İçeriğe Yönlendir

1998 Ford Mondeo Glx 2.0 (Otomatik) Soğutma Suyu Değişimi Ve Temizliği


Halim Ercan

Recommended Posts

Halim Ercan

Aracımın yedek su kabının aşırı kirlenmiş olması ve içindeki antifrizli suyun artık özelliğini kaybetmiş olduğunu tamircim söylediği için tüm sistemin soğutma suyunu değiştirmem gerekiyor. Acelem olduğu için tamircimde değiştiremedim; yazlıkta kendim değiştiririm diye düşünüyorum.

 

Bu işlem için bazı sorularım var:

 

* Soğutma suyu kaç litre kapasiteye sahip?

* Saf su kullanmak 98 model bi araca sıkıntı yaratır mı?

* Soğutma suyunu nasıl boşaltabilirim?

* Kirlenmiş yedek su kabı nasıl temizlenir?

 

bu soruların dışında atladığım ve mutlaka yapılması veya dikkat edilmesi gereken şeyler varsa, cevap verenler lütfen onlardan da bahsederse sevinirim.

 

Cevaplar için şimdiden teşekkür ederim

 

Saygılar

Yorum bağlantısı
Tahir İlter

Öncelikle % 50 oranında organik antifriz kullanmanız lazım(sadece don olayları için değil aynı zamanda sistemin temiz durması ve sağlıklı olması için de şart).Suyu boşalta bilemek için kanala veya lifte ihtiyacınız var.En önemlisi sistemin havasını aldırabilecek misiniz ?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

antıfrızı fazla koymayın ne kadar aşınmış yer varsa hepsi delip patlatır. Kırmızı antıfrız değilse aracınız kesinlikle kırmızı koymayın 4 de 1 kadar antıfrız işinizi görür. 

 

Bu bilgileri nereden edindiniz bilemiyorum ama aşınmış yerleri sadece antifreeze değil, su ile de giren taze oksijen zorlayacaktır. Zira pasın en büyük dostu oksijendir. Yeni oksijenle sistemde kaçaklar oluşabilir.

Antifreeze için her zaman %50-50 önerilir. Antifreeze kışın donmayı önlediği gibi yazın da kaynama derecesini yukarı çeker.

Asıl olay, Tahir'in de yazdığı gibi, sistemde hiç hava kalmaması gerekiyor. Aksi halde motor hararet yapabilir veya yalancı hararet sorunu ortaya çıkabilir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tahir İlter

eski arabalarımda yaşadım bu şekilde soğutma suyunu komple değişip antifriz koyduk ve su eksiltmeye başladı, şuan kesinlikle soğutma suyunu değiştirmem zaten kocaelinde aşırı soğuk yok

Antifriz yoğunluğu ve sürekli antifriz kullanımı çok önemli bu noktada.Aracınıza düzenli olarak yeterli miktarda antifiriz konmadı ise daha sonra yapacağız antifiriz eklemelerinde paslanmış ve aşınmış yerler temizleneceği için delinme gibi durumlar söz konusudur.Düzenli olarak,uygun oranda antifriz kullanlan sistemlerde korozyon oluşmayacağı için delinme vs gibi sıkıntılar olmaz.

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

Vallahi elin yatkın ve bu işlerden keyif alıyorsan yap. Ben kendim değiştirdim. Lifte ihtiyacım olmadı, onun yerine bahçe hortumu ile sisteme tazyikli su uyguladım. Yalnız tüm orjnal kelepçelerinin ebatın da normal vidalı kelepçede al. Sonuçta o kelepçeleri söküp geri taktığında yaylı bir sisteme sahip oldukları için ömürlerini doldurmuş olup sızdırabiliyorlar. Bununla beraber "ASLA" radyatör temizliyici solüsyon kullanma. Tecrübe ile sabittir :D tıkalı olması gereken yerleride açıyor çünkü :D.  Sabahtan geç aracın başına keyifli keyifli keyifli uğraş. Bu işle uğraşırken arkadaşın garajında Mekanik Zeynep' e denk geldik, kendisi ford servisinde bayan motor ustası. O na sorduk bunun havası nasıl alınıyor diye. Genleşme kabının kapağını tam sıkma dedi, kendisi alır havasını biraz uzun sürer ama dedi. Aynen dediği gibi de oldu , genleşme kabına su ekledikçe, alttan hava boluncukları çıkarıp, sistem kendi suyunu alıyordu. Ama bu azar azar 5er 10 nar dakkika arayla. Ama dediğim gibi bir gününü ayırman gerekli, ve sonraki bi kaç günde kontrol etmen gerekli. Hatta yerinde olsam zamanın varsa eğer, sistemi bi kaçdefa doldurup kullanıp soğumasını bekleyip tekrar boşaltırım. Ve en son işlemde anti-freeze eklerim. İçinden çıkan pisliğin haddi hesabı yoktu. Hatta bi ara korktum dedim conta falan yaktıkta haberimiz mi olmadı diye. Ama neyseki çıkan şey sadece pas ve sistemin pisliği idi. 

 

Bu arada %100 saf su, sistemi temizlemek için uygun olabilir ama sürekli kullanım için hiç ideal bir seçim değildir. Bunun yerine kaynatilmiş , kireç oranı azaltılmış su tercihimdir. 

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

işte arkadasın arabası 98 model olduğu için uyardım, yeni arabalarda sizin dediğiniz gibi düzenli bakımda sıkıntı çıkarmayabilir ama eski bir arabada ben her zaman risk olarak görüyorum zorunluluk yoksa komple değiştirmemek gerekir yarım yada 1lt antifriz ekleyip devam etmeli bence

 

Eski aracınız ne şekilde bir soğutma tekniği kullandığını bilemiyorum ama bizim mondiler suyun kaynama noktasının üzerinde sıcaklıklarda fan çalıştıran bir yapıya sahip. Benim  aracım 105 derecede iken fanları açıyor. Antifiriz ile ne alakası var bunun diyeceksiniz ama öyle değil. Antifiriz bilindi gibi sadece donmayı değil, suyun kaynama noktasınıda yükselten bir ajandır. Yani bizim araçlarda yeterli antifiriz koymadığınız taktirde su kaynatırsınız. Sistemin düzgün çalışması için çünkü belirli bir basınca ihtiyac duyuyor. O yüzden adı su kabının ismi "yedek soğutma suyu kabı" değilde "genleşme kabı " olarak geçiyor. 

Yorum bağlantısı
Tahir İlter

Vallahi elin yatkın ve bu işlerden keyif alıyorsan yap. Ben kendim değiştirdim. Lifte ihtiyacım olmadı, onun yerine bahçe hortumu ile sisteme tazyikli su uyguladım. Yalnız tüm orjnal kelepçelerinin ebatın da normal vidalı kelepçede al. Sonuçta o kelepçeleri söküp geri taktığında yaylı bir sisteme sahip oldukları için ömürlerini doldurmuş olup sızdırabiliyorlar. Bununla beraber "ASLA" radyatör temizliyici solüsyon kullanma. Tecrübe ile sabittir :D tıkalı olması gereken yerleride açıyor çünkü :D.  Sabahtan geç aracın başına keyifli keyifli keyifli uğraş. Bu işle uğraşırken arkadaşın garajında Mekanik Zeynep' e denk geldik, kendisi ford servisinde bayan motor ustası. O na sorduk bunun havası nasıl alınıyor diye. Genleşme kabının kapağını tam sıkma dedi, kendisi alır havasını biraz uzun sürer ama dedi. Aynen dediği gibi de oldu , genleşme kabına su ekledikçe, alttan hava boluncukları çıkarıp, sistem kendi suyunu alıyordu. Ama bu azar azar 5er 10 nar dakkika arayla. Ama dediğim gibi bir gününü ayırman gerekli, ve sonraki bi kaç günde kontrol etmen gerekli. Hatta yerinde olsam zamanın varsa eğer, sistemi bi kaçdefa doldurup kullanıp soğumasını bekleyip tekrar boşaltırım. Ve en son işlemde anti-freeze eklerim. İçinden çıkan pisliğin haddi hesabı yoktu. Hatta bi ara korktum dedim conta falan yaktıkta haberimiz mi olmadı diye. Ama neyseki çıkan şey sadece pas ve sistemin pisliği idi. 

 

Bu arada %100 saf su, sistemi temizlemek için uygun olabilir ama sürekli kullanım için hiç ideal bir seçim değildir. Bunun yerine kaynatilmiş , kireç oranı azaltılmış su tercihimdir. 

Modeo için durum nasıl bilmiyorum ama focuslarda ön kısmı belli bir açı ile kaldırınca veya belli bir diklikte ki rampaya koyunce sistemde ki hava kolayca çıkıyordu.

Yorum bağlantısı

Modeo için durum nasıl bilmiyorum ama focuslarda ön kısmı belli bir açı ile kaldırınca veya belli bir diklikte ki rampaya koyunce sistemde ki hava kolayca çıkıyordu.

Termostatın ordaki ince  hortum çıkarılacak,antifriz eklenmeye başlayacak ,kabarcıklar görülecek zaten...

kabarcıklar bitene kadar o ince hortum sökük kalacak.

hava bittiğinde, zaten normal akmaya başlayacak...

daha sonra hortumu takıp,kelepçeleyip antf. koymaya devam...

max yazısına gelince biter...

 

Son olarakta yapılacak işlem,stop etmeden,aracın mutlaka fan açması beklenecek :)

Yorum bağlantısı
Mert Nazmi Serin

Modeo için durum nasıl bilmiyorum ama focuslarda ön kısmı belli bir açı ile kaldırınca veya belli bir diklikte ki rampaya koyunce sistemde ki hava kolayca çıkıyordu.

 

Mantıklı aslında, ama bizim genleşme kabı radyatöre nazaran daha arkada ve sağ terafta kaldığı için sanırım aracın arka sağ kısmının yüksekte olması, hava baloncuklarının sistemden kurtulabilmesi için daha mantıklı olur gibi. 

Termostatın ordaki ince  hortum çıkarılacak,antifriz eklenmeye başlayacak ,kabarcıklar görülecek zaten...

kabarcıklar bitene kadar o ince hortum sökük kalacak.

hava bittiğinde, zaten normal akmaya başlayacak...

daha sonra hortumu takıp,kelepçeleyip antf. koymaya devam...

max yazısına gelince biter...

 

Son olarakta yapılacak işlem,stop etmeden,aracın mutlaka fan açması beklenecek :)

Ben tüm hortumları tek tek söküp su geçip geçmediğini kontrol ettiğim için , sanırım bilmeden de olsa dediğinizi yapmış oldum zaten :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Erdem Terzioğlu

Termostatın ordaki ince  hortum çıkarılacak,antifriz eklenmeye başlayacak ,kabarcıklar görülecek zaten...

kabarcıklar bitene kadar o ince hortum sökük kalacak.

hava bittiğinde, zaten normal akmaya başlayacak...

daha sonra hortumu takıp,kelepçeleyip antf. koymaya devam...

max yazısına gelince biter...

 

Son olarakta yapılacak işlem,stop etmeden,aracın mutlaka fan açması beklenecek :)

En iyi cevap olarak işaretleyemiyorum ama bende tamircide değiştirdim. Usta aynı Hakan arkadaşımızın söylediği gibi yaptı. hiç bir sıkıntı olmadan 5 dk da değişimi tamamladık. Eğer delik olur korkusu yoksa ve kelepçeleri açabilecek malzemeyi temin ederim dersen kendin de yapabilirsin. Bundan sonra bende kendim değiştirebilirim. İlk acemiliği ustada attık. Daha detay istersen de bende yardımcı olabilirim.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Aceleniz var ise o gün yaptırmyın ama sonraki gün ustaya gidin yaptırın, zetec motor yağsız çalışır, susuz asla, en ufak hatanızda ağır masraf açar

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar

Çağlar benden önce söylemiş zetec motor yağsız çalışır susuz çalışmaz...Hele ki sizin motor ...üst kapak siyah olanlardan değil...Aman deyim...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Evren Eryılki

konu üstünden çok zaman geçmiş ama benim gibi yeni ford sahipleri yazılarınızdan hala faydalabiliyor arkadaşlar. paylaşımlarınız ve bilgileriniz için teşekkürler...

Yorum bağlantısı
  • 6 yıl sonra...
Onur Sayin
Misafir yazdı:

Termostatın ordaki ince  hortum çıkarılacak,antifriz eklenmeye başlayacak ,kabarcıklar görülecek zaten...

kabarcıklar bitene kadar o ince hortum sökük kalacak.

hava bittiğinde, zaten normal akmaya başlayacak...

daha sonra hortumu takıp,kelepçeleyip antf. koymaya devam...

max yazısına gelince biter...

 

Son olarakta yapılacak işlem,stop etmeden,aracın mutlaka fan açması beklenecek :)

Abi bugün kendim antifiriz değiştiriyim dedim. Sıvıları koydum. Sonra fan açmasını bekledim. Fan açınca genleşme kabındaki su aşağı hızlıca inmeye başladı peşine su koyarak takviye ettim. Şimdi normal duruyor suyun seviyesi. ama yarın arabayı çalıştırıp Yola gidecem tedirginim tekrar vakumlayıp suyu aşağı çeker mi diye

Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal
Onur Sayin yazdı:

Abi bugün kendim antifiriz değiştiriyim dedim. Sıvıları koydum. Sonra fan açmasını bekledim. Fan açınca genleşme kabındaki su aşağı hızlıca inmeye başladı peşine su koyarak takviye ettim. Şimdi normal duruyor suyun seviyesi. ama yarın arabayı çalıştırıp Yola gidecem tedirginim tekrar vakumlayıp suyu aşağı çeker mi diye

Eğer kapak açıkken suyun aşağı indiğini gördüyseniz ve tamamladıysanız sorun yok. Tabi kapta su hiç bitmemiş olmalı bu ekleme öncesi yoksa hava aldırdınız. 

 

Kapak kapalı iken eksildi ve siz açıp tamamladıysanız vakum etkisi olmuş olabilir hava tam çıkmamıştır belki. 

 

Çalıştırmadan önce seviyeyi kontrol edin max seviyede olsun, 50 100 km sonra bakın tekrar max üzerinde ise sorun yoktur(ısınınca sevye yükselecektir) ancak max altında ise hava çıkmış demektir, soğumasını bekleyip ekleme yaparsınız. 

Yorum bağlantısı
Onur Sayin
Ü.Emre Kartal yazdı:

Eğer kapak açıkken suyun aşağı indiğini gördüyseniz ve tamamladıysanız sorun yok. Tabi kapta su hiç bitmemiş olmalı bu ekleme öncesi yoksa hava aldırdınız. 

 

Kapak kapalı iken eksildi ve siz açıp tamamladıysanız vakum etkisi olmuş olabilir hava tam çıkmamıştır belki. 

 

Çalıştırmadan önce seviyeyi kontrol edin max seviyede olsun, 50 100 km sonra bakın tekrar max üzerinde ise sorun yoktur(ısınınca sevye yükselecektir) ancak max altında ise hava çıkmış demektir, soğumasını bekleyip ekleme yaparsınız. 

Çok teşekkürler. Hayati bir bilgiydi.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...