İçeriğe Yönlendir

Klima Nedir, Nasıl Çalışır


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Otomobillerdeki klima sistemleri; günümüz şartlarında, konforun ve güvenli sürüşün vazgeçilmezleri arasına girmiş, araç içindeki ısının derecesini ve nem miktarını ayarlamamıza yarayan bir sistemdir.

 

Araçlarda bir kaç çeşidi bulunmaktadır. 

* Manuel Klima : Tüm kontrollerinin kullanıcı tarafından yapıldı klima sistemidir. 

* Otomatik Klima : Kontrol panelinde manuel veya dijital şekilde seçilebilen ısı dereceleri bulunan, araç içini sürekli belirlenen ısıda tutabilen klima sistemidir. 

* Çift bölgeli otomatik klima : Otomatik klimadan farklı olarak, aracın sağ ve sol veya arka kısmı için farklı ısı derecelerinin seçilebildiği ve sürekli seçilen ısı derecesini koruyabilen klima sistemidir.  

 

Klima kullanımında dikkat edilecek hususlar. 

*Motor çalıştırılmadan ve ısıtılmadan klima açılmamalıdır. 

*Araç beklemiş ve araç içi aşırı ısınmış durumda ise, klima çalıştırılmadan önce, tüm camlar açılmalı ve araç içi havalandırılmalıdır. 

*Klimanın sağlıklı çalışmasına devam edebilmesi için kış ve yaz, en az ayda bir defa en az 10-15 dakika çalıştırılmalı ve klima gazının devir daim ederek sistemde yer alan contaları yağlaması sağlanmalıdır, aksi takdirde gaz kaçakları meydana gelir. 

*Soğuk hava çıkışı yüze ve vücuda yönlendirilmemelidir, en uygun pozisyon cam ve ayak yönleridir. 

*Manuel sistemlerde, klima önce düşük devirde açılmalı ve kademeli olarak hava akış hızı artırılmalıdır. 

*Dış ortam ısısı ile araç içi ısısı arasında en fazla 6 derece farklılık olmalıdır, aksi takdirde, araçtan inildiğinde, tansiyon dengesizlikleri meydana gelebileceği gibi, soğuk havanın yönlendiği camlarda dıştan buğulanma oluşabilir.

*Polen filtresi düzenli olarak ve gerektiğinde değiştirilmelidir. Aksi takdirde hava akışı düşecektir. 

*Havalandırma kapatılacağı zaman, önce klima, bir kaç dakika sonra da havalandırma kapatılmalıdır, aksi takdirde, hava kanallarında bakteri oluşabilecektir ve bu da kökü kokuya sebep olacaktır. 

 

Klimanın Yapısı

Klimanın Temel Aksamları Nelerdir?

1) Kondansatör

Kondansatör, otomobillerin ön kısmına monte edilmiş olan bir nevi ısı değiştiricisidir. Otomobilin seyri esnasında, maruz kalınan havayı kullanarak veya dururken fandan faydalanarak soğutma işlemini gerçekleştirir.  Bunu o kısımda bulunan gazı, sıvıya dönüştürerek gerçekleştirir.

2) Nem Alma Deposu

Klima sisteminin parçalarından olan kondansatör ve detandör parçalarının arasına konulmaktadır. Nem alma deposunun görevi, sistem devresinde oluşmakta olan nemi emmek ve bu aşamada oluşan pislikleri filtre etmektir. Otomobillerde kullanılan cinslerine göre, akışkan depolama özelliği de gösterebilmektedir. Fakat farklı klima sistemlerinde, bahsedilen bu depolama görevini avaporatör ismi verilen parça yapmaktadır.

3) Detandör

Detandör, klima sistemleri içinde oldukça önemli bir görevi olan evaporatör içinde yer alan soğutucu akışkan debisini ayarlamaktadır. Bu unsur, evaporatör çıkışında yer almakta olan soğutucu akışkanın basıncına ve sıcaklığına uygun olarak hareket etmektedir.

4) Evaporatör

Evaporatör, otomobil torpidosunun alt kısmında, ısıtma radyatörünün yanında yer alan bu parçanın görevi, kendisini dolaşmakta olan havayı soğutmak ve kurutmaktır. Bu yüzden klimalı olan araçlar, durdukları zaman alt kısımlarından su damlalarının görülmesi normal karşılanmalıdır.

5) Kompresör

Kompresör kısmı, evaporatörden gelen buharı emer ve bu buharı kondansatör yönünde sıkıştırarak basınç ve sıcaklık artışına neden olur.

6) Polen Filtresi

Polen filtresi, otomobilin içine her türlü duman, toz, polen, uçuşan parçalar, kül ve pisliklerin girmesini engelleyerek, tutulmasını sağlamaktadır. Çevreyi kirletme özelliği olan veya havanın kalitesini düşüren her türlü parçacığı, polen filtresi tutar ve araç içine girmesini engeller. Böylece araç kabininin temiz kalmasını ve deforme olmasını engellemektedir. Bunlara ek olarak, aracın ön cam kısmında; kir, bakteri ve pislik oluşumunu da engellemektedir.

7) Soğutucu Akışkan

Klima sisteminin çalışması esnasında, soğutucu akışkan tüm bölümlerle teması olan ve soğutma sağlayan akışkandır. R-12 gazı, diğer bir ismiyle Freon, özellikle ozon tabakasının zarar görmesinde oldukça etkilidir. Bu yüzden yeni geliştirilen ve modernize edilmiş olan klima sistemlerinde, R-12 gazının yerine R-134 gazı kullanılmaktadır.
 

oto-klima-sistemi.jpg

 

 

klima nedir, klima nasıl çalışır. 

  • Beğen 10
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...