İçeriğe Yönlendir

2004 Fiesta 1.4 Duratec Motoru Nasıl Mahvettim?


Selim Kaya

Recommended Posts

Selim Kaya
(düzenlendi)

Öncelikle konuyu, teknik anlamda detaylandıracak bilgim olmadığı ve birazda mizahi bir yaklaşımla anlatacağım için bu bölümde açtım.

Yaptığım hataları bir başkasının yapmaması ümidiyle...

 

Malum, bayram geldi... Tatilciler, memlekete gidenler ve iznin ilk günü arefe gününe denk gelince hayatımda görmediğim şehirler arası bir trafik yoğunluğuna denk geldim.

 

IMG_1005.JPGIMG_1016.JPG

 

İlk kare Gerede otoban çıkışı. Trafik durmuş vaziyette. İkinci kare de Osmancık sonrası Mürseller civarı. Yine durmuş bir trafik. Tosya 'da da trafik vardı ancak elimdeki görseller durumun vahametini anlatamadığından paylaşmıyorum. Sadece şu kadarını söyleyebilirim ki köy yollarına giren arabaları görünce ne yapıyor ki bunlar demiştim. Cehalet böyle bir şey ya, meğer alternatif güzergah öneren navigasyonlarını dinliyorlarmış. Çok sonra uyandım işe...

 

Konu başlığına neden olan olaylar zinciri İzmit 'te otobana teker değdirmemle başladı. Ama nasıl bir trafik. Bağlantı yollarından dahil olanlar veya çıkmak isteyenlerin olabileceği düşüncesiyle açılır ümidiyle girdik bir maceraya.

 

Yakıt durumum da kritik seviye. İlk istasyona girmem gerek. O derece yani. Niye otobana girmeden almadıysam... Her neyse. Zor bela ilk istasyona ulaştım. Ama ne göreyim. Aman Allahım... Benzin-Motorin kuyruğu ayrı, LPG kuyruğu ayrı. LPG kuyruğuna girdim. Bekledim de bir süre. Acayip bir duygu...

 

Doldurduk depoyu yola devam niyetiyle istasyondan çıkıp burnumuzu ilk araya sokmaya çalışıyorum. Ne mümkün... Bir sürede yola çıkabilmek için bekledim. Ama acıdan zevk alırcasına sinirlenmiyorum. Gülüyorum halime ne işim var benim burada diye. Hal bu ki amaç, Trabzon 'a bayram namazına yetişmek.

 

Çanakkale 'den yola çıkış saatim Cuma günü 22:00. Pazar sabahı 5:30 'a varmam gerek. İçimde bir şüphe tabi. Acaba gidebilecek miyim? Neyse. Geceyi otobanda geçirdim diyebilirim. Bir mola yerine çektim uyudum 45 dk kadar. Yetti de. Dedim bu otoban bitecek nasılsa. Ankara trafiği ayrılınca güzel güzel giderim diye düşünüyorum. Bir ara rahatladı trafik. Oh be. 90 'ı gördüm ya ibrede... Nasıl mutluyum.

 

Derken Gerede çıkışından çıktım. 2-3 km gitmemişimdir. Trafik kilit. Durmuş vaziyette. Yukarıdaki ilk görsel Gerede çıkışından sonra ücretsiz yol. Bir süre dur kalk devam ettim. Güneş yükseliyor bir taraftan da. Hava sıcak, arkada çocuk huzursuz. Bir ara bir baktım sağ ön farın oradan buhar yükseliyor. Hararet ibresi normal. Yine de çektim kıyıya. Bir taraftan da düşünüyorum. Bu sıcakta nasıl bitecek bu yol diye. Bir süre sonra buhar kesilince biraz su takviyesi ile yola devam dedik. Kaç km bu şekilde gittik bilmiyorum...

 

Zaten bu esnada canına okumaya başladım arabanın sanırım. Neyse epeyce bir zaman sonra bir yerde açıldı trafik rahatladık. Derken Tosya 'ya gelmeden yine durdum. Ya sabır. Yine ne oldu? Uzunca bir kaplumbağa ilerleyişinden sonra üst geçit çalışması nedeniyle servis yoluna verilen trafiğin neden olduğunu gördük.

 

Neyse bunu da atlattım derken, Osamancık 'tan sonra Mürseller denilen bir yerde yine trafik. Niye duruyoruz, nerede açılıyor bu trafik hiç bir fikrim yok tabi. 3. sıradaki GSM şirketinin EDGE seviyesindeki çekim gücü ile trafiği de takip edemiyorum.

 

Nasıl biter bu çile derken bir de ne göreyim. Adam duble yolun ters istikametinde yakmış dörtlüleri emniyet şeridinden gidiyor. Değer mi ilk virajda bir ağır vasıtayla burun buruna gelmeye. Ne yalan söyleyeyim tek başıma olsam değer diye düşünmedim değil. Arkada hanım ve çocuk olmasa takılmıştım peşine.

 

İki ayrı yerde kısa mesafelerde olsa, yol çalışması nedeniyle tek şeride düşen trafiği de atlattık epey sonra. Bu arada bir kez daha su kaynattım tabi. Hararet bir kademe yükselmişti burada. Yine çekip beklemiştik bir süre.

 

Gümüşhacıköy 'den sonra rahattı artık trafik. Nasıl mutluyum anlatamam. Ceylan gibi seke seke gidiyorum resmen. Ve tam bu iş bitti artık derken, Ordu 'nun içerisinde ne olduysa oldu.

 

Görünürde hiç bir sorun yokken Hararet 3/4 seviyesine, durmaya vakit bulamadan 4/4 seviyesine fırlayıverdi. Tam Sagra fabrikasının arkasında ne yapacağımı bilemez halde kala kaldım. Kaputu açtım ne bir duman ne bir buhar ne fan sesi ne de bir sıcaklık hissi. Hiçbirisi yok.

 

Sağ olsun @Mehmet Ozyurek yetişti telefonla. Bir kaç yönlendirme ile sorunu tespit etmeye çalıştık. Doğru yolda da ilerledik. Yerinden dahi kımıldatmamamı tavsiye etti. Ben olsam bu cehaletle dura kalka giderdim herhalde. Arabayı yakmadıysam @Mehmet Ozyurek sayesindedir :)Ordu 'daki forumdaşlardan @Mustafa Karabulut 'a ulaşmam için gerekli bilgileri verdi. Kısa süre sonra ustasıyla birlikte yanımdaydı sağ olsun. Kısa bir kontrolden sonra sorunun devir daim olduğu kanısına vardık.

 

Bu sırada saat 20:00 civarı. Yani 22 saattir yoldayım. Sabaha bayram namazına, arabadaki problemi halledip Salı günü kayın biradere kız istemeye gideceğiz. Yani araba Salı gününe lazım. Olay arefe günü ve açık tek bir yer yok. Parça bulabilmemiz mucize yani. Salı günü lazım olunca araç alternatif çözümlere de yönelelim dedik. Bu sırada kayın babamda bir taraftan Ordu 'daki tanıdıklarına ulaşmaya çalışıyor. Bir yakınına ulaştı. O da yanımızda. O da görüştü ustasıyla. Pazartesi olur büyük ihtimal, olmazsa Salı günü yetişir umuduyla bıraktık arabayı.

 

Devir daim değişince iş bitecek diye düşünüyoruz tabi. Pazartesi dükkan açılmayınca Salı günü çıktım yola. İstikamet Ordu. Yolda aldık ilk haberi. Bugüne yetişmeyebilir dediler. Dedim olmaz. Yetişmeli. Araba lazım.

 

Neyse vardık arabanın yanına üst kapak açılıyor. Hararetten dolayı yamulma var mı yok mu kontrol edilecek. Baktım ki gerçekten yetişmeyecek büktüm boynumu ayrıldım sanayiden. Araba kiralamak istedik ama malum bayram nedeniyle Ordu 'da bir tane boşta araba bulamadık. Yapacak bir şey yok. Bindim otobüse geri dönüyorum.

 

Bir süre sonra gelen telefonla adeta dumura uğradım. Yıkıldım. Kahroldum. Piston-Gömlek çizik. Motor inecek diyor usta. Derin bir sessizliğin ardından ne yapalım sağlık olsun diyebildim sadece. Mevcut halinin fotoğraflarını gönderdi bu arada. Durum pek iyi görünmüyor.

 

IMG_1043.JPG

 

IMG_1041.JPGIMG_1042.JPGIMG_1044.JPG

 

Bir hafta sonra teslim alabildim arabayı. Bu süre içerisinde yine irtibatta olduk tabi ustayla ama, ne kadar da olsa arabanın yanında değilim ve işler freni boşalmış kamyon gibi bayır aşağı gitmeye başlamıştı artık.

 

IMG_1082.JPGIMG_1083.JPGIMG_1084.JPG

 

IMG_1085.JPGIMG_1086.JPG

 

Motor toplanma aşamasında gönderilen fotoğraflar...

 

Değişen parçalara gelince...

 

IMG_1143.JPG

 

Tahliye deposu mevcut çatlakları nedeniyle değişti. Bu çatlaklardan sıvı kaçırmıyor ama, ilk fırsatta kendini bırakacak gibi.

 

IMG_1144.JPG

 

Contamız...

 

IMG_1145.JPG

IMG_1146.JPG

 

Baş şüphelimiz su pompası (devir daim)

 

IMG_1147.JPG

IMG_1148.JPG

 

15000 km önce değiştirdiğimiz Dayco kayış ve gergi bilyası seti.

 

IMG_1149.JPG

 

Ne olduğunu bilmediğim bir parça.

 

IMG_1150.JPG

 

Yağ pompası

 

IMG_1151.JPG

 

Nerenin contası bilmiyorum artık...

 

IMG_1152.JPG

 

Açmadığını düşündüğümüz termostat.

 

IMG_1153.JPG

 

KM olarak çok olmamıştı değişeli. Orijinal FoMoCo bujilerden kalanlar.

 

IMG_1154.JPG

 

Çizilmiş piston başları. Pek iyi görünmüyor. Hatta hiç iyi görünmüyor.

 

IMG_1157.JPG

 

Subap takımından kalanlar. Hepsi değişmiş gerçi de ben parçaları da isteyince bunları bulabildiler sanırım. Çok üstelemedim geri kalan nerede diye :) 

IMG_1158.JPG

 

Ne olduğunu bilmediğim diğer şeyler.

 

Çok konuştum biliyorum. Kısaca ne demek istiyorum.

- Siz siz olun Arefe günü kesinlikle yola çıkmayın.

- Araba ben hararet yapıyorum, farkında mısın derse ve bunu iki defa yapıyorsa hatta ve hatta daha önceleri de bu gibi vukuatlar varsa, bir sorun olduğunu ve ihmal etmeden adam gibi bakım yaptırmayı ihmal etmeyin. Triger seti değişirken devir daim de değişse bu halde değildim belki de. Maliyetinden kaçmadım elbet. Tamamen bilgisizlik.

- Tüm bunların sonucunda çıkacak maliyeti olabildiğince yüksek tutun ki son rakamı görünce ne yazıyor burada diye defalarca kez bakmayın toplam rakama :) 

- Güzel bir forum birlikteliğimiz var. Yola çıkmadan her ihtimale karşı güzergah üzerindeki forumdaşlardan haberdar olun. Bilmediğiniz bir yerde güvenilecek yegane yer burası bence. Yeri gelmişken @Mustafa Karabulut 'a tekrar teşekkür ederim. Keşke parça bulabilecek bir zaman aralığında olabilseydik ya da arabanın bir hafta kalacağını önceden bilebilseydik.

 

Sonuç:  Rakam vermek ne kadar doğru olur bilmiyorum ama, yine de bu gibi bir işe girişeceklere örnek olması adına 5.000 TL 'den biraz fazla tuttu. Parça, Rektefe, İşçilik tamamı. Eskisine nazaran daha iyi elbette araba. Ufak tefek eksik ve çıkan problemleri zaman içerisinde karşılaştıkça gidereceğiz tabi. Mesela yolda gelirken klima açılınca gelen kayış sesini @Mehmet Ozyurek 'in tarifiyle çözdük. Sadece V kayışına bir miktar su dökmek yetiyormuş meğer. Sonrasında dün sabah fark ettim. Arabanın altında biraz su birikmiş. Bir çay tabağı alanı kadar. Tahliye deposunun çıkış hortumu biraz gevşemiş sanırım. Sıktık. Takipteyiz.

 

En son olarak... @Murat Ersel Çevik 'e verdiği psikolojik destek için de teşekkür ederim. Haklısın abi. Bi buluşma yapıp dana çevirirdik. :mangal:

 

Uzun bir yazı oldu. Yine farkındayım. Ama doluydum bu konuda. Paylaşıp rahatlamak istedim. Sabredip okuyandan, vaktini aldığım için helallik isterim. Kalın sağlıcakla.

tarihinde Recep Selim Kaya tarafından düzenlendi
  • Beğen 17
Yorum bağlantısı
Ahmet Ekici

Acaba şimdi ne olacak diye merakla okudum. Çok geçmiş olsun, talihsizlik bu olsa gerek. Tam bayram arefesinde olacak iş değil.

 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selim Kaya

Bu arada benimle birlikte aynı sorun ile gelen MK4 Mondeo vardı. KM daha 90.000 'de. Usta farklılığından bahsetti motorun. Rektefe olamayacak durumdaymış. Benimki ile aynı arıza seviyesi olsa bile onarımı mümkün değilmiş. En son ben arabayı alırken sandık içerisindeydi yeni motoru. 8.500 TL cik miş... Benzinli 1.6 MK4 Mondeo motoru.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Geçmiş olsun, hararet göstergesi ne durumdaydı, geç mi farkettiniz

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selim Kaya
2 dakika önce, Evren Erakçora yazdı:

Geçmiş olsun, hararet göstergesi ne durumdaydı, geç mi farkettiniz

 

500 mt içerisinde tavan yaptı. Öncesi normaldi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Alper Tuğlu

Büyük geçmiş olsun.

Para ile telafisi olanlara üzülmemek,cana gelmediği için şükretmek lazım.

 

 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Sezgin Yılmaz

anlayamadığım konu  hararet konusu 2 sefer başımıza geldi bu güne kadar termostat kaynaklı (1 i fsm köprüsünün üzerinde şaka gibi)

Araç harareti algıladığında 2 silindir olarak çalışmaya başlıyor ve istediğin kadar gaz versende giremiyorsun diğer 2 silindiri soğutma olarak kullanıyor vs vs bir teknoloji bu duratec motora ford koymamış mı anlamadım?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Arif Aykın

Geçmiş olsun benim gibi daha yeni 1 senelik şöför olanlar için iyi bir örnek olmuş tabi böyle olsun istemezdik

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Murat Ersel Çevik

Vah kardeşim vah. Ne yerdik o parayı ocakbaşında. :D

Neyse bununla geçmiş olsun. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Keskin

Akacak kan damarda durmaz saglik olsun.

Para ile halledilebilecek islere kafa takmaya degmez gecmis olsun.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Selim Kaya

 

7 saat önce, Sezgin Yılmaz yazdı:

anlayamadığım konu  hararet konusu 2 sefer başımıza geldi bu güne kadar termostat kaynaklı (1 i fsm köprüsünün üzerinde şaka gibi)

Araç harareti algıladığında 2 silindir olarak çalışmaya başlıyor ve istediğin kadar gaz versende giremiyorsun diğer 2 silindiri soğutma olarak kullanıyor vs vs bir teknoloji bu duratec motora ford koymamış mı anlamadım?

 

Böyle bir sistemi olduğunu zannetmiyorum. Olsa da bunu anlayacak pozisyonumuz yoktu. Sürekli 1. viteste ilerlediğimiz için gaz veremiyorduk. Önlem olarak LPG 'yi kullanmasam bile olurdu belki de. Aklıma gelmedi hiç. :( 

 

5 saat önce, Murat Ersel Çevik yazdı:

Vah kardeşim vah. Ne yerdik o parayı ocakbaşında. :D

Neyse bununla geçmiş olsun. 

 

Etine dolgun bir dana keserdik hakikaten :) 

 

6 dakika önce, Fatih Keskin yazdı:

Akacak kan damarda durmaz saglik olsun.

Para ile halledilebilecek islere kafa takmaya degmez gecmis olsun.

 

Asıl canımı sıkan 140.000 'de komple motor yaptırmak oldu. 200.000 küsür olsa sevinebilirdim belki de. Sadece zamansız ve plansız oldu. Gerçi 5. sahibiyim arabanın. Geçmişine de hakim değilim. Asıl kazanımım tecrübe oldu bu olayda :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Recep Demirci

Büyük geçmiş olsun. Benimde bir an önce bu tür işleri iyi öğrenmem lazım.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Atagenç

Geçmiş olsun. En azından şehre uzak bir yerde bırakıp da rezillik yaşatmamış.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Cok gecmis olsun. Belki de bayramda bi kazadan korudu sizi bu olay. Bardagin dolu tarafından bakalim.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Serkan Toker

Geçmiş olsun hocam. Hararet durumunda ilk yapılacak iş kaloriferi sıcak konuma alıp fanı en son kademeye almak. Ilık hava geliyorsa devirdaim bozuktur, çok riskli. Araç hareket edebilse bir nebze soğur ama dur kalk trafikte kenara çekmek en mantıklısı. Kontak hemen kapatılırsa durduğu yerde daha fazla ısınır. Komple motor alınsa bu kadar masraf ve zaman almaz bu arada. Dizel 1.4 motoru 5 bin liraya veriyorlar.. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Cihat Küçükay

Geçmiş olsun. Benim Volvo'da da hararet sorunu yaşamıştım ama sizinki kadar şiddetli olmadı çok şükür...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ersen Tapan

Bununla geçmiş olsun. Fiestaların hararet göstergesine pek itibar etmeyin. Şüphe duyduğunuz zaman test menüsünden dijital olarak kontrol edin. İbre 105 derecede de aynı yerde 60 derecede de. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selim Kaya
10 dakika önce, Murat Atagenç yazdı:

Geçmiş olsun. En azından şehre uzak bir yerde bırakıp da rezillik yaşatmamış.

 

Onu düşündüm hep ben de. Araba tıka basa dolu. Arkada yaşını henüz doldurmuş bebek. Neler çekerdik dağ başında kalsam düşünemiyorum. Şükür yine de halimize.

 

3 dakika önce, Sani Gerşon yazdı:

Cok gecmis olsun. Belki de bayramda bi kazadan korudu sizi bu olay. Bardagin dolu tarafından bakalim.

 

Doğru söylüyorsunuz. Belki de çıkacak vardı. En zararsız böyle çıktı. :) 

 

Şimdi, Serkan Toker yazdı:

Geçmiş olsun hocam. Hararet durumunda ilk yapılacak iş kaloriferi sıcak konuma alıp fanı en son kademeye almak. Ilık hava geliyorsa devirdaim bozuktur, çok riskli. Araç hareket edebilse bir nebze soğur ama dur kalk trafikte kenara çekmek en mantıklısı. Kontak hemen kapatılırsa durduğu yerde daha fazla ısınır. Komple motor alınsa bu kadar masraf ve zaman almaz bu arada. Dizel 1.4 motoru 5 bin liraya veriyorlar.. 

 

Yeni motor da bir alternatif tabi. En başında sağlıklı konuşabilseydim ustalarla belki de bu seçeneğe yönelebilirdim. Emmi sağ olsun, dediğiniz gibi yapmam gerekenleri tarif etti. Kalorifer ılık hava verince, hareket etmemem gerektiğini söyleyerek, sorunun ne olacağı hakkında detaylı bilgi verdi telefonda.

Benim anlam veremediğim ise, bu durum açık trafikte, araba zorlanmadan yaşandı. Devir daim çalışmasa bile motor bu kadar ve birden nasıl ısındı anlayamadım.

3 dakika önce, Ersen Tapan yazdı:

Bununla geçmiş olsun. Fiestaların hararet göstergesine pek itibar etmeyin. Şüphe duyduğunuz zaman test menüsünden dijital olarak kontrol edin. İbre 105 derecede de aynı yerde 60 derecede de. 

 

Test menüsüne girerken, KM sayacını sıfırladığı için pek kullanmıyordum. OBD cihazı ve Torque programını kullanıyorum genelde ama tableti çocuk ele geçirince onu da kullanamamıştım. Dediğiniz gibi test menüsü en garantisi. Daha sık kullanırım artık. :) 

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
4 dakika önce, Recep Selim Kaya yazdı:

 

Benim anlam veremediğim ise, bu durum açık trafikte, araba zorlanmadan yaşandı. Devir daim çalışmasa bile motor bu kadar ve birden nasıl ısındı anlayamadım.

 

 

 

Sıcak hava, dur kalk trafik, çalışmayan su sistemi, radyatörde kalan soğuk su.. Motoru soğutan sadece fanın motora doğru gelen esintisi. 100 dereceyi geçmiş 150 kiloluk demir çelik karışımını üfleyerek nasıl soğuturuz ? :) Devirdaim çalışsa kalorifer fanı bir miktar işe yarar ama soğutma suyu sabit durunca fayda etmez. Benim devirdaim -10 derece havada bozuldu, biraz hızlanınca araba gayet güzel soğuyordu. Tek devirdaim ile kurtardım..

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...