İçeriğe Yönlendir

Dodge Journey - Tekerlek, Jant, Disk, Aks, Bijon Saplamaları, Porya Kaynaklı Titreşimler


Doğan Arşiray

Recommended Posts

Doğan Arşiray

Arkadaşlar, hatırlayacağınız gibi 3 ay önce aldığım Dodge Journey in yük altında yada hızlanmak için gaza basınca ortaya çıkan titreşim problemi vardı. Akslar kaynaklı olduğunu düşündüğümüz ve gerçekten de aksların değişimi ile cüzdanımın hafiflemesinden de mütevellit azalan titreşim yerini, çok daha az belli olan ama teker balans problemi gibi bir titreşime bırakmıştı.

 

Durum şu:

 

1- Aracı alınca aracın orijinal jantlarını ve lastiklerini balanslattım. Sorunun aks kaynaklı olduğu tespit edildi. Büyük titreşimler kayboldu.

2-Aks değişiminden sonra Dodge Journey de arka teker den kaynaklanan ve aracın direksiyonundan değilde oturduğum yerden ve dizimin kağı döşemesine dokunduğu yerden hissettiğim hafif bir vuruntu hissi kaldı. 90 ile 110 km arasında bir yerde hissediliyordu. 19 inç olan lastiklerin eski yada aşınmış olduğunu düşünerek, elimdeki yan sanayi 17 jantlara yeni lastikler alıp taktım. Mecburen en dar ama  merkezi flanşlı spacer kullandım. Flanşlarda belirgin bir boşluk gözlemlemedim taktığım esnada. Önce önler araç üzeirnde balans yapıldı. Yolda direksiyon titreşiminin tamamen giderildiğini tespit ettim. Henüz yapılmamış balans nedeniyle arka teker kaynaklı gövde titreşimi "aynı orijinal lasitklerinde olduğu miktarda ve 90 - 110 km aralığında" mevcuttu. Arka tekerleride üzerinde yaptık ancak epey uğraşıldı ve ancak minimize edilebildi. Dönüşteki zıplama özellikle sol arka da gözle görülüyordu. Sonuç olarak Arka tekerlerin ikisinin arada sırada rezonansa girmesiyle ortaya çıkan hafif bir gövde titreşimi, ve lastik havası fazla ise direksiyona da yansıyan çok hafif bir titreşime razı olup tatile gittim. Sonuçta daha önceden da başka arabalarda da denk geldiğim, yan sanayi jantların merkezleme probleminden ötürü bazen ortaya çıkan, farklı şekilde merkezlenmiş farklı tekerleklerin rezonansı kaynaklı ve sadece 90 -110 km aralığında bazen ortaya çıkıp sonra hızlanınca yada yavaşlayınca yada uzun viraj dönünce geçen bir problem olarak yaşanmaya devam etti.

3- kafama takılan şeyleri takıldıkları halde bırakmaktan hoşlanmadığım için bugün, orijinal 19 inç jant ve michelin lasitkleri, diğer aracıma taktım. Üzerindeki orijinal jant lastik setini söktüm. Sökülenler ile tamamen titreşimsiz bir sürüşü vardı. Dodge nin 19" jantları ile de aynı titreşimsiz sürüşe ulaştım.

 

Şimdi...

 

1- Orijinal 19 inç Dodge jantları hatasız şekilde balanslıyken ve spacer olmadan Dodge Journeye takıldığında neden titreşim oluyor ve bu titreşim ön tekerler değilde arka teker kaynaklı gibi hissediliyor?

2- Yan sanayi de olsa yeni lasitkleri taktığım ve mecburen spacer kullandığım 17" jantlar üzerinde balanslandıklarında neden yine arka teker kaynaklı gibi hissedilen titreşimler baki kalıyor?

3- Sorun flanş saplamaları kaynaklı olsa, önlere 2 ayrı zamanda ki deneme de birden problemsiz modelleri takmak ve arka tekerlere en problemli flanşları takmayı becermek olasılığı ne kadardır?

 

Bence

 

Eğer problem arka tekerlerin bağlı olduğu her şey yada bazıları ile ilgiliyse bunlar neler olabilir? Araç iki çeker. Tartışalım...

Yorum bağlantısı
Levent Güzelkalp

Gecmis olsun bu soruna cevap vermek uzman isi [emoji5] gercekten bende bir sey sormak istiyorum aracta 110 km de baslayan 120 kmde baslayan bir balans sorunu var bu arac hic 110 km cikmadan kullanilsa sorun olur mu meraktan sordum sizin konuya salca oldum kusura bakmayin

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Eğer dönen aksam bir boşluk sebebiyle soruna sebebiyet veriyorsa, titreşimin oluşmaya başladığı aralık o parça titreşimden komple bozulana/ kırılana kadar artar. 90 110,  50 150 aralığı olur mesela. Örneğin, tek bijon ile duran bir teker düşünün, gevşedikçe yalpalayacak en sonunda bijon saplamasını sıyıracaktır. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Gök

Doğan abi titreşim tamamen farklı bir yerde olabilirmi acaba. hep yürüyene odaklanılmış dif şaft vs bişeyden olabilirmi.?

 

gerçi o zaman  lastik değştiğinde azalmazdı problem

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Önden çekişli araba, Akslar var şanzımana giren. Onlar da yeni. Hemde Mopar. Tofaştan alınma. O derece.

 

 

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Bijonlar janta uygun mu. Fiestamda başına geldi orjinal tıp olmayan bijonlar yüzünden haybeye porya degismisligim var

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Uygun. Fabrikasyon. Yan sanayi janta uymadi desek kendi orijinal  lastiklerindeki problemi aciklamiyor. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

19/17 her ikisinde de kullanılan bijon saplamaları aynı mı? 19 jant orjinal anladığım kadarı ile ve göbeği tam otoruyordur? 17 olanın göbeğine bilezik takılıyor mu?

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)

Aslinda 17 den benim de suphe etmemin sebebi basta gobek capi ve bijon havsasi vs idi, ama saglam 19 larinda az ama benzer sekilde titremesini aciklayamadim. 17 lerde bilezik girecek bosluk yok. 0.3 mm toplam cap farki var. Yani 0.15 kalinliginda kagit gibi bilezik gerekir. 

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Yan sanayi jantların havşalı bijon deliklerini kıyasladım. stok jantın deliklerden çap olarak 2 mm büyükler. bu bijonun ancak içe kadar girdiğinde jantı sıkması anlamına geliyor. bu da jantın ortalanmasını imkansız hale getiriyor. havşalar bir işe yaramıyor yani. en azından yan sanayi jantın derdi bu.

 

şimdi,  havşa kısmı daha geniş olan bijon nereden bulunur deliği daraltamayacağımıza göre?

 

m12 1.5 ölçüsünde bijonlar.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

deneye deneye ancak bulunacak. mazdanın 22 lik bijon somununu kullanmıştım ben smaxte. debeye baka bekleye

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)

tekrar bir tane bijon somununun çıkarttım .boştaki orijinal jantlarda denedim. somunun havşası jant ile birebir aynı. oysaki 17 inç yan sanayi jeep jantlarında delik geniş olduğu için havşa açısı aynı olsa bile ancak somunun en son bölümünde sıkabiliyor. böylece somunun ortalamaya vakti kalmıyor çünkü artık somun, ısırdığı yerde tutmuş oluyor.

 

yüksük lü bijonlarınki gibi ama orijinali ile içi de aynı açıda harici bir havşa olabilseydi üzerine geçirip sıkabilirmişim demekki. çapı büyük bijon lazım. 60 derece oluyormuş havşa açısı. 3d printerde  bu şekilde orijinalinden büyük,  mastar bijonlar hazırlasam 3 adet... jantı bunlarda  elimle yerine, 1.3.4 şeklinde  merkezletip sonra önce iki adet metal bijon ile sabitlesem. zaten orta göbekte pek bir boşluk yok. taş çatlasa 0.3 mm boşluk var, o da tekerlek takılı değilken göbekten aşağı sarkarsa oluşan maksimum boşluk.  sonra plastk bijonlerı çıkartıp yine geri kalan 3 bijonu taksam ve sıksam... ne dersiniz?

 

17 saat önce, Çağlar Bayur yazdı:

deneye deneye ancak bulunacak. mazdanın 22 lik bijon somununu kullanmıştım ben smaxte. debeye baka bekleye

 

orijinal bijonun havşasının maksimum çapı 23,6 mm. sıfır bijonun tanesi serviste 30 tl. ek bilgi. 

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Sanayiye gottim kafa dengi bir parcaci buldum ve havsasi yuksuk sekilli kapaklilar yerine satilan somunlardan aldim. Tanesi 6 tl. Havsa capi 27 mm. Sonra da lastiklerin balansini tekrar yaptirdim. Arac uzerinde yapilmadi ki bijonun etkisini gorebileyim. Sorun minimize olmus gibi su anda.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

somun değişimi ile değişikilik olmuşsa zaten sorunun kaynağına inmişsizin.
(22 derken somun anahtar ölçüsü) havşa yı bilen parçacı kaldı mı?

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Ford un kendi bijon somunu aldiklarim. Havsali yuksugu var. 19 anantarla aciliyor zaten. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...