İçeriğe Yönlendir

Otomatik Şanzıman


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Otomatik Şanzıman; Araçların, kalkış ve kavrama sürecini, aktarma oranının seçilmesini ve viteslere geçme işlemini kendi kendine yapan, otomatik sistemdir. 

Bu sistemde debriyaj pedalı yoktur ve vites kolu da sadece önemli seçimler için gerektiğinde kullanılır. 

Tam otomatik ve Cvt sistemli şanzımanlarda, şanzımana entegre olan tork konvertörü kavrama görerevini üstlenir.

Yarı otomatik sistemlerde ise baskı ve balatalar yer almaktadır.  

 

Yapılarına göre çeşitlilik gösterirler.. 

Tork konvertörlü tam otomatik sistemler

Tek veya çift kavramalı yarı otomatik sistemler

Cvt yani sürekli değişken oranlı sistemler.

 

Otomatik şanzımanlar, manuel sistemlere göre, trafik güvenliğini ve sürücü konforunu artırır.

 

Otomatik şanzımanlı araç kullanırken dikkat edilmesi gereken hususlar

- Hareket halinde vites asla N konumuna yani boşa alınmamalıdır. Bir çok sistemde bu yağlamayı keseceği için şanzıman zarar görür. 

- Uzun süreli beklemelerde vites N konumuna alınmalıdır. 

- Bakımlı şanzımanlarda yağ ve filtre değişimleri zamanında yapılmalıdır. 

- Araç tam olarak durmadan D ve R geçişleri yapılmamalıdır. Mutlaka ayak frende olmalıdır. 

- Park etme işlemi şu şekilde yapılmalıdır. : Ayak frende iken N konumuna alınır, El freni çekilir, Ayak freni bırakılır, araç yükü el frenine bindikten sonra vites P konumuna alınır. Bu yapılmaz ise yük şanzımana binecek ve hareket etmek istediğimizde vites P'den zor çıkacaktır.

- Bazı destekleyen şanzımanlar dik bir yerden kalkış yapmak gerektiğinde geri kaçmasını önlemek için vites 2 ye alınırsa geri kaçma önlenmiş olur. 

- Bazı tam otomatik şanzımanlı araçlarda O/D Off özelliği vardır. Bu sistem son vitese geçişi önler. Dik bir yerden inerken aracın hızlanmasını önlemek için kullanılır. Ayrıca, uzun rampa çıkışlarında, araç sürekli son vites ve bir önceki vites arasında geçiş yapıyorsa, bunu önlemek için kullanılır. 

- M (manuel) mod. Vites geçişlerini manuel olarak kontrol etmemize olanak verir.. 

- S (spor) mod. vites geçişlerinde devir aralıklarını uzatır. Ekonomik (D) moddan spor moda geçmiş olunur. 

 

otomatik1.jpg 

 

 

 

 

  
 

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...