İçeriğe Yönlendir

Turbo Overboost, Selonoidvalf ve Egr Arasındaki İlişki


Erdem Hakkı Bağama

Recommended Posts

Erdem Hakkı Bağama

Arkadaslar turbo uzerindeki overboost(wesegate),turbo selonoidi ve egr valfi arasindaki iliski ve calisma prensibini net bir sekilde bilen arkadas var mi.

Overboost vakumla acilip kapaniyor selonoid ve egrde elektronik kontrol var heralde selonoide hem elektronik soket hem vakum girisi var egrye sadece elektronik soket giriyor.

Bu uc parca arasindaki iliskiyi neye gore ne zaman acilip kapandiklarini hangisinin hangisinden komut aldigini burda masaya yatirirsak bir cok kisiye yardimci olacagimiza inaniyorum.

Cok arastirdim ucunun ne ise yaradigini tek tek aciklamislar bir cok yerde ama aralarindaki baglantiyla alakali bilgi bulamadim.

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
6 saat önce, Cengiz Koşak yazdı:

Ben yardımcı olmak isterim ama soruyu tam olarak anlayamadım ben ?

İsimleri yanlis anlatmis olabilirim soyle duzelteyim :)

Simdi turbonun uzerinde fazla basinci bypass yapan bi valf var adi westegate veya overboost.

Bir de meshur gunah kecisi egr valfimiz var.

Bir de turbo selonoidi denilen bir parca var c max focus grubunda motorun arka tarafinda bloga monteli mars dinamonun solunda kalan parca.

Simdi ben ucunun de vakum hortumlari ile birbirine bagli olduguni saniyordum ama gecen gun egr valfini sokunce onda herhangi bir vakum hortumu takili degildi.

Turbo selonoidi ve westegate dedigim turbonun uzerinde takili olan parca birbirine vakum hortumlariyla bagli.

Westegate komutu turbo selonoidinden aliyor o belli.

Tuebo selonoidinde bikac vakum borusu girisi var ve bir de elektrik soketi takili.

Bu turbo selonoidi turbo uzerinde takili olan westegateye komut gondermesi gerektigini nerden anlayacak vakum yoluyla mi yoksa bahsettigim takili olan elektrik soketi ile beyinden mi komut aliyor.

Turbo selonoidi uzerine bagli olan bikac hortumdan biri westegateye bagli ama digerleri nereye takili inceleyemedim ?

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama

Arkadasimiz burada bahsetmis ama sablonda hangi hortumun ucu nereye takili ayrintili bilgi yok.

 

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Erdem Hakkı Bağama

Evet arkadaşlar uzun süredir gerek yurtdışı forumlardan gerek kendi forumlarımızdan araştırmalarım sonucu ihtiyacım olan bilgileri edindim.

turbo selonidi diğer adıyla N75 valfi ( bu şekilde aratıldığında daha çok bilgi edinilebilir.

 

1_____turbomuzun uzerınde takılı olan vestegate adında vakumla acılıp kapanan bır kanatcıgımız var bu kanatcık gerektıgınde acılarak veya kapanarak turboya gırecek ve turboyu dondurecek egzoz gazının fazlalıgını azlıgını ayarlıyor dıyelım (yeterı kadar aydnlatıcı olmamıs olabılırım vestegate nedır diye arama motorundan aratılıp bakılabılır)

2_____yukarıda egr valfınden de bahsetmıstım turboyla baglantısı nasıl dıye ama arstırmalarım sonucu turboyu ılgılendıren vkum hattında egr valfı yok bazı araclarda vakumla calısıyor ama benım aracta ve cogumuzun aracında elektronık olarak beyın tarafından acılıp kapanıyor.(yeterı kadar aydınlatıcı olamayabılırım arama motorundan egr valfı nedır nasıl calısır dıye arastırılabılır.

3_____turbo valfı (N75 valfi) turbo ıcındekı kanatcıgı acıp kapatan vestegate ısımlı parcanın kontrolunu saglayan parcadır kendısı bızım fordlarda motor blogunun arka kısmına montelı holcutarafı alt kose hızalarında bıryerlerde.

4______vakum popası; aracın vakumla calısan parcalarının ıhtıyacını karsılamak uzere vakum ereten parca benım fordda(2004 cmax 1.6 dizel)mazot fıltresının on tarafında termostatın ustunde yaklasık 12 cm capında yuvarlak grı renk bı parca.

 

calısma prensıplerı aralarındakı bag ;

 

n75 valfının uzerınde 3 vakum hortumu gırısı ve bır adet ıkı kabolu olmak uzere 12 voltluk soket gırısı var.

3 gırısten bastakı 1. ortadakı 2. ve elektrık soketı tarafındakı gırıs de 3. olsun

n75 ın 1. gırısıne vakum pompasında gelen hortum

n75 ın 2. gırısıne vestegateden gelen hortum

n75 ın 3. gırısıne ıse dıger ucu bosta olan bır hortum takılı.

n75 elektrık soketıne ıse beyınden gelen 12 voltluk bır besleme var ve ecu ıhtıyaca gore bu 12 voltu gonderıyor veya gondermıyor. bunu daemme manıfoldunda takılı olan turbo basınc sensorunden aldıgı bılgılere gore kendısı ayarlıyor.

 

n75 valfın ıcınde ecu dan gelen 12 voltluk gerılımle ılerı gerı gıdıp gelen bır mıl var. bu mıl ılerı gerı gıdıp gelerek valfın 1. gırısındekı daimi olan vakumu 2 ve 3 nolu gırıslere gerektıgı gıbı dagıtır.yani eger tam guc gerekıyorsa westegatenın kapalı olması gerekıyorsa butun egzoz basıncının turboyu dondurmeye kullanılması gerekıyorsa 1 nolu gırıstekı vakumun tamamı 3. nolu cıkısa gonderılır ordan da atmosfere karısır vestegateyı acmaz.ya da emme manıfolfundakı basınc yuksek oldu dıyelım basınc sensoru ecuya bılgı gonderır ecu bunu anlar bu sefer gonderdıgı sınyalle n75 valfının ıcındekı mılı 1. gırıstekı vakumu 2.cıkısa verecek sekılde ayarlar ve vakum dırek olarak westgateyı cekıp kanatcıgı acar turbo basıncını dusurur.

 

 

 

aracım 2004 1.6 tdci cmax 285 bınde araba sollayamıyorum cunkı basınca gıtmıyor rampada cıkmıyor hep vıtes dusurmek zorunda kalıyorum sankı turbom yokmus gıbı...

ben bu sebepten uzun suredır bu n75 valfını arastırdım ve bugun de aracın uzerınden sokerek evde 12 volt verıp tepkılerını gozlemledım.

12 volt versem devrmesem de vakum hep 1 nolu gırısten gırıp 2 nolu gıırısten cıkıyor yanı vestegatem sureklı acık ve turbomda basınc kaybı var.

 

umarım dogru teshıs yapmısımdır umarım yenısını taktıgımda duzelır.

 

takınca duzelmez ise bır sonrakı ısım turboyu masanın ustune alıp vestegateyı sokup ıncelemek olacak yıne olmazsa motora komprasyon testı yapacam.

 

bozuk klavyem ıcın her okuyandan ayrı ayrı ozurdılerım arkadaslar.

 

  

 

Yorum bağlantısı
Yücel Metin

Arıza için geçmiş olsun. Aracı bilgisayara bağlayıp hareket halindeyken anlık basınç değerlerini kontrol ettiniz mi 

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
6 saat önce, Yücel Meta yazdı:

Arıza için geçmiş olsun. Aracı bilgisayara bağlayıp hareket halindeyken anlık basınç değerlerini kontrol ettiniz mi 

sagolun dogrudur  cıhza baglayıp basınc testı yaptıgımda 4 psi yı gecmıyordu ne kadar zorlarsam zorlıyım her kosulda denedım 3.92 lerde fılan kalıyodu.

Yorum bağlantısı
Yücel Metin

Bence değerler yüksek gibi rolantide 1.2 veya 1.3 devrini aldığında 1.7 gibi değerler normal diyorlar.

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
7 saat önce, Yücel Meta yazdı:

Bence değerler yüksek gibi rolantide 1.2 veya 1.3 devrini aldığında 1.7 gibi değerler normal diyorlar.

Bar degil psi 

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
(düzenlendi)

Bugun selonoid valfini taktim vakum hortumlarini da dogru yerlerine taktim araci calistirdim ariza lambasi yandi hatakoduna obd2 den baktim over boost selonoid valfi fisi cikik yaziyodu valfi takmama ragmen ariza lambasi sonmedi ama obd2 cihazindan kendim sildim daha da yanmadi test surusune ciktim obd2 cihazinda emme manifold basinci psi olarak 16 yi gecmiyor asa yukari bir bara denk geliyo rolantide 14 yokus yukari 2. Vites yuklendiginde 16 psi oluyor.(bendeki ond2 cihazi basinci psi olarak olcuyor 14psi yaklasik bir bara tekabul ediyor rolantide bir bar okuyor giris basincini) sonra kenara cektim vestegateye gelen vakum hortumunu soktum sonuc yine ayni hic bir degisiklik yok vestegate vakum hortumunu sokunce vestegate tam kapali konumda kalacak turbo basinci yuksek olacak diye tahmin ettim ama hic degismedi.

Bu normal mi selonoid valfinin varligiyla yoklugu farketmiyor hadi arizali diyelim ama vestegate tam kapaliylen basincin yuksek olmasi gerekmez mi.

Vestegatem mi arizali acaba surekli acik mi kaliyo kurum bagladida yerine mi oturmuyor cubugu elimle oynatiyorum ikeri geri gidip geliyor agzimla vakum yapinca da acilip kapaniyor.

Emme manifokdundaki basinci olcen sensor bozuk olsa ariza lambasi yanardi ama ariza lambam da hic yanmiyor.

 

tarihinde Erdem Hakkı Bağama tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

montajı ehil bir ustada kontrol ettirin öncelikle. herşey yolunda olsa lamba kendisi sönmeli idi

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
Bir saat önce, Çağlar Bayur yazdı:

montajı ehil bir ustada kontrol ettirin öncelikle. herşey yolunda olsa lamba kendisi sönmeli idi

Lamba her zaman kendisi sonmuyor eger oyle olsaydi ariza silmek diye bisey olmazdi diye tahmin ediyorum benin sorunum araci aldigimdan beri var valfi sokup takinca ortaya cikmadi.valfi takinca ariza lambasi sonmedi hemen cihaza takip sondurdum  belki 200 metre surseydim kendisi sonerdi bilemiyorum.

Benim sorunum mekanik gibi gorunuyor arayislara devam edecem.

Ehil usta sayisi bizlere yetecek kadar olsaydi bu forumlar boyle konularla dolmazdi malesef...

Caglar bey tesekkur ediyorum tavsiye icin.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

açalım: teşhis ve tedavi doğru ise parça değişim sonrası ford  da arıza lmabsaı kendisi sönerdi, yani hala eksik kalan bir şeyler var.

konuyu baştan okudum da, arızayı tarif edebilir misinz sadece? valfeleri unutalım başa saralım?

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
27 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

açalım: teşhis ve tedavi doğru ise parça değişim sonrası ford  da arıza lmabsaı kendisi sönerdi, yani hala eksik kalan bir şeyler var.

konuyu baştan okudum da, arızayı tarif edebilir misinz sadece? valfeleri unutalım başa saralım?

Arac kalkarken de kalktiktan sonrada gazi koklesen bile yapistirip gitmiyor cok yavas hizlaniyor 120yi gecmeme problemi yok 160 yapiyo belki 180 de yapar hizi sevniyorum denemedim ama bu hiza cok yavas ulasiyor.araba sollayacaksam problem oluyor basip gidemiyorum surekli vites dusurmek zorunda kaliyorum.

Turbo aldigimdan beri islik caliyor ama yag yakma eksiltme yok soktum baktim emme tarafindan kanatlarina deformasyon yok normal gorunuyor.

Bu valfte sikinti olabilecegini dusunup bu ise giristim valfi elime aldim inceledim icindeki mil 12 v verince hareket ediyor ama etmesi gereken hareketi mi ediyor bilemiyorum yenisini alsam 89 liraya da var 200 liraya da var hangisi bana uygun bilemiyorum uzerindeki numaraya uygun olani aynisini alsam bu sefer elimdeki araca uygun orjinal olani mi onu da bilemiyorum.

34 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

açalım: teşhis ve tedavi doğru ise parça değişim sonrası ford  da arıza lmabsaı kendisi sönerdi, yani hala eksik kalan bir şeyler var.

konuyu baştan okudum da, arızayı tarif edebilir misinz sadece? valfeleri unutalım başa saralım?

Bu arada ben parca degistirmedim valfi soktum inceleyip geri yerine taktim.

Araci aldigimdan beri bu sorunun olmasina ragmen ariza lambasi hic yanmadi sadece dun elektrovalfi sokunce ariza lambasi yandi onuda geri takip sondurdum.

Su an ariza lambam yanmiyor ama bayginlik devam ediyor.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

1500 devirde 2. viteste gidiyoruz diyelim, gaz pedalını diplemeden %70 bastık diyelim. 1750 ye gelince bariz bir çekiş farkını hisettirip 2300 e kadar (ibrede) bu çkeiş farkı hissedilir değil ise, tipik selonoid valfin görev yapmadığına  işarettir.

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
4 dakika önce, Çağlar Bayur yazdı:

1500 devirde 2. viteste gidiyoruz diyelim, gaz pedalını diplemeden %70 bastık diyelim. 1750 ye gelince bariz bir çekiş farkını hisettirip 2300 e kadar (ibrede) bu çkeiş farkı hissedilir değil ise, tipik selonoid valfin görev yapmadığına  işarettir.

Bunu yarin deneyip sonuclari burdan yazacam.peki vestgateye giren vakum hortumunu sokmeme ragmen hic bir degisiklik olmamasinin aciklamasi nedir

Yorum bağlantısı
Hüseyin Bilbey

Vakum hortumu tıkanık olabilir

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

selenoid arızalı dır hep kapalı kalıp veya az kapalı kalıp basınç yüksek kalır karışım fakirleşebilir

Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
(düzenlendi)

Çağlar bey söylediğiniz şekilde denedim aracı bahsettiğiniz aralıkta araç hızlanıyor ama karbüratörlü bir lada samaradan farkı yok bana güç hissettirmiyor.

Bunun dışında gözlemim ;

1 de kalktık hızlandık normal turbosuz bir araba gibi 2 , 3, 4 ,5 derken 160 filan düz yolda gördü sıkıntı yok ama turbo olmayan bir araç gibi ivmeleniyor.

2500 devirden sonra araçda müthiş bir ugultu ve bu uğultu teker bilyelerinden  gelmiyor çünkü debriyaja  basınca veya 2500 devrin altına düşünce ses kesiliyor ya da vites düşürmeyip 3000 devre çıktığında ses kesiliyor ya da motor devir sesi bu ugultuyu bastırıyor ben kesildi sanıyorum.

Bu durumda diyelimki ben 3.vites duzde veya rampada gidiyorum 2500 devri geçtim uğultu şiddetli geliyor ben vites değiştirme ihtiyacı duyuyorum motor bağırıyormuş gibi oluyor 4 e atiyorum 4 e attigimda eğer devir 2000 altına veya 2000 lere düştüyse araç kesinlikle toplayamıyor senki 2 den 5e atmışım gibi kalıyor çok yavaş bi şekilde ivmeleyip devam ediyor.

Yani kalktıktan sonra 1,2,3,4,5  basıp gidiyorsun yavaş bi şekilde ivmelenip gidiyor ama eğer vites düşürüp veya yukseltince 1800 2500 arası devire yakalandıysan araba bayılıyor gitmiyor. Tam bu aralığa yakalandığında ya sollu yor oluyorum karşıdan araba geliyor ya da arkadaki araç hadi kardeşim gitsene dercesine sellektör yaptığında mecbur bi alt vitese daha geçiyorum bu sefer devir 2500 üzeri yakalayınca yapıştırıp gidiyor araç.

Elm 327 cihazı ile ölçüm yapıyorum.turbo basıncı bunlardan hangisi acaba 

QpBqog.jpg

alttaki gösterge rölantide vacuum modunda oluyor gaza yüzde 50den fazla basınca anca boos moduna geçiyor.

Üstteki gösterge rölantide 14 psi yani bir bar gösteriyor yine rölantide gaza basdıkça artıyor seyir halinde de artıyor.

Bugün 80 km rampalı virajlı yol gidecem bu iki göstergenin sonuçlarını da yazacam.

tarihinde Erdem Hakkı Bağama tarafından düzenlendi
Klavye hatasi
Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama
(düzenlendi)

Düz yolda az önce çektiğim videoda elm327 cihazıyla intake basıncı ve boost basıncı psi olarak görünmekte

İsi iyi bilenlerden ricam..

Devir göstergem ,hız göstergem ve yanda telefon ekranındaki intake basıncı ve boost basinci mi gözlemleyip bana yorum yapar misiniz. 

https://youtu.be/aO3Y7BPsBxY

tarihinde Erdem Hakkı Bağama tarafından düzenlendi
Klavye hatasi
Yorum bağlantısı
Erdem Hakkı Bağama

yokus yukarı cıkarken de zorlamama ragmen 6,7 psi yı gecmıyor karanlıktı vıdeo cekemedım.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...