İçeriğe Yönlendir

Kış Bakımı ve Antifriz


Aykut Gürkan

Recommended Posts

Aykut Gürkan

Soğuk hava aracınızda var olan problemleri daha kötü yapmaktadır. Herhangi bir zamanda başınıza geldiğinde sorun olmayan bir olumsuzluk kışın geldiğinde ölümcül olabilir. Bu nedenle koruyucu kış bakımı bir zorunluluktur. Bakımlı bir araçla kış koşullarında sürüş çok zevklidir. Bakımla ayrıca aracınızın ömrü uzar ve satış fiyatı yüksek olur. Periyodik bakım, sizi sıkıntılardan kurtulabilirse de, kışa girmeden önce almanız gereken bazı önemli önlemleri burada vurgulamayı yararlı buluyoruz. Bu önerilerden bazıları sizin yapabileceğiniz, diğerleri ise oto teknisyenini gerektiren uyarılardır. En iyi planlama kılavuzu, aracınızın kataloğudur. Kataloğu okuyarak, imalatçının önerilerine ve servis takvimine uyunuz. Kışın hızlı araç kullanmayınız. Kötü havalarda mümkünse yola biraz daha erken çıkınız.

Motor Performansı - Normalde çok iyi çalışmayan bir motor, kötü hava koşullarında çok daha zor çalışır veya hiç çalışmayabilir. Motorun zor ilk hareket, bozuk rölanti ve avans ayarı, stop etme, düşük güç gibi sürüş problemleri varsa iyi bir serviste ayarlattırınız. Hava, yakıt, PCV, vb. filtreleri.) katalogda belirtilen sürelerde (tozlu koşullarda daha da kısa sürelerde) değiştiriniz.

Yakıt - Yakıt sistemindeki nemin donmasını önlemek için, deponuza ayda bir kez bir şişe buz önleyici katık ekleyin. Yakıt deponuzu yarıdan fazla dolu tutun. Dolu tutulan yakıt deposu borulardaki donmayı önleyecektir.

Yağ - Motorun yağını ve yağ filtresini katalogda belirtilen sürelerde (genellikle her 5000- 10 000 km de bir) değiştiriniz.

Soğutma Sistemi - Soğutma sistemi iki yılda bir tamamen boşaltılıp yıkanarak tekrar doldurulmalıdır. Soğutma sıvısının seviyesi, durumu ve konsantrasyonunu kontrol ediniz ve eksilmişse ilave ediniz. (Genellikle 50/50 antifriz/su karışımı önerilmektedir.) Motor tamamen soğumadan radyatör kapağını açmayınız! Termostatın çalışıp çalışmadığını, kayışların, kelepçelerin ve hortumların sıkılık ve durumlarını kontrol ediniz veya ettiriniz.

Ateşleme sistemi - İlk harekete geçme zorluklarına karşı ateşleme sisteminizi kontrol ettiriniz.

Cam Silecekleri - Aşınmış, sertleşmiş sileceklerinizi değiştiriniz. Bulabilirseniz, buzlanmaya karşı gelmek için kış silecek lastikleri alın. Cam sileceği sıvısı deposunu doldurun ve sileceklerle far yıkayıcılarınızı kısa bir süre yıkama modunda çalıştırarak tesisatlarının sıvı ile dolmasını sağlayın. Yeterli miktarda cam silecek suyu stoklayın. Aracınızda bir de buz kazıyıcı taşıyın.

Isıtıcı/Defroster - Yolcu konfor ve sürücü görüşünün açık tutulması için, ısıtıcı ve defrosterin iyi durumda olması gerekir. Herhangi bir sorun varsa mutlaka gideriniz.

Akü - Aküleri kışın oldukça zor bir görev beklemektedir. Soğuk motoru çevirmek için çok daha fazla enerji gerekmektedir. Kışa girmeden önce akünüzü kontrol ettiriniz. Zayıfsa şarj ettiriniz veya eski ise değiştiriniz. Sizin yapabilecekleriniz, kutupları ve kablo başlarını tel fırça ile fırçalamak, tüm yüzeyleri temizlemek, bağlantıları sıkmak olabilir. Eğer kapakları açılıyorsa akünün içerisindeki sıvı seviyesini kontrol edebilir, eksikse saf su ekleyebilirsiniz. (Akü sıvısı asitlidir cildinize ve üzerinize sıçramamasına özen gösterin sıçraması halinde derhal bol su ile yıkayın. Akü yüzeyindeki artıklara dokunmayınız, akü ile çalışırken gözlük ve lastik eldiven giyiniz.

Lambalar - Tüm lambaları kontrol ediniz ve çalıştıklarından emin olunuz. Lambaların üzerini kaplayan yol kirlerini ıslak bir bezle temizleyiniz. Görüş azaldığında mutlaka farlarınızı yakınız. Çok kötü görüş koşullarında mümkünse bir kenara park ederek, görüşün iyileşmesini bekleyiniz.

Egzoz Sistemi - Kaçaklara karşı egzoz sisteminizi kontrol ettirin. Gövde ve döşemede küçük delikler olup olmadığını kontrol ediniz. Aracınızı kapalı garajda çalıştırarak ısıtmayınız. Egzoz dumanı ölümcül olabilir. Soğuk hava sadece aracınızda var olan problemleri daha kötü yapacaktır.

Tekerlek ve Lastikler - Eski lastiklerle kışa girmeyiniz. Aşınmış lastiklerin kışın kullanılması başınıza büyük sorunlar açabilir. Mümkünse kış lastiği kullanınız ve aracınızda zincir, çekme halatı, eldiven, bot, battaniye, küçük bir kürek, kum ve el feneri bulundurunuz. Yedek lastiğinizi de kontrol ederek iyi ve hazır durumda olmasını sağlayınız. Lastik basınçlarınızı ayda bir (soğukken) kontrol ediniz. Torpido gözünde bir miktar yüksek enerjili yiyecek bulundurunuz.

Gövde Bakımı - Kışa karşı korunmak için sizin sıcak giysiler giydiğiniz gibi, aracınızın da korunmaya ihtiyacı vardır. Bildiğiniz gibi kışın yollar buzlanmaya karşı tuzlanmaktadır. Yol tuzlarının aracınızın metal kısımlarını çürütmemesi, boyasını bozmaması için, mümkünse, aracınızı ayda en az iki defa yıkayınız. İyi bir cilalama da gereklidir. Cila yağışla gelen kirleticilerin araç yüzeyine yapışmasını önlemektedir. Aynı kirleticiler lastiklerinize de zarar vermektedir. Onlar için de koruyucu sıvılar satılmaktadır. Kullanarak ömürlerini uzatabilirsiniz. Kışın aracınızın içini de en az bir kez temizleyiniz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Soğutma Sistemi - Soğutma sistemi iki yılda bir tamamen boşaltılıp yıkanarak tekrar doldurulmalıdır.

Servisler 10 yıl boyunca Soğutma suyunun değişmeyeceğini söylüyor.
Yorum bağlantısı
Aykut Gürkan

Tabii burada anlatılanlar ideal ya da ideale yakın şartlar. Düşünüldüğünde kimse ideal bakım uygulayamıyordur. Buna servisler de dahil. En basitinden herhangi bir civata ya da somunun tork anahtarı ile sıkılması gerektiği gibi. Dolayısı ile amaç en doğru bilginin forumdaşlarımıza iletilmesidir. Ha uygulayıp uygulamamak kişilerin özgür iradesine kalmıştır. Ben de konuyu ilk okuduğumda uygulama yönü açısından düşünmedim değil. Hani derler ya burası Türkiye, burada herşey normal karşılanır, o hesap. Yoksa eleştirilerinizi anlıyorum.

B)

Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Önemli olan antifriz konsantrasyonunu bozmamak, az miktarda eksiltmelerde su konulması yeterli olabilir. Ancak bir hortum istemli/istemsiz ayrılması halinde mıutlaka gereken karışım standartında su ve antifriz konulmalı.

Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Antifriz amaçlı kullanılan likitlerin buharlaşmasına neden olacak kaynama noktasına pratikte pek ulaşmıyoruz desem...

Yorum bağlantısı
  • 10 ay sonra...
Mehmet Ozyurek

Kış geliyor arkadaşlar..

Antifriz değişiminin yılda bir defa yapılması gerekiyor. Ancak bu konuda en doğrusu, araç üreticisinin tavsiyesini dinlemektir.

"Bütün antifrizler birbirlerinin aynısı" olduğu görüşü de yanlış bilinenler arasında yer alıyor. Çünkü, piyasadaki antifriz ürünleri arasında büyük oranda kalite farkı vardır. OAT (organik asit teknolojisi) ile üretilen antifrizler içeriğindeki katıkların kimyasal özellikleri sayesinde hem daha uzun ömürlüdürler hem de aşınmaya karşı daha iyi koruma sağlarlar. Genel maksatlı antifrizler normalde yılda bir defa, ekleme yapılmadan değiştirilir. Gelişmiş antifrizler ise daha uzun ömürlü olduklarından 3 yıla kadar kullanılabilmektedir.

Yorum bağlantısı
  • 4 hafta sonra...
Yaşar Demirci

antifiriz konusunda birde aracın içerisinde hangi renk antifiriz var ise ekleyecegimiz antifirizde o renk olmalıdır.

antifiriz araçta yaz kış kullanılmalıdır.bütün bir yaz sogutma sıvısı olarak su kullanılırsa su korozyon yapar.kışın antifiriz konunca bu korozyonu çözerek kaçaklara zemin hazırlar. devirdaim, kalorifer petegi,radyatör gibi parçalardan kaçırmaya başlar.dikkat etmek lazım

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Uzun vadede değiştirin olayı çevre kirliliği ve işçilik amacıyla.

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Barbaros Gökçekurt
(düzenlendi)

arkadaşlar arabamla ilk kışımız olacak

kışa girdiğimiz şu günlerde herhengi bir bakıma gitmem gerekirmi

gerekirse nelere bakım yaptırmalıyım

ford parçaları pahalı bir araç peki bakım masrafları nasıl?

servisemi gitmeliyim yoksa dışarda dahamı ekonomik oluyor?

birde el frenim tutmuyor acı bir tecrübeyle öğrendim neden olabilir?

bilgilerinizi benimle peylaşırsanız sevinirim

çok selamlar araçdaşlarım.

tarihinde Can Umut Baykan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

cam suyunu doldur. lastiklerin eskiyse değiştir. havası düşükse şişir. motor suyu eksik mi diye gözle bak. silecekleri değiştir. tamam. servise gitmene gerek yok. zaten zamanında gidiyorsunuz.

akünüz çalıştırırken naz yapıyorsa aküyü de yenileyin. sizin oralar ne kadar soguk olur o da önemli.

Yoksa kışlık bakım diye ciddi birşey yok. ha jantlara, kapı lastiklerine vazelin vesaire gibi detayları zaten srvis de yapmaz. aracınızın kitabına bakın.

motor yağınız orijinal mi? (yani numarası orijinal mi) epeydir değişmedi ise (az kilometre yapmanız sebebiyle) değiştirin. çünkü soğukta eski yag iyice sertleşiyor ilk çalıştırmada birkaç saniye bile yag lambası yanabiliyor.

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Cam suyun ve Motor suyun en az 30 derece olsun.. Kışlar bazen çok çetin geçebiliyor, Hazırlıklı olmak lazım..

Zincirin yoksa lastik ölçülerine göre bir zincir edin, çekme halatın yoksa onu da al.. Araçta küçük bir buz kazıyıcı bulunsun..

Kişisel bir tavsiye; Küçük bir spreyli şişeye alkol doldur ve arabada bulunsun.. Buz çözücü olarak kullanman gerekebilir..

Silecek lastiklerini kontrol et.. Eskiyse değiştir.. Özellikle gece yolculuklarında temiz cam çok önemlidir..

Polen filtren eskiyse değiştir.. Havalandırma kışında önemlidir..

Zincir takmayı bilmiyorsan havanın iyi olduğu bir gün tatbikat yap.. Zincir takmayı öğren..

Şimdilik bu kadar.. aklıma başka bişey gelirse yine yazarım..

El frenini atlamışız..

Söz açılmışken balatalarınızı da kontrol ettirin.. Kışın sağlıklı bir fren yazdan daha önemlidir..

El frenine gelince; Soru sormak gerekiyor.. El frenini çektiğiniz zaman bir güç uyguluyormusun.. yoksa kol yumuşak mı.. Kaç diş çekebiliyorsunuz..

Ayak freniniz sağlıklı mı..

Yorum bağlantısı
Barbaros Gökçekurt
El frenini atlamışız..

Söz açılmışken balatalarınızı da kontrol ettirin.. Kışın sağlıklı bir fren yazdan daha önemlidir..

El frenine gelince; Soru sormak gerekiyor.. El frenini çektiğiniz zaman bir güç uyguluyormusun.. yoksa kol yumuşak mı.. Kaç diş çekebiliyorsunuz..

Ayak freniniz sağlıklı mı..

ayak freni iyi el frenide sert çekiliyor ama en son dişe kadar kalkıyor fakat tutmuyor araç geçen bir yamaçta geriye kaydı şükür kaza filan olmadan atladım içine durdurdum bende viteste buraktım

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

En son dişe kadar çekiliyorsa ayarsızdır..

Hem bunu ayarlatın hem balataları kontrol ettirin.. Sadece önleriniz iyi tutuyor olabilir..

Yorum bağlantısı
Barbaros Gökçekurt
Aracınız neredeyse 7 yaşına giriyor, ilk kışım dediğinize göre yeni aldınız bence ilk iş tamamen aluminyum motor için ollan tamirci diliyle kırmızı antifiriz alarak %50 sulandırıp soğutma suyunuzu değiştirin. Her şeyin bir ömrü vardır :tap2:

haklısınız yeni aldım eski sahibi arabayla birlikte bir dosya verdi o ilk sahibiymiş aracı aldığı günden bu güne her 6-7 aydabir servise girmiş ve bütün faturaları bu dosyada arşivlemiş motor suyu zaten kırmızı antifrizli yağı 5000 km once değişmiş 20000 de değişen yağdan opet koydurmuş

ön fren balata ve diskleri haziranda değişmiş ama arkaların balataları 2 yıl önce değişmiş

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
ön fren balata ve diskleri haziranda değişmiş ama arkaların balataları 2 yıl önce değişmiş

El frenine sebep bu olabilir.. Yada focusların arka frenleri kampana olduğu için.. Ara ara temizlik ve bakım yapılması gerekir.. Mutlaka kontrol ettirin..

Yorum bağlantısı
Barbaros Gökçekurt
En son dişe kadar çekiliyorsa ayarsızdır..

Hem bunu ayarlatın hem balataları kontrol ettirin.. Sadece önleriniz iyi tutuyor olabilir..

arkalar 2 yıllık balata önler yeni değişmiş

birde geri vites biraz zor geçiyor sanki debriyajı köklememe rağmen hep bir dişli sesi duyuluyor sonra vites oturuyor diğer viteslerde biraz sert gibi gerçi eski arabam reno 19 du belki ona alışık olduğumdan olabilr ama fordlarda genelde vites geçişleri yumuşak olur diye duymuştum yanılıyormuyum bu arada yeniden yazışmak çok güzel teşekkür ederim üstadım

tabiki özel servise gitmelisin fiyatlar makuldur ayrıca ford ların parçaları sandığın gibi pahalı degil kışlık bakım yaptırırsan rahat edersin

yani otosan yetkili servisinden bahsediyoruz değilmi

arkadaşlar dışarda aynı işi çok daha ucuza yaptıra bilirsin demişlerdide

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
arkalar 2 yıllık balata önler yeni değişmiş

birde geri vites biraz zor geçiyor sanki debriyajı köklememe rağmen hep bir dişli sesi duyuluyor sonra vites oturuyor diğer viteslerde biraz sert gibi gerçi eski arabam reno 19 du belki ona alışık olduğumdan olabilr ama fordlarda genelde vites geçişleri yumuşak olur diye duymuştum yanılıyormuyum bu arada yeniden yazışmak çok güzel teşekkür ederim üstadım

Focus 1,6'ların geri vitesi sorunludur..

Geri vitese takmadan önce debriyaja basın bırakın.. Sonra tekrar basıp geri vitese takmaya çalışın.. Yani çift debriyaj yapın.. Daha kolay geçecektir..

yani otosan yetkili servisinden bahsediyoruz değilmi

arkadaşlar dışarda aynı işi çok daha ucuza yaptıra bilirsin demişlerdide

Çok masraflı işlerin yok gibi.. Yetkili servise de gidebilirsin..

Yorum bağlantısı
Barbaros Gökçekurt

sağol üstad teşekkür ederim masrafsız oluşuna sevindim

zaten burda kışlar yumuşek geçer kar filan yağmaz yani

Tamam ama antifirizin bir ömrü var üstelik bunca zaman arabanın suyu buharlaştıkça su eklemişlerdir, antifirizli karışım değil.

Kırmızı su görmeniz doğal ama doğru kırmızı su mu o? :tap2:

haklısınız en iyisi tepeden tırnağa bir bakım galiba

Yorum bağlantısı
Ali Yaşar

Aracınızın yaş itibariyle triger kayışının değişmesi gerekiyor. Önceki sahibi değiştirmediyse en kısa zamanda değiştirin.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Nebilim yahu..

Buz kazıyıcı, buz çözücü, zincir bisürü bişey tarif etmişiz.. :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Takılmaması tavsiye ediliyor..

Ama düzgün ve sıkıca takılırsa taktıktan 100 metre falan sonra durup tekrar sıkılıp 50-60 km hızları da geçmedikçe bişey olmaz bence..

Ben focusa hiç takmadım.. Sürekli 4 kış lastiği kullandım.. Ama escorta takmak zorunda kalmıştım..

Yorum bağlantısı
Barbaros Gökçekurt
Aracınızın yaş itibariyle triger kayışının değişmesi gerekiyor. Önceki sahibi değiştirmediyse en kısa zamanda değiştirin.

Baktım faturalar arasında triger yok herhalde değişmemiş ama araba 70binde kaç kilometrede değişiyorki bu triger kayışı.

Yorum bağlantısı
Ahmet Ertugay

90.000 km'de değişir ama 7 yaşındaki araçta km ye bakmadan değiştirmeniz faydalı olur.

Yorum bağlantısı
Barbaros Gökçekurt
90.000 km'de değişir ama 7 yaşındaki araçta km ye bakmadan değiştirmeniz faydalı olur.

tama ozman onuda değiştirelim

zorbir işmidir uzun sürermi değişim

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...