İçeriğe Yönlendir

E39 - Hararet Göstergesi


Gökhan Albayrak

Recommended Posts

Gökhan Albayrak

Mahmut hocam bu normal çalışması, adamın araba da m54 benimki de m54 blok. Dik konumda durması motorun uygun sıcaklıkta olduğu anlamına geliyor. Termostat 97 derecede tamamen açılıyor. Altındaki sıcaklıklarda azar azar açılıyor. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

O kabın adı genleşme kabı olduğuna göre. Genleşecek bir alan olmalı.
Suyun fazlasını atıyor. Bunu unutup, soğumaya odaklanırsak, bence ikinci bir termostat var.
Ya devirdaim içinde ya yağ soğutucuda yada başka bi yerde.

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak

Biraz daha araştırma yaptım. Termostat üzerindeki Wax 'ın ne işe yaradığını nasıl çalıştığını bulmaya çalıştım. Yine en sağlıklı bilgi kendi servis kitapçığında çıktı. Sorunum muhtemelen ect sensörlerinde yani sıcaklık sensörleri. Bu iki sensorlerden aldığı direnç değerlerini okuyan ecu Wax 'ı acıyor yada kapatıyor. Aslında hem mekanik hem de elektronik olarak Termostat açılıp kapatılabiliyor. Motor sıcaklığı düşük, ama yardıra yardıra giderken Termostatı Wax açıyor, sakin sakin giderken Termostat kendiliğinden açılıyor. Pazartesi yedek parça temini yoluna gideceğim. Hayırlısı.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak
4 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Sensörlerle yürüyor artık herşey.
Tespitin mantıklı hocam.

 

97 model yılına ait bir araçta bunun olması şaşırtıcı geldi. İnşallah sorunun çözümünü bulmuşumdur.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
11 saat önce, Gökhan Albayrak yazdı:

 

97 model yılına ait bir araçta bunun olması şaşırtıcı geldi. İnşallah sorunun çözümünü bulmuşumdur.

Araç belki eski model ancak over-engineered olarak tarif edilen bir araçtır ve tek problemi soğutma sistemidir. Bakalım tespitim doğru çıkacak mı.

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak

Sabah Wax soketini problemin wax kaynaklı olup olmadığını belirlemek için söktüm, sonuç değişmedi. Galiba problem başka bir yerde, hayırlısı. Bu arada borusan yetkili servisi araca uygun sürümde bir cihazımız yok diyerek araca bakmadılar. Bu da günün ilginç gelişmesi.

1 saat önce, Mahmut Yıldız yazdı:

Araç belki eski model ancak over-engineered olarak tarif edilen bir araçtır ve tek problemi soğutma sistemidir. Bakalım tespitim doğru çıkacak mı.

 

Çok şükür ki aracımın yürümesine engel teşkil edecek bir problemi yok. Pimpirikli adam için problem.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Önder Özcan
14 dakika önce, Gökhan Albayrak yazdı:

Sabah Wax soketini problemin wax kaynaklı olup olmadığını belirlemek için söktüm, sonuç değişmedi. Galiba problem başka bir yerde, hayırlısı. Bu arada borusan yetkili servisi araca uygun sürümde bir cihazımız yok diyerek araca bakmadılar. Bu da günün ilginç gelişmesi.

 

Çok şükür ki aracımın yürümesine engel teşkil edecek bir problemi yok. Pimpirikli adam için problem.

Evet, Allahtan sen pimpirikli değilsin. Daha sadece 2. sayfadayız ve 27 mesaj olmuş :D

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak
Şimdi, Önder Özcan yazdı:

Evet, Allahtan sen pimpirikli değilsin. Daha sadece 2. sayfadayız ve 27 mesaj olmuş :D

 

lOO8Qk.jpg

Anlatmaya hiç gerek yok. Vay şöyle olmuş böyle olmuş gonuşmam...

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
7 saat önce, Gökhan Albayrak yazdı:

Sabah Wax soketini problemin wax kaynaklı olup olmadığını belirlemek için söktüm, sonuç değişmedi. Galiba problem başka bir yerde, hayırlısı.

 

Parça sağlamsa, Soketi sökünce bir şeylerin değişmesi gerekmez miydi. 

Değişmemiş. Demekki bozuk :)

 

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak
6 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

 

Parça sağlamsa, Soketi sökünce bir şeylerin değişmesi gerekmez miydi. 

Değişmemiş. Demekki bozuk :)

 

 

Ohmmetrede direnç değeri veriyor. Okunan değer gerçek değeri mi orasını bilmem ama resistans işlevi görüyor. Belki rölenin bacakları yapışmış olabilir ama nerde?

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak

Netleştiremedim hala. Fan termiği değişimi yapmayı planlıyorum. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak
(düzenlendi)

Map kontrollü termostat karakteristiğini açıklayan güzel bir metin buldum. Kısaca içeriğinden bahsetmek istiyorum.

--------

Geleneksel termostatın özellikleri; Motor soğutma sisteminin geleneksel bir termostat ile kontrolü sadece soğutma suyu sıcaklığına göre belirlenir. Bu kontrol sistemi üç çalışma aralığına bölünebilir

1- Termostat kapalı: Soğutma sıvısı sadece motor içinden akar. Radyatör devresi kapalı.
2- Termostat açık: Radyatör vasıtasıyla soğutma sıvısının tümü akar. Bu maksimum mevcut soğutma kapasitesi kullanılmaktadır.
3- Termostat kontrol aralığı: Soğutma sıvısının bir kısmı radyatör vasıtasıyla akar. Termostat, kontrol aralığı içerisinde sabit bir motor giriş sıcaklığı ayarlar.

 

Karakteristik map termostatının yardımı ile, soğutma suyu sıcaklığı özellikle termostat kontrol aralığı içerisinde etkilenebilir. Sonuç olarak, motor kısmi yük aralığında daha yüksek soğutma suyu sıcaklığında çalıştırılabilir. Bu yakıt tüketimini ve kirletici emisyonları azaltarak daha verimli yanmayı sağlar. Öte yandan, tam yüklü çalışma koşullarında kasıtlı olarak daha düşük soğutma suyu sıcaklıkları ayarlanır. Sonuç olarak motor optimum ateşleme zamanına yakın olarak çalıştırılabilir. Karakteristik map termostatı motor DME tarafından kontrol edilir. Hat bağlantısı ve karakteristik map termostatının işlevi, DME kontrol ünitesindeki teşhis fonksiyonuyla izlenir. Herhangi bir arıza DME kontrol ünitesinin arıza hafızasında saklanır.

Kaynak: http://www.meeknet.co.uk/e38/E38_Map_Thermostat.pdf

--------

Benim termostat tarif eden bu metine göre 12V girişi iptal ettiğimde mekanik olarak termostatın çalışması gerekiyor. Söküp kısa bir tur attığımda sıcaklık değişmemişti, bir de motor soğukken söküp şehir içi sıkışık trafiğe girerek denemeyi planlıyorum. Tabi öncesinde DME 'ye reset atıp denemeyi düşünüyorum. DME reset için youtube 'daki videolarda <anahtarı 2 konumuna getirip gaz pedalını kickdown modunda 5 sn tutup anahtarı çıkarmadan 0 pozisyonuna getirip ayağı gaz pedalından kaldırmamı ve sonrasında 2 dk beklemeyi> tarif ediyorlar. Deneyelim bakalım.

 

 

tarihinde Gökhan Albayrak tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Murat Atagenç
On 05.03.2018 at 10:28, Gökhan Albayrak yazdı:

DME reset için youtube 'daki videolarda <anahtarı 2 konumuna getirip gaz pedalını kickdown modunda 5 sn tutup anahtarı çıkarmadan 0 pozisyonuna getirip ayağı gaz pedalından kaldırmamı ve sonrasında 2 dk beklemeyi> tarif ediyorlar. Deneyelim bakalım.

 

 

DME, şanzıman kullanıcı bilgilerini de saklayan zımbırtı galiba. Çünkü şanzıman sıfırlamasını aynı şeyi 30sn bekleyerek sonra gazı bırakıp çalıştırarak yapılıyordu sanırım.

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak
43 dakika önce, Murat Atagenç yazdı:

DME, şanzıman kullanıcı bilgilerini de saklayan zımbırtı galiba. Çünkü şanzıman sıfırlamasını aynı şeyi 30sn bekleyerek sonra gazı bırakıp çalıştırarak yapılıyordu sanırım.

 

"BMW 'de DME = ECU" deniyor.

Bu arada, BMW için soğutma sıvısı, yine BMW onaylı Mavi antifreeze ve %50-50 olmalıymış. BMW onaylı olmazsa, bilindik markaya yönelmeyi bilinçli kullanıcılar öneriyor. Kitapçıkta da %50-50 olması gerektiği yazıyor. Marka olarak "BMW onaylı" olması gerektiği yazıyor. Haliyle Elazığ 'da bulamadığım için Castrol-Radicool marka mavi antifreeze alıp 50-50 karışım yaparak komple antifreeze değişimi yaptım. Sonuç, soğuk yürüme devam :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yurt
3 saat önce, Gökhan Albayrak yazdı:

 

"BMW 'de DME = ECU" deniyor.

Bu arada, BMW için soğutma sıvısı, yine BMW onaylı Mavi antifreeze ve %50-50 olmalıymış. BMW onaylı olmazsa, bilindik markaya yönelmeyi bilinçli kullanıcılar öneriyor. Kitapçıkta da %50-50 olması gerektiği yazıyor. Marka olarak "BMW onaylı" olması gerektiği yazıyor. Haliyle Elazığ 'da bulamadığım için Castrol-Radicool marka mavi antifreeze alıp 50-50 karışım yaparak komple antifreeze değişimi yaptım. Sonuç, soğuk yürüme devam :) 

Kafayı takmamak lazım. Benimde Alfa Rome marka araçta çok uğraştığım bir konu idi, şehiriçi 90 derece'nin üstüne çıkar inmezdi, şehir dışı 90 dereceye gelmezdi.Ama çok keyifli arabaydı namuzsuz. 

 

index.php?action=dlattach;topic=12806.0;attach=1822;image

index.php?action=dlattach;topic=12806.0;attach=1834;image

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak

Bu segmente alıştım galiba, arabamı da seviyorum. Yüzümü güldürüyor. Neticede 15 yaşında. Keyfini çıkarıyorum. Hem E60 'a da zemin hazırlıyorum. Büyük fırsat olmadığı sürece BMW 'den devam edeceğim gibi görünüyor.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Gökhan Albayrak

Çağlar abi yine yorum yapmamış... Neyse, Erzurum da ssongyoung (nasıl yazılıyorsa artik) ustası ısrarla devirdaim diyor. Benim aklıma yatmıyor ama size de bir sorayım dedim. Sizce olabilir mi?

Yorum bağlantısı
Serkan Toker

Devirdaim sıkıntılı olursa kalorifer hiçbir şekilde ısıtmaz. Sizin arabada termostat normal işini yapıyor, motor alt muhafazası falan yoktur belki. Oralardan extradan soğuk alıyor olabilir mi ?

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

hararetten iyidir bu durum :) konudaki yorumlar yerli yerinde eklenecek pek bir şey kalmamış.yetersiz  devirdaim olsa rölantide fan hiç susmaz, hararet çok yükselir. bunda tipik uzun yolda termostat palaı iken bile açık çevrime geçme var.

Radyatör orjinal mi? petek sayısı artırılmış olabilir mi?

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak
6 saat önce, Çağlar Bayur yazdı:

hararetten iyidir bu durum :) konudaki yorumlar yerli yerinde eklenecek pek bir şey kalmamış.yetersiz  devirdaim olsa rölantide fan hiç susmaz, hararet çok yükselir. bunda tipik uzun yolda termostat palaı iken bile açık çevrime geçme var.

Radyatör orjinal mi? petek sayısı artırılmış olabilir mi?

Hararetten iyi, ona güvenip kullanıyorum yoksa kıpırdatmam. Radyatör orjinal hiç değişmemiş. 

8 saat önce, Serkan Toker yazdı:

Devirdaim sıkıntılı olursa kalorifer hiçbir şekilde ısıtmaz. Sizin arabada termostat normal işini yapıyor, motor alt muhafazası falan yoktur belki. Oralardan extradan soğuk alıyor olabilir mi ?

Alt komple kapalı. Araç kazasız, şimdiye kadar da söken ustalar çok şükür takmayı unutmamış. Yazın fan termiği ve kasnakları değiştirmeyi planlıyorum. Fan termiğim elimle çevirince iki üç bıçak fazla dönüp birden duruyor.

Yorum bağlantısı
Gökhan Albayrak

Fan termiği behr marka ile değişti, Termostat da behr marka ile değişti. Fan çok daha kuvvetli hava üflemeye başladı. Şimdilik arıza tekrar etmiyor. Harput 'a çıkıp indim, cok keyifliydi. 3 hafta sonra kendini belli eder. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...