İçeriğe Yönlendir

Focus II - 80.000'de Subap Yaktı!


Oğuzhan Deniz

Recommended Posts

Oğuzhan Deniz

2800 tl ye komole motor rektefiye oldu degil mi?

Evet artı triger bujü kabloları vs değişti. Listesi var değişenlerin gerekirse ekleyebilirim buraya

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ersin Özkaya

Evet artı triger bujü kabloları vs değişti. Listesi var değişenlerin gerekirse ekleyebilirim buraya

Eger eklerseniz fikir sahibi olurum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Oğuzhan Deniz

Piston, sekman, silindir kapak contası, ön ve arka krank keçesi, termostat, termostat contası, sıvı conta, triger set, v kayışı, egzantirik keçeleri, antifiriz, motor yağı, yağ filtresi, yağ tapası, hava filtresi, polen filtresi, buji, buji kabloları, sibop, sibop lastiği, sibop kavları değişen parçalar. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Cemal Cangöner

Arkadaşlar Merhaba.

 

Öncelikle Oğuzhan arkadaşımıza geçmiş olsun.

 

LPG nin araçlarda yakıt olarak kullanılması konusunda birtakım yanlış bilinenleri düzeltmek ve hiç olmazsa forumdaki arkadaşları bilgilendirmek istedim. 

Yazılanları incelediğimde dönüşüm firmaları suçu kalitesiz olarak satılan LPG ye veya araç üreticisine atmakta, aynı şekilde araç üreticileri de suçu LPG ye ve montaj firmalarına atmakta.

 

LPG ve Benzin yakıt olarak kullanıldığında yanma sıcaklıkları arasında neredeyse fark yoktur. Benzin 1993 0C- LPG 2000 0C bu sıcaklık farkının motora zarar vermesinden söz edilemez.

Hacimsel olrak LPG ve Benzin ısı güçleri arasında fark vardır 1 litre benzin 32,87 MJ/lt - 1 litre LPG 25,21 MJ/lt ısı enerjisi verir. LPG nin verdiği ısı enerjisi benzine göre %30 daha düşüktür. 

Bu nedenle yakıt olarak LPG kullanıldığında aynı gücü almak için hacimsel olarak %30 daha fazla LPG kullanılır. 

Ancak LPG nin gaz fazında olması ve hava ile daha iyi karışabilmesi nedeniyle yanma verimi daha yüksektir. Bu nedenle pratikte %15-25 oranında fazla kullanımla benzinin verdiği güce eşit bir güç verir.

Motor oktan sayısı (yük altında) Benzinde 86 - LPG de 91,4 tür. Oktan sayısı daha yüksek olduğu için vuruntuya dayanıklıdır. 

Motorlar en büyük zararı vuruntu nedeniyle yaşarlar. Vuruntu süpap ve pistonlara çekiç etkisi yapar. Ortaya çıkan yüksek ısı ve basınç motor bileşenlerinin hasara uğramasına neden olur.

 

LPG nin kuru yakıt olduğu ve benzinin yağlayıcı özelliği olduğu konusu ise son derece yanıltıcı bir iddiadır. Şayet motorunuz 4 zamanlı değil  -2 zamanlıysa ve benzinin içine yağ karıştırıyorsanız - o takdirde benzinin yağlama özelliği vardır.

Avrupa Birliği ülkelerinde ve daha sonra da Türkiye'de kurşunsuz benzinin kullanımına geçilmesiyle beraber yağlama özelliği olan benzin üretilmemektedir.

Tüpraş'ta üretilen benzinin ürün özellikleri : http://www.tupras.co...irectPageID=145

Dağıtım şirketleri tarafından benzine karıştırılan katkı maddeleri buzlanma önleyici - yanma verimini arttırıcı ve temizlik amaçlıdır. Yağlama özelliğine sahip maddelerin kullanımı kesinlikle yasaklanmıştır.

Bu konuda yeterli bir araştırma yapılmadığı için LPG kuru yakıt - Benzin yağlayıcı özellikte yakıt diye tamamen asılsız bir söylem ortaya çıkmıştır.

Özellikle EURO 3 normu ve daha sonraki normlara göre üretimi yapılmış araçlar kurşunsuz benzinle sorun çıkartmayacak şekilde üretilmişlerdir ve motor yağının haricinde yağlama ihtiyaçları yoktur.

Son teknoloji benzinli motorların yağlama sistemi basite indirgenemeyecek kadar karmaşıktır. Kullanılan yağlar zor şartlarda çalışma performansı ve kabul edilebilir motor ömrünün sağlanabilmesi açısından çok sayıda katkı maddesi içerir. Bu maddeler aşınma önleyici, deterjan - dispersan, sürtünme önleyici (viskozite indeks arttırıcılar), köpük önleyici, pas önleyici, korozyon önleyici, aşırı basınç katkıları şeklindedir.

Kullanılan bu maddelerin hiçbir surette yanması ve yanma atıklarına karışması istenmez.

LPG yakıt olarak kullanıldığında motor yağına ve çevreye zararı benzine göre daha düşüktür.

Motor çıkışındaki hidrokarbon emisyonlarının ana nedenlerinden biri silindir çeperlerindeki yağ filmi ve bu yağ filminin yakıtla etkileşimidir.

Bu yağ filmi emme, sıkıştırma ve yanma zamanlarında hidrokarbon emme - genişleme ve egzoz zamanlarında ise emdiği hidrokarbonları salma eğilimindedir. Motor çıkışından salınan hidrokarbonların %15-25 inin yağ filminden kaynaklı olduğu anlaşılmıştır. Yapılan araştırmalarda yağın içine emilen ve salınan hidrokarbon miktarının LPG de benzine göre çok daha düşük olduğu saptanmıştır.

Bu konu ile ilgili pek çok çalışma ülkemizde de yapılmıştır.

 

Yanma odaları dizayn edilirken ateşlemenin - emme ve egzost sübaplarının konumlarının - enjektörün konumunun ve püskürtme açısının - piston geometrisinin önemi çok büyüktür.

Bir motora eşdeğer yakıt sağlamak ve motor yönetim sistemini kopyalayıp motoru çalıştırmak o motorun verimli çalışacağını ve zarar görmeyeceğini garanti etmez.

İncelediğim kadarıyla piyasadaki pek çok dönüşüm sistemi motor yazılımını kopyalayıp, zamanlamayla ilgili birtakım döngüler ekleyip, bir iki sensörden de veri alıp motor yönetim sistemi oluşturuyor.

Yakıtı da emme havasıyla beraber silindir içine alıyorlar. Ne oranı belli - ne de yakıt girişinin tam zamanlaması. Böyle bir sistem de zengin veya fakir karışım olarak yanıyor. Sonuçta vuruntu ve aşırı ısı problemleri ortaya çıkıyor.

Hele hele ustalarımızın az LPG yaksın diye yaptığı ayarlar sonucu fakir karışımla beslenen motorlar yüksek ısı problemiyle karşımıza çıkıyor.

Fakir karışımla çalışma için bir benzetme yapacak olursam - mangaldaki ateşi yellemek gibi bir şey. Fazladan verdiğiniz hava ve içerisindeki oksijen asetilen kaynağı gibi etki eder.

LPG dönüşümündeki en önemli faktör her devirde uygun hava -yakıt oranını sağlayabilmek ve uygun avans açısında karışımı ateşleyebilmek.

Maalesef piyasada var olan sıralı sistemler bu işi başaramıyorlar.

En önemli konu da yanma havası ile ilgili ayarlardır. Benzinin yanması için ideal hava yakıt oranı 14,7/1 iken LPG de 15,8/1 dir. Dolayısıyla LPG nin yanması için daha çok havaya ihtiyaç vardır. 

Motor gücünü de eşit hale getirmek için LPG miktarını %30 arttırdığımızda gerekli olan yanma havası 20,54 e çıkar. Yani 1 litre benzine eşdeğer güç elde etmek istiyorsak bu gücü 1,3 litre LPG ile yapabiliyoruz ve 1 litre benzin için gerekli yanma havası 14,7 litre iken aynı gücü LPG ile elde etmeye çalıştığımızda 20,54 litre hava gerekiyor. 

Turbo beslemeye sahip motorlarda çok büyük problem olmasa da atmosferik motorlarda neredeyse %40 a varan oranda gerekli olan bu fazla havayı karşılamak mümkün olmamaktadır. 

Dikkat ederseniz genellikle benzine geçişlerde motor tekleme problemleri oluşmaktadır. 

Bunun da nedeni LPG nin düzgün yanabilmesi için yapılan ayarlamalardır. LPG ile yapılan ayardan sonra benzine geçişlerde %40 olan hava fazlalığı nedeniyle motor tekleyerek çalışmaktadır. Bizim uyanık ustalar da hava giriş yolunu bantla - süngerle - bulaşık teliyle tıkayarak çözüm aramaktadırlar. 

LPG ile yapılan çalışma ayarları % 100 doğru olsa dahi benzine geçişlerde motor mutlaka fakir karışımla çalışmaktadır. Belki de motorlar benzinle olan bu çalışma sırasında tahrip olmaktadır. Kanımca bu konu da araştırılmalıdır.

Her 2 yakıtla da düzgün çalışma için LPG ile hava/yakıt ayarı tam olarak yapılacak - benzine geçişlerde de hava yolunu %40 kısacak ilave bir ekipman monte edilmelidir. Bu sayede yakıt geçişlerinde sorun yaşanmaz.

Sonuç olarak direct enjeksiyonlu bir araca sıralı LPG sistemi takarsanız aracı karbüratörlü bir araca benzetirsiniz.

Aracın son derece gelişmiş ECU sunu ve sensörlerini  devre dışı bırakıp - basit LPG ECU su ile yakma yönetimi yaparsanız her türlü kontrol devre dışı kalır.

Arıza lambası yandığında ustaya gidip lambayı söndürtmeyin. Bilin ki aracınız zengin veya fakir karışımla çalışıyor ve motorunuz tahrip oluyor. 

Gerekli doğru ayarlamayı yaptırın ve lambda değeriniz =1 olsun - aynı değeri benzinde de ayarlatın.

 

Umarım bu bilgiler faydalı olur ve ustaların her dediğine de inanmayın. :)

 

Herkese saygılar.

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

çok basit bir durum olsaydı fabrikadan LPG'li çıkarmazlar ya da garanti kapsamında servislerde yapmazlar mıydı? (Honda gibi)

Yorum bağlantısı
Cemal Cangöner

çok basit bir durum olsaydı fabrikadan LPG'li çıkarmazlar ya da garanti kapsamında servislerde yapmazlar mıydı? (Honda gibi)

 

Merhaba Mehmet Bey,

Basit bir durum değil elbette. Arkadaşımızın aracında problemin LPG den kaynaklandığı ortada. Benim altını çizdiğim konu yakıt olarak LPG kullanımı değil. Son derece basit ve ucuz malzemelerle yapılan sözde LPG dönüşüm kitleri. Eğitimsiz montaj servisleri. Para kazanma uğruna her türlü araca LPG takan ustalar. 

Honda ne yapsın ? - İyi bir dizel motoru yok ve rekabet edemiyor. Rekabet için mecburen LPG li araç satıyor :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Yani ucuz  kit monte edilmiş olsa ama LPG kullanmasa problem çıkar mıydı?  :)

 

 

yazdıklarınızı anlıyorum ancak temel sorun bir motoru tasarlandığı yakıt dışında başka bir yakıtla yürütmeye çalışmak.


ben tasarruf için sakin kullanıyorum ve az kullanmaya çalışıyorum. az kullanınca araç da boşuna yüksek km yapmıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Cemal Cangöner

Yani ucuz  kit monte edilmiş olsa ama LPG kullanmasa problem çıkar mıydı?   :)

 

 

yazdıklarınızı anlıyorum ancak temel sorun bir motoru tasarlandığı yakıt dışında başka bir yakıtla yürütmeye çalışmak.

ben tasarruf için sakin kullanıyorum ve az kullanmaya çalışıyorum. az kullanınca araç da boşuna yüksek km yapmıyor.

LPG dönüşümü yapan firmaların ürünlerini inceledim.

Map sensörü diye basit bir hava presostatını kullanmışlar. LPG ye özel lambda sensörü demişler. Lambda sensörünün özelliğinden haberleri yok demektir :)

LPG ECU su olarak basit döngüleri barındıran bir veya iki girişli ve sadece lpg valfleri ile enjektörlerine kumanda eden ECU ları. basit olarak tasarlanmış enjektörler. Atmosferik motorda hava emilirken - hava yoluna basınçlı LPG püskürtürseniz ne olur ? - Hava emilmesini zorlaştırırsınız ve karışım oranını da ayarlayamazsınız. Lambda sensörünü kullanmadan ateşleme avansı yapmaya çalışırsanız asla zengin - fakir ayarını yapamazsınız. Sabit yük için belki bir ayar tutar ama değişen koşullarda motor sağlıklı çalışmaz.

 

Benzinin motor yakıtı olarak kullanılmasının pekçok nedeni var.

Öncelikle ham petrolün %38 lik kısmı benzin olarak üretiliyor. LPG % 7 -8 oranında.

Benzinin depolanması - taşınması çok daha kolay.

Benzin çok soğuk ve sıcak ortamlarda aynı kararlılıkta yanıyor. Tutuşmama problemi yok.

Araçlarda kontrolu gaz yakıtlara göre çok daha kolay.

Günümüz araçlarının yakıt besleme ve kontrol sistemini tasarlayıp üreten BOSCH LPG konusunda çalışma yapmıyor. :) Bu pazarı İtalyan ve Hollandalılara bırakmış.

Elbette şu gerçeği kabullenmemiz gerekiyor. Orijinalliğe sadık kalmak lazım. 

Ancak gaz yakıt konusunda CNG konusunda sistem üretiyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Emre Şimşek

Cemal Bey yazdıklarınızı okudum bilgiler için teşekkür ederim.

Şu 7-8 bin liraya takılan LPG sistemleri hakkında ne düşünüyorsunuz?

Yorum bağlantısı
  • 4 yıl sonra...
Oğuzhan Deniz

Bi güncel çekelim;

 

Aracım şu an 194.000'de. 80.000 km de iken subap yaktı ve yeni subap çakıldı. 165.000 kmde iken tekrar subap yaktı. Bu arada üzerindeki LPG kitini 150.000 km de iken değiştirmiştim. Atiker Gold takıldı Sistem mühendislikte. 165.000 km de geç çalışma, sarsıntılı çalışma ve performans düşüklüğü şikayetiyle Tuncay abiye gittim. Direk subap yakmış dedi. Açtık kontrol ettik hakikaten yakmış. Tekrar subap yapıldı ve yağ bakımı yapıldı. 1.600 TL gibi bi ücret ödedim sanırım. LPG bakımını hiç aksatmam, yolum sanayiye düştükçe ayarına baktırırım, LPG yol ayarı da yaptırmıştım ama yine subap yaktı. Arabayı çok zorlamam LPG'de. Sanırım subap problemi kronik Focus'da. Hatta Tuncay abi direk dedi 80.000de bi gel subap yapıcaz dedi. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
35 dakika önce, Oğuzhan Deniz yazdı:

Hatta Tuncay abi direk dedi 80.000de bi gel subap yapıcaz dedi. 

 

Bence kronik değil.. Yani focusun kroniği değil, kötü lpg kitinin kroniği bu..  

Sebep Lpg.. Sebep Lpg kalibrasyonu. Muhtemelen de fakir karışım. 

Benim hiç bir benzinli fordum subap yakmadı, hepsini de lpg'li kullandım.

Focus1 2,0 

Mondeo2 2,0

Mondeo3 2,0  

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

Benim Mk3 Mondeyo yaktı bitek oda lpg sisteminin deyim yerindeyse dandik olmasından kaynaklıydı.

Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
1 saat önce, Oğuzhan Deniz yazdı:

Bi güncel çekelim;

 

Aracım şu an 194.000'de. 80.000 km de iken subap yaktı ve yeni subap çakıldı. 165.000 kmde iken tekrar subap yaktı. Bu arada üzerindeki LPG kitini 150.000 km de iken değiştirmiştim. Atiker Gold takıldı Sistem mühendislikte. 165.000 km de geç çalışma, sarsıntılı çalışma ve performans düşüklüğü şikayetiyle Tuncay abiye gittim. Direk subap yakmış dedi. Açtık kontrol ettik hakikaten yakmış. Tekrar subap yapıldı ve yağ bakımı yapıldı. 1.600 TL gibi bi ücret ödedim sanırım. LPG bakımını hiç aksatmam, yolum sanayiye düştükçe ayarına baktırırım, LPG yol ayarı da yaptırmıştım ama yine subap yaktı. Arabayı çok zorlamam LPG'de. Sanırım subap problemi kronik Focus'da. Hatta Tuncay abi direk dedi 80.000de bi gel subap yapıcaz dedi. 

Oğuzhan  Bey, emme mi yoksa egzos subapları mı yanık çıkıyor?

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

1600 lira pek yüksek degil bence yağı 1000,1500e değiştiren var.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Koray Demir
9 saat önce, Oğuzhan Deniz yazdı:

Sanırım subap problemi kronik Focus'da. Hatta Tuncay abi direk dedi 80.000de bi gel subap yapıcaz dedi. 

Lpg montajı, lpg kiti veya kalibrasyon ayarlarınızdan birinde ya da birkaçında bariz sorun var. Aynı araçta sadece lpg ile 400 bin km şehir içi yol yapıp motor açtırmayan bizzat gördüğüm Focus ticariler var Ankara’da. Yeter ki kit ve işçilik kaliteli olsun. Bu işin %40’ı kit ise %60’ı montaj ve işçiliktir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tahir Ak

yol ayarı yaptım diyen usta ayarı rezil etmiş olabilir. elm cihazı alarak en azından ayarın nasıl olduğunu kolayca görebilirsiniz

Yorum bağlantısı
Yücel Metin

Takılan kit ile alakalı bir durum diye düşünüyorum. Zira önceki aracım 2006 focus LPG liydi 200 bin km de sattım.  Araç 0 alındığından beri LPG ile  kullanılmıştı 150 bin km'de subapları yaktı.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Bence de kit ile alakalı.
Çoğu kitin enjektörü enjektör değil. Açılıp kapanan bir subap.

Yorum bağlantısı
  • 10 ay sonra...
Oğuzhan Deniz

Bir daha güncel çekelim, herkesin dediği gibi subap yakmadaki sorun LPG ayarsızlığındanmış. Quattro Garage Bekir abiye gittim. 150 TL verdim ve AFR ve yol ayarı yaptı. O gün bu gündür bir kere rölanti de saçmalama görmedim. Çekişinden ve yakıtından çok memnunum. En son subap yapıldığından beri 70.000km ye yaklaştı şu an bi sıkıntı yok. Önceden bu kmlerde başlardı çekiş düşüklüğü, titreme ve geç çalışma. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...