İçeriğe Yönlendir

Araç Viraj Kabiliyeti


Fatih Sarıkaya

Recommended Posts

Fatih Sarıkaya

Esp nin keşvedilmediğini farzedin.Esp diye birşey yok.Her zaman kullandığınız bir yol.Virajınıda iyi biliyorsunuz yalnız farklı bir araç ile o virajları döneceksiniz.Kendi aracınız ile virajları limitlerin üstünde döndüğünüz hızda başka bir araç ile virajı dönerken,aracın virajı dönüp dönemeyeceğini nasıl anlarsınız?Savrulma genellikle arkadan kayma ilemi başlar?Bu olayı canlı yaşayan abilerin ve arkadaşların tecrübeleri nelerdir?

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Aracın ağırlık dağılımına göre değişir önce nerenin kontrolden çıkacağı. 

 

Arkadan itişli bir araçta aracı tanıyorsanız, arkayı bıraktığında gaz kontrolü ile bir şekilde yönlendirme mümkün olabilirken o esnada, kafadan kaymaya başlayan arkadan itişli bir aracı çeviremezsiniz iş işten geçmiştir çünkü. yine önden çekişli araçta araç yeteri kadar güçlü ise, önden kayma başladığında belki kurtarma şansınız olur.

 

Aracın ağır olduğu kısım neresiye önce orası dışarı kaçma eğiliminde olur diğer herşey sağlam ve lastikler de düzgün ise.

 

örnek: BMW lerin tamamında ön arka ağırlık dağılımı eşti gibidir. Ama mesela bir Toyota corollanın önü ağırdır ve nerden çektiğine bakmaksızın limitlerinde kafadan kayar. BMW ise yan yan kayar. O nedenle driftçi çakal çomarlar çok seviyor eski kasa BMW leri.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Yasir Bilici

Savrulma araçtan araca değişiklik gösterebilir,örneğin ön çeker bir araç ağırlık önde olduğundan dolayı viraj içinde önden çıkışında da hızınız ve direksiyon gaz tepkinize göre arkadan savurma gösterebilir,Arka itiş bir araçta ise durum ön çekerden farklı durumda şöyle ki ağırlık ön ve arkada dengeli olduğundan viraj içinde ve çıkışında sizin tepkinizle alakalı arkadan kaymalar yaşatabilir.Dört çeker araçta ise bu yazdıklarımın ikisini de yaşayabilirsiniz fakat şöyle de bir gerçek var;araç viraj içinde önden kaymaya devam ederse yapabileceğiniz pek birşey yok ya gaza yüklenip düzeltceksiniz ya da gazı kesip çizgiye gireceksiniz,arka itişte de kontra ve gaz yardımıyla aracı çizgiye sokmak mümkün.

Aracı tanımaya gelince de;Bilinçli bir sürücü aracı tanımadan bildiği yol dahi olsa aracın en üst limitlerini zorlamaz,tehlikeli hareketler yapmaz.Aracı bir iki günde tanıyamazsınız tam limitlerini ve tepkilerini öğrenmek için biraz zaman geçirmeniz şart.

Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış

Genelde başka bir araç ile bildiğim viraja giriyorsam psikolojik olarak daha düşük hızda giriyorum.

Savrulma kuru asfaltta hiç(çok şükür) yaşamadım. 

Aracın ağırlık dağılımına, hıza göre önden veya arkadan savrulma olabiliyor ama genelde arkadan savrulma daha çok arkadan oluyor.

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
(düzenlendi)

Öncelikle tanımadığım bir otomobili kullanacaksam düşük hızlarda fren ve direksiyon tepkilerini deneyerek ölçerim, uzun mesafe gideceksem lastiklerin frenlerin durumuna da gözle bakarım. Lastik, fren şakaya gelmez.

 

Somut olarak anlatımı zor olsa da virajı alıp alamayacağı direksiyonun verdiği tepkilerden belli oluyor zaten. Bir çok etkene bağlı olarak kayma kafadan ya da arkadan olabilir. Önden çekişli otomobilde gaz vererek giriyorsanız önden kayar, arkadan itişli ise arkayı atmaya başlar gibi gibi. Ağırlık dağılımı ve çekişin olduğu tekerler çok önemli burada. 

 

Giulietta'nın çok acayip bir direksiyonu var, ne tarafa çevirirsen çevir oraya dönecekmiş gibi. Tam 50-50 mi teknik dökümanı görmedim ama ona çok yakın bir ağırlık dağılımı var, sürüşte de bunu hissettiriyor.

 

İşin diğer bir yanı bir çok sürücü otomobilin sınırlarının üstüne çıktığı için sıkıntı yaşamıyor virajlarda. Yanlış oturma pozisyonu, yanlış direksiyon tutuş, yanlış giriş açısı vs. çok daha vahim sonuçlar doğuruyor. Yoksa 122 PS  Octavia ile otoyol virajlarında CLS 350 4 Matic kovalamam ya da 70 PS Fiesta ile 3.16'nın Bolu'dan Ankara'ya kadar her düzlükte beni geçip her virajda sağa kaçması imkansız olurdu. Pilotaj önemli. Millet direksiyon tutmayı da bilmiyor, sürdüğü arabayı da tanımıyor.

tarihinde Selim Bilgin tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Alpay Sumer
(düzenlendi)

psikolojik olarak kendi aracimdan daha iyi arac kullandigimda dahi viraja cok ama cok yavas giriyorum...Huyunu suyunu bilmem, bakimlari ne alemde bilmem...nolur nolmaz...

tarihinde Alpay Sumer tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
(düzenlendi)

Viraja girerken zaten hızı ayarlıyoruz.Viraj içinde gaz kesme yapmıyorum ağırlık dağılımı bozulmasın diye.Viraja girerken,gireceğim yeri kestirip ordan manevraya başlıyorum.Bağzen hızlı girdiğimde araç sola gidecekmiş gibi oluyor sağa doğru olan virajlarda.Tamam limiti bu bundan ötesini bu kaldırmaz deyip orda bırakıyorum.Yüksek hızlarda viraj içinde firenleme olduğunda aracın dengesi bozuluyor.Çizgiyi kaçırırsam işte orda adrenalin oluyor.

 

Bağzı araçlar vardır elektronik donanıma sahip olmasalar bile esp siz çok iyi viraj alabiliyorlar.Mesela bir önceki aracım olan ford scorpio.

Volvo xc60-porsche cayenne bu iki araç yüksek olduğu içindir belki bilmiyorum bunların virajı bana güven vermedi.

bmw3.20 bu araç parasını gerçekten hakediyor.Çok güzel viraj alıyor.

tarihinde Fatih Sarıkaya tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç

Altınızda hangi araç olursa olsun limitlerini bilmeniz çok önemli.

Boş yerlerde aracınızın limitlerini yavaş yavaş test edin, bu size bir miktar pilotajlık da kazandıracaktır.

Şunu söyleyeyim, motor gücü arttıkça kayma oranı da artacaktır.  Bu durum önden çeker araçlarda daha fazla yaşanan bir durumdur. Arkadan itişli ve dört çeker araçlarda kontra ile kurtarma şansınız daha yüksektir.

Özellikle turbo motorlu araçlarda viraj içi gaza basarken çok dikkat etmelisiniz. Viraj girişi, merkez kaç kuvvetinin en yüksek olduğu viraj ortası ve viraj bitimiyle, viraj çıkışlarında gaza basarken dikkatli olunuz. Aracın maksimum torkunu yakaladığı yerde yoldan çıkmanız an meselesidir.

Aracınızın alt takımlarını sürekli kontrol ettirin, lastiklerinizi kontrol edin ve en basit en önemlilerden olan lastik havaları çok önemli.

Ne kadar iyi aracınız olsa da, ne kadar iyi lastik ve alt yapılı bir araca sahip olsanız da, fizik kanunlarını hiçbir zaman unutmayın.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Öncelikle tanımadığım bir otomobili kullanacaksam düşük hızlarda fren ve direksiyon tepkilerini deneyerek ölçerim, uzun mesafe gideceksem lastiklerin frenlerin durumuna da gözle bakarım. Lastik, fren şakaya gelmez.
 
Somut olarak anlatımı zor olsa da virajı alıp alamayacağı direksiyonun verdiği tepkilerden belli oluyor zaten. Bir çok etkene bağlı olarak kayma kafadan ya da arkadan olabilir. Önden çekişli otomobilde gaz vererek giriyorsanız önden kayar, arkadan itişli ise arkayı atmaya başlar gibi gibi. Ağırlık dağılımı ve çekişin olduğu tekerler çok önemli burada. 
 
Giulietta'nın çok acayip bir direksiyonu var, ne tarafa çevirirsen çevir oraya dönecekmiş gibi. Tam 50-50 mi teknik dökümanı görmedim ama ona çok yakın bir ağırlık dağılımı var, sürüşte de bunu hissettiriyor.
 
İşin diğer bir yanı bir çok sürücü otomobilin sınırlarının üstüne çıktığı için sıkıntı yaşamıyor virajlarda. Yanlış oturma pozisyonu, yanlış direksiyon tutuş, yanlış giriş açısı vs. çok daha vahim sonuçlar doğuruyor. Yoksa 122 PS  Octavia ile otoyol virajlarında CLS 350 4 Matic kovalamam ya da 70 PS Fiesta ile 3.16'nın Bolu'dan Ankara'ya kadar her düzlükte beni geçip her virajda sağa kaçması imkansız olurdu. Pilotaj önemli. Millet direksiyon tutmayı da bilmiyor, sürdüğü arabayı da tanımıyor.
Bir çok önden çekiş ağırlık dağılımı yüzde 65 35 civarıdır. Arkadan itişliler genelde yüzde 50e yakındır, Bmwlerin bir çoğu 50-50dir.
Yorum bağlantısı
Erhan Doruk
2 saat önce, Fatih Sarıkaya yazdı:

Esp nin keşvedilmediğini farzedin.Esp diye birşey yok.Her zaman kullandığınız bir yol.Virajınıda iyi biliyorsunuz yalnız farklı bir araç ile o virajları döneceksiniz.Kendi aracınız ile virajları limitlerin üstünde döndüğünüz hızda başka bir araç ile virajı dönerken,aracın virajı dönüp dönemeyeceğini nasıl anlarsınız?Savrulma genellikle arkadan kayma ilemi başlar?Bu olayı canlı yaşayan abilerin ve arkadaşların tecrübeleri nelerdir?

Uzun zaman focus kullanıp sonrasında octavia ya geçince , sürekli gittiğim virajlı yolda savrulmayı hissettiğimde önce bir heyecan akabinde frene ufak dokunuşlar ve direksiyon ile yola dönme yapmıştım. 

 

Octavia nın tamponu kırıldı ve 1 aydır parça bekliyorum. Bu arada ikame passat kullanıyorum. Araç oldukça rahat ve yol tutuş olarak da başarılı. 

Octaviaya tekrar döndüğümde ilk virajlardan sonra alışma süreci ile birlikte limitlerini tekrar hatırlayacağım. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

arkadan itişli araç ta arka taraf viraj dışına, önden çekişli de ön taraf viraj dışına kayar. 

alıştığımızn dışındaki aracın davranışını kestiremeyiz? soru tam olarak hangisi?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
2 saat önce, Çağlar Bayur yazdı:

arkadan itişli araç ta arka taraf viraj dışına, önden çekişli de ön taraf viraj dışına kayar. 

alıştığımızn dışındaki aracın davranışını kestiremeyiz? soru tam olarak hangisi?

Alıştığımızın dışındaki araç viraj dönerken alıştığımız araç gibi olmuyor.Genelde korku veriyor.Dönmeyecekmiş gibi oluyor.Motor farkı performans farkı belki farkında olmadan biraz hızlı girme.Günümüzde kullandığımız araçların çoğu önden çekişli.Alışanakadar güven vermiyor.Alışmada tam olarak aracın limitlerini öğrenme evresi.Zaten çoğu kimse aracını limitlerinin üzerinde sürmüyor.Belki limitlerinin çok altında viraj dönüyor.Asıl merak ettiğim aracın limitinin üzerinde viraj dönüp dönmediğimi nasıl anlarım.Zaten savrulma durumuna geldiğinde iş işten geçmiş oluyor.Bu hatteye gelmeden sürücü bunu nasıl kestirir.Nasıl bir hissiyat verir?

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Virajda araç ne kadar yatıyor yada direksiyon ne kadar yumuşuyor ona göre tavır alırım. O yüzden elektronik destekli direksiyon sevmiyorum. Hissiyatı zayıf oluyor. Focus 1 ile arac önden kaymaya başlarsa direksiyon boşa çıkıyor. Bı kaç kez tam tur direksiyon cevirmisligim var. Hiç güzel duygu değil. Mercedeste de arkası kopmaya başlayınca eğer lastik kötü ise ESP asr gerçekten çok önemli. Kontra felan versende yanlamakla spin atma arasında çok ince bı çizgi var

Virajda fren değilde gazlayarak kontrol elde tutabildigin sürece tatlı bı heyecan oluyor

Frende ağırlık dengesi çok dengesiz olabiliyor 4 teker arası fren sapması yüksekse. Tuvde sapma ölçmeleri o yüzden güzel birşey

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
31 dakika önce, Fatih Sarıkaya yazdı:

Alıştığımızın dışındaki araç viraj dönerken alıştığımız araç gibi olmuyor.Genelde korku veriyor.Dönmeyecekmiş gibi oluyor.Motor farkı performans farkı belki farkında olmadan biraz hızlı girme.Günümüzde kullandığımız araçların çoğu önden çekişli.Alışanakadar güven vermiyor.Alışmada tam olarak aracın limitlerini öğrenme evresi.Zaten çoğu kimse aracını limitlerinin üzerinde sürmüyor.Belki limitlerinin çok altında viraj dönüyor.Asıl merak ettiğim aracın limitinin üzerinde viraj dönüp dönmediğimi nasıl anlarım.Zaten savrulma durumuna geldiğinde iş işten geçmiş oluyor.Bu hatteye gelmeden sürücü bunu nasıl kestirir.Nasıl bir hissiyat verir?

Yavaş yavaş ideal çizgiden araç kaçmaya başlar anlarsınız. Fakat arka taraf kayarsa daha tehlikeli ,direksiyonu terse kırmak lazım o vakit. Tecrübe ister.  

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
35 dakika önce, Fatih Sarıkaya yazdı:

Bu hatteye gelmeden sürücü bunu nasıl kestirir.Nasıl bir hissiyat verir?

popo havalanır .. koltuktaki beden hissiyatına aşina iseniz oradan anlaşılabilir, önden çekiş ise gazı bırakınca kafa viraj içine doğru gitmek ister, arkadan çekişte kafa viraj dışına gitmek ister o tam aradaki an yaklanır ise.

genelde kopmaya başlayacığını koltukta hissedersiniz. veya yolcunun yüzü beyaz olmuştur o da bir gösterge :)

  • Mutlu 4
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Bilinmeyen araçla sakin gidilir.

Emmi benim araba ile rizeye giderken kuzu, dönüşte aslan olmuştu direksiyon başında

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk


Ani direksiyon hareketlerinde gövde salınımlarına ve ani yön değiştirebilme tepkilerine bakarım. Bu test birçok ip ucu verir.
Önden çekilmi veya arkadar itişe göre virajda tam gaz ve gaz kesme testleride ile yarar.

Yorum bağlantısı
Ahmet Gül

Önden çekişli araçlarda direksiyon tepkisinden aracın kayacağını kestirebilirsiniz. Kaymadan önce araç normal çizgisinden biraz dışa doğru kayıyor. Hani kışın direksiyonu kırdığınız kadar dönmez ya, işte öyle. Bu haddeye gelmişseniz, en sağlıklı yöntem gaza asılmaktır.

 

Arkadan itişli en son 15 yıl evvel falan kullandım ama gençlik tecrübelerimle, aracın arkası dışa doğru bir atılım yapıyor. Arkadan itişli araçta, deminki senaryodaki gibi gaza asılmak, sanırım işleri daha içinden çıkılmaz hale getitir. Arkadan itişlide yapılabilecek en sağlıklı iş dengeleyici kontralarla toplamak. Kullanmak zevkli ancak arkadan itişliyle kaymak istemezdim. Kabus gibi 😀

Yorum bağlantısı
Ahmet Gül
6 saat önce, Selim Bilgin yazdı:

 

 

Giulietta'nın çok acayip bir direksiyonu var, ne tarafa çevirirsen çevir oraya dönecekmiş gibi. Tam 50-50 mi teknik dökümanı görmedim ama ona çok yakın bir ağırlık dağılımı var, sürüşte de bunu hissettiriyor.

Bunlar Giu’su olan adama göre hesaplar değil gardaşşş 😀 50-50 imiş 50-70 miş bizi bağlamaz. Çevirirsin direksiyonu, o döner. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
37 dakika önce, Ahmet Gül yazdı:

Bunlar Giu’su olan adama göre hesaplar değil gardaşşş 😀 50-50 imiş 50-70 miş bizi bağlamaz. Çevirirsin direksiyonu, o döner. 

 

Az da küçük yapsalarmış şu direksiyonu. :D

 

Biraz zaman geçsin de QV direksiyon kovalayacağım. Kulakçık da yok benim direksiyonda, alışmış olunca arıyor insan.

Yorum bağlantısı
Ahmet Gül
9 saat önce, Selim Bilgin yazdı:

 

Az da küçük yapsalarmış şu direksiyonu. :D

 

Biraz zaman geçsin de QV direksiyon kovalayacağım. Kulakçık da yok benim direksiyonda, alışmış olunca arıyor insan.

Direksiyon güzel olur. Düşüyor Alfa forumda arada sırada böyle şeyler de taliplisi çok olur. TCT’de F1 vites şart. Motorla oynamak zevkli oluyor. Siz binin, birkaç sene sonra da F1 1.8 TBI alırız size 😁

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
1 saat önce, Ahmet Gül yazdı:

Direksiyon güzel olur. Düşüyor Alfa forumda arada sırada böyle şeyler de taliplisi çok olur. TCT’de F1 vites şart. Motorla oynamak zevkli oluyor. Siz binin, birkaç sene sonra da F1 1.8 TBI alırız size 😁

 

Hocam 5 yılda 7 araba değiştirmişim, mümkünse belirsiz bir süre bineyim buna. :) Kısmet olursa kafamda bir hayli proje var, bir tanesi de QV direksiyon bulamasam da MK2 kulakçıklı direksiyon bulup custom bir deri kaplama yapmak. Mekanik işler biterse kozmetiğe gireceğim inşallah. :) 

 

QV niyeti var, o zamana belki yeni kasa arkadan itişli de gelir, kısmet diyelim, Allah yürü ya kulum derse Giulia alırız belki. :)  :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Öngür
19 saat önce, Fatih Sarıkaya yazdı:

Esp nin keşvedilmediğini farzedin.Esp diye birşey yok.Her zaman kullandığınız bir yol.Virajınıda iyi biliyorsunuz yalnız farklı bir araç ile o virajları döneceksiniz.Kendi aracınız ile virajları limitlerin üstünde döndüğünüz hızda başka bir araç ile virajı dönerken,aracın virajı dönüp dönemeyeceğini nasıl anlarsınız?Savrulma genellikle arkadan kayma ilemi başlar?Bu olayı canlı yaşayan abilerin ve arkadaşların tecrübeleri nelerdir?

arkadan kayma ile olabilir önden virajın yönüne doğruda olabilir !

alfadan bahsetmişler bu arada ABD ve İngilterede en az arıza yapan yada en sorunsuz araçlar sıralamasında ilk 20 de alfa yok ! alfa kadar abuk subuk arıza çıkar tan bu kadar dandik kalitesiz bir mekaniğe ve elektroniğe sahib araç ne duydum ne gördüm ne kullandım.

guiletta lar da abuk subuk zamanlarda km 100 150 lerde iken tubo çarkları parçalanıyor ! 2 3 kişi den duydum bunu. Bir de fiat motoru bunlar ! ya motora yazılım ile hakkından fazla yük biniyo ondan araç saçmalıyor yada motorda bişiler eksik :) yada daha seri olması için ek bir şeyler var.

 

kendi sınıfında kendi maliyetin de hatta kendi maliyetinin bir tık üzerindeki araçlardan bile yol tutuşu iyi olan tek marka FORD dur.

 

 

Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Viraj alırken viraja yaklaştığımda hız sabitleyici iptal halde iken RES e basarım eski hızıma dönmeye çalışırken daha tatlı viraj alıyor ayaklarım yere sabit olunca fren hareketini falan yapmak daha kolay oluyor sanki. Ya da ben kendim arabada savrulmuyorum gibi değişik bir his yaşıyorum :)

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
13 dakika önce, Murat Öngür yazdı:

alfadan bahsetmişler bu arada ABD ve İngilterede en az arıza yapan yada en sorunsuz araçlar sıralamasında ilk 20 de alfa yok ! alfa kadar abuk subuk arıza çıkar tan bu kadar dandik kalitesiz bir mekaniğe ve elektroniğe sahib araç ne duydum ne gördüm ne kullandım.

guiletta lar da abuk subuk zamanlarda km 100 150 lerde iken tubo çarkları parçalanıyor ! 2 3 kişi den duydum bunu. Bir de fiat motoru bunlar ! ya motora yazılım ile hakkından fazla yük biniyo ondan araç saçmalıyor yada motorda bişiler eksik

 

:) 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...