İçeriğe Yönlendir

Egzoz Sistemi Ile Ilgili Her şey


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Merhaba,

Katalitik konvertör olan araçlarda özellikle kullanılması gereken yakıt türleri var mıdır?

Ayrıca bu aletin ömrü ne kadardır ve değiştirilmesi ya da iptal edilmesi gerektiğini nasıl anlayabiliriz? Geçen yaz arabayı bakıma götürdüğümde Herford'dan Engin Katalitik Konvertör'ümün ömrünün sonuna geldiğini söylemişti. Ne zaman değiştirmek ya da iptal ettirmek gereklidir?

Bu aralar yakıt tüketimim %15-20 vcivarı arttı. Katalitik Konvertör tıkanmasının bu tarz yan etkileri olabilir mi?

Birde bunun yerine susturucu takarsak egsoz muayenesinden nasıl geçebiliriz?

Kullanılmaması gereken yakıt vardır: Kurşunlu benzinler.

Usta bunun işi bitmiş dediyse iptal ettir.. Tıkandıysa yakıt tüketimini artırması muhtemeldir.. Ama bu günlerde bir artış yaşıyorsan artışın sebebi havaların soğuması olabilir.

Emisyon kontrollerinde bir sorunla karşılaşmazsın.

Yorum bağlantısı
Erdem Delibaş

Bu kovertörün belirli bir ömrü yada dayanabileceği km gibi bi sınırlaması var mı?

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

katalitik konvertör karbon monoksiti (CO) ısınıp yakarak

2CO + O2 => 2CO2 denklemini gerçekleştirir. Bunu gerçekleştirirken yakşalık egzos buyukluğunde bir alanı gofret gibi platin ve seramik malzemeden yapılmış bir nevi filtrenin içinden geçirir. katalizör malum reaksiyona girmeyen ama reaksiyonun oluşmasını sağlayan malzemedir. Bu işi yapan cihaza katalitik konvertör deniyor.

Katalitik konvertörlerin birinci düşmanı kurşunlu benzindir. Egzozdan çıkan kurşunlu bileşikler bu gofreti tıkarlar. Katalitiğiniz yoksa tabi beyninize gidip orayı tıkıyorlar :kafa:

İkinci düşmanı ise motora aşırı yağ konmasıdır. aşırı yag konduğunda u yağ motor tarafından sindirilmek için yakılır ve aşırı olduğundan gene gofreti tıkar.

Üçüncü düşmanı aşırı sıcaklıktır. Rölantide çok beklemekten olabilir. ama aşırı sıcak nadiren bu gofretin erimesine ve tıkanmasına yol açar.

Diğer katalitik konvertörün sıcakken (çok sıcak çalışır namussuz) aniden soğuk görüp (suya girdiniz) içindeki gofretin çatlamasıdır. Bu durumda arabanın altından tangırtılar gelir rölantide. gofret parçalanmış içerde zıplamaktadır. ses dışında bir zararı yoktur.

Dolayısı ile kötü yakıt ve kurşun dışında genelde problem olmaz. Ancak yavaş yavaş tıkanan bir nesne olduğundan göreceğiniz etki zamanla gelişir. farketmeyebilirsiniz. Çıkarttığınızda ise ani değişimi farkedersiniz.

Katalitik konvertörler 200bin km rahat giderler. erken sorun olursa kullanım ya da imalat hatası olabilir.

Katalitik konvertör çıkarıldığında motor arka basıncı değişeceği için düşük devir gücünüzde azalma olur. yüksek devir gücünüzde de hafif artma olur. düşük devirde kullanıyorsanız yakıt hacamanız artar. yüksekte kullanıyorsanız (yani alışkanlığınız ve durum öyle idiyse daha önce) azalır.

Ayrıca bir adet sensörün iptali gibi birşey gerekir. yoksa motor kontrol sisteminiz sürekli arıza sinyali verecektir.

katalitik iptali modifiyecilerin sık yaptıkları birşeydir. Ama çevre için yapmamanızı öneririm. monoksit oldukça zehirli bir gaz. yazık günah.

Yorum bağlantısı
Erdem Delibaş

Türkiyede kullanılan benzinle 200bin km dayanması biraz zor gibi 100bin dayansa iyi

2ooo model Opel Vectra 1.6' nın konvertörü 5o.ooo km de dağılmıştı.. :kafa:
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

ekstra bilgi:

To understand why a catalytic converter fails, you need to know how it works. The catalytic converter is part of the automobile exhaust system. It converts harmful compounds in exhaust into harmless compounds. In a typical passenger car, the catalytic converter, which resembles a muffler in shape, is between the engine and the muffler. It's on the underside of the car, usually underneath the passenger seat. Maybe you have felt its warmth through the floor on a long trip.

Catalytic converters have been standard on U.S. automobiles since the mid-1970s. The catalytic converter helped drive the push toward unleaded gasoline as well. Leaded gasoline contaminates the catalyst used inside a catalytic converter, destroying its usefulness and leading to a clogged converter.

After the engine exhaust gases pass through the catalytic converter, the gases go through the muffler or mufflers, depending on the make of the automobile. Some vehicles use a pre-converter as well, to perform a similar function. The catalytic converter generally lasts the life of the automobile and rarely has a problem with being clogged or plugged during its lifetime.

The inside of the catalytic converter is a honeycomb set of passageways or small ceramic beads coated with catalysts. A chemical reaction takes place to make the pollutants less harmful. There are many passages for the exhaust gases to flow, to allow for the maximum amount of surface area for the hot gases to pass.

The catalysts include:

Oxidation catalysts: Palladium (Pd) and platinum (Pt) metals in very small amounts (to keep the catalytic converter price down) convert the hydrocarbons of unburned gasoline and carbon monoxide to carbon dioxide and water.

Reduction catalysts: Palladium and rhodium (Rh) metals also in very small amounts convert the nitrogen oxide to nitrogen and oxygen. Nitrogen oxide is a big contributor to smog.

Many states and localities have legislated annual automobile emissions testing that checks the actual emissions content. The exhaust emissions test checks for the absence of a converter or a malfunctioning one during an inspection. It's illegal in some states and localities to remove a factory-installed catalytic converter. A mechanic can sometimes temporarily remove it and replace the catalytic converter with a test pipe, but the rules on this can vary from place to place.

There are two ways a converter can fail:

It can become clogged.

It can become poisoned.

There really is no "inspection port" for the consumer or mechanic to see an actual clog in a converter. Often, the only vay to tell if a catalytic converter is malfunctioning (plugged) is to remove it and check the change in engine performance. When a clogged converter is suspected, some mechanics temporarily remove the O2 sensor from the exhaust pipe ahead of the catalytic converter and look for a change in performance.

A catalytic converter relies on receiving the proper mix of exhaust gases at the proper temperature. Any additives or malfunctions that cause the mixture or the temperature of the exhaust gases to change reduce the effectiveness and life of the catalytic converter. Leaded gasoline and the over-use of certain fuel additives can shorten the life of a catalytic converter.

A catalytic converter can also fail because of:

Bad exhaust valves on the engine

Fouled plugs causing unburned fuel to overheat the converter

Sometimes you can tell that a converter is clogged because you don't go any faster when you push the gas pedal. Also, there usually is a noticeable drop in gas mileage associated with a clogged catalytic converter. A partially clogged converter often acts like an engine governor, limiting the actual RPMs to a fast idle. A totally clogged converter causes the engine to quit after a few minutes because of all the increased exhaust back pressure.

The catalytic converter, like the rest of the emissions system, typically has a warranty length that exceeds the term of the warranty for the rest of a typical U.S. automobile.

Here is a safety reminder: Do not park your car over tall grass or piles of dry leaves. Your car's perfectly running catalytic converter gets very hot…enough to start fires! You can keep it running well by keeping the ignition system in top shape, to prevent any unburnt fuel from entering the catalytic converter.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Okyay Pay

İptal edince ECUyu da kandırmak mı gerekiyordu neydi.. Yoksa motor arıza lambası yanıyordu galiba...

2002 den sonraki makyajlı kasalarda çift lambda sensörü var araya cheeter mı ne takmak gerekiyor

öncekilerde tek sensör var o da convertörden önce olduğu için bir işlem yapmak gerekmiyor sadece yerine bir susturuyu takıyorsunuz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Okyay Pay

se ile s arasındaki tam olarak fark ne acaba benim bildiğim s sadece ford yapım se mazda ile ortak

Yorum bağlantısı
Özgür Yıldız

kat iptali yapacaksan(mutlaka yaptır memnun kalacaksın)

cheeter kullanman gerekecek aksi halde motor arıza lambasını yakıyor.

Bende kat iptalinde cheeter kullandım. yaklaşık 6 aydır kullanıyorum harhangi bi sorunla karşılaşmadım.

Yalnız kat yerine mutlaka ufak bi susturucu taktır

Yorum bağlantısı
Okyay Pay

kat iptali yapacaksan(mutlaka yaptır memnun kalacaksın)

cheeter kullanman gerekecek aksi halde motor arıza lambasını yakıyor.

Bende kat iptalinde cheeter kullandım. yaklaşık 6 aydır kullanıyorum harhangi bi sorunla karşılaşmadım.

Yalnız kat yerine mutlaka ufak bi susturucu taktır

bu cheeter denen şeyi kim satıyor kaça satıyor kim takabiliyor

malumunuz Bodrumda bu tür işler yapan yer yok gibi

Yorum bağlantısı
Uğur Koçyiğit

Bende de focus 2.0 varken kat iptali yapmıştım ve aparatsız olmuyordu çift sensor olduğu için o aletten kullanmıştım

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Ülkemizde her tarafta ağaç olup sonbaharda mahallelerde yapraklar kızıl kızıl birikmediği için o bölümün türkiye ile ilgisi yok :)

biz ağaçları keser, dibine kadar beton döker yaprak sorununu kökünden çözeriz. ağaç yerine yerlere çiçek dikeriz.

Yorum bağlantısı
Yaşar Demirci

bu cheeter denen şeyi kim satıyor kaça satıyor kim takabiliyor

malumunuz Bodrumda bu tür işler yapan yer yok gibi

nerden bulabiliriz. bir kaç adet lazım.

Yorum bağlantısı
  • 2 ay sonra...
Can Karacaer

- Engebeli yollarda arabanın altından gelen metal - porselen çarpışması gibi ses gitti.

Özgür, araban kaç km'deydi. Bende de özellikle buna benzer bir ses var, heralde zamanı geldi. 60.000 km'lerdeyim...

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Melih Uyar

ben şimdi anlamadım bizim 2001 focus kat iptal etmek istiyorum şimdi cheater kullnmak zorundamıyım.birde yakıt tüktimi ne kadar artar.beygir olarak ne elde edebilirim.seside çok artar mı

Yorum bağlantısı
Burak Balıkçı

Bu konuyu bende açmak istiyordum isabet oldu. Benim arabanında katalizatörü dağıldı. İptal ettirmekten yana değilim, yeni katalizatörün fiyatını bilen yokmu??.. Dışarıda herhangi bir egsozcuya götürsem aynısından veya yan sanayisini bulup taktırabilir miyim, EGO sensörünün falan da değişmesine gerek varmı? Bu işlemler bittikten sonra beyin okutup güncelleme yaptırmak gerekiyor mu?

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Satlık katalizatör bulunuur.

Orjinal, 2000 yılı 8 ay üretimi, 2000 yılı 11. ayda söküldü.. Evde depoda duruyor.. Sadece 3 ay kullanıldı..

Ortağımın 1,6'nın katalizatörü..

Ya arkadaşlar bu katalizatör benimkine olurmu ki..

Satmasam mı ki.. Yarın birgün benimki de bozulursa ona takarım.. :)

Yorum bağlantısı
Burak Balıkçı

Merhaba Burak,

700-800 civarı dediler, çıkmacılardan bulabilirsin. Benim usta 400'e bulmuş.

Özgür, peki çıkmanın sağlamlığını nasıl anlayacağız? Sonradan başımıza dert olmasın yine.

bilmişlik taslamak gibi olmasın ama,

katalizatör değil kanımca, katalitik konvertör :p

Gürer ne kadar doğru bilmiyorum ama her iki ismide söylüyorlar, bende kısa olsun diye onu kullanıyorum. :seytan:
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Mustafa Ünsal

bişey sorucam bu ego sensöründe arıza varsa arabanın rolanti devrinde düşüp yükselmeler yaparmı bi bilgisi olan varsa lütfen yardım etsin

Yorum bağlantısı
Mustafa Erkan

Mustafa bey hego sensörlerinin arıza tespiti çok kolaydır . Aracınızı direksiyonun altındaki soketten bilgisayara bağlayıp 5 dk sonucu öğrenebilirsiniz. Bilgisayar hemen sensörlerden gelen değerleri veriyor. 2 sene kadar önce bende pipiriklenip gidip baktırmıştım. Öndeki sensör gaza bastıkça değişen bir değer üretirken arkadaki sensör sadece +1 ve -1 diye sinyal gönderir. Arıza yaptığında ayrıca gösterge tablasında arıza ışığı yanıyormuş. En basit tespit yolu ise Guage menüsünü açıp dtc kodu varmı diye bakmaktır.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yaşar Demirci

bişey sorucam bu ego sensöründe arıza varsa arabanın rolanti devrinde düşüp yükselmeler yaparmı bi bilgisi olan varsa lütfen yardım etsin

yapmaz

Yorum bağlantısı
  • 2 ay sonra...
Mehmet Ozyurek

Sayın Yaşar Usta, bu şekilde binmemin bir sakıncası var mı?

Yenisine 800 - 1000 YTL verecek durumum yok.

Ortağım 6 yıldır böyle kullanıyor..
Yorum bağlantısı
Yaşar Demirci

Bugün aracımın LPG ayarına baktırmak için ostim'e gitmiştim.

İşim bitti, tam sanayiden çıkıyordum ki.........

Yolda kaldım. Araba gitmiyor.

Hararet kırmızının en son seviyesine dayandı.

Dörtlü flaşörleri yakarak zar zor kendimi tanıdık bir ustanın dükkanına attım.

Benim katalitik Konvertör gitmiş...

Zaten dün anlamıştım. Arabanın altından köpek hırlaması gibi bir ses geliyordu.

Bugün patlak verdi. Allah'ın sevgili kuluymuşum ki sanayinin tam ortasında arıza yaptı.

Orada manifoldu söktüler. Benim araba, Modifiyeli hacı murat gibi ses çıkarmaya başladı.

O şekilde bir eksozcuya gittim.

Eksoscu usta "yeni konvertörler 700 -800 civarında. Senin arabaya susturucu takalım" dedi.

Çaresiz kaldım ve öyle yaptık. Adam çok güzel bir işçilikle konvertörü çıkardı. Yerine susturucuyu taktı.

Biraz kullanayım bakalım.

araç 2001 focus olduğu için tek sensör var. Şimdilik arıza lambası yanmadı.

Bakalım zaman içerisinde neler gösterir?

Sayın Yaşar Usta, bu şekilde binmemin bir sakıncası var mı?

Yenisine 800 - 1000 YTL verecek durumum yok.

yoksa bu arabaları satıp bi tane Şahin falan mı alsak?

arkadaşların cevaplarına katılıyorum

Yorum bağlantısı
Sina Güran

focuslar 1.6 olduğu için ne kdr etkiler kat konv bilmem fakat ben 1.25cc lik fiestamda son susturucuyu dandik bir spor egsoz ile değiştirdiğimde alt devirlerimin ciddi manada güç kaybettiğine tanık olduktan sora egsoz sistemine elimi bile sürmemeye karar verdim, malum ist gibi bir şehir alt devirlere mahkum vaziyetteyiz bu yüzden alt devirlerden ödün vermek manasız.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...