İçeriğe Yönlendir

2000 Lümen Kriteri Kalkıyor mu ?


Selçuk Keleş

Recommended Posts

Selçuk Keleş

BM aydınlatma komisyonu VGL (Vision Glare Leveling) grubu araç farlarında manuel/otomatik seviye sistemini zorunlu kılmayı ayıran 2000 lümen kriterini kaldırma konusunu ele aldı. 

Tarihçe : 
1958 yılında yürürlüğe giren yasal düzenlemelerde farların seviyesinin ayarlanması kriterleri belirlenmemişti ve araç üreticilerine bırakılmıştı. 1975 yılında yeniden gündeme gelen konu yeterli teknik olgunluğa kavuşamaması nedeniyle geçici uygulamalarla devam etti. 1982 yılında farların ilk seviyesi ve ayarlanma eğimleri teklifleştirilerek yasal düzenlemelere (ECE R48) girmiş oldu. Bu konuda bilgi, çalışma ve test süreçleri yetersiz olduğundan daha basit çözümler üretmek amacıyla  ele alındı.

Bu geçici çözümler, 1995 yılında gaz deşarjlı (xenon) ampulün yüksek ışık gücünün trafikte kamaşma oluşturması nedeniyle xenon farlarda zorunlu olması şeklinde yeniden tartışılmaya başlandı. 

2004 yılında 2000 lümenden güçlü halojen ışık kaynaklarının (H9) yasal düzenlemeye (ECE R37) girmesiyle ve led ışık kaynaklarının testlerinin başlamasıyla BM aydınlatma komisyonu bu ışık kaynakları için de otomatik seviye sistemi mecburiyetini yeniden gündeme almasına neden oldu. 2000 lümen kriteri basitçe belirlenmiş, teknik gerekçeleri, testleri, değerlendirmeleri yeterli olmayan bir kriter haline gelmişti.

VGL (Vision Glare Leveling) grubu farın yüksekliğine, araç yüküne bağlı olarak kesilme çizgisi eğimini düzgün olarak belirlenerek göz kamaşması oluşturmadan yol aydınlatmasını sağlanması gerektiği sonucuna varmıştır. Bunun yapılabilmesi için etkili, teknoloji bağımsız, insan hatasına yer vermeyen her hangi bir teknik çözüm olabilir.

İlk safhada far yüksekliğine göre seviye menzilinin yeniden oranlanarak değerlendirilmesi ele alınacaktır. Bu konudaki gelişmeleri çalışmaların ilerdeki safhalarında göreceğiz.

 

http://www.geceucusu.com/topic/8067-2000-lümen-kriteri-kalkıyor-mu/

 

5a252753c03b6_levelling_ita1.jpg.a9aef25


Kaynak : http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2017/wp29gre/GRE-78-32e.pdf

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Otomobil üreticileri pintilikten vazgeçse, far sensörü ve otomatik seviye ayarının standart hale getirilmesi lazım. Polonya'dan bir prof. katılımcı yıllardır çalışma ve testleriyle sürekli teklif sunarak tırmalıyor yıllardır, sonunda ele alınmaya başlandı. Otomobil üreticileri de arabanın ağırlığı artar, maliyeti artırır gereksiz masrafa gerek yok vb nedenlerle kabul etmiyorlar.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş
57 dakika önce, Önder Özcan yazdı:

Ağırlık artar.

400 gram artıyomuş, otomatik seviye eklenince

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
10 dakika önce, Selçuk Keleş yazdı:

400 gram artıyomuş, otomatik seviye eklenince

Tam boy stepne yerine mini stepneye geçsinler, 10kg kâr ederler.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sürmeli

Ankaraya gelince geceleri her yer bembeyaz, tavşana dönüyorum araç kullanırken. Seviye ayarsızlığından mı iniş çıkışlardan mı bilmiyorum ama gerçekten çok rahatsız edici. 

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Bizde yine eski ustalar kısaları 25 metreye ayarlamaya devam eder..

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Böyle sacma bir kurala uymaya devam edilemesi günümüzde ciddi risk.
Otomobillerin hızlarının yükselmesiyle birlikte aydınlatma teknolojiside oldukca ilerledi.  Şuan bütün farları 25 metreye ayarlarsak emin olun ertesi gün birçok kaza haberi gelir.

50 km hızla giden bir araba 25. metrede yayayı gördüğünde artık frene basmak için çok geçtir.

Kural buydu diye eskiden çok yüksek olan egsoz salınım değerine devam etmiyorsak, 25metre  kuralınada son verilip %1 veya 2 far eğimi ne ise buna göre far ayarlanmalı.

Yorum bağlantısı
Akan Belen

Ben kısalardan mağdurum açıkçasi. Araç yeni olduğu için. Ayara da gittim gayet iyi dediler ama bana göre değil. Sürekli şehir içinde kullanmıyorum ki. Bizim bölgemizde çoğu yerde lamba bile yok yollarda. Heryer yol yapımında karmakarışık kısalardan ciddi olarak yetersiz geliyor maalesef.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)

Yeni arabalar ile mahalle arasındaki far ayarcılarına gitmeyin. Kısaları 80 metreyi aydınlatan q7'ye b.k atıp 25 metre olmalı diye kavga ediyorlar.

Focusun farlarını kendim 70 metreye ayarladım. Çok yolculuk yaptım, kimse sellektör yapmadı, uzun yoldada çok fazla uzunları açma ihtiyacı olmalı. Farları 40 metreye ayarlarsam güvenli şekilde ilerleyemiyorum ve uzunları açma ihtiyacı doğuyor. Açıncada karşıdan gelenler haklı olarak sellektör yapıyor.

tarihinde Ayhan Şentürk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
2 saat önce, Ayhan Şentürk yazdı:

Yeni arabalar ile mahalle arasındaki far ayarcılarına gitmeyin. Kısaları 80 metreyi aydınlatan q7'ye b.k atıp 25 metre olmalı diye kavga ediyorlar.

Focusun farlarını kendim 70 metreye ayarladım. Çok yolculuk yaptım, kimse sellektör yapmadı, uzun yoldada çok fazla uzunları açma ihtiyacı olmalı. Farları 40 metreye ayarlarsam güvenli şekilde ilerleyemiyorum ve uzunları açma ihtiyacı doğuyor. Açıncada karşıdan gelenler haklı olarak sellektör yapıyor.

Ayhan, uzun yolda uzuna ihtiyacın kalmadımı? uzun farsız yol olmazki, ben uzunları mümkün olan her an açarım, kısalarda en uzağa göre ayarlı, uzuna ihtiyacım olmadı diyorsunda 70 80 metre körlük resmen, olmaz öyle, uzunu açki önünü gör kardeş, 150 200 metreyi net göreceksin, 80 metre 110 ve üstü hızda giderken hiçbirşey zaten, karşıda selektör yapmadan kapatacaksın uzunu, zaten xenon kapatmazsam karşıdaki kör :)

 

Aslında far asistanı standart olacak diye kural koymalılar, araç şehir dışında hep uzunla gitmeli,  karşıdan gelen olunca kısaya geçmeli, bu aleti mecbur tutsunlar....

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
22 dakika önce, Ali Cihangiroğlu yazdı:

 

 

Aslında far asistanı standart olacak diye kural koymalılar, araç şehir dışında hep uzunla gitmeli,  karşıdan gelen olunca kısaya geçmeli, bu aleti mecbur tutsunlar....

Far asistanı arıza yaparsa uzun sorun çıkarabilir ama asıl far sensörü zorunlu olmalı. Bir çok bayan şoför yeni nesil araçlarda kadran aydınlık diye farını açmadan devam ediyor.

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Remzi Karaca



Bir çok bayan şoför yeni nesil araçlarda kadran aydınlık diye farını açmadan devam ediyor.


Güzel tespit [emoji16]
İyi ki kadran görünsün diye far yerine iç aydınlatmayı açmıyorlar
Yorum bağlantısı
Ufuk Memiş

Bende far ayarlarıma elimden geldiğince dikkat ediyorum. Hatta bi zenon icin arada bi farı sökmem takmam gerekiyor ardından gidip farlarımı ayarlatıyorum. Lakin ben şimdi kısa farlarımı en uzun noktaya ayarlatabiliyormuyum? Bunu ilk defa duydum desem yalan demiş olmam.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Bende far ayarlarıma elimden geldiğince dikkat ediyorum. Hatta bi zenon icin arada bi farı sökmem takmam gerekiyor ardından gidip farlarımı ayarlatıyorum. Lakin ben şimdi kısa farlarımı en uzun noktaya ayarlatabiliyormuyum? Bunu ilk defa duydum desem yalan demiş olmam.

Manuel olarak siz nasıl ayarlarsanız. Otomatik olarak hep oraya getirir sistem.
Bu sebeple ayar yapılmalıdır.
Ancak bu yükseltmek değildir. Olması gerekendir.
Doğru ayarın nasıl yapılması gerektiğini yarın ps açında bulur eklerim.
Yada linki bulan bir arkadaşım eklerse iyi olur.
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Farın "şu kadar metreye ayarlanması" şeklinde bir ayarlama yanlış. Her farın yerden yüksekliği farklı, otomobillerde 60-70 cm iken, offroad araçlarında 120 cm'yi buluyor.
Üreticilerin otomobillerde genellikle koyduğu %1 eğim zaten yolun sol tarafında 60-70 metrelik bir menzil sunuyor, yolun sağında ise menzil çok daha fazla oluyor.

Kendiniz ayarlayın, çok kolay : http://www.geceucusu.com/topic/2417-far-seviyesi-nasıl-ayarlanır/ 
 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
56 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

Arka stoplar için bir kriter var mı?

Abi iyi noktaya değindin. Bazı araçların arka stoplarındaki sinyaller size çok saçma gelmiyor mu? Neredeyse yandığı belli değil. Şu an marka model hatırlayamadım.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Fiatta var bir model. Sinyali çok küçük gündüz belli değil
Bir çok aracın da parkları çok parlak.
Gereksiz arka sis yakan direk idamlık zaten. Sandalyeye oturtup gözünde led patlatılmalı.
.

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...