freni yapardı. Artık bunu yapmıyor.

 

2. Dün Bolu dağı inişinde bir şey daha denedim. Arabayı 60 km/sa 'a kadar yavaşlattım. Sonra vitesi manuel olarak 4'e aldım. Sonra da D moduna alıp ayaklarımı pedallardan çektim. Ne gaza ne de frene basıyorum. Araba haliyle yavaş yavaş hızlanmaya başladı. Devir de yükseldi 2000'e kadar. Sonra 80 km/sa'e gelince araba bir üst vitese geçti. Normalde geçmemesi gerekmez miydi?

 

Ford broşüründe şöyle anlatmışlar;

 

Alıntı

Downhill mode - Similarly, Durashift 5-tronic senses downhill gradients and adjusts shifting conditions. If the vehicle is accelerating but the throttle pedal is not depressed accordingly, the transmission is capable of shifting into lower gears to reflect the driver's intended speed. This action is not initiated until the driver signals that less acceleration is required by applying the brake pedal. Renewed throttle application cancels downhill mode, once again allowing upshifting.

 

Şu da land rover dokümanından

 

Alıntı

Downhill recognition
On downhill slopes there is a tendency for automatic gearboxes to upshift due to the increase in
vehicle speed and the decrease in throttle angle.
The reduction in engine braking causes the driver to use the brakes. A downhill slope is
recognised by EAT ECU as an increase in vehicle speed with the decrease in throttle angle.


When a downhill slope is recognised and the brakes are applied, the shift pattern is over-ruled and
the gearbox shifts down a gear if engine speed allows. The downhill mode is cancelled upon
application of the throttle.

 

Farkındayım çözülmesi çok zor ve kurcaladıkça başka şeylere problem verebilecek bir sorun gibi duruyor. Bu konu hakkında bir fikri olan var mı acaba? Aküyü çıkarıp taksam düzelir mi :/

 

Muhtemel sorulara cevaplar;

1. Hız sabitleyici çalışıyor, frene basınca devreden çıkıyor.

2. Vites geçişlerimde sarsıntı, vuruntu vs. yok.

3. Arabada çekiş problemi yok.

 

Aslında yolda çok problem teşkil etmiyor çok lazım olursa kendim vites düşürüyorum ama sebebini merak ediyorum tabi :biggrin: 

 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Gök

tek deneme değildir sanırım . uzun süreli 10 20 yerde test ettinizmi . kısaca araba hiçbir inişte vites düşürmüyormu yani ?

Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
24 dakika önce, Ali Gök yazdı:

tek deneme değildir sanırım . uzun süreli 10 20 yerde test ettinizmi . kısaca araba hiçbir inişte vites düşürmüyormu yani ?

İnişte vites düşürüyor o da ben frene basıp yavaşlarsam haliyle düşürüyor araba yavaşladığı için. Ama bu şanzımanlarda iniş modu, çıkış modu, sport mod gibi modlar var. Şanzıman bunlardan uygun olanı kendisi seçiyor. İnişlerde sen gaza basmıyorsan ve gaza basmadığın halde araba hızlanmaya devam ediyorsa frene dokunduğun anda bir alt vitese geçmesi gerekir. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Serkan Toker

Aküyü söküp biraz bekledikten sonra şanzıman huy değiştiriyor. Bu aralar akü falan sökülüp takıldı mı ? Bir de mesela benim arabada bir sigorta atmış şanzıman manuel moda geçmiyordu. Sigortaları da bir kontrol edebilirsin, fren lambaları veya fren devresi ile ilgili sorun olabilir.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
17 dakika önce, Serkan Toker yazdı:

Aküyü söküp biraz bekledikten sonra şanzıman huy değiştiriyor. Bu aralar akü falan sökülüp takıldı mı ? Bir de mesela benim arabada bir sigorta atmış şanzıman manuel moda geçmiyordu. Sigortaları da bir kontrol edebilirsin, fren lambaları veya fren devresi ile ilgili sorun olabilir.

Serkan bey şimdi frende bir sorun olsa diye düşündüm, araba P modundan çıkmaması lazım çünkü vites değiştirmek için frene basıyoruz. Ya da hız sabitleyiciyi frene basınca kapatmaması lazım. Gaz pedalı sensörüyle alakalı bir sorun olsa dedim, Kick Down yapınca ya da yokuş çıkarken gaz verince hemen vites düşürüyor.

 

Dediğiniz gibi aküyle alakalı olabilir. Bu aralar sökülüp takılmadı ama ben sökeceğim. Bu şanzımanların ECU'su tüm sensör değerlerini hafızada tutup ona göre kendini adapte ediyormuş. yine Land Rover dokümanından;

 

Alıntı

The EAT ECU memorises the signal values of the gearbox sensors and actuators. These stored
values ensure optimum gearbox performance is achieved at all times.
This information is lost if battery voltage is too low, for example if the battery becomes discharged.
The EAT ECU reverts to default readings on first engine start after a battery discharge or
disconnection. The EEPROM facility in the ECU allows the stored values to be re-learnt, ensuring
optimum gearbox performance.

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Yazılım sonrası oluşan bir durumdur. 

Yeniden öğrenecektir.. 

 

İnilen rampanın dikliğine göre davranışı değişiklik gösterir. Hafif eğimden iniliyorsa bir vites küçültürken dik bir yerden inerken iki vites küçültebilir. 

Rampa eğimi azaldığında bir vites veya bir kaç vites büyütebilir. 

İnerken devir aşırı yükselmiş ise motora zarar vermemek için vites büyültebilir.

Genelde benim gözlemim şu şekilde idi.. : Rampa eğimi az ise ve ayağımı gazdan çektiysem vitesi büyütmez.. Ayağımı frene koyarsam bir vites küçültür. Sert fren yaparsam 2 vites küçültür vs.. Ama her yol, yük, motor sıcaklığı ve sürücü davranışına göre tavrı değişir.. 

  

 

 

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
17 dakika önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Yazılım sonrası oluşan bir durumdur. 

Yeniden öğrenecektir.. 

 

İnilen rampanın dikliğine göre davranışı değişiklik gösterir. Hafif eğimden iniliyorsa bir vites küçültürken dik bir yerden inerken iki vites küçültebilir. 

Rampa eğimi azaldığında bir vites veya bir kaç vites büyütebilir. 

İnerken devir aşırı yükselmiş ise motora zarar vermemek için vites büyültebilir.

Genelde benim gözlemim şu şekilde idi.. : Rampa eğimi az ise ve ayağımı gazdan çektiysem vitesi büyütmez.. Ayağımı frene koyarsam bir vites küçültür. Sert fren yaparsam 2 vites küçültür vs.. Ama her yol, yük, motor sıcaklığı ve sürücü davranışına göre tavrı değişir.. 

  

 

 

 

Teşekkürler Mehmet bey, aynen benimki de bu şekilde çalışıyordu. Hatta ben bazen frene basınca bu araba niye vites düşürüyor diye söyleniyordum yokuş inerken kendim vitesi artırıyordum. Şimdi sen misin söylenen deyip düşürmüyorum dedi sanırım. Belki tekrar öğrenir :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ersin Alan

Yazılım sonrası olduğuna göre zamanla tekrar sürüş karakterini öğrenip normal dönecektir diye düşünüyorum 

Yorum bağlantısı
Erhan Karaman

şanzıman öğrenir sözü daha önceleri de geçmişti ancak bir aletin birşeyi öğrenebilmesi için yapay zekaya sahip olması gerekmez mi? neyi nasıl öğrenebiliyor bu şanzıman,bir kaynakta yazıyor mu bu durum? bir türlü anlamlandıramadığım bir durum. bunu açıklayabilen var mı?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Eren Gökmen
(düzenlendi)
8 dakika önce, Erhan Karaman yazdı:

şanzıman öğrenir sözü daha önceleri de geçmişti ancak bir aletin birşeyi öğrenebilmesi için yapay zekaya sahip olması gerekmez mi? neyi nasıl öğrenebiliyor bu şanzıman,bir kaynakta yazıyor mu bu durum? bir türlü anlamlandıramadığım bir durum. bunu açıklayabilen var mı?

zeka degil de sürüs karakterinize göre cevap veriyor diyebiliriz. Sizin sürüs davranislarinizi analiz edip size en uygun sekilde ayarliyor kendini. Bir navigasyon programinda vardi buna benzer bir sey mesela. senin kendi tercihin olan yollari kaydedip (ögrenip) daha  sonraki rotalar icin oradan rota ciziyor. ama mesela aksam saatlerinde o yolu kullanmayip baska yolu kullaniyorsan bunu da ögrenip aksam diger kullandigin yoldan rota ciziyor gibi...

yani sanzimanin da bir yazilimi var ve tuttugu kayitlara göre tepki veriyor

tarihinde Eren Gökmen tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Erhan Karaman
7 dakika önce, Eren Gökmen yazdı:

zeka degil de sürüs karakterinize göre cevap veriyor diyebiliriz. Sizin sürüs davranislarinizi analiz edip size en uygun sekilde ayarliyor kendini. Bir navigasyon programinda vardi buna benzer bir sey mesela. senin kendi tercihin olan yollari kaydedip (ögrenip) daha  sonraki rotalar icin oradan rota ciziyor. ama mesela aksam saatlerinde o yolu kullanmayip baska yolu kullaniyorsan bunu da ögrenip aksam diger kullandigin yoldan rota ciziyor gibi...

yani sanzimanin da bir yazilimi var ve tuttugu kayitlara göre tepki veriyor

açıklama için teşekkürler. benim araç benim istediğim tarzı bir türlü öğrenemedi malesef. ben gaza basınca hızlansın istiyorum o koca beygir ve koca torkuyla,lakin illaki alt vitese atıyor böğürüyor sonra hızlanıyor.:)

Yorum bağlantısı
Eren Gökmen
(düzenlendi)
6 dakika önce, Erhan Karaman yazdı:

açıklama için teşekkürler. benim araç benim istediğim tarzı bir türlü öğrenemedi malesef. ben gaza basınca hızlansın istiyorum o koca beygir ve koca torkuyla,lakin illaki alt vitese atıyor böğürüyor sonra hızlanıyor.:)

sizinki hiperaktifse biraz dikkatini veremiyordur :)

Saka bir yana bazi püf noktalari vardir. Ben kullanmadigim icin o konuda tavsiye veremiyorum. Ama ani hizlanma icin alt vitese atip bögürmesi normal bence (kick down olayi)

tarihinde Eren Gökmen tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Liman

Jatco'nun da bir şey öğrendiği yok zaten :)
Sabreder uzun vakit geçirirse kullanan, kendisi onunla aynı frekansta salınmayı öğreniyor.

Yoksa standart bir otomatik şanzıman işte.
Mondeo için konuşursak, bu şanzıman enjektörlerdeki kodlama sorunudan bile etkileniyor ve saçmalayabiliyor onu biliyorum, tecrübeyle sabit.

O yüzden bu tür sıkıntılarda mutlaka çok yönlü incelemek gerekiyor. Öğrenmesini beklersek muhtemelen bizi mezun eder diye düşünüyorum.

Kalın sağlıcakla...

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Serkan Toker
3 saat önce, Mustafa Liman yazdı:

Jatco'nun da bir şey öğrendiği yok zaten :)

 

Jatco öğrenir mi bilmem de ben ondan çok şey öğrendim.. :D

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
9 saat önce, Mustafa Liman yazdı:

Jatco'nun da bir şey öğrendiği yok zaten :)
Sabreder uzun vakit geçirirse kullanan, kendisi onunla aynı frekansta salınmayı öğreniyor.

Yoksa standart bir otomatik şanzıman işte.
Mondeo için konuşursak, bu şanzıman enjektörlerdeki kodlama sorunudan bile etkileniyor ve saçmalayabiliyor onu biliyorum, tecrübeyle sabit.

O yüzden bu tür sıkıntılarda mutlaka çok yönlü incelemek gerekiyor. Öğrenmesini beklersek muhtemelen bizi mezun eder diye düşünüyorum.

Kalın sağlıcakla...

 

Kutup başını bi söksene :)

Öğreniyor mu öğrenmiyor mu gör :)

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mustafa Liman
10 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

 

Kutup başını bi söksene :)

Öğreniyor mu öğrenmiyor mu gör :)

 

 

Defalarca söktüm, 12 saat takmadan beklediğim bile oldu ne ümitlerle.
Yine ben öğrendim, onun huyuna gitmeyi :D

 

 

7 saat önce, Erhan Karaman yazdı:

Benim bir kac kez sokuldu kutup basi. Hic bir sey degismedi

 

+1919

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Sizinkiler akılsızmış.. 

Benimki direk yeniden doğmuştu :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Liman
33 dakika önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Sizinkiler akılsızmış.. 

Benimki direk yeniden doğmuştu :D

 

Senden evvel ne çektiyse garibim :D

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan

Bu sabah duzelmis. Dun sicaklik sensorunu degistirmistim belki onla alakalidir belki de degildir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...