İçeriğe Yönlendir

Bozuk Lpg Kalibrasonu Nelere Sebep Olur, Nasıl Tespit Edilir


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Bozuk bir lpg kalibrasyonu; en belirgin şekilde sabah benzinle olan ilk çalışmada sorunlara sebep olur.

Araç, çalışır ancak rölanti düşüktür, stop etme meyillidir. gaz yemez yada geç tepki verir, stop eder. Tekrar edilen marş düzgündür ancak motor ısınıp lpg'ye geçene kadar bu şekilde devam eder. 

Motor ısındıktan sonra, daha rahat çalışacağı için bu tür sorunlar genelde motor soğukken görülür. 

 

Buna sebep şudur;

Araç lpg'de çalışırken, lpg kalibrasyonu bozuksa, araç bu sorunu tolere etmek için çalışma ayarlarını değiştir ve bu ayarı kaydeder.. 

Lpg'nin fakirde çalıştığını düşünelim. Silindirlere gerekenden az lpg gitmesi demektir. Araç bu eksikliği düzeltmek için enjektör açık kalma sürelerini uzatır. 

Tam tersi, lpg kalibrasyonu zengin ise, araç enjektör açık kalma sürelerini kısaltır ve motorun düzgün çalışmasını sağlar.

Araç bu gözlemi sürekli yapar ve son 100-150 km de oluşan log sürekli kayıt edilir. 

 

Bozuk kalibrasyonla, Lpg'ye göre tutulan loglar sabah motorun ilk çalışmasında kullanıldığında ise, Lpg'ye göre tutulan loglar benzine uymaz.

Fakir lpg ye göre açılıp kapanan enjektörlerden lpg'ye göre çok daha fazla benzin geçer ve araç boğulur..

Zengin lpg'ye göre açılıp kapanan enjektörlerden lpg'ye göre daha az benzin geçeceği için araç beslenemez yakıt yetersiz gelir.

 

Tespit:

1- Araç 100-150 km kadar sadece benzinle kullanılmalı, logların yeniden oluşması sağlanmalı ve araç gözlenmelidir. Sabah ilk çalışmadaki sorunlar ortadan kaltı ise, lpg kalibrasyonu bozuk demektir ve araç hiç lpg'ye geçirilmeden uzman bir lpg'ciye götürülmeli ve araçtaki düzgün loglar yeni yeniden kalibrasyon yapılmalıdır.

 

2- Aracınızda ortalama yakıt tüketim verisi varsa bu gözlenmeli, Lpg tüketimi yol bilgisayarında görülen tüketimden % 15-20 daha fazla olmalıdır.

Örnek, yol bilgisayarında 10 litre görüyorsanız, lpg tüketiminiz 11,5-12 litre arasında olmalıdır. Olması gerekenden daha az ise lpg kalibrasyonu zengin, araç bunu telafi etmek için enjektör açık kalma süresini kısıyor, daha fazla ise lpg kalibrasyonu fakir, araç bunu telafi etmek için enjektör açık kalma süresini uzatıyor demektir. Çünkü, araçlar tüketim hesaplamasını enjektör açık kalma süresine göre hesaplar. 

  • Beğen 24
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Emin Önal

İlk kez lpgli araç kullanacaklar (benim gibi) yada lpgli kullanıp hakim olmayanlar için önemli bilgiler.

Son maddeyi geçen gün sohbet sırasında tesadüfen Servet abiden öğrenmiştim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Bozuk kalibrasyon sonucu oksijen sensörü tolarens dışı veri okur, sonrasında hava yakıt oran hatası verir. Araç artık sabit hava yakıt oranı ile çalışır ve enjektör açma kapama süreleri sabitlenir. Böyle kullanım sonucu aracın yanma odasında ciddi ısı oluşur ve mekanik problemler başlar. Bunu bilmeyen yurdum insanı, ağğbi lpg motor yiyor derken biryandan da çayını yudumlar.

  • Beğen 15
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
10 dakika önce, Servet Aydın yazdı:

Bozuk kalibrasyon sonucu oksijen sensörü tolarens dışı veri okur, sonrasında hava yakıt oran hatası verir. Araç artık sabit hava yakıt oranı ile çalışır ve enjektör açma kapama süreleri sabitlenir. Böyle kullanım sonucu aracın yanma odasında ciddi ısı oluşur ve mekanik problemler başlar. Bunu bilmeyen yurdum insanı, ağğbi lpg motor yiyor derken biryandan da çayını yudumlar.

 

Aynen. Ben diğer sorunlara girmemiştim... Silindirlerde oluşan yüksek ısı subap yanıklarının en büyük sebebi.. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Ama sonuç motorun yenmesidir. Önemli olan gerçekte ne olduğu değil vatandaşın algısıdır. 

 

Algı...yönetilmelidir...

 

 

Kalitesiz merdiven altı lpg..... :)

 

 

 

 

 

not: Son midibüs kazasındaki tur ruhsatlı olup olmamaya kafayı takan yetkili ağızlar.... belli ki adam hızlı viraja girmiş.

 

Hız kontrolu yapılıyor mu bu ülkede yapılmıyor mu? neden kurallara uymuyoruz? Çünkü balık baştan kokmuş..Kural yasa tanımazlık tepeden tırnağa işlemiş..

 

"kanun devleti" olmayı öğrenirsek 70 yazan yerde 70 le gideriz.

bir tarafta hız kontrolunu sadece gelir kapısı olarak görüp daha sonra "vatandaşı rahat bırakın" diyen yetkililer. Öte yanda "bişi olmaz abi" diyenler diğer tarafta "arabanın hakkını veecen" diyenler..

 

LPG neymiş ki?

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Emrah Taşpınar
14 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Bozuk bir lpg kalibrasyonu; en belirgin şekilde sabah benzinle olan ilk çalışmada sorunlara sebep olur.

Araç, çalışır ancak rölanti düşüktür, stop etme meyillidir. gaz yemez yada geç tepki verir, stop eder. Tekrar edilen marş düzgündür ancak motor ısınıp lpg'ye geçene kadar bu şekilde devam eder. 

Motor ısındıktan sonra, daha rahat çalışacağı için bu tür sorunlar genelde motor soğukken görülür. 

 

Buna sebep şudur;

Araç lpg'de çalışırken, lpg kalibrasyonu bozuksa, araç bu sorunu tolere etmek için çalışma ayarlarını değiştir ve bu ayarı kaydeder.. 

Lpg'nin fakirde çalıştığını düşünelim. Silindirlere gerekenden az lpg gitmesi demektir. Araç bu eksikliği düzeltmek için enjektör açık kalma sürelerini uzatır. 

Tam tersi, lpg kalibrasyonu zengin ise, araç enjektör açık kalma sürelerini kısaltır ve motorun düzgün çalışmasını sağlar.

Araç bu gözlemi sürekli yapar ve son 100-150 km de oluşan log sürekli kayıt edilir. 

 

Bozuk kalibrasyonla, Lpg'ye göre tutulan loglar sabah motorun ilk çalışmasında kullanıldığında ise, Lpg'ye göre tutulan loglar benzine uymaz.

Fakir lpg ye göre açılıp kapanan enjektörlerden lpg'ye göre çok daha fazla benzin geçer ve araç boğulur..

Zengin lpg'ye göre açılıp kapanan enjektörlerden lpg'ye göre daha az benzin geçeceği için araç beslenemez yakıt yetersiz gelir.

 

Tespit:

1- Araç 100-150 km kadar sadece benzinle kullanılmalı, logların yeniden oluşması sağlanmalı ve araç gözlenmelidir. Sabah ilk çalışmadaki sorunlar ortadan kaltı ise, lpg kalibrasyonu bozuk demektir ve araç hiç lpg'ye geçirilmeden uzman bir lpg'ciye götürülmeli ve araçtaki düzgün loglar yeni yeniden kalibrasyon yapılmalıdır.

 

2- Aracınızda ortalama yakıt tüketim verisi varsa bu gözlenmeli, Lpg tüketimi yol bilgisayarında görülen tüketimden % 15-20 daha fazla olmalıdır.

Örnek, yol bilgisayarında 10 litre görüyorsanız, lpg tüketiminiz 11,5-12 litre arasında olmalıdır. Olması gerekenden daha az ise lpg kalibrasyonu zengin, araç bunu telafi etmek için enjektör açık kalma süresini kısıyor, daha fazla ise lpg kalibrasyonu fakir, araç bunu telafi etmek için enjektör açık kalma süresini uzatıyor demektir. Çünkü, araçlar tüketim hesaplamasını enjektör açık kalma süresine göre hesaplar. 

İyi günler Mehmet abi benim aracimda atiker sistem takılı ve yazıdaki sorunun aynısı mevcut , sabah ilk çalıştırmada rölanti dalgalanmasi mevcut bazen stop ettigide oluyor ikinci mars bikerede aliyor fakat rolanti gezinimi isinincaya kadar 2 dakika suruyor , sonra gunboyu sorun olmuyor , araci aldigimdan beridir 1 yildir boyle ilk zamanlar takiyordum bikac ustaya gosterdim fakat bi cozum bulamadim , simdi sizin yontemi deneyip cozume ulasmaya çalışacağım , soruma gelirsem 150 km benzinde kullanin demissiniz bu şehir ici veya dışı fark edermi ,

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
İyi günler Mehmet abi benim aracimda atiker sistem takılı ve yazıdaki sorunun aynısı mevcut , sabah ilk çalıştırmada rölanti dalgalanmasi mevcut bazen stop ettigide oluyor ikinci mars bikerede aliyor fakat rolanti gezinimi isinincaya kadar 2 dakika suruyor , sonra gunboyu sorun olmuyor , araci aldigimdan beridir 1 yildir boyle ilk zamanlar takiyordum bikac ustaya gosterdim fakat bi cozum bulamadim , simdi sizin yontemi deneyip cozume ulasmaya çalışacağım , soruma gelirsem 150 km benzinde kullanin demissiniz bu şehir ici veya dışı fark edermi ,

Farketmez. 100-150 km civarı yeni loglar oluşur.
Şehir içinde daha kısa mesafede çözüleceğini umuyorum.
Yorum bağlantısı
Tahir Ak

son olarak open loop bölgesinin aşırı fakir kalmaması için lpg haritasından 8ms değerlerini 9ms ve sonrası için aynı değerler atamak fayda sağlayabilir

Son olarak aracınız 2000 model ve sonrası ise mutlaka ama mutlaka lpg kiti nin obd li olanını taktırın ve ustacık'a obd Adaptasyonunu açtırın

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Barış Özarslan
18 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Bozuk bir lpg kalibrasyonu; en belirgin şekilde sabah benzinle olan ilk çalışmada sorunlara sebep olur.

Araç, çalışır ancak rölanti düşüktür, stop etme meyillidir. gaz yemez yada geç tepki verir, stop eder. Tekrar edilen marş düzgündür ancak motor ısınıp lpg'ye geçene kadar bu şekilde devam eder. 

Motor ısındıktan sonra, daha rahat çalışacağı için bu tür sorunlar genelde motor soğukken görülür. 

 

Buna sebep şudur;

Araç lpg'de çalışırken, lpg kalibrasyonu bozuksa, araç bu sorunu tolere etmek için çalışma ayarlarını değiştir ve bu ayarı kaydeder.. 

Lpg'nin fakirde çalıştığını düşünelim. Silindirlere gerekenden az lpg gitmesi demektir. Araç bu eksikliği düzeltmek için enjektör açık kalma sürelerini uzatır. 

Tam tersi, lpg kalibrasyonu zengin ise, araç enjektör açık kalma sürelerini kısaltır ve motorun düzgün çalışmasını sağlar.

Araç bu gözlemi sürekli yapar ve son 100-150 km de oluşan log sürekli kayıt edilir. 

 

Bozuk kalibrasyonla, Lpg'ye göre tutulan loglar sabah motorun ilk çalışmasında kullanıldığında ise, Lpg'ye göre tutulan loglar benzine uymaz.

Fakir lpg ye göre açılıp kapanan enjektörlerden lpg'ye göre çok daha fazla benzin geçer ve araç boğulur..

Zengin lpg'ye göre açılıp kapanan enjektörlerden lpg'ye göre daha az benzin geçeceği için araç beslenemez yakıt yetersiz gelir.

 

Tespit:

1- Araç 100-150 km kadar sadece benzinle kullanılmalı, logların yeniden oluşması sağlanmalı ve araç gözlenmelidir. Sabah ilk çalışmadaki sorunlar ortadan kaltı ise, lpg kalibrasyonu bozuk demektir ve araç hiç lpg'ye geçirilmeden uzman bir lpg'ciye götürülmeli ve araçtaki düzgün loglar yeni yeniden kalibrasyon yapılmalıdır.

 

2- Aracınızda ortalama yakıt tüketim verisi varsa bu gözlenmeli, Lpg tüketimi yol bilgisayarında görülen tüketimden % 15-20 daha fazla olmalıdır.

Örnek, yol bilgisayarında 10 litre görüyorsanız, lpg tüketiminiz 11,5-12 litre arasında olmalıdır. Olması gerekenden daha az ise lpg kalibrasyonu zengin, araç bunu telafi etmek için enjektör açık kalma süresini kısıyor, daha fazla ise lpg kalibrasyonu fakir, araç bunu telafi etmek için enjektör açık kalma süresini uzatıyor demektir. Çünkü, araçlar tüketim hesaplamasını enjektör açık kalma süresine göre hesaplar. 

şu anda basımda olay :) logların tekrar oluşması için 1 ay benzinle kullanacağım,oluşan sorunum rolantinin dengesizliği idi benzinde hiç bir sorunum yok

Yorum bağlantısı
Tahir Ak
şu anda basımda olay [emoji4] logların tekrar oluşması için 1 ay benzinle kullanacağım,oluşan sorunum rolantinin dengesizliği idi benzinde hiç bir sorunum yok

gerek yok o kadar benzin yakmayın. bu yaklaşık 100 km kullanın. ama her devirde belli bir süre kullanın
en sağlam ltft değeri o şekilde oluşur
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Barış Özarslan
20 dakika önce, Tahir Ak yazdı:


gerek yok o kadar benzin yakmayın. bu yaklaşık 100 km kullanın. ama her devirde belli bir süre kullanın
en sağlam ltft değeri o şekilde oluşur

aynı şeyi söyledim bende 200-300 km kullansam olmaz mı dedim en az 1 ay kullan dedi ? 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
45 dakika önce, Tahir Ak yazdı:


gerek yok o kadar benzin yakmayın. bu yaklaşık 100 km kullanın. ama her devirde belli bir süre kullanın
en sağlam ltft değeri o şekilde oluşur

+

Normal kalkış, sert kalkış, Her vitesle ara hızlanma, her vitesle yavaşla ve hızlan, her vitesle gazı tam bırak tam bas, yumuşak kullan, sert kullan. devirsiz kullan, devirli kullan.. Hepsi yapılmalı :) 

 

 

30 dakika önce, Barış Özarslan yazdı:

aynı şeyi söyledim bende 200-300 km kullansam olmaz mı dedim en az 1 ay kullan dedi ? 

 

Gereksiz... kim dedi bunu ?

Yorum bağlantısı
Tahir Ak
 
Gereksiz... kim dedi bunu ?

tabi. ama anlık yapılırsa ltft değeri oturmaz çünkü uzun dönme yakıt trim önemli..
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

İyi de.. Bir ay diye bir ustalık tabiri mi olur... 

Ben ayda 3 bin km yol yapıyorum.. Barış bey belki 30 km kullanacak... 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Karahan

Benim merak ettiğim şu. Diyelim ki yazdığınız sorunların çözümüne benzinde kullanıp lpg yi hiç açmadan yeniden kalibrasyon yaptırmak dediniz. Arabaya lpg bağlatırken akü sökülüyor ve montaj öyle sağlanıyor. Sonra akü takılıp kalibrasyon yapılıyor. Akü söküldükten sonra aracın benzin haritası silinmiyor mu?  O zmn ilk montajdan sonra yapılan kalibrasyon da hatalı olur?  Diyelim ki kalibrasyonu yolda yaptı o zmn da lpg açık kapalı açık kapalı...  Olacağı için benzin haritasını nasıl kopyalayacak?  Yada yolda kalibrasyon yeterliyse neden aracı 100_150 km sadece benzinde kullaniyoruz? 

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
7 dakika önce, Mustafa Karaca yazdı:

Benim merak ettiğim şu. Diyelim ki yazdığınız sorunların çözümüne benzinde kullanıp lpg yi hiç açmadan yeniden kalibrasyon yaptırmak dediniz. Arabaya lpg bağlatırken akü sökülüyor ve montaj öyle sağlanıyor. Sonra akü takılıp kalibrasyon yapılıyor. Akü söküldükten sonra aracın benzin haritası silinmiyor mu?  O zmn ilk montajdan sonra yapılan kalibrasyon da hatalı olur?  Diyelim ki kalibrasyonu yolda yaptı o zmn da lpg açık kapalı açık kapalı...  Olacağı için benzin haritasını nasıl kopyalayacak?  Yada yolda kalibrasyon yeterliyse neden aracı 100_150 km sadece benzinde kullaniyoruz? 

 

 

Akü sökülünce benzin haritası siliniyor, ancak aracınız ilk günkü haline dönüyor.. Aracınız ilk günkü halinde olmadığı için güncel harita lazım. 

İlk montajdan sonraki kalibrasyonlar genelde hatalıdır, bu sebeple 2-3 bin km sonra tekrar gel derler.. Sorunları görürler ve düzeltirler.. 

Yolda kalibrasyon yaparken önce bu saydıklarımı benzinde yapıp aracın o an ne yaptığını kopyalayıp lpg'ye uyarlıyorlar. 

 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
3 saat önce, Tahir Ak yazdı:

son olarak open loop bölgesinin aşırı fakir kalmaması için lpg haritasından 8ms değerlerini 9ms ve sonrası için aynı değerler atamak fayda sağlayabilir

Son olarak aracınız 2000 model ve sonrası ise mutlaka ama mutlaka lpg kiti nin obd li olanını taktırın ve ustacık'a obd Adaptasyonunu açtırın

LPg takacaklara diyorum, oksijen sensörünü bağlatın ve yolda kalibrasyon yaptırın

50 dakika önce, Mustafa Karaca yazdı:

Benim merak ettiğim şu. Diyelim ki yazdığınız sorunların çözümüne benzinde kullanıp lpg yi hiç açmadan yeniden kalibrasyon yaptırmak dediniz. Arabaya lpg bağlatırken akü sökülüyor ve montaj öyle sağlanıyor. Sonra akü takılıp kalibrasyon yapılıyor. Akü söküldükten sonra aracın benzin haritası silinmiyor mu?  O zmn ilk montajdan sonra yapılan kalibrasyon da hatalı olur?  Diyelim ki kalibrasyonu yolda yaptı o zmn da lpg açık kapalı açık kapalı...  Olacağı için benzin haritasını nasıl kopyalayacak?  Yada yolda kalibrasyon yeterliyse neden aracı 100_150 km sadece benzinde kullaniyoruz? 

 

Yol kalibrasyonu en idealidir

37 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

Mesela 7depo lpg bitirip 1 depo benzinde giderim ben olsam. Rutinde.

Lpg'li araçlarımda yapardım

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Barış Özarslan
4 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

+

Normal kalkış, sert kalkış, Her vitesle ara hızlanma, her vitesle yavaşla ve hızlan, her vitesle gazı tam bırak tam bas, yumuşak kullan, sert kullan. devirsiz kullan, devirli kullan.. Hepsi yapılmalı :) 

 

 

 

Gereksiz... kim dedi bunu ?

lev car servis var oranın ustası

4 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

+

Normal kalkış, sert kalkış, Her vitesle ara hızlanma, her vitesle yavaşla ve hızlan, her vitesle gazı tam bırak tam bas, yumuşak kullan, sert kullan. devirsiz kullan, devirli kullan.. Hepsi yapılmalı :) 

 

 

 

Gereksiz... kim dedi bunu ?

lev car servis var oranın ustası

3 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

İyi de.. Bir ay diye bir ustalık tabiri mi olur... 

Ben ayda 3 bin km yol yapıyorum.. Barış bey belki 30 km kullanacak... 

ben aylık ortalamımı söyledim ustayada anlamadım gitti :) 6 ayda 3000 km yapmışım 

Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış
3 saat önce, Çağlar Bayur yazdı:

Mesela 7depo lpg bitirip 1 depo benzinde giderim ben olsam. Rutinde.

Abi neden 7 depo, özel bir sebebi var mı?

Yorum bağlantısı
Onur Boga

Aracın sürekli log güncellediğini yeni öğrendim. İyi oldu öğrendiğim. Teşekkür ederim Mehmet abi

Yorum bağlantısı
Tahir Ak
Lpg'li araçlarımda yapardım

02 sensörü bağlansa ne olacak. hangi lpg ecu su oksijen sensörü ne göre geri bildirim yapıp düzeltme yapıyor ki?
Yorum bağlantısı
Fatih Emre

Merak ettiğim bir nokta var. Benzinde araçları düzgün çalışan arkadaşlar söylerlerse sevinirim. Aracınız benzinde iken ivmelenmede ve yavaşlamada(yokuş aşağı iniş de olabilir) iken STFT değerleriniz ne oluyor? (LTFT değerini de yazarsanız sevinirim.) Yine LPG moduna geçtiğinizde ivmelenme ve yavaşlamada aynen benzindeki değerler gibi yakıt trim stratejisini LPG ecusu takip edilebiliyor mu? 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

02 sensörü bağlansa ne olacak. hangi lpg ecu su oksijen sensörü ne göre geri bildirim yapıp düzeltme yapıyor ki?

Brc
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...