İçeriğe Yönlendir

Vites Geçişlerinde Devirin Düşme Süresi Hakkında.


Bekir Burak Aydos

Recommended Posts

Bekir Burak Aydos

Merhaba,

 

Aracım 2004 HB Collection Focus.

 

Aracı aldığımdan beri yaşadığım en belirgin ve sürüş zevkini zehir eden sorun bu arkadaşlar,

 

Bir üst vitese geçmek için deviri yükseltipde debriyaja basarak aracı boşa aldığımız o anda devir ve buna paralel olarak aracın verdiği gaz miktarı bana göre yavaş düşüyor.Bu düşmeye kimi tamirci ve arkadaşlar normal dese de bunun normal olmadığını adım gibi biliyorum.Aynı aracın 1.8 dizeli babamda var, onda böyle bir sorun yok.Debriyaja bastığım anda devir saati 0.8 e ani şekilde sabitleniyor, benim araçta ise özellikle yüksek bir devirde vites değiştiriyorsam araç bir süre daha gaz vermeye devam ettikten sonra süzülerek devir düşüyor.Bunun normal olmadığını aracın vites geçişlerindeki sarsıntısından, hal ve hareketlerinden anlıyabiliyorum.Bunun için sanayiye de gittim, gaz kelebeği, rölanti valfi temizliğinden tutunda triger değişimine kadar uzanan köklü bir bakım yaptırdım.KM saatim arasıra gidip geliyor diye orijinaliyle hız sensörünüde değiştirttim belki bu sorunda ondan kaynaklıdır diye ama nafile.Ne yaptısam çözülmedi.Basit gibi görünen ama çok can sıkan birşey.Aracımda ayrıca LPG de rölanti problemide mevcut.Bu devir konusu ise ister benzin ister LPG de aynı.Özellikle motor ısındıktan sonra iyice düşmek bilmiyor.Bu işi çözmem lazım yardımlarınızı bekliyorum.

 

En azından bu problemde bakılacak parçalar neler olmalıdır ? Herhangi bir sensöremi yoksa boğaz kelebeği,rölanti valfinin üzerindemi durulmalıdır ? yoksa tamamen farklı bir olaymıdır ?

 

ve şunu da tahmin ediyorumki, bu problem düzeldiğinde muhtemelen rölanti problemimde düzelmiş olacak.

 

 

Şimdiden teşekkürler.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

tekerlek döndüüğü için vir sonraki vites seçiminde devir şağıya inip tekrar yukarı çıkarken sürüş konforu bozulmasın diye yapılmış bir özelliktir arıza değil

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Bir sondaki vitese geçişte aracın sarsılmasını önlüyor. İlk bindiğimde farketmiştim ve sonra çok hoşuma gitmişt.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
onurdursun

bu arıza deil biliçli yapılmış birşey konfor amaçlı, boşa masraf yapmışsınız benim arabamda da böyle

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)

Vites değiştiriyorum, gazla oynamadan debriyajı bırakıyorum. Süper kavrıyor, sonra gaza dokunuyorum, yoluma devam ediyorum. Hem komfor, hem extra balata ömrü.
Focusta bu şukilde. Kullandığım dizel fiestada ise vites yükseltirken gazan ayağımı çekmiyorum. Debriyaja bastığımda otomatik gazı bir miktar kesiyor ve bir sonraki üst vitese uygun devire düşüyor. Debriyaja bastığım gibi devir yukarı doğru fırlamıyor. Debriyaja bas, vites değiştir, direk ayağını debriyajdan bırak, sıfır sarsılma..

tarihinde Ayhan Şentürk tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yakup Başaran
(düzenlendi)

Aynı problem bende de var, bu konu başka başlık altında yine açılmıştı. Diyelimki 3000 d/d'da 4. viteste gidiyoruz. Debriyaja bastık ve vitesi boşa ve 5. vitese attık. Devir ara geçişte 3000'lerde devam ediyor. 5. viteste ise 2000'e düşüyor. Bence konfor için yapılmış değil. Eskiden böyle değildi benim araçta.

Şöyle tekrar örnekleyeyim. 3000 d/d 4. viteste gidiyoruz. Arabayı kendi haline bırakıyoruz ve vitesi boşa atıyoruz. Durana kadar devir aşağıdaki seyri istiyor. Dikkat edin araç boşta;

n. saniye                     4. Vites      3000 d/d          100 km/h

n. saniye                     boş            3100 d/d           90 km/h

n-5 saniye                   boş            3100 d/d           80 km/h

n-10 saniye                 boş            3100 d/d           50 km/h

n-20 saniye                 boş            3000 d/d           30 km/h,

n-30 saniye                 boş            3000 d/d           0 km/h

n-35 saniye                 boş            2000 d/d           0 km/h,

n-40 saniye                 boş            1000 d/d           0 km/h,

n-45 saniye                 boş              800 d/d           0 km/h

 

Biraz abartılı rakamlar olabilir ama benim araçta yaklaşık bu şekilde. Sanki gaza basmaya devam ediyormuşuz gibi. Normalde n-5 saniyede devrin 800'lerde olması lazım.

Vitesli yavaşlamalarda bu problem yok. Diyelimki 4. Viteste boşa atmadan durmaya geçiyoruz. Durana kadar rölanti düzenli olarak düşüyor.

Biraz uzun yazdım ama durum böyle. Bir yerlerden hava alıyor, veya gaza basıyormuşuz gibi. Benim araçta bir ara düzelmişti ancak, tekrar aynı moda girdi.

tarihinde Yakup Başaran tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

Eğer debriyaja bastığınızda devir sabit değil düşme eğilimindeyse, yavaşça düşse bile normaldir diye düşünüyorum. Debriyaja bastığınızda gaz verir gibi devir artıyorsa hata aramak lazım. Bu davranışı gösteren araçlarda araç durduğunda devir bir süre yüksek kalır sonra düşer. Sürüş keyfini bozar.

Dizel araçlarda ise davranış farklı olabilir. Turbonun etkisi ile kendini toplyan motorlar, devri hızlı düşürse de performans kaybı olmaz.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)

3000 devirle giderken boşa alındığında araba gazı kesmese devir 4000-5000'lere fırlaması lazım. 3000 devirde ilerleyip gazı kestiğinizde motor yine 3000 devirdeyse araba gaz kesmiş demektir. Çünkü motor rüzgar direnci, aktarmalardaki sürtünme direncleri vs motor bunlara karşı bir güç harçıyor. Debriyaja bastığızda motora gelen direncleri kestiğinizde rahatlayan motorun deviri artması lazım ama artmıyor, debriyajın altındaki müşür ile bu beyine iletilerek beyin gazı kesiyor ve devir 3000'lere kalıyor. Güçü kesilmiş motorda debriyajı bıraktığınızda da pek fazla sarsılma olmaz. Debriyaj pedalının altındaki müşür çalışmıyorsa araba gaz kesmez, devir çok yükselir.

Şöylede düşünebilirsiniz. Bisiklet ile 30km/sa hızile giderken aniden bisiklet havada gitmeye başlasa pedallara bastığınız güç ile tekerlek çok daha hızlı dönmeye başlar ama siz yine tekerleği 30 km/sa hızla döndürmek için çok daha az basarsınız yani gaz kesersiniz :)

tarihinde Ayhan Şentürk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Adem Balta

benim araçta vites değiştiriken boştayken düşüyor. düşmemesi daha iyi gibi sarsılmayı önler gibi geliyor.

Yorum bağlantısı
Bahri Tepegöz
(düzenlendi)

Merhaba,

 

Aracım 2004 HB Collection Focus.

 

Aracı aldığımdan beri yaşadığım en belirgin ve sürüş zevkini zehir eden sorun bu arkadaşlar,

 

Bir üst vitese geçmek için deviri yükseltipde debriyaja basarak aracı boşa aldığımız o anda devir ve buna paralel olarak aracın verdiği gaz miktarı bana göre yavaş düşüyor.Bu düşmeye kimi tamirci ve arkadaşlar normal dese de bunun normal olmadığını adım gibi biliyorum.Aynı aracın 1.8 dizeli babamda var, onda böyle bir sorun yok.Debriyaja bastığım anda devir saati 0.8 e ani şekilde sabitleniyor, benim araçta ise özellikle yüksek bir devirde vites değiştiriyorsam araç bir süre daha gaz vermeye devam ettikten sonra süzülerek devir düşüyor.Bunun normal olmadığını aracın vites geçişlerindeki sarsıntısından, hal ve hareketlerinden anlıyabiliyorum.Bunun için sanayiye de gittim, gaz kelebeği, rölanti valfi temizliğinden tutunda triger değişimine kadar uzanan köklü bir bakım yaptırdım.KM saatim arasıra gidip geliyor diye orijinaliyle hız sensörünüde değiştirttim belki bu sorunda ondan kaynaklıdır diye ama nafile.Ne yaptısam çözülmedi.Basit gibi görünen ama çok can sıkan birşey.Aracımda ayrıca LPG de rölanti problemide mevcut.Bu devir konusu ise ister benzin ister LPG de aynı.Özellikle motor ısındıktan sonra iyice düşmek bilmiyor.Bu işi çözmem lazım yardımlarınızı bekliyorum.

 

En azından bu problemde bakılacak parçalar neler olmalıdır ? Herhangi bir sensöremi yoksa boğaz kelebeği,rölanti valfinin üzerindemi durulmalıdır ? yoksa tamamen farklı bir olaymıdır ?

 

ve şunu da tahmin ediyorumki, bu problem düzeldiğinde muhtemelen rölanti problemimde düzelmiş olacak.

 

 

Şimdiden teşekkürler.

bendede aynı araç var rolanti sıkıntılarım var özellikle klima açılınca devir düşüp yükseliyor geçen baktırdım yeni bir yazılım mevcutmuş ve sadece rölanti sorunlarını düzeltiyormuş. servise 4 ay kadar önce gittim yeni yazılım yükletmek için lpg olduğundan dolayı riskli dediler ya lpg tamamen söktür  gel yada riske girersen mesuliyet kabul etmeden yükleriz dediler cesaret edemedim. yeni yazılımla bütün rölanti sıkıntıları düzeliyor bence fazla masraf edip parça değiştirmeyin. çok sıkıntı oluyorsa serviste yazılım yükletin 100 TL ücreti var.

tarihinde Bahri Tepegöz tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

Öncelikle şunu kararlaştıtalım, focus mk1 benzinli 1.6 motor için devirin ideal düşme hızı ne olmalıdır ? Birkaç video linki vereceğim, bu araçlardaki devir düşüşü benimkine göre çok çok hızlı.Eğer bu araçlar normal olan ise bendekinde kesinlikle bir sorun var.

 

-

 

Özellikle bu videoda daha belirgin

 

-

 

 

Birçok arkadaş bunun bilinçli olarak sürüş konforunu arttırmak ve sarsıntısız vites geçişi için yapılmış bir özellik olduğundan bahsetmiş, bana sorarsanız vites geçişlerindeki sarsıntının tek kaynağı ve konforu sıfıra indiren en büyük problem araçtaki.Özellikle seri vites değiştiriyorsanız demek istediklerimi anlarsınız, tam debriyaja basıp üst vitese taktığınız anda devirin yüksek kalmasından dolayı resmen araç vurdurarak geçiyor üst vitese.Böyle birşeyin fabrika tarafından özellik olarak bir araca konulacağını hiç sanmıyorum.Şayet bu bir özellik ise bu özelliği devreden çıkarmanın yada bu devir düşüş zamanına müdehale etmenin bir yolu yordamı varmıdır ? Tekrar soruyorum, bunun kontrolünü sağlayan herhangi bir sensörmüdür yoksa gaz kelebeği vs.. midir ?

 

En azından şundan eminim, diğer focus 1.6 mk1 lerdeki devir düşme hızıyla benimki aynı değil.Bendeki vites değiştirmenin hızına yetişemiyor ve herzaman geride kalıyor,hatta çok hızlı değiştirdiğim zamanlar bazen saçmalıyor ve zıplıyor devir saati nereye konumlancağını şaşırdığı için.

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

bendede aynı araç var rolanti sıkıntılarım var özellikle klima açılınca devir düşüp yükseliyor geçen baktırdım yeni bir yazılım mevcutmuş ve sadece rölanti sorunlarını düzeltiyormuş. servise 4 ay kadar önce gittim yeni yazılım yükletmek için lpg olduğundan dolayı riskli dediler ya lpg tamamen söktür  gel yada riske girersen mesuliyet kabul etmeden yükleriz dediler cesaret edemedim. yeni yazılımla bütün rölanti sıkıntıları düzeliyor bence fazla masraf edip parça değiştirmeyin. çok sıkıntı oluyorsa serviste yazılım yükletin 100 TL ücreti var.

 

Evet bu konuyu birkaç kişiden daha duymuştum, bunu bir araştırıp denemek lazım açıkcası.Siz hangi ford servisine gittiniz Ankara'da ?

Yorum bağlantısı
Cem Yilmaz

Klimayı açıp denedinizmi? Durum nasıl oluyor?

TPS kontrol ettinizmi?

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

Klimayı açıp denedinizmi? Durum nasıl oluyor?

TPS kontrol ettinizmi?

 

Aracı kasım ayında aldığımdan klima açma ihtiyacım olmadı henüz denemekte aklıma gelmedi açıkcası :) TPS dediğiniz boğaz kelebeği sensörüyse eğer, emin değilim kontrol edilip edilmediğinden.Eğer şüpheli görüyorsanız kontrol ettirebilirim.

Yorum bağlantısı
Cem Yilmaz

Aracı kasım ayında aldığımdan klima açma ihtiyacım olmadı henüz denemekte aklıma gelmedi açıkcası :) TPS dediğiniz boğaz kelebeği sensörüyse eğer, emin değilim kontrol edilip edilmediğinden.Eğer şüpheli görüyorsanız kontrol ettirebilirim.

 

Klimayı açıp sonucu bildirirseniz, arıza sebebi bulma çemberi biraz daha daralacak. TPS Boğaz kelebeği pozisyon sensoru, boğaz kelebeğinin yanında potansiyometre tarzı bi ekipman.

Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu

70 bin km den fazla yol yaptım focus mk1 ile, babamda bende ve abimde vardı. Hepsinde de bu videodakilerden farklı bir durum yok. Siz normal olandan şikayet ediyorsunuz diye anlıyorum ben.

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

70 bin km den fazla yol yaptım focus mk1 ile, babamda bende ve abimde vardı. Hepsinde de bu videodakilerden farklı bir durum yok. Siz normal olandan şikayet ediyorsunuz diye anlıyorum ben.

 

 

Hayır, benim araç bu videodakiler gibi değil işte sorun orda :) daha yavaş düşüyor.

Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu

Birde şunu ekleyeyim, yarış pilotları vites küçültürken önce gaza basıp sonra debriyajı bırakırlar. Yani deviri yükseltirler ki debriyajı bırakınca vites küçüldüğünden motor birden yüksek devirlere çıkmak zorunda kalmasın diye. Eğer bu işlem gaza basılmadan yapılırsa debriyaj balatasına aşırı yük biner. Bu örnekte olduğu gibi vites değişimlerinde devirin yukarıda olması debriyaj ömrü için ve ani devir değişikliği nedeniyle kabinde oluşacak sarsıntıların azaltılması için önemlidir.


Hayır, benim araç bu videodakiler gibi değil işte sorun orda :) daha yavaş düşüyor.

Keşke kendi aracınızın görüntüsünü ekleseniz, belki daha kolay yorum yapılabilir.

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

Birde şunu ekleyeyim, yarış pilotları vites küçültürken önce gaza basıp sonra debriyajı bırakırlar. Yani deviri yükseltirler ki debriyajı bırakınca vites küçüldüğünden motor birden yüksek devirlere çıkmak zorunda kalmasın diye. Eğer bu işlem gaza basılmadan yapılırsa debriyaj balatasına aşırı yük biner. Bu örnekte olduğu gibi vites değişimlerinde devirin yukarıda olması debriyaj ömrü için ve ani devir değişikliği nedeniyle kabinde oluşacak sarsıntıların azaltılması için önemlidir.

Keşke kendi aracınızın görüntüsünü ekleseniz, belki daha kolay yorum yapılabilir.

 

Şu anda aklımdan o geçiyordu aslında, geçen telefonu koydum kadranın orayada tuturacak bir yer bulamadım.Bir imkan bulursam ilk fırsatta inşallah.

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

Burada sizin bir yanlışınız var ama.Sizde aracınızı bu şekilde denerseniz devirin böyle hızlı düştüğünü göreceksiniz,yani 1.viteste 5000-6000 devir 2. viteste 6000-7000 devir.Sizin sorun olarak gördüğünüz,aslında sorun olmayan devir,yavaş vites geçişlerinde görülebilir.En azından benim aracımda böyle.Saygılarımla. :)

 

İşin garibi benim araçta ne kadar yüksek devirde vites değiştirirsem, debryaja ayağımı attığımda o kadar çok kendi kendine gaz vermeye devam ediyor ve bir o kadarda zor düşüyor devir.Normal araçta senin dediğin doğru ama ben hissediyorum bir yanlış var yani bu işte.Yoksa bu kadar büyütmem kaderime razı olur giderdim :)

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

Çok özür dileyerek soruyorum bütün mesajların hepsini okumadım ama sizin aracınızda debriyaja bastığınızda gaz mı veriyor yani devir yükseliyor mu,yoksa sizin şikayetiniz devirin çok yavaş düşmesi mi?

 

Estafurullah ne özrü :) debriyaja vites yükseltmek için bastığımda devir yavaş düşüyor, gaz verme yok yani.

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

Sizin sorun dediğiniz buysa,bütün sorunlu focuslara selam olsun  :D  :p

 

 

Ben biraz hassasım bu tarz konularda, bindiğim araba saat gibi olacak :)

Yorum bağlantısı
Cem Yilmaz

5. vites 100 km hızda giderken, vitesi boşa aldığınızda rolanti 2000 devir civarında sabit kalıyormu?

Araba giderken boşta olduğu halde, rolanti olması gereken yere düşmeyip, sanki kendi gaza basıyormuş gibi 2000 devirdemi kalıyor? Gidilen hıza orantılı olarak sabit kaldığı yer değişiyormu?

 

Klima ile deneme fırsatı bulabildinizmi?

Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos

5. vites 100 km hızda giderken, vitesi boşa aldığınızda rolanti 2000 devir civarında sabit kalıyormu?

Araba giderken boşta olduğu halde, rolanti olması gereken yere düşmeyip, sanki kendi gaza basıyormuş gibi 2000 devirdemi kalıyor? Gidilen hıza orantılı olarak sabit kaldığı yer değişiyormu?

 

Klima ile deneme fırsatı bulabildinizmi?

 

 

Araç boşta rölantiyle giderken rölanti saati 1 civarında seyrediyor.2000 devirlerde falan kalma durumu yok, bende devir düşüyor ama geç düşüyor.Yani takılı kalma durumu yok.Klima ile denedim hiçbir fark göremedim.Ayrıca aracın ışıklarını vs. yaktığımda rölantide beklerkenki titremenin arttığını farkettim.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...