İçeriğe Yönlendir

Amortisör ve Yayların Ömrü Var mıdır?


Harun Kocaçalışkan

Recommended Posts

Harun Kocaçalışkan

Merhaba arkadaşlar aklıma bir şey takıldı size danışayım dedim.

 

Amortisörlerin ve yayların bir ömrü var mıdır? Aracım 2007 model ve 160.000 km de. Gördüğüm kadarıyla da üzerinde hala fabrikanın taktığı amortisörler ve yaylar duruyor. Ben aracın sıfır halinin yol tutuş ve konforunu bilmediğim için şu an üzerinde olan amortisörlerin de ne kadar performanslı çalıştığını haliyle kıyaslayamıyorum.

 

Sorum özetle şudur ki;

 

Hiçbir şikayet olmamasına rağmen amortisörler ve yaylar belli yıl/km den sonra değişir mi?

Yorum bağlantısı
Özcan Cepheci

Benim düşüncem ömür arıza yapana kadar.bir süre kullandıktan sonra amortisörlere elleyin ısınma varsa sağlam çalışıyorlar demektir.Herhangi bir yağı kaçağı da yoksa değişime gerek yoktur.Düz yolda 100 bin gitsen amortisör fazla çalışmaz bozuk yollarda 5 bin dede öldürürsün.

Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

Çamurluktan bastırarak sallayin aracı, beşik gibi ise değiştiririn, bende 160 binde değiştim yol tutuş çok fark ediyor.

Yorum bağlantısı
Erdem Bozkurt

yolda giderken bütün kasisleri çukurları benim gibi hisseder olduysanız eğer değişim zamanı gelmiştir,150bin km'de aracım tüm  yolların analizini çıkartırım çok rahat :) 

Yorum bağlantısı
Yasin Şimşek
Bakalım cevaplar nasıl olacak
Yoldan gelen darbeyi
Amortisör
Yay mı daha çok sönümler ?
Amortisör sönümler.
Aklımda kalmış forumdan biri ; yay aracın yüksekliğini amortisör ise süspansiyonun sertliğini belirler diyordu.
Yorum bağlantısı
Koray Demir
12 dakika önce, Mert Gulkokan yazdı:

Bakalım cevaplar nasıl olacak
Yoldan gelen darbeyi
Amortisör
Yay mı daha çok sönümler ?

Bir bütün olarak çalışırlar sönümleme olarak kıyas doğru olmaz. Yaylar tarafından depolanan enerji, salınımlar halinde şasiye iletilmeden amortisörler tarafından emilir. Amortisörü sökün yaylı araç top gibi seke seke ilerler.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Yasin Şimşek
Bana malum yetkili servis yay demişti [emoji4]
Eğer öyleyse amortisör ne işe yarıyor diye sormadın mı abi ?
Yorum bağlantısı
Serkan Toker

Yayla araba çöker amortisör ile düzgünce yükselir. Patlak amortisör ile amerikan arabası gibi yaylana yaylana gider

 Yollarda görmüşsünüzdür lastiklerden biri zıplayarak giden arabalar vardır. Onların amortisörleri patlaktır. Ayrıca değişim için yağ kaçağını beklemeye gerek yok, dört amortisör değişsin arabanızı tanıyamazsınız.. ;)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
14 dakika önce, Yasin Mümin Şimşek yazdı:

Amortisör sönümler.
Aklımda kalmış forumdan biri ; yay aracın yüksekliğini amortisör ise süspansiyonun sertliğini belirler diyordu.

 

8 dakika önce, Mert Gulkokan yazdı:

Bana malum yetkili servis yay demişti :)

İlk yay karşılar, bir miktar doğru demiş servis. Darbeyi yay karşılar ama, sarsıntıyı amortisör alır. Zira Koray bey'in dediği gibi, amortisör olmazsa top gibi seker araç.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Serkan Toker
Şimdi, Mert Gulkokan yazdı:
8 dakika önce, Yasin Mümin Şimşek yazdı:
Eğer öyleyse amortisör ne işe yarıyor diye sormadın mı abi ?

Aracın esneme miktarını belirler dediler

Spor yay dedikleri o işte.. Az esner iyi yol tutar, doğru demişler..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Sağlıklı amortisörler, aracın etkin fren mesafesinde öneme sahiptir bunu da unutmayalım.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Serkan Toker
13 dakika önce, Koray Demir yazdı:

Sağlıklı amortisörler, aracın etkin fren mesafesinde öneme sahiptir bunu da unutmayalım.

 

Şöyle ekleme yapalım, fren anında bir tarafın fazla çökmesi de risk oluşturur.

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen



Bundan sonra 100 binde bir değiştirim ben.
  • Beğen 2
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez
1 saat önce, Mert Gulkokan yazdı:

Bakalım cevaplar nasıl olacak
Yoldan gelen darbeyi
Amortisör
Yay mı daha çok sönümler ?

şok absorvır sönümler.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez
2 dakika önce, Servet Aydın yazdı:
7 dakika önce, Hüseyin Sönmez yazdı:
şok absorvır sönümler.

Siz çok bilgili birine benziyorsunuz

Meeleteyim.

Sümme haaşa hiç birşey ölümsüz değildir. Evrende herşey zaman içinde değişir buna amotisör içindeki yağ da dahildir (servisler aksini söyler ama..) Örnek veriyorum, 1 tonluk bir araç düzlem üzerinde giderken her lastiğe 250 kg yük bindiğini varsayarsak 18 derece ortam ısısında 10 cm cukura düştüğünde gövdeye ileteceği kuvvet 10 kg-f olur. Yağ zaman içinde akışkanlığını yitirerek daha koyu hal alır sıkışma oranı düşer bu durumda o 10 kg-f 15 de olabilir. Her ortamda ve kuvvet altında güç iletimi belli bir standart sapma içinde olur. İşte bu noktada amortisör ve içindeki yağ eskidikçe/yaşlandıkça frene basınca veya viraja girince şu sözleri söyleyebiliriz 'la nooliyi yada yirmaa gideyrum' Bi çan eğrisin içinde düşünüsek ortalarda gezinen düz çizgisi eskime ile beraber çanın dışına çıkar bu da araçlar için tasarlanmamış bir sapma olarak karşımıza çıkar.

Standar sapmayı ve çan eğrisini çalışın buradan soracağım.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan

He bir de yağ yağ diyorsunuz da, bazı amortisörler gazlı diye biliyorum. Gazlı dedikleri farklı bir şey mi? Gazlı dedikleri amortisörlerin çinde de yağ var mı?

Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez
4 dakika önce, Harun Kocaçalışkan yazdı:

He bir de yağ yağ diyorsunuz da, bazı amortisörler gazlı diye biliyorum. Gazlı dedikleri farklı bir şey mi? Gazlı dedikleri amortisörlerin çinde de yağ var mı?

Gaz yağı olabilir. :)

  • Beğen 2
  • Mutlu 4
Yorum bağlantısı
Cem Işık
10 saat önce, Hüseyin Sönmez yazdı:

Meeleteyim.

Sümme haaşa hiç birşey ölümsüz değildir. Evrende herşey zaman içinde değişir buna amotisör içindeki yağ da dahildir (servisler aksini söyler ama..) Örnek veriyorum, 1 tonluk bir araç düzlem üzerinde giderken her lastiğe 250 kg yük bindiğini varsayarsak 18 derece ortam ısısında 10 cm cukura düştüğünde gövdeye ileteceği kuvvet 10 kg-f olur. Yağ zaman içinde akışkanlığını yitirerek daha koyu hal alır sıkışma oranı düşer bu durumda o 10 kg-f 15 de olabilir. Her ortamda ve kuvvet altında güç iletimi belli bir standart sapma içinde olur. İşte bu noktada amortisör ve içindeki yağ eskidikçe/yaşlandıkça frene basınca veya viraja girince şu sözleri söyleyebiliriz 'la nooliyi yada yirmaa gideyrum' Bi çan eğrisin içinde düşünüsek ortalarda gezinen düz çizgisi eskime ile beraber çanın dışına çıkar bu da araçlar için tasarlanmamış bir sapma olarak karşımıza çıkar.

Standar sapmayı ve çan eğrisini çalışın buradan soracağım.

Ne dedi?kötü bişey söyledi sanırım

Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Ankara ya gittiğimde eski aracımı ustam kontrol etmişti. 2004 model Bora 2014 yılında kontrolde amortisör mili sanırım artık oynama kımıldama vardı yağın veya gazın olduğu bölmedede.

 

Km o zaman 120 bin diye hatılıyorum. Kasisten fısır fısır geçtiğimde amortisörün gazlı olduğunu sanırdım orada yağlı olduğunu öğrendim.

 

Ayrıca bir Trabzon Forum AVM de babalar günü dolayısı ile ücretsiz kontrol vardı 2013 yılı idi. Eski ve yeni amortisör farkını gösteren bir düzenek vardı. Düzenekte tepeden bir kol var ve amortisöre baskı uyguluyor. Eski amortisörde kolu bıraktığın zaman kol cıkacakmış gibi fırlıyor, yeni amortisörde ise kol gayet nazik şekilde eski konumunu alıyordu.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...