İçeriğe Yönlendir

LPG'li Araçlarda Niçin Bobin Daha Kolay Yanar?


Mehmet Göktürk

Recommended Posts

Mehmet Göktürk

Bu konuda bilgisi yorumu olan var mı?

 

Ateşleme LPG ünitesine bağlanıyor ise bobine giden kesikli akımın devre-on süresi (duty cycle) daha uzun olursa bana ondan olur gibi geliyor. ateşleme LPG beynine bağlanıyor muydu montajda?

buldum.

 

LPG daha zor tutuşuyor bu nedenle daha yüksek voltaj gerekiyor. bu da bobine stres yaratıyor.

burda güzel yazmış: http://www.partinfo.co.uk/articles/150

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Hiç lpg den ötürü bobin yaktığım olmadı fabrikasyon montaj bobini 150 k da değiştirdim. Sebebi hatalı montaj veya ayara bağlı ateşleme bence.

Yorum bağlantısı
Fatih Aldemir

Benim bobin bozulmuştu. LPG ustası: LPG için elektriği kolay olduğundan dolayı yanlış yerden alıyorlar ve bobine zarar veriyor demişti ve bir role bağlamıştı araya bir yere. Bağladığı role elektrik akımını mı düzenliyordu ne tam hatırlayamadım şimdi.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

LPG için özel buji takılırsa sanırım problem olmaz. Peki LPG ye özel buji nedir?

Ve açıklamanın hası:

 

https://www.ngk.de/en/products-technologies/spark-plugs/spark-plug-technologies/lpgcng-spark-plugs/

 

 

 

Bujinin ısı spesifik değeri bir soğuk model olarak daha seçilmeli imiş.

BOSCH amca diyor

 

https://au.bosch-automotive-shop.com/documents/11095/0/SP+Info+Pack.pdf/3f0778ec-28dc-4547-a573-e5c845aee94b

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Fomoco platinium marka bosch üretimi bujiler zaten soğuk buji sentil ile 0.9 mm ye ayarlanabiliyor.

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Hocam, lpg ecusu benzin ecusunu simüle ediyor. Ateşleme süresi oksijen sensörü verilerine göre uzatılıp kısaltılmış oluyorsa %20 civarında oluyordur. Bu zaman dilimi bobini yakmamalı.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Misafir
(düzenlendi)
1 saat önce, Mehmet Göktürk yazdı:

LPG'li araçlarda niçin bobin daha kolay yanar?

Bu konuda bilgisi yorumu olan var mı?

 

Ben asıl soruyu bu şekilde anladım. Ve sıralı LPG sistemlerinde bildiğim kadarıyla durum şu... LPG sisteminin, ateşleme sistemiyle direk veya yakından uzaktan bir ilgisi yok. Fiziksel bağlantı sadece benzin enjektörleri ile LPG enjektörlerinde. LPG ECU'su, sadece araç ECU'sunu emüle ediyor. Araç ECU'su, araçta sürekli benzin yakılacağı varsayılarak programlanıyor. Ve araç ECU'su programına hiçbir zaman düzeltme amacıylada olsa müdahale edilemiyor. Ateşlemeyi de araç ECU'su yönettiği için dolayısıyla ona da müdahale edilemiyor. LPG ECU'su sadece benzin enjektörlerine uygulanan aç-kapa bilgisini izler. Benzin Enjektörüne açma sinyali gelince LPG ECU'su bunu algılar ve LPG enjektörünü açar. LPG ECU'su çeşitli verielere göre programlanabiliyor. Bu sayede LPG nin yanma özelliklerine göre optimum yanma şartları sağlanabiliyor. Bu nedenle, LPG enjektörlerinin kapanma zamanını LPG ECU'su sağlıyor. Aracın ECU'su, araçta her zaman benzin kullanıldığını sanıyor; daha doğrusu LPG yakıldığından haberi olmuyor. Buraya kadar ateşleme sistemi, araç ECU'suna nasıl programlandı ise o şekilde çalışıyor.

 

Ateşleme bobini neden yanar? Ateşleme bobini, kabaca bir transformatör. Fakat yüksek frekanslı darbeli akımla çalışıyor. İşin içine yüksek frekans, endüktans, kapasitans girince işler karışmaya başlıyor. Ateşleme bobinlerinin sağlıklı çalışamaları için ve max. verim alamak için, çalışma şartlarına göre buji tayin ediliyor. Çünkü bujilerin kaçak kapasitansları var, kabloların kaçak kapasitansları var. Bunlar hesaplanarak buji tayin edilir. Bujinin tırnak aralığı tayin edilir. Konunun özü olarak; buji, ateşleme bobinin yüküdür. Eğer yükü (bujiyi) değiştirirseniz, ateşleme bobinin çalışma şartları değişir. Ve sonuçta ateşleme verimi düşer, bobin yanmasına kadar varır.

 

Ben ateşleme bobinin yanmasını, orijinal kodundan hariç başka bir buji kullanmaya veya orijinal olmayan kalitesiz buji kablolarına bağlıyorum. LPG için özel buji alınacaksa; mutlaka aracın orijinal buji marka ve tipinin tam eşdeğeri alınmalı.

tarihinde Misafir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
15 dakika önce, Muhteşem Or yazdı:

 

.

 

Ben ateşleme bobinin yanmasını, orijinal kodundan hariç başka bir buji kullanmaya veya orijinal olmayan kalitesiz buji kablolarına bağlıyorum. LPG için özel buji alınacaksa; mutlaka aracın orijinal buji marka ve tipinin tam eşdeğeri alınmalı.

 

Paylaştığım bosch dokümanı öyle demiyor. Diğer bilgiler için teşekkürler.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

linkten anladığım: lpg bujisi takınca bobinin strese girip erken yanacağı? standart buji ile bobin sağlam kalmakta ancak bu seferde lpg tutuşması güme gitmekte.. tdci candır tork heyecanlıdır...

  • Beğen 9
Yorum bağlantısı
Hamdi Gökhan Atasoy

bobin hem lpg sistemine hemde ateşleme ile  ilgili bujilere akım ilettiğinden fazla ısınıyor ve arıza yapıyor çözüm lpg ile ilgili elektriği bobinden değil enjektörlere gelen kaboldan alan kibrit kutusu büyüklüğünde bir parça lpg sistemi takanlarda bulunuyor fiyatı 60 tl idi 2 sene önce ben aracıma taktırdım ateşleme bobinine binen yük azaldığından aracın ateşlemesi gidişi heşeyi değişti aparat enjektörlere parelel çalıştığından zamanlama mükemmel oldu halen bobini değiştirmedim 2 sene oldu aracın sesini duyan hasta oluyor çünki tamircilerin deyimi ile arı gibi çalışıyor sessiz ve titremeden bu aparatı takarsanız bobin bozulma sorunu asgariye iner değişim süreniz uzar benimki öyle oldu en azından araç 1997 mondeo ghia 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Erhan Odabaşı

geçen ay seyir halinde 3. vitesten 2. vitese geçtiğimde aracım adeta boşaldı ve rolanti sıfıra düştü.. gaza basmama rağmen araç kendini toplamadı ve stop etti.. ustama götürdüğümde arıza kodlarından bobin dedi ve dört bobin değişti.. ne var ki geçen hafta aynı sıkıntıyı bir daha yaşadım.. sanırım sıkıntı sizlerinde dediği gibi lpg'den kaynaklanıyor.. şehre inince lpg servisine göstereyim.. bilgiler için teşekkürler..

Yorum bağlantısı
Oğuzhan Polat

Su bir gerçek hiç bir araç LPG ile tam uyumlu değil her ne kadar uyumlu olarak bilsekte aslında uzun vadede buji,buji kablosu,bobin,sibop başta olmak üzere bazı parçaların omrunu kısalttığı bir gerçek . Ama yüksek benzin fiyatları araçların son teknoloji ile düşük yakıt tüketimine rağmen bel bükünce bir şekilde LPG sistemine mecbur kalıyoruz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Bobin niye bozulur onu düşünelim. Bu ototransformatör. çok akım çekersen yanar. Zaten DC ile tetikliyorsun. Bu da bize bujideki akımın ve empedansın etkisi önemli diyor. Buji değişmedi ve yine yakıyor ise bu sefer kıvılcım sırasındaki ark oluşması için içerdeki yakıtın başlatıcı etkisi vb düşünülmeli. Şu var ki LPG daha zor yanıyor.

Yorum bağlantısı
Hamdi Gökhan Atasoy

(Bobin akım sınırlı basit bi devre ile ömürlük olur) nasıl akım sınırlı hale getirilebilir

yanılmıyorsam bobin voltajı direk beyinden alıyor yani beyine müdahale olmayacağına göre beyinden çıkıştan sonra ne yapılabilir acaba

 

 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
2 saat önce, Servet Aydın yazdı:

Bobin akım sınırlı basit bi devre ile ömürlük olur

taş mı yesin servis?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
(Bobin akım sınırlı basit bi devre ile ömürlük olur) nasıl akım sınırlı hale getirilebilir
yanılmıyorsam bobin voltajı direk beyinden alıyor yani beyine müdahale olmayacağına göre beyinden çıkıştan sonra ne yapılabilir acaba 

Ecu içinden veya dışından imkan var
taş mı yesin servis?

Mondeo enjektör bobinini ömürlük yapayım mı veya focus?
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
18 saat önce, Hamdi Gökhan Atasoy yazdı:

(Bobin akım sınırlı basit bi devre ile ömürlük olur) nasıl akım sınırlı hale getirilebilir

yanılmıyorsam bobin voltajı direk beyinden alıyor yani beyine müdahale olmayacağına göre beyinden çıkıştan sonra ne yapılabilir acaba

 

 

 

beyinle felan alakası olmaz. daha çok karaciğer.  

 

şaka bir yana doğrudan 12V a bağlı.

Yorum bağlantısı
Rifat Lüleci

LPG.li araçlarda,RPM voltajını bobin line dan alırsanız,bu eski bir montaj alışkanlığı bobine zarar verir.Bobin beyinden direk bağlantılı olduğu için LPG nin RPM voltaj iştiraki hattındaki kesintiler bobine zarar veriyor.Enjeksiyon hattının voltaj kablosu bu ihtiyaç için daha verimli,ve zararsız.İşini bilen LPG cilerde montajda artık bobin line ni kullanmıyor..Çok slmlr.

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Adem. Şafak
On 24.03.2017 at 10:16, Hamdi Gökhan Atasoy yazdı:

bobin hem lpg sistemine hemde ateşleme ile  ilgili bujilere akım ilettiğinden fazla ısınıyor ve arıza yapıyor çözüm lpg ile ilgili elektriği bobinden değil enjektörlere gelen kaboldan alan kibrit kutusu büyüklüğünde bir parça lpg sistemi takanlarda bulunuyor fiyatı 60 tl idi 2 sene önce ben aracıma taktırdım ateşleme bobinine binen yük azaldığından aracın ateşlemesi gidişi heşeyi değişti aparat enjektörlere parelel çalıştığından zamanlama mükemmel oldu halen bobini değiştirmedim 2 sene oldu aracın sesini duyan hasta oluyor çünki tamircilerin deyimi ile arı gibi çalışıyor sessiz ve titremeden bu aparatı takarsanız bobin bozulma sorunu asgariye iner değişim süreniz uzar benimki öyle oldu en azından araç 1997 mondeo ghia 

Benimde aracında bu sorun var böyle birşey baglatmam lazım ateşleme den alınan sinyal bobini yaktı değiştirdim ancak sinyal ateşleme bobininden alındığı için ateşleme zayıflıyor ve araç benzinde bile gitmiyor bu bahsettiğiniz kutuyu nerede bağlantınız ben İzmir'de yaşıyorum bunu nerede nasıl bağlayabiliriz kimse bilmiyor böyle biseyi

Yorum bağlantısı
Alpay Sumer
On 24.03.2017 at 14:11, Servet Aydın yazdı:

Bobin akım sınırlı basit bi devre ile ömürlük olur

servet abi su yorumunu biraz acar misin? Merak ettim.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Benim fabrikasyon arabam 85000 km boyunca 2 defa bobin patlatti. 

Yorum bağlantısı
  • 9 ay sonra...
Tansu Kalafatoğlu

Ben lpg için sadece bir kademe soğuk buji alıyorum. Orijinali bkr5e-11. Benim aldığım bkr6e-11. 
 

kimisi tırnak açıklığıyla da oynuyor ama Bence gerek yok. 
 

Lpg zor tutuşuyor olması bobini ne kadar alakadar eder?  Bobinin işi voltaj. beyne; “silindir içi ateşleme olmuyor, voltajı artır” diye bir komut mu veriliyor ki?


 

bir sorum daha var. Fabrikada iridyum buji takılan araca nikel taksak nolur? Fabrikada nikel buji takılan araca iridyum taksak nolur. Bobin hangisinde strese girer ve zorlanır?

Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Ben lpg için sadece bir kademe soğuk buji alıyorum. Orijinali bkr5e-11. Benim aldığım bkr6e-11. 
 

kimisi tırnak açıklığıyla da oynuyor ama Bence gerek yok. 
 

Lpg zor tutuşuyor olması bobini ne kadar alakadar eder?  Bobinin işi voltaj. beyne; “silindir içi ateşleme olmuyor, voltajı artır” diye bir komut mu veriliyor ki?


 

bir sorum daha var. Fabrikada iridyum buji takılan araca nikel taksak nolur? Fabrikada nikel buji takılan araca iridyum taksak nolur. Bobin hangisinde strese girer ve zorlanır?

 

Aynını düşünüyorum. Fabrikada takılan bujiden sonra Nikel buji taktım 20 bin oldu 10 bin km sonra değişecek bir problemle karşılaşmadım. Stres konusunda yorumum yok.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...