İçeriğe Yönlendir

Mercedes-Benz CLA 118d vs Dacia Duster 1.5 dCi


Onur Özbakan

Recommended Posts

Onur Özbakan
(düzenlendi)

Ne alaka diyeceksiniz. araba deyince ilk akla gelen şey motor, bunların da motorları aynı :)

Aynı motor aynı segment (C) farklı kasa tipi (C1 sedan, C7 SUV) iki araçta hava sürtünme katsayısı (Cd, drag coefficient) ve dolayısıyla hava sürtünme kuvveti nedeniyle ne kadar farklı sonuç verebilirin en güzel örneği olabilir bu kıyaslama çünkü.

Mercedes-Benz CLA kasa seri üretim binek otomobillerde en düşük Cd rekoruna sahip. 0.23. Bluefficiency olanı daha da düşük 0.22 ama onda son hız elektronik kesildiğinden ben normalini aldım. Aynı segmentte diğer sedan arabalar 0.28-0.30 aralığındadır genelde. Prius eski rekortmendi mesela 0.25'di onda bu değer.

Duster'da Cd 0.42, korkunç ama araziye uymanın zorunluluğu. Araziye uymasa da olur diyorsanız Qashqai mesela yere yakın ön tamponu ve otomatik panjur kapatıcısının da yardımıyla 0.32

Neyse,

Her iki araçta da motor 1461 cc Renault K9K 1.5 dCi 109 hp Euro 6

Her iki araç da manuel vitesli (Duster 2014-2017 TR versiyonu Euro 5 olduğundan İngilterede satılan Euro 6'nın verilerini kullandım)

Konumuz hava sürtünmesi olduğu için şehir dışı tüketim değerlerini ve son hızları yazacağım sadece,

AYNI MOTORLA, 6 ileri MANUEL ŞANZIMANLI VE 4X2 ÖNDEN ÇEKİŞ OLARAK:

CLA         1365 kg, Cd: 0.23  ---> 3.3 L/100 km, son hız 205 km/h

DUSTER  1245 kg, Cd: 0.42  ---> 4.4 L/100 km, son hız 169 km/h

EU testi için Yakıtta fark %33,

otoyolda 120 ve üstü uzun süreli sürüş olsaydı bu, % fark daha da açılacaktı. her iki aracı da 169 km/h hızda uzun süre kullansak sonuç ne olurdu çok merak ediyorum. 170 ile yapamıyoruz malum :D

Son hızda fark %21

Bluefficiency ile Cd 0.22'ye düşmesi karşılığında son hız elektronik kesiciye (190 km/h) razıysanız tüketim 3.1 L/100km'ye de düşebiliyor Mercedes'te.

Araçlarımıza sürtünmeden edemeyen havayı, en iyi biçimde yönlendirip, türbülansa sokmadan def edebilmenin sonucuna güzel bir örnek diye düşünüyorum. Aynı motorda bu kadar farklı iki Cd değeri örneği başka bilmiyorum şu anda.

Bonus materyal, hepsinde yine motor aynı:

Qashqai             1318 kg, Cd: 0.32 ---> 3.6 L/100km, son hız 182 km/h

Megane Sedan 1320 kg, Cd: 0.27 ---> 3.4 L/100km, son hız 190 km/h

CLA B.Eff.          1355 kg, Cd: 0.22 ---> 3.1 L/100km, son hız 190 km/h (elektronik sınırlandılmış)

 

 

 

tarihinde Onur Özbakan tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Ahmet Türedi

Tek fark cd değeri değil aktarma organları kaybıda büyük önem teşkil etmektedir.Motordaki güç tekere ne derecede yansıyor ona bakmak lazım.Cd değeri özellikle son hız konusunda baya etken ancak aradaki bu fark tek Cd değerine bağlanamaz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Dyno üzerine çıkılır, sabit 90 km ile yürütülür araçlar, rüzgar engeli yokken anlık tüketim görülür. Mis gibi test olur

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Onur Özbakan
(düzenlendi)
13 dakika önce, Ahmet Türedi yazdı:

Tek fark cd değeri değil aktarma organları kaybıda büyük önem teşkil etmektedir.Motordaki güç tekere ne derecede yansıyor ona bakmak lazım.Cd değeri özellikle son hız konusunda baya etken ancak aradaki bu fark tek Cd değerine bağlanamaz.

 

%100 doğrusunuz, tek bağlanamaz ama %95 bağlanır. onu tabi ki ben de düşündüm ve nedenle buraya yazdığım araçların 6 ileri manuel şanzımanlı olanlarının verilerini aldım. 

Manuel şanzımanlarda bu zamanda markadan markaya verimlilik (gearbox efficiency) ne kadar değişebilir ki? %1-2? peki onun tüketime etkisi? %0.1-%0.2?

O etki daha çok manuel vs tork konvertörde oluyor. manuel vs AMT vs DCT bile çok yakın verimlilikte artık. 

Buradaki tüketim farkı %95 Cd ile alakalıdır, sonuçlar da bunu destekliyor. mühendislikte ihmal edilebilirleri ihmal etmeden iş yapmak mümkün değildir biliyorsunuz :) 

Üstteki cümlenin daha da doğrusu Cd x kesit alan ile orantılı değişen sürtünme kuvveti ile alakalıdır (hız aynı olmak kaydıyla), kısaltma sayın :)

tarihinde Onur Özbakan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ahmet Türedi

Biraz daha detaylı incelenmesi gereken bir konu bence bu.Mesela 0.1 lik cd değeri farkı aynı şartlarda % kaç yakıtı etkiliyor öğrenmemiz lazım.Sadece 2 aracın motor ve cd değerlerinden yola çıkarsak yanılırız gibi geliyor bana.Sonuçta bir sürü faktör var.Lastikler bile bunda bir etken.Uygun bir zamanda bu konuyu biraz araştıracağım bende merak ettim. :)

Yorum bağlantısı
Onur Özbakan
(düzenlendi)
41 dakika önce, Ahmet Türedi yazdı:

Biraz daha detaylı incelenmesi gereken bir konu bence bu.Mesela 0.1 lik cd değeri farkı aynı şartlarda % kaç yakıtı etkiliyor öğrenmemiz lazım.Sadece 2 aracın motor ve cd değerlerinden yola çıkarsak yanılırız gibi geliyor bana.Sonuçta bir sürü faktör var.Lastikler bile bunda bir etken.Uygun bir zamanda bu konuyu biraz araştıracağım bende merak ettim. :)

 

çok doğru ama aynen sizin gibi yaklaşınca bilakis ana etkenin Cd olduğu daha çok belli ediyor kendini

çünkü

çok daha az yakan, dikkat ederseniz, daha ağır mesela, ağırlık yaktırır. EU testi çok uzun mesafeli ve süreli değil. kütle hızlandırmanın etkisi görmezden gelinemez yani. ona rağmen Cd o kadar baskın ki sarfiyat üzerinde, 120 kg ağır olandan %33 fazla yakıyor direnci yüksek gövde.. keşke dediğim gibş her iki aracı da 120 kmh hızda 100 km sürüp tüketimi bir de öyle görme fırsatı olsa :)

sizden önce yazayım Mercedes 205, Duster 215 lastik kullanıyor. profilden kaynaklı vibrasyon, desenden kaynaklı yuvarlanma dirençlerini de düşünürsek oradan da var avantajı, bunların hiç birine itiraz edemem sadece "şehir dışı" tüketim de Cd yanında etkilerinin çok az olduğunu düşünüyorum. 

Duster'ın süspansiyonu yumuşaktır, enerjisinin bir kısmını yukarı aşağı uzun salınarak da harcar mesela. Merc eminim bıçak gibi gider aynı yolda. liste uzar :) 

ezcümle demek istediğim sadece motor ve Cd dikkate alırsak yanılırız ama ben (destekli) tahmin ediyorum ki çok az yanılırız :)

tarihinde Onur Özbakan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Onur Özbakan
56 dakika önce, Servet Aydın yazdı:

Dyno üzerine çıkılır, sabit 90 km ile yürütülür araçlar, rüzgar engeli yokken anlık tüketim görülür. Mis gibi test olur

 

evet mesela öyle bir durumda ağırlık ve rüzgar direnci faktörleri denklem dışına çıktığından, motor da aynı olduğundan ben mesela azami %1-2 tüketim farkı olmasını beklerim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan

Rüzgar direnci çok önemli. Onur hocamın dediklerine katılıyorum. 

O yüzden kamyonların arkasından gidince az yakıyoruz :) 

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Onur Özbakan
(düzenlendi)
34 dakika önce, Mustafa Arıkan yazdı:

Rüzgar direnci çok önemli. Onur hocamın dediklerine katılıyorum. 

O yüzden kamyonların arkasından gidince az yakıyoruz :) 

 

ben mesela Priusu bellemiştim en iyi diye yıllardır, çok bakmazdım, ne zaman ki Duster aldım, direncin çok ciddi etkisini deneyimledim. hem yol bilgisayarında tüketime baktığımda hem de sürüşte, yüksek hızlara çıktığımda ya da ayağı gazdan çekince yavaşlamanın çok daha çabuk olduğunu görünce. sanki biri arabayı arkadan çekiyor hissi oluyor. merak ettim kaç bunun direnci ve diğer birkaç örnek ne diye. o zaman gördüm Merc'in ne haltlar karıştırdığını ve çok etkilendim. Üstüne bir de bizim Reno motorunu bu araçta kullandığını görünce güzelce analiz etmeden geçemedim. tabi bu Duster özelinde bir durum değil, yüksek kasalı yüksek tamponlu tüm 4x4'ler için geçerli.

 

1 saat önce, Ahmet Türedi yazdı:

Biraz daha detaylı incelenmesi gereken bir konu bence bu.Mesela 0.1 lik cd değeri farkı aynı şartlarda % kaç yakıtı etkiliyor öğrenmemiz lazım.Sadece 2 aracın motor ve cd değerlerinden yola çıkarsak yanılırız gibi geliyor bana.Sonuçta bir sürü faktör var.Lastikler bile bunda bir etken.Uygun bir zamanda bu konuyu biraz araştıracağım bende merak ettim. :)

 

şanzımanın etkisine bende hazır çok güzel bir örnek var aslında ama bu verimlilik değil viteslerdeki oran farkları sebebiyle. şöyle ki benim Duster 4x4 6 ileri ama oranları 4x2 Duster ile çok farklı, onunla kıyaslayınca bizimki resmen L, 1, 2, 3, 4, 5 aslında, 6 ileri gibi değil yani. ya da onun 6 dişlisi bize 7. vites olur diyeyim. bunun üstüne biraz da arkaya uzanan şaftı ve ona tork yönlendiren ekstra ayna mahruti dişlileri ve ağırlık farkını da koyunca, bu sefer motorların yanı sıra kasalar da aynı olmasına rağmen, esasen şanzımandan kaynaklı tüketim değerleri

4x2'de 4.4 olan değer 

4x4'de (2WD kullanıma rağmen) 4.7 oluyor

bunun 0.1 i dönen ekstra kütle ve araç kütleye gitse, 0.2'si şanzıman oran farkı kaynaklıdır diyebiliriz bence.

tarihinde Onur Özbakan tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Onur Özbakan
8 dakika önce, Sani Gerşon yazdı:

Yeni duster'ın cd değeri kaç acaba?

 

senin yüzünden Romen arkadaşlara rahatsızlık vermek durumunda kaldım bak Sani, hiçbir kaynakta bulamadım onu ben de merak ediyorum :)

 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
M.Fatih Yüce

Dün baktığım bayide ikiside yanyana duruyorlardı.Arka stoplarından yeniyi ayırt ettim. Çok farklı olacağını sanmam.0,42 olmuştur 0,39 ancak. Bu araç uzun yol yada sürat arabası değil zaten.

Dacia satşlarının % 50 si 4x4 manuel. Yani bunu alan işi bilerek alıyor. 4x2 alanlarda heleki otomatik tercih edenler ucuz suv olduğu için alırlar onlarında dizelde yakıtı umursayacaklarını sanmıyorum.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
12 dakika önce, M.Fatih Yüce yazdı:

Bu araç uzun yol yada sürat arabası değil zaten.

Uzun yolda sorun yok, hiç yorulmadan İstanbul Ankara yapabilirim ama sürat arabası kesinlikle değil.

Yorum bağlantısı
Ali Gök

sallayın motoru yıldız varmı anahtarlıkta iş bitmiştir.:D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Onur Özbakan
1 saat önce, Sani Gerşon yazdı:

Uzun yolda sorun yok, hiç yorulmadan İstanbul Ankara yapabilirim ama sürat arabası kesinlikle değil.

 

132'ye kadar (otoyol hız limiti 120 + 12, hız limiti aşma cezası öncesi yönetmelikte izin verilen %10 marj) problem hiç yok zaten, 140-150'lerde hissettirmeye başlıyor kendini direnç.

o konuya pek değinilmedi ama 1 hp güç farkı yokken 169'dan 205'e çıkan (eğimsiz yol) son sürati de çok ciddi ispatı gövde direncin etkisinin.

Duster 4x2 nin şanzımanı ve motor max devri 169'un çok üstüne izin verir. 

 

automobile catalog'dan:

Drag coefficient Cd claimed:

 

Drag coefficient Cd estimated by a-c:

0.39

Frontal area A claimed:

 

Frontal area A estimated by a-c:

2.53 m2

Drag area CdA claimed:

 

Drag area CdA estimated by a-c:

0.989 m2

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Bir saat önce, Onur Özbakan yazdı:

Duster 4x2 nin şanzımanı ve motor max devri 169'un çok üstüne izin verir. 

Bizim şanzıman motor da buna gayet uygun. 105'lik Megane'ımla 199'u görmüştüm. Duster ise 6. vites 3500 devir, 175km'de elektronik kilitli.

Yorum bağlantısı
Ali Gök

ben fluance ile 215 yaptım. dcı edc  

 

180 190 dan sonra yürümüyorlar artıkk pozantıda yokuş aşağı ayağım kırıldı 200 ü geçsin diye.:D:D

Yorum bağlantısı
Onur Özbakan
Bizim şanzıman motor da buna gayet uygun. 105'lik Megane'ımla 199'u görmüştüm. Duster ise 6. vites 3500 devir, 175km'de elektronik kilitli.

3500 rpm'de kesmesi enteresan, onu bilmiyordum hiç çıkarmadım o kadar. Duster beni sadece şehir içinde ıslak zeminde Auto 4WD ile kalkışlarda vb tahrik ediyor, müthiş hislendiriyor [emoji3]2000 devirde 10 km daha hizli 4x2, 4000 devirde 20 eder.

65 hp/ton Fiat multijetle 2-3 dakika 180-190 sürdüm. 4500 devir net ceviriyor.

Bir de biraderin t-jet var, 106 hp/ton kendi ve lastikleri yeniyken şunu bir çevre yoluna çıkarayım dedim, devirden hesap etmemiz gerekti, 230 bulduk sonucu [emoji4] kadran 210 diye hatirliyorum. 30-35 liralık araba. ondan diyorum bizim Duster'cilara boşuna harap etmeyin kendinizi diye [emoji4]

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
5 saat önce, Mustafa Arıkan yazdı:

Rüzgar direnci çok önemli. Onur hocamın dediklerine katılıyorum. 

O yüzden kamyonların arkasından gidince az yakıyoruz :) 

 

Uyanııık.. Sen öyle mi yapıyon... 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
10 dakika önce, Onur Özbakan yazdı:

hiç çıkarmadım o kadar

Arada bir kurum yakmak iyidir :)

Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
(düzenlendi)
Bir saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

 

Uyanııık.. Sen öyle mi yapıyon... 

:) 

Adaptif cruise olsa süper olacak

tarihinde Mustafa Arıkan tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Bazı örnekler:

 

B5 Passat 0.26

B6 Passat 0.29

B7 Passat 0.29

B8 passat 0.28

 

MK7 Golf 0.27

Tiguan 1   0.37

Tiguan II    0,31

Honda Insight 0.19

Focus RS  0.35

Suzuki Jimny 0.28

 

 

 

* 2.1 - a smooth brick
* 0.9 - a typical bicycle plus cyclist
* 0.7 to 1.1 - typical values for a Formula 1 car (wing settings change for each circuit)
* at least 0.6 - a typical truck
* 0.57 - Hummer H2, 2003
* 0.51 - Citroën 2CV
* 0.42 - Lamborghini Countach, 1974
* 0.39 - Dodge Durango, 2004
* 0.38 - Volkswagen Beetle
* 0.372 - Ferrari F50, 1996
* 0.36 - Citroën DS, 1955
* 0.36 - Ferrari Testarossa, 1986
* 0.36 - Citroën CX, 1974 (the car was named after the term for drag coefficient)
* 0.34 - Ford Sierra, 1982
* 0.34 - Ferrari F40, 1987
* 0.33 - Dodge Charger, 2006
* 0.31 - Citroën GSA, 1980
* 0.30 - Saab 92, 1947
* 0.30 - Audi 100, 1983
* 0.30 - Porsche 996, 1997
* 0.29 - Porsche Boxster, 2005
* 0.29 - Honda Accord Hybrid, 2005
* 0.29 - Lotus Elise, 1958
* 0.28 - Porsche 997, 2004
* 0.27 - Infiniti G35, 2002 (0.26 with "aero package")

*0.27 MK7 Golf 

*0.26  Passat B5
* 0.26 - Toyota Prius, 2004
* 0.25 - Honda Insight, 1999
* 0.212 - Tatra T77, 1938
* 0.19 - Mercedes-Benz "Bionic Car" Concept, 2005 (based on the boxfish)
* 0.137 - Ford Probe V prototype, 1985

 

 

 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Bunlar katsayısı, alan ile de çarpılacak.Yani Fiesta alan olarak dar olduğu için cok daha düşük çıkacak sürtünme.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Canım küçük araç tabi az yakacak. Uzaktan kumandalı hummer oyuncak mesela

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...