Hasan Karabekiroglu

AdBlue

Recommended Posts

Hasan Karabekiroglu

Adblue aslında hem bir marka hemde bir teknolojinin adı, asıl adı Sulu Üre Çözeltisidir.

Kısa adı AUS 32 uzun adı Aqueous Urea Solution dur. Dizel araçlarda egsoz kataliztörlerinin ürettiği gazlar için kullanılır.

 

Wikipedia dan alıntı döküman

 

AdBlue (DIN 70070/AUS32) bir marka adıdır ve su berraklığında, % 32,5 temizlenmiş üreden oluşan demineralize edilmiş suya katılarak üretilmiş bir maddedir.

AdBlue SCR-Katolizatörlerinin (İngilizce: Selective Catalytic Reduction, SCR) ürettiği gazları temizlemek için kullanılır. Gaz çıkışını Stickoxiden (NOx) ortalama %90 azaltmıştır. AdBlue marka hakları Otomobil Endüstrisi Derneği tarafından korunmaktadir. Verband der Automobilindustrie (VDA).

Kullanımı
AdBlue teknolojisi sayesinde zehirli gazların temizlenmesi sağlanmaktadır. Bu güne kadar sadece ticari araçlarda kullanılmıştır. Günümüzde, kamyon ve tırların Euro5 normuna ulaşabilmesi için kullanılmaktadır. Binek arabalar için Mercedes-Benz Kullanmakta ve Volkswagen firması test etmektedir.

AdBlue Kuzey Avrupa firmalarindan BASF, AMI, SKW ve Yara tarafından üretilmektedir.

Dünyada ilk AdBlue benzınliği Mart 2003'te OMV firması tarafından Almanya'nın Dingolfing kentinde açılmıştır. Ancak AdBlue diğer petrol firmalarının benzinliklerinde bidon ile satılmaktadır.

AdBlue kullanımı için ticari araçlara (kamyon, otobüs) ek tanklar konulmuştur. Ticari araçlarda yaklaşık olarak 100 km'de 1,5 litre AdBlue harcanmaktadır.

 

EuroWag dan alıntı döküman

 

 

AdBlue zehirli ve yanıcı olmayan %32,5 sulu üre çözeltisidir. Bu ürün aynı zamanda Sulu Üre Çözeltisinin (Aqueous Urea Solution) kısaltması olan AUS 32 olarak da bilinir. Özellikle egzoz sistemlerine seçici katalitik indirgeme (SCR sistemi) takılı olan dizel motorlar için özel olarak tasarlanmıştır.

 

Nasıl çalışır?
 

AdBlue nitrojen oksitlerin (NOX) zararlı emisyonlarını azaltmak için katalitik konvertör içindeki egzoz gazlarının içine enjekte edilir. Bu da Euro 4, Euro 5 ve Euro 6 emisyon normları ile ilişkili olmasını sağlar. Egzoz gazlarına AdBlue enjekte edilmesi bir amonyak çözeltisi (NH3) ve karbon dioksit (CO2) içinde bulunan üre oluşmasını sağlar. Tüm bunlar yüksek sıcaklıkta gerçekleşir. Ardından amonyak (NH3) dizel yanmalarında oluşan nitrojen oksitlerle (NOX) reaksiyona girer. Kimyasal reaksiyon sonucu egzozdan zararsız bir şekilde nitrojen (N2) ve su buharı (H2O) çıkar. Bu süreç seçici katalitik indirgeme (SCR) olarak adlandırılır.

 

Ek özellikler
 

Dökülme noktası -11,5°C olup sınırsız bir şekilde sürekli olarak yeniden eritilerek kullanılabilir. 20°C'de AdBlue yoğunluğu 1087 - 1093 kg/m3'tür. Güçlü aşındırıcı özelliklere sahip olduğundan renkli metaller, çeşitli plastiklerle temas etmemelidir.

Ayrı bir deposu olan AdBlue katkı maddesinin dozajı kontrol ünitesine göre tamamen otomatik olarak uygulanır. Euro 4 standartları söz konusu olduğunda AdBlue katkı maddesinin miktarı tüketilen yakıtın yaklaşık %3-4 oranında olurken Euro 5 için emisyon %5 ile 7 arasındadır. Belirli durumlarda AdBlue mazot tüketimini %7'ye varan oranlarda azaltarak EURO 4 ve Euro 5 standartlarınca araçlarda söz konusu olan yüksek kurulum maliyetlerini kısmen de olsa dengeler.

Bir karşılaştırma yapabilmesi için AdBlue kullanan 35 yeni araç SCR sistemi olmayan 10 yaşındaki eski bir aracın çıkardığı katı madde ile aynı miktara sahiptir. AdBlue kullanan 7 araç, günümüzün modern biraracıyla aynı miktarda nitrojen oksit salınımı yapar.

 

y0Q17n.png

 

Bu iki videoda güzel anime edilmiş

 

 

 

 

  • Beğen 8

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Gök

ara ara petrollerde görürdüm adblue bulunur yazısı. demek buymuş sistem

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ahmet Ekici

Custom daki motor euro 5 idi adblue yoktu. Şuan ki aracımız Vito, euro 6 motor ve adblue var. Yaklaşık olarak 5k km de bir dolduruyoruz.

Mesajı paylaş


Mesajın linki