İçeriğe Yönlendir

Üst Devirlerde LPG


Ercan Balbay

Recommended Posts

Ercan Balbay

Üst devirlerde LPG

rpmvsms.jpg?w=736

Evet her fırsatta LPG kitlerinde doğur kaliteli ekipman ve doğru ayarın önemini vurgulamaya çalışıyorum. Bu yazımızda ise hem enjektör kalitesinin hemde ayarın üst devirlerde ne kadar önemli olduğuna değinmeye çalışacağım.

LPG Ecu’su benzin enjektörlerinden sinyal alarak bunu haritada belirlenmiş katsayı ile çarpar ve LPG enjektörlerine püskürtme sinyali gönderir. Hızlı enjektörlerde rölanti durumunda LPG enjektörleri 3ms civarında valtek type30 ve benzeri enjektörlerde ise 4-5 ms civarında oluyor. Rölantide ve orta devirlerde bu süreler aslında çok önem taşımıyor ancak üst devirlere doğru son derece kritik bir hal alıyor.

 

Ayar yapmadan önce regülatör basıncımızın doğru ayarlandığından öncelikle emin olamlıyız(Tavsiye 1-1.2 bar arası)

Motor rölantide çalışırken, yaklaşık 750 rpm, 4 ms püskürtme probşlem çıkartmıyor ancak 5000 rpm de püskürtme süresi kritik bir hal alıyor. Yanlış enjeksiyon zamanlarında üst devirlerde araç fakir karışımda kalabilir, silindir için sıcaklık artar ve bu durumda başka supaplar olmak üzere aracınız zarar görmeye başlar. Performans kaybı, yakıt tüketimide üstüne tuzu biberi olur:)

 

Şöyle açıklayalım;

Motor 1000 rpm ile dönerken 1 dakikada 1000 devir döner. 4 silindir motor için her 2 devir de silindire yakıt+hava alındığı düşünülürse 1 dakikada 500 defa (1000/2) silindire yakıt+hava alınır. 1 çevrimin süresini hesaplayalım; 1 dakikada 500 besleme, 60saniye/500çevrim=0,12 sn/çevrim yani 1 çevrim için 0,12 saniye süremiz var silindire hava+yakıt karışımını gönderebilmek için. Bunu milisaniyeye çevirirsek 0,12sn x 1000=120 ms. Kısaca aracımız 1000 devirde çalışırken 120 ms süremiz var, enjektörlerimiz 5-6ms civarında çalışıyordu, yani bol bol püskürtmek için vaktimiz var.

Rölantide tamam peki aracımız 5000 devir çevirdiğinde durum nasıl oluyor? Aynı hesabu yine yapalım.5000/2=2500 çevrim 60 saniyede, 1 çevrim için bu sefer 0,024 saniye, yani 24 ms süremiz var. 1000 devirde 120 ms süremiz varken gördüğünüz gibi 5000 devirde 24 ms süremiz kalıyor.

 

Devir yükseldikçe motorun yükü arttıkça daha fazla yakıt püskürtmemiz gerektiğini de düşünürsek rölantide 5-6 ms olan enjektör püskürtme süreleri üst devirlerde daha da yukarılara çıkıyor.

İşte burada kritik nokta lpg enjektör püskürtme süremizin 5000 devir için 24 ms den daha uzun olmaması gerekiyor. 24 ms in üzerinde olursa supap kapandıktan sonrada yakıt püskürtmeye devam eder ancak silindire girmeyeceği için aracımız fakir karışımda kalır.

 

Daha da üst devirlerde örneğin 6000 devirde 20ms süremiz kalıyor.Yani bizim püskürtme işini çok daha çabuk halletmemiz gerekiyor. Bu süreler içerisinde püskürtmeyi yapabilmek için;

 

  • Doğru regülatör basıncı
  • Hızlı enjektörler
  • Doğru enjektör nozzle çapı
  • Doğru kalibrasyon ve ayar

gerekmektedir. Gaza yüklenip aracı yüke bindirdiğinizde üst devirlere çıkarken maksimum enjeksiyon sürenize bakmayı unutmayın, tablodaki değerlerin üzerine çıkıyorsanız yeniden ayar-kalibrasyon yaptırmanız gerekmektedir.

 

Hangi Nozzle Çapı Aracıma Uygun?

Doğru LPG ayarı için 3 ADIM !

 

RPM – ms arasındaki ilişkiyi gösteren tablo ve grafiği paylaşıyorum.

rpmvsms

 

rpm ms
600 200
800 150
1000 120
1200 100
1400 86
1600 75
1800 67
2000 60
2200 55
2400 50
2600 46
2800 43
3000 40
3200 38
3400 35
3600 33
3800 32
4000 30
4200 29
4400 27
4600 26
4800 25
5000 24
5200 23
5400 22
5600 21
5800 21
6000 20
6200 19
6400 19
6600 18
6800 18
7000 17

 

 

Kaynak: https://lpgayar.wordpress.com/2018/05/01/ust-devirlerde-lpg/

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
İhsan Yıldırım
(düzenlendi)

Faydalı bilgi teşekkürler gel görki biz gidip ustalara afr ayarı bile dedğimiz zaman bile yine geldi bi baş belası der gibi bakıyorlar bunları anlatsak dükkandan kovarlar 😂

tarihinde İhsan Yıldırım tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

şunu da hatırlatalım.
ekstra enjeksiyon hassasiyeti destekleyen lpg modellerinde ekstra enjeksiyon değeri en son bölüme kadar ya da bir tık aşağıda açılmalı. böylece ani gaza basışlarda isteksizlik kaybolur. 2 yıldır lpg ayarı yapıyorum kendi kitimi adam ettim şeytan kulağına kurşun. düzgün montaj ve ayarla ekonomi konfor ve sorunsuzluğun dibine vurursunuz lpg ile

Yorum bağlantısı
Fatih Emre
On ‎24‎.‎06‎.‎2018 at 10:02, Tahir Ak yazdı:

şunu da hatırlatalım.
ekstra enjeksiyon hassasiyeti destekleyen lpg modellerinde ekstra enjeksiyon değeri en son bölüme kadar ya da bir tık aşağıda açılmalı. böylece ani gaza basışlarda isteksizlik kaybolur. 2 yıldır lpg ayarı yapıyorum kendi kitimi adam ettim şeytan kulağına kurşun. düzgün montaj ve ayarla ekonomi konfor ve sorunsuzluğun dibine vurursunuz lpg ile

 

Bu konuyu biraz daha açar mısınız? BRC de bu tip bir ayar var. Yani ani gaza basışlarda lpgyi fakirleştirin mi diyorsunuz?

Yorum bağlantısı
 

Bu konuyu biraz daha açar mısınız? BRC de bu tip bir ayar var. Yani ani gaza basışlarda lpgyi fakirleştirin mi diyorsunuz?

hayır zenginleştirme ya da ekstra enjeksiyon diye geçiyor. ani enjeksiyon süre artışlarınakarşı hassas enjeksiyon yapabiliyor. ani gaza basmada gereken anlık artan yakıtı kolay karşılıyor böylece. Eski kitler de olmuyor mesela

 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...