Ercan Balbay 3 Mayıs 2018 Paylaş 3 Mayıs 2018 Üst devirlerde LPG Evet her fırsatta LPG kitlerinde doğur kaliteli ekipman ve doğru ayarın önemini vurgulamaya çalışıyorum. Bu yazımızda ise hem enjektör kalitesinin hemde ayarın üst devirlerde ne kadar önemli olduğuna değinmeye çalışacağım. LPG Ecu’su benzin enjektörlerinden sinyal alarak bunu haritada belirlenmiş katsayı ile çarpar ve LPG enjektörlerine püskürtme sinyali gönderir. Hızlı enjektörlerde rölanti durumunda LPG enjektörleri 3ms civarında valtek type30 ve benzeri enjektörlerde ise 4-5 ms civarında oluyor. Rölantide ve orta devirlerde bu süreler aslında çok önem taşımıyor ancak üst devirlere doğru son derece kritik bir hal alıyor. Ayar yapmadan önce regülatör basıncımızın doğru ayarlandığından öncelikle emin olamlıyız(Tavsiye 1-1.2 bar arası) Motor rölantide çalışırken, yaklaşık 750 rpm, 4 ms püskürtme probşlem çıkartmıyor ancak 5000 rpm de püskürtme süresi kritik bir hal alıyor. Yanlış enjeksiyon zamanlarında üst devirlerde araç fakir karışımda kalabilir, silindir için sıcaklık artar ve bu durumda başka supaplar olmak üzere aracınız zarar görmeye başlar. Performans kaybı, yakıt tüketimide üstüne tuzu biberi olur Şöyle açıklayalım; Motor 1000 rpm ile dönerken 1 dakikada 1000 devir döner. 4 silindir motor için her 2 devir de silindire yakıt+hava alındığı düşünülürse 1 dakikada 500 defa (1000/2) silindire yakıt+hava alınır. 1 çevrimin süresini hesaplayalım; 1 dakikada 500 besleme, 60saniye/500çevrim=0,12 sn/çevrim yani 1 çevrim için 0,12 saniye süremiz var silindire hava+yakıt karışımını gönderebilmek için. Bunu milisaniyeye çevirirsek 0,12sn x 1000=120 ms. Kısaca aracımız 1000 devirde çalışırken 120 ms süremiz var, enjektörlerimiz 5-6ms civarında çalışıyordu, yani bol bol püskürtmek için vaktimiz var. Rölantide tamam peki aracımız 5000 devir çevirdiğinde durum nasıl oluyor? Aynı hesabu yine yapalım.5000/2=2500 çevrim 60 saniyede, 1 çevrim için bu sefer 0,024 saniye, yani 24 ms süremiz var. 1000 devirde 120 ms süremiz varken gördüğünüz gibi 5000 devirde 24 ms süremiz kalıyor. Devir yükseldikçe motorun yükü arttıkça daha fazla yakıt püskürtmemiz gerektiğini de düşünürsek rölantide 5-6 ms olan enjektör püskürtme süreleri üst devirlerde daha da yukarılara çıkıyor. İşte burada kritik nokta lpg enjektör püskürtme süremizin 5000 devir için 24 ms den daha uzun olmaması gerekiyor. 24 ms in üzerinde olursa supap kapandıktan sonrada yakıt püskürtmeye devam eder ancak silindire girmeyeceği için aracımız fakir karışımda kalır. Daha da üst devirlerde örneğin 6000 devirde 20ms süremiz kalıyor.Yani bizim püskürtme işini çok daha çabuk halletmemiz gerekiyor. Bu süreler içerisinde püskürtmeyi yapabilmek için; Doğru regülatör basıncı Hızlı enjektörler Doğru enjektör nozzle çapı Doğru kalibrasyon ve ayar gerekmektedir. Gaza yüklenip aracı yüke bindirdiğinizde üst devirlere çıkarken maksimum enjeksiyon sürenize bakmayı unutmayın, tablodaki değerlerin üzerine çıkıyorsanız yeniden ayar-kalibrasyon yaptırmanız gerekmektedir. Hangi Nozzle Çapı Aracıma Uygun? Doğru LPG ayarı için 3 ADIM ! RPM – ms arasındaki ilişkiyi gösteren tablo ve grafiği paylaşıyorum. rpm ms 600 200 800 150 1000 120 1200 100 1400 86 1600 75 1800 67 2000 60 2200 55 2400 50 2600 46 2800 43 3000 40 3200 38 3400 35 3600 33 3800 32 4000 30 4200 29 4400 27 4600 26 4800 25 5000 24 5200 23 5400 22 5600 21 5800 21 6000 20 6200 19 6400 19 6600 18 6800 18 7000 17 Kaynak: https://lpgayar.wordpress.com/2018/05/01/ust-devirlerde-lpg/ 4 Yorum bağlantısı
İhsan Yıldırım 23 Haziran 2018 Paylaş 23 Haziran 2018 (düzenlendi) Faydalı bilgi teşekkürler gel görki biz gidip ustalara afr ayarı bile dedğimiz zaman bile yine geldi bi baş belası der gibi bakıyorlar bunları anlatsak dükkandan kovarlar 😂 23 Haziran 2018 tarihinde İhsan Yıldırım tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Tahir Ak 24 Haziran 2018 Paylaş 24 Haziran 2018 şunu da hatırlatalım.ekstra enjeksiyon hassasiyeti destekleyen lpg modellerinde ekstra enjeksiyon değeri en son bölüme kadar ya da bir tık aşağıda açılmalı. böylece ani gaza basışlarda isteksizlik kaybolur. 2 yıldır lpg ayarı yapıyorum kendi kitimi adam ettim şeytan kulağına kurşun. düzgün montaj ve ayarla ekonomi konfor ve sorunsuzluğun dibine vurursunuz lpg ile Yorum bağlantısı
Fatih Emre 25 Haziran 2018 Paylaş 25 Haziran 2018 On 24.06.2018 at 10:02, Tahir Ak yazdı: şunu da hatırlatalım. ekstra enjeksiyon hassasiyeti destekleyen lpg modellerinde ekstra enjeksiyon değeri en son bölüme kadar ya da bir tık aşağıda açılmalı. böylece ani gaza basışlarda isteksizlik kaybolur. 2 yıldır lpg ayarı yapıyorum kendi kitimi adam ettim şeytan kulağına kurşun. düzgün montaj ve ayarla ekonomi konfor ve sorunsuzluğun dibine vurursunuz lpg ile Bu konuyu biraz daha açar mısınız? BRC de bu tip bir ayar var. Yani ani gaza basışlarda lpgyi fakirleştirin mi diyorsunuz? Yorum bağlantısı
Tahir Ak 25 Haziran 2018 Paylaş 25 Haziran 2018 Bu konuyu biraz daha açar mısınız? BRC de bu tip bir ayar var. Yani ani gaza basışlarda lpgyi fakirleştirin mi diyorsunuz?hayır zenginleştirme ya da ekstra enjeksiyon diye geçiyor. ani enjeksiyon süre artışlarınakarşı hassas enjeksiyon yapabiliyor. ani gaza basmada gereken anlık artan yakıtı kolay karşılıyor böylece. Eski kitler de olmuyor mesela Yorum bağlantısı
Recommended Posts