İçeriğe Yönlendir

Amortisör Nedir, Ne işe Yarar, Nasıl Çalışır?


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Amortisör, araçların süspansiyon parçalarından biridir. 

Genelde, sadece bir konfor parçası olarak bilinse de konforu sağlarken, yani yol üstündeki bozukluklardan oluşan sarsılmaları, sertlikleri, salınımları ve aşırı yaylanmaları önlerken esas yaptığı iş; Çukura düşüldüğünde veya bir tümsekten zıplandığında yayların salınımını azaltmak, bu sayede aracın daha dengeli bir biçimde yere basmasını sağlayarak, lastiklerde oluşacak yol tutuş zafiyetlerini azaltmak, araç üzerindeki hakimiyeti artırmaktır. 

Lastikleri yolda, kasayı dengede tutan bunu yaparken de konforu sağlayan en önemli parçalardan biridir. 

Amortisör sadece araçlarda kullanılmamaktadır. Bu sebeple daha geniş bir anlam ile ifade etmek gerekirse şöyle tanımlayabiliriz : Bir nesnenin hareketi esnasında meydana gelen sarsıntıyı en az indirmek için tasarlanmış ve özellikle ani hareketlerin tersi yönünde tepkiyi yumuşatarak vererek sarsıntıyı sönümleyen parçadır. 

Çok fazla kullanım alanı vardır;

Araçlarda; konfor ve yol tutuş elemanı olarak, koltuklarda sürücü ve yolcu konfor ve güvenliği için, Bagaj, kaput ve torpido kapaklarında, güvenlik ve konfor için. Bisikletlerde, Motorsikletlerde otomobille aynı amaçlarla. 

Binalarda; Bina temellerinde, deprem sarsıntısını sönümlemek için, kapılarımızda, çarpmaları ve açık kalmasını önlemek için, pencerelerimizde.

Eşyalarımızda; Yatak bazalarında, ofis koltuklarında, dolap ve çekmecelerde.

İş makinesi veya aletlerde, Kepçe dozer gibi makineler, kırıcılar yanı sıra, Darbeli ve sarsıntılı çalışan aletlerde.

Savunma sanayinde; Toplarda, büyük çaplı diğer ateşli silahlarda yaygın olarak kullanılmaktadır.

 

Konumuz olan otomobillere dönecek olursak, Bozuk bir amortisörün belirtileri şunlardır :

* Aracımız sertleşir; yoldaki tüm tümsekleri hissetmeye başlarız. Amortisörlerden birisi veya bir kaçı kilitlenmiştir, işini yapamıyordur, araç kasası lastikle bütün olarak hareket etmeye başlamıştır. 

* Sesli çalışmaya başlar; Tıkırtılar ve lıkırtılar duyulmaya başlanır; Amortisör içindeki mil yada supaplar aşınmış boşluklar oluşmuş demektir. 

* Araç aşırı yaylanmaya başlamıştır; Normalde bir tümsekten geçildiğinde bir defa yaylanarak salınımın sönümlenmiş olması gerekir. yaylanma durmuyorsa sebebi amortisördür, sanılanın aksine çok tehlikeli bir durumdur. Araç tüm yol tutuş kabiliyetini yitirir. 

Yukarıda sayılan her durumda amortisörleri değiştirmek gerekir. 

amortisör.jpg

 

 

 

Bozuk amortisör

 

 

 

En basit test yöntemi

 

 

Görürseniz şaşırmayın, sebep bozuk bir amortisördür. 

 

 

  • Beğen 10
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...