İçeriğe Yönlendir

"Oil Catch Tank" montajı nasıl yapılır?


Yavuz Gürbüz

Recommended Posts

Yavuz Gürbüz

Arkadaşlar son zamanlarda bu işe acayip kafayı takmış durumdayım. Bildiğiniz üzere, TDCI'larda karter havalandırması hava filtresinden turboya gelen hortuma bağlanıyor. Bu durum turbo kompresörünün yağlanmasına neden olmakta. Performanslı kullanımda turbo basıncının artmasına paralel olarak, kısa vadede yağ eksiltme gibi sorunlara yol açan bu durumun, ileride turbo problemi olarak bana geri dönmesinden korkuyorum. Önceleri turboya gelen hortum bağlantısını iptal ettirmeyi düşündüm, fakat "oil catch tank" olarak bilinen çözüm gözüme daha profesyonel gözüktü.

Yaptıran veya yapılması hakkında görüş ve önerileri olan arkadaşların yardımlarını bekliyorum.

Saygılarımla,

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz

Zor mu sorduk nedir? ;)

Galiba bunu alıyorum. Satıcıya soru sordum. Beklemedeyim :flowers:

Yorum bağlantısı
Yasin Şimşek Eski

Biri ne olduğunu söylesinde bende taktırayım.;) Merak ettim valla. :flowers:

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Benim anladığım kalter havalandırmanın hava filitresini yağlamaması için bir parça :flowers:

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Çok basit bir düzenek.. buna o kadar para verilmez... Kendiniz yapabilirsiniz...

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz
(düzenlendi)

Resimdeki 14 nolu hortum sözde krankı havalandırmak için var. Havalandırıyor havalandırmasına da turboyu da yağ içinde bırakıyor. Sadece turbo olsa iyi tüm emme sistemine (intercooler, emme manifoldu) yayılıyor. Az önce ingilteredeki bir peugeot forumunu dolaşırken içi çamur dolmuş intercooler temizliğini anlatıyordu. Eleman söyle yazmış " Temizlemek çözüm değil! En kısa zamanda oil catch tank alacağım". Yanlız söyle bişey dikkatimi çekti. Peugeot 207'de hava filtesinin hortumu farklı ve daha iyi bir dizaynı var. Krank havalandırması önce genişçe bir yere geliyor sonra turboya bağlanıyor. Bir nevi bunun yaptığı işi yapıyor. Aşağıda oil catch tank ile 10000 mil yapmış ( Yaklaşık 13000 km ) bir ford mondeo tdci'a ait oil catch tank görülmekte. Görüldüğü üzere eğer bu faydalı zımıbırtı olmasaydı, olduğu gibi bütün bu yağ emme manifoldunda kurum olarak bize dönecekti. Montaj yerini belirtir bir resim karaladım. (paint ile) İnşallah montajı daha düzgün yaparım. : :)

Konu hakkındaki teknik bilgi

tarihinde Yavuz G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Bu nasıl Mehmet Abi. Yerli mi acep?

Elinizde proje ile bir demirciye gidin, kromdan maksimum 25-30 liraya yaptırırsınız bunu...

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Karter havalandırmayı, emmeye yönlendirme (her içten yanmalı motorda vardır, aynı prensiptir), çevreye yağ buharı atılmaması içindir. Eski taksiciler gibi alttan hortum da sallandırmak aynı şey, yani bu meblağlara değer mi bilemem.

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz
Elinizde projetle bir demirciye gidin, kromdan maksimum 25-30 liraya yaptırırsınız bunu...

Valla yapmazlar abi. Nerde... Geçenlerde arkadaşın evinin kombi bacası kapatmak için baca şapkası gibi bişey lazımdı. Standartlar olmadı biraz büyükçe bişey lazım. Adam size 80 olur dedi. Bunu, yap diye göstersen 200 300 ister herhalde :)

Karter havalandırmayı, emmeye yönlendirme (her içten yanmalı motorda vardır, aynı prensiptir), çevreye yağ buharı atılmaması içindir. Eski taksiciler gibi alttan hortum da sallandırmak aynı şey, yani bu meblağlara değer mi bilemem.

Ben de başta öyle yapacaktım zaten, ama tabi hortumla falan değil. Çevreciyiz biz :p Orası için özel küçük filtreler var, onları kullanacaktım. Fakat onlara bakarken bunu gördüm. Daha profesyonel geldi sanki. (bildiğin çanağın nesi profesyonelse)

Meblağ ise göreceli gibi iki carbon clean'i bire indirse parası çıkar.

Yorum bağlantısı
Gökhan Kızılkaya
Karter havalandırmayı, emmeye yönlendirme (her içten yanmalı motorda vardır, aynı prensiptir), çevreye yağ buharı atılmaması içindir. Eski taksiciler gibi alttan hortum da sallandırmak aynı şey, yani bu meblağlara değer mi bilemem.

Çağlar Bey;

Cahiliyetimi bağışlayın da bu düzenek takıldığında turbo yağsız kalmayacakmı yoksa turbo milini yağlayan başka bir düzenek var da bu sadece yağ buharının atmosfere yayılmaması için mi?Eğer ikinci şık doğruysa neden bu yapılmış türbin kanatları yağ çamuru içinde kalmazmı zamanla?

Amma sordum ha merak işte :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Valla yapmazlar abi. Nerde... Geçenlerde arkadaşın evinin kombi bacası kapatmak için baca şapkası gibi bişey lazımdı. Standartlar olmadı biraz büyükçe bişey lazım. Adam size 80 olur dedi. Bunu, yap diye göstersen 200 300 ister herhalde :lol2:

Aç kalsınlar inşallah.. Kriz kriz diye kıvransınlar...

Benim işime yarayacak bişey olsa kendim yaparım be... Bi özelliği yok bunu...

Sonuçta vakum yok... basınç yok..

Cahiliyetimi bağışlayın da bu düzenek takıldığında turbo yağsız kalmayacakmı yoksa turbo milini yağlayan başka bir düzenek var da bu sadece yağ buharının atmosfere yayılmaması için mi?Eğer ikinci şık doğruysa neden bu yapılmış türbin kanatları yağ çamuru içinde kalmazmı zamanla?

Bu bir nevi geri dönüşüm arkadaşlar... Buharı atmosfere atmayıp, yakıyoruz..

Yorum bağlantısı
Nuri Başer

İyi güzel de o hortumdan geçen yağ buharının aynı zamanda "yağlama" gibi kritik bir görevi de var.. Trap yağı tutunca turboya gidecek olan yağ haznede kalıcak.. ok ama paller ve milin bazı kısımları yağsız kalma riski ile karşı karşıya.. şimdi diyeceksiniz ki kardeşim palleri niye yağlıyorsun, ne alaka? :nazar: ben de diyeceğim ki yüksek devirlerde hava sürtünmesi ve ısınma okadar artar ki hava içerisindeki moleküller dahi aşınmaya sebep olur.. :lol2:

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Karterden gelen buharın , herhangi bir yağlama-extra kurum baplatma özelliği yoktur, miktar olarak o kadar azdır ki...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Nuri Başer
Karterden gelen buharın , herhangi bir yağlama-extra kurum baplatma özelliği yoktur, miktar olarak o kadar azdır ki...

Çağlar abi bu konuda sana katılmıyorum.. Borudan geçen yağ çok çok eser miktarda değil.. bunun bir testi de yapılıp görülebilir.. turbo-filtre arası hortumu temizleyip taktıktan sonra motoru çok değil 15-20 dk. kadar çalıştırıp hortum tekrar söküldüğünde çeper yağlanmasının gözle görülebilir düzeyde olduğu anlaşılıyor..

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz
(düzenlendi)

Nuri Bey doğru söylüyorsunuz. Ben de geçen hafta sonu bunun ciddi olduğunu gördüm. Turbo ağzında neredeyse katranlaşmış bir yağ tabakası vardı. Elimi sürdüğümde kolayca çıkıyordu. Yani turbo pallerine yapışıp balansı bozabilir ve turboyu dağıtabilir. Bilmiyorum belki kuruntu ama yabancı forumlardaki kullanıcılar övgü ile bahsediyorlar. Hatta ileri gidip turbonun ve EGRnin montaj öncesi ve sonrası fotolarını koyanlar var. Ne kadar doğru bilemem tabi ama ben ikna oldum. Sanırım taktıracam. Önce bir sanayiyi dolaşayım bakalım, Mehmet abinin dediği gibi ucuza çözebilir miyiz?

Bu arada turbo mili buradan yağlanmıyor. Resimdeki 13 nolu yer turbo yağ hortumunun geldiği yer. Yağ pompasından ayrı çıkışı var dönüşü kartere geliyor. Sürekli devri daim ediyor. 14 nolu hortumda ise karterde buharlaşan yağ var. Yani yağlama gibi bir fonksiyonu yok. Bir yerde okumuştum (bugünlerde o kadar çok içinde "turbo" "oil" "yağ" "karter" geçen makale forum vs okudum ki hepsi karıştı idare edin) TDCi'ın stock turbo basıncı 1.7 bar. Bu negatif basınç çok yüksek. Söyle örnek vereyim tuning dergilerinde boy boy resimleri basılan modifiyeli STi'ların EVO'ların turbo basınçları yaklaşık 1.5 bar. Yani bizim turbo o 14 nolu borudan değil yağ buharı kam milini bile söküp alacak nerde ise. :D

Nuri bey bu arada sizin makinayıda kötü emellerime alet ettim. İdare edin artık. :nazar:

Saygılarımla,

tarihinde Yavuz G tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Nuri Başer

Yavuz bey şimdiden elinize sağlık diyeyim ozaman.. :D kolay gelsin.. yardım gerekirse ben hazırım.. Eskişehir hemen şurası.. atlar gelirim.. :nazar: foto desteği gerekirse yine yardıma hazırım..

benim araçta bu yağ olayı iyice abarmış durumda.. son 2 filtrede yağlanma tespit ettim (yaklaşık 10 cm2 kadar).. ben bunun turbo milindeki boşluktan dolayı olabileceğini düşünüyorum.. sizce?

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz

Olur tabi neden olmasın her zaman beklerim. Benim bir ayağım Bursa'da zaten ben de gelebilirim. Bahar da geliyor, bol bol tanışma, buluşma yaparız. Size zaten chip tuning konusunda danışmak istediklerim var. Turbo milinde boşluk yoktur merak etmeyin. Yanlız şunu farkettim eğer yağ seviyeniz orta seviyenin üstünde tutuyorsanız bahsettiğim basınç yüzünden tahminimce turbodaki bu yağlanma artıyor. Yani buhardan fazlasını çekiyor turbo sanki. Hava filtresindeki yağ, devirli kullanımla vites değişiminde ayağınızı gazdan çekmenizle oluşan geri tepmeden oluşuyor olabilir. Blow-off yok biliyorsunuz.

Bu motorda tasarım yönünden bir kaç eksik var. Zamanla çözecez inşallah.

Saygılarımla,

Yorum bağlantısı
Nuri Başer
Olur tabi neden olmasın her zaman beklerim. Benim bir ayağım Bursa'da zaten ben de gelebilirim. Bahar da geliyor, bol bol tanışma, buluşma yaparız. Size zaten chip tuning konusunda danışmak istediklerim var. Turbo milinde boşluk yoktur merak etmeyin. Yanlız şunu farkettim eğer yağ seviyeniz orta seviyenin üstünde tutuyorsanız bahsettiğim basınç yüzünden tahminimce turbodaki bu yağlanma artıyor. Yani buhardan fazlasını çekiyor turbo sanki. Hava filtresindeki yağ, devirli kullanımla vites değişiminde ayağınızı gazdan çekmenizle oluşan geri tepmeden oluşuyor olabilir. Blow-off yok biliyorsunuz.

Bu motorda tasarım yönünden bir kaç eksik var. Zamanla çözecez inşallah.

Saygılarımla,

Yavuz bey ben de beklerim.. bilgi birikimlerimizi paylaşırız, güzel olur..

Motordaki tasarım eksikleri konusunda size katılıyorum.. bakarsınız bu eksikleri kullanıcı bazında giderip forda örnek teşkil ederiz.. :)

Yorum bağlantısı
Yavuz Gürbüz
Yavuz bey ben de beklerim.. bilgi birikimlerimizi paylaşırız, güzel olur..

Motordaki tasarım eksikleri konusunda size katılıyorum.. bakarsınız bu eksikleri kullanıcı bazında giderip forda örnek teşkil ederiz.. :)

Telif bilem isteriz... :unsure:

Biraz araştırınca anladım ki, bizim motor için, bu işin anavatanı ingiltere. Adamlar bu motorla oynayabildikleri kadar oynamışlar. Sadece standart parçalar kullanarak yapılan eco-tuningler mi ararsın, yoksa az malzeme ve chip-tuningle yapılan tork canavarlarını mı? Biraz parça, biraz tasarım bilgisi olmayacak iş değil. Öyle ki bazı makalelerde sadece sensör yerlerini değiştirerek artan çekiş ve yakıt tasarrufu sağladığını iddaa edenler var. Yazı iple cekiyorum. Havalar biraz düzelsin, yapılacak çok şey var gibi gözüküyor.

Yorum bağlantısı
  • 7 ay sonra...
Gökhan Kızılkaya
Telif bilem isteriz... :pilot:

Biraz araştırınca anladım ki, bizim motor için, bu işin anavatanı ingiltere. Adamlar bu motorla oynayabildikleri kadar oynamışlar. Sadece standart parçalar kullanarak yapılan eco-tuningler mi ararsın, yoksa az malzeme ve chip-tuningle yapılan tork canavarlarını mı? Biraz parça, biraz tasarım bilgisi olmayacak iş değil. Öyle ki bazı makalelerde sadece sensör yerlerini değiştirerek artan çekiş ve yakıt tasarrufu sağladığını iddaa edenler var. Yazı iple cekiyorum. Havalar biraz düzelsin, yapılacak çok şey var gibi gözüküyor.

Yavuz Bey bu konuda bir ilerleme kaydettiniz mi?

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Yavuz Gürbüz
Yavuz Bey bu konuda bir ilerleme kaydettiniz mi?

Gökhan Bey,

Mesajınızı yeni gördüm. Uzunca bir süredir foruma uğrayamıyorum. Fikir konusunda ilerleme kaydettim diyebilirim. Sanayide danıştığım ustalar bunun turboya yarar yerine zarar vereceğini soylediler. Ancak denenmiş bişey yok tabi. İngilteredeki bir nissan forumunda terrano ve pathfinder kullanıcıları da oil catch tank taktırdıktan sonra, turbo arızalarından bahsetmişler. aklım karıştı doğrusu. Uzun lafın kısası Türkiye'de daha önce böyle bir uygulamaya ( en azından internet ortamında ) rastlamadığım ve yeterli veri olmadan kendi aracımda denemek istemediğimden şimdilik soğumaya bıraktım diyelim. Ankara'ya aracımla gidersem şayet, tuningçileri dolaşıp bir de onlara soracağım. Değilse şimdiye kadar tornada alüminyum borudan işleyip çoktan montajı yapmıştım.

Saygılarımla,

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Motora giren bu yağ bukadarı yakılarak atılıyor ama okadar ciddi seviyede değil. Bunuda sağlıklı motor motorun 10bin km sonra motordaki yağ miktarına bakarak anlayabiliriz. Yağın eksilip eksilmediği bile zor anlaşılıyor. 1.4 tdci'larda hava filitresi ile turbo arasına 2-3 cm çapında hortum ile bağlanmış. Motora yağlı hava girmesinde sakınca yok, zaten çok düşük bir miktar, yağlı havanın sistem için daha sağlıklıdır.

Yorum bağlantısı
Gökhan Kızılkaya
Gökhan Bey,

Mesajınızı yeni gördüm. Uzunca bir süredir foruma uğrayamıyorum. Fikir konusunda ilerleme kaydettim diyebilirim. Sanayide danıştığım ustalar bunun turboya yarar yerine zarar vereceğini soylediler. Ancak denenmiş bişey yok tabi. İngilteredeki bir nissan forumunda terrano ve pathfinder kullanıcıları da oil catch tank taktırdıktan sonra, turbo arızalarından bahsetmişler. aklım karıştı doğrusu. Uzun lafın kısası Türkiye'de daha önce böyle bir uygulamaya ( en azından internet ortamında ) rastlamadığım ve yeterli veri olmadan kendi aracımda denemek istemediğimden şimdilik soğumaya bıraktım diyelim. Ankara'ya aracımla gidersem şayet, tuningçileri dolaşıp bir de onlara soracağım. Değilse şimdiye kadar tornada alüminyum borudan işleyip çoktan montajı yapmıştım.

Saygılarımla,

Aslında bu yağ buharının turbo nun yağlanmasıda payı varmış.Benim araç focus tdci 1.6 olduğundan hiç gereği ve faydası yok dediler.İstanbulda ünlü bir tuning garajında danıştım.Tesadüfen oil catch tank takılmış bir araç vardı.(Gerçi 2000 küsür motoru olan nos sistemi bile takılmış olan bir araç)

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Turbonun yatakları zaten yağlanıyor. Karterde yüksek basınc olmaması gerekiyor ve bu basınc havalandırma şeklinde atılması gerekiyor. Bu havanın içerisinde yağ buharıda olduğu için atmosfere atılmaması gerekiyor. O yüzden emişe verilip motora yollanıp bu yağ yakılıyor. Tek amaç bu. Çok büyük bir miktar olmadığı için yakılmasında da sakınca yok... Ayırmak vs gereksiz bir işlem. Hiç uğraşmayın. Motora yağlı hava gitsin, ne olacakki? Yağın asıl amaçı turboyu yağlamak veya girişte bir yeri yağlamak değil. Tamamen yakılarak yok etmek.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...