İçeriğe Yönlendir

Araç İçi Ses Yalıtımı


Furkan Bakırel

Recommended Posts

Çağlar Bayur
(düzenlendi)

Sefa nın çalışmasını biliyorum,

oradan: yalıtım sonrası o bölgelerden gelen sesler azalınca, motoru ayırt edip duymaya başlıyor kulak, dB metre ile ölçümde ses tolade azalıyor , kulakta tok ses vardı ama motor ön plana çıkınca algıda o bölgenin sesi artmış oluyordu

tarihinde Çağlar Bayur tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
1 dakika önce, Sefa Çelik yazdı:

 

Hocam ilk defa size katılmıyorum. 

Verileri tekrar paylaşmak için eski konuları taradım, uçmuş. O zamanlar buralar dutluktu. Şimdiki üyelerin büyük çoğunluğu yoktu :D

 

Desibel ölçer ile izolasyon öncesi ve sonrası aynı yollarda, aynı hızlarla, aynı zaman aralığında test yapmıştık. İzolasyon sonrası araç içinde desibel artışı gözlemlemiştik. Motor ve rüzgar sesim sadece hisde değil, desibel ölçer cihazında da bariz artmıştı. Araç içine yalıtım yapmamayı o zaman öğrendim. Orta sınıf araçların izolasyonu ile oynanmamalı. Belki davlumbaz içlerine ve altına. Ama içine asla...

rezonans azalmıştı ama kulak tok hissediyordu

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
2 dakika önce, Sefa Çelik yazdı:

 

Rüzgar sesinin oluşmadığı hızlarda desibelmetre değerleri düşmüştü. Rüzgar sesinin oluştuğu hızlardan sonra ise (100-110 ve üzeri hızlarda) desibelmetrede araç içi gürültü artmıştı abi. 

vardı öyle birşeyler , ama kulak hissi ile dB ayrı hareket ediyordu tarifi de zor

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Şimdi, Mehmet Göktürk yazdı:

Başka bir açıklaması olmalı

eski uğuldayan lastik değişince şanzımanın ses yapması gibi, aslında zaten yapıyordu ama duymuyorduk

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Rıdvan Ergün
(düzenlendi)

Yıllar önce Onno Usta'nın yazılarından hatırlıyorum. Çağlar Bey'in de dediği gibi problem gürültü kaynaklarının dengesiyle ilgili.

Araçlardaki gürültü kaynaklarını  yol sesi, motor sesi ve rüzgar sesi olarak üç ana başlıkta toplarsak bunlardan birisini izole ettiğinizde denge diğeri lehine değişiyor ve ön plana çıkan ses daha rahatsız edici olabiliyor. Örneğin kendi yaşadığım şöyle bir tecrübe olmuştu.  96-98 yıllarında çok revaçta olan fakat kaplama asfalt zeminde yol sesi uğultu şeklinde rahatsızlık veren Toyota Corolla aracım vardı. Bir arkadaşımla beraber  onun Corolla'yı da alıp Ziebart a gittik. Servis müdürü de hemşerimizdi. İki Corollayı da güzelce soydurup davlumbazlara, çamurluk içlerine, kapılara, motorla gövde arasına bol bol izolasyon malzemesi attırdık. Araçlar oldukça tok hale geldi. Fakat ondan sonra araçlarda özellikle yüksek hızlarda çok fazla rüzgar sesi duymaya başladık. Yol uğultusunu bertaraf edince rüzgarın sesi hissedilir olmuştu.

Fakat Sefa Bey'in dediği konu biraz daha farklı. İçeri giren sesin dışarı çıkamayacağı fikri halen aklıma yatmıyor.  İçeri girecek delik bulan ses aynı delikten niye çıkmıyor 🤣🤣🤣

tarihinde Rıdvan Ergün tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Alpay Sumer

Onno ustayi okumak lazim.Dinleyince heran firca atacakmis gibi geliyor bana 😊

Bence izolasyon oncesinde duyulan sesler kesilince (izolasyon yapilmayan ornek a sutunlari cam fitilleri )ruzgar seslerini duyurdugunda sorun basliyor.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Ermeni ustalar istanbulun eski taksim tarlabaşı sanayi ahalisinin kalıntıları. Ülke için bir değerdir ve fakat "afedersin ermeni" gibi günlere geldik.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Çağrı Alaf
Çağlar Bayur yazdı:

uzun vadede bu tip yapışkanlılar metalin çürümesini hızlandırıyor. o hataları biz de yaptık zamanında..

Çağlar abi şimdi bizim de aracımız yaşını başını aldı değiştirmek istemiyoruz çok seviyoruz ancak ilk yıllarında ki hızlı delikanlı değil. Kasası da ağır ve D segment olduğu için kolay eskiyor (Darbelerden daha çok etkilenmesi adına). Kapı içlerine ve Bagaja bende bundan düşünüyordum. Metali çürüttüğünü söylüyorsun nasıl bir alternatif önerebilirsin ? Yada Metali çürüttüğüne dair kanaat getirdiğin bir tecrübeni anlatabilir misin ?

Furkan Bakırel yazdı:

((Kendi bilgim ve kazandığım tecrübe doğrultusunda yazılan bir yazı olup eleştiri ve değerlendirmeye açıktır.))

Öncelikle araç içi yalıtımın amacı yolcu kabinine gelen gürültü seviyesini düşürerek daha konforlu bir yolculuk yapmaktır.Peki bu gürültüye ne sebep olur diye bir soru sorarsak bu sorunun 3 cevabı vardır;

1) Çevresel sesler(Rüzgar sesi , Yol sesi , diğer araçların sebep olduğu sesler)

2) Aracın kendi oluşturduğu sesler (Özellikle eski nesil dizel motor sesi , yürüyen aksamin oluşturduğu sesler vs)

3 )Aracın tüm aksamlarının oluşturduğu rezonans ve birbirine değen parçaların oluşturduğu titreşim.

 

Peki nedir bu rezonans diye düşünürsek bunu şu basit örnek ile açıklayabiliriz.Başka yöne cekilmesin, genellikle japon araçlarında daha rahat gözlemlenir.Tavan sacına hafifçe vurduğunuz zaman çınnn şekilde bir ses gelir ve bu ses azalarak yok olur , bu sesin sebebi siz vurdugunuz zaman oluşan titreşimin malzeme bünyesinde devam etmesidir.Rezonansı engellemek diğer iki maddeye göre daha kolaydır.Mesela resepsiyon çanı düşünelim,çana vurduğunuz anda çan titreşmeye başlar ve ses çıkarır fakat siz çanın üzerine ufak bir sakız yada bant yapıştırırsaniz çandan daha ses çıkmayacaktır.Tıpkı araçlarda da rezonansa sebep olacak büyük yüzey alanlı parçalara gerekli müdahaleyi yaparak rezonansdan kurtulur isek daha sessiz bir yolculuk yapabiliriz.

VW tavan sacinin rezonansı önlemek amacıyla böyle bir malzeme kullanmış peki başarılı mı ?Evet amacına uygun.

ec1d0d54ceb0d51fbc51b7967a9e8956.jpg

Zaten yapılan ses yalıtımı sonrası rezonans gibi bir sorun kalmıyor o nedenle bu madde üzerine yoğunlaşmaya gerek duymuyorum.Lakin şunu eklemek istiyorum internet üzerinden yalıtım yapılmış bazı araçlara video çekiliyor, yalıtım yapılan yere hafifçe tıklanıyor ve yapılmayan yere göre daha tok bir ses çıkıyor ardından yalıtımın farkı şeklinde lanse ediliyor evet yalıtımın farkı fakat gerçekten ses yalıtımı oldu mu?Oldu yahut olmadı bunun testi bu şekilde yapılmaz , rezonans o şekilde anlaşılır yalıtımın sese faydası o şekilde tespit edilemez.

Peki rezonansı kolayca hallediyoruz titreşimi nasıl halledeceğiz?

İşte burada iş başa düşüyor tek tek iyi bir kulak dinleyecek ve nokta atışı ile yer tespiti yapılıp halledilecek genellikle komple yapılan yalıtım sonrası,yalıtım yapılan kısımdaki sesler yapılan işçiliğe ve malzemeye bağlı olarak kesiliyor lakin kesilmeyen sesler için tek çözüm uğraşmak.

 

 

Şimdi asıl konumuza gelelim ses yalıtımı nasıl yapılmalı , hangi malzeme kullanılmalıdır,nerelere yalıtım yapılmalıdır?

 

Birçok farklı şekil de malzeme var birçok farklı marka malzemeler var lakin net şekilde söyleyebilirim ki en verimli yalıtım malzemesi bu iş için üretilen oto ses yalıtım malzemesi.

 

*Bituself'e bulasilmamasini tavsiye etmiştim yukarıdaki yorumda bunun sebebi bituself sıcakta bırakır bu nettir ve bıraktığı anda işler sarpa sarar temizlemesi çok zordur bu nedenle hiçbir fayda sağlamaz ve afedersiniz sağa sola çok kötü bulaşır aldığınız güne lanet edersiniz.

*Simself de bizzat uyguladigim fakat hiçbir sonuç elde edemediğim alüminyum folyo banttan farksız bir malzeme rezonansı engelliyor bu nedenle sanki araç daha sessiz hale gelmiş gibi hissediliyor lakin sese bir etkisi yok boşa giden para ve elde edilen kötü bir görüntü.

 

*Eski fakat etkili bir malzeme keçe.Araç üreticileri kullanmayı sever , tercih eder ben de kendisini sayıp severim yalıtıma hissedilir katkısı oluyor lakin su ve toz görüdüğü anda felaket yine toz çok önemli değil, su görünce kurumuyor ve koku yapıyor bu nedenle su gören yerde kullanılmaması gerekiyor.Arkasi ziftli olanlar var kendiliğinden yapışıyor oto dosemecilerde bulunuyor bugün gidip bizzat fiyat sordum metresine 60 lira fiyat verildi.Bu ürünü su görmeyecek yerde kullanabilirsiniz.

e7c4050a378b360bf56cca11ac07afe4.jpg

61dca73ee190fa3242e291ef898b4a92.jpg

Ve geldik bir diğer malzemeye fiyat/performans kralı Erkurt.Alıp, kullananlardan yorumlarını alabilirsiniz yağmur,su,kar,kış dinlemez her yerde kullanılabilir su tutmaz,koku yapmaz tek sıkıntısı ısınıp soğuduktan sonra çok sert bir malzeme haline gelmesi esnekliğini yitirmesi.Ses yalıtımı konusunda çok başarılı olduğu söyleyemem ama fiyatına göre hayli iyi.

Uygulamalardan birkaç örnek paylaşayım.

1b7159fd7a42ced5883389b5716b700b.jpg0eded2a90ec1b8183f031a4332b13ec3.jpg19da092e0961b13cfbebea7476b610d5.jpg

Şimdi geldik asıl malzemelere bu malzemeler de çok farklı markalar olup hepsini test etmem mümkün değil tabiki fakat burada kabaca göstereceğim bu ürünlerin fiyatları bir hayli tuzlu.Bu malzemeler esnekliğini yitirmiyor,su tutmuyor bu nedenle koku vs gibi bir durum söz konusu olmaz kendinden yapışkanlı benim kullandığım ürün muadil olmasına rağmen bırakma gibi bir durum olmadı komple yapmadığım için hissedilir bir şekilde ses yalıtımı doğal olarak olmadı.Bu ürünlerin sevmediğim noktası üzerlerinde reklamın fazlasıyla bulunması.Daha önce de belirttiğim gibi hepsini test etme imkanım yok bu nedenle bu noktada marka tavsiye verecek kadar tecrübeli değilim kullanıcı yorumlarına göre uygun olanı alıp kullanabilirsiniz.

Würth bu iş için malzeme üretmiş ve üzerinde reklam yok emoji4.png fiyat tuzlu kullananlar memnun.

Bu işin sonu , sesin pîrî focalin ürettiği malzeme daha üstünün olmadığı söyleniyor fiyatı uyku kaçırır,Focal Bam.

Uygulanmis bir aracı paylaşıyorum.

(Araç sahibinin izini ile paylaşılmaktadır)

060c6255298879be6ad72e2c133d94c7.jpg

b165f1195f8baeecedba9d82971f3a07.jpg

Bu ürün de soundmagus biraz focalden esinlenmiş fiyatı makul düzeylerdeydi ben detaylı inceledim ve tavsiye edebileceğim bir ürün kendi çektiğim resimler maalesef silindi alıntı resim paylaşıyorum.

d85102ec90412ed14223e53aa80cf379.jpg

Kaliteli olarak dynamat, groundzero, Türkiye'de bulunuyor muadil markalar for-x, massive, cadence ,macoustic ulaşılabilir.

Bu ürünler farklı markalar olarak devam ediyor pek tabii ki aralarında performans farki olsa da aynı kategori için de yer alıyorlar bu nedenle burada noktalamak istiyorum, kullananlar ekleme yaparak devam edebilir.

 

Kabaca gruplandırma yaptım kullandığım incelediğim ürünleri daha farklı ürünler olabilir-kullanilabilir.

---- İnsaat malzemelerinin kullanılmasını tasvip etmiyorum----

Peki yalıtım nasıl yapılmalı , nerelere yapılmalıdır?

 

*İlk olarak kendiniz yapmak yerine işinin ehli birisine yaptırmanız daha mantıklı olacaktır.

 

Kendiniz yapacak iseniz ilk önce en çok ses nereden alınıyor onu tespit etmek gerekiyor.

Benim tavsiyem bu işe kapılardan başlamanız ardından arka teker üstü ve çevresi, taban , tavan , bagaj ve bagaj kapağı.

En zor kısım kapılar oluyor, genellikle düz bir yapıya sahip olmadıkları için işçiliği zor en basit ise dümdüz olması sebebiyle tavan.

Püf nokta yalıtım uygulanan kısmı mümkün olduğu kadar tek parça halinde boşluksuz kaplamak.Malzemeyi ne kadar keserseniz alacağınız performans o kadar düşer ve hiç boşluk kalmayacak şekilde kaplamanız gerekiyor.Burada iş tamamen yeteneğe ve tecrübeye bağlı ,söküm işleri hariç bu iş için maket bıçağı,makas,roller,hava tabancası ve en önemlisi yardımcı eleman gerekiyor.

 

***Bir de fitillerden gelen rüzgar sesi var buna da yapılacak en iyi müdahale zamanla ezilen fitillerin değişimi.Fitil içine serum hortumu geçirmek sünger geçirmek gibi işler yapılabilir faydası olur mu tartışılır.

 

 

***Gelelim dıştan ne yapabiliriz.Burada imkan kısıtlı yapılacak teker çevresi ve araç tabanına yoğunlaşmak.

*Tabana pütür işlemi uygulamak bir nebze olsun rezonansı kestiği için fayda sağlar, onun haricinde tabanda bir katman oluştuğu için sesi ufaktan engeller pütür işleminin asıl faydası su itici olduğu için korozyonu geciktirmek emoji4.png düzgün bir işletmede yaptırılabilir.Kendiniz yapmak istiyorsanız kompresör şart , malzeme tabii ki würth birçok örneği var internette fakat ben yaptırmadım geri dönüşü mümkün olmadığı için.

 

***Teker çevresine ne yapabiliriz?

Davlumbaz sökülüp iç kısma pütür atılabilir.

Davlumbaza pütür atılabilir.

9b693e2374cbbfa6a8ca3f3da37a4ab7.jpg

Can alıcı ve en mantıklı kısım davlumbaza hem içten hem dıştan yalıtım uygulanabilir.Zaten üst segment araçlarda ve bazı orta halli araçlarda mevcut.Burada kullanılacak malzeme su tutmaz bir malzeme olur ise aracın sağlığı açısından daha doğru olur.

 

***Kaput altında ne yapabiliriz?

 

Kaputun altını kaplayabiliriz veya da orjinal kaput kecesi edinip montajı gerçekleştirebiliriz.Orjinal keçe sonrası seste ki değişim dışardan bariz hissedilse bile iç kısımda çok bir fark olmuyor.

 

Motor plastik kapağına müdahale sesi bir hayli etkiliyor lakin yangın ihtimaline karşın hiç tavsiye etmiyorum orjinal kaplama deforme oldu ise üst katmanı alüminyum folyo kaplamalı yalıtım malzemesi ile kapak iç kısımdan yalıtılabilir.Sürekli kontrol ile malzemenin ısı karşında ki durumu iyi gözlenmeli.

 

Motor ile yolcu kabini arasına müdahale etme imkanı var lakin alan çok dar olması sebebiyle orjinal keçe çıkarılıp arkasının kaplanıp yerine takılması bir hayli zor bir işlem,içerden o kısma müdahale ise komple torpido sökülmesi gerekiyor bu kısım ağır bir işçilik istiyor denemeyi tavsiye etmiyorum.

 

 

 

 

 

Aradan belli bir zaman geçmiş. Çalışmanız ne durumda acaba ? Yine olsa yine yapar mısınız faydasını görmeye devam ediyor musunuz ? 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Çağrı Alaf yazdı:

Yada Metali çürüttüğüne dair kanaat getirdiğin bir tecrübeni anlatabilir misin ?

fizik kanunu, nemi hapsedersen, o nem bulunduğu sacı çürütür, havayı kesince o bölgede nem birikir havadan

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Çağrı Alaf yazdı:

Çağlar abi şimdi bizim de aracımız yaşını başını aldı değiştirmek istemiyoruz çok seviyoruz ancak ilk yıllarında ki hızlı delikanlı değil. Kasası da ağır ve D segment olduğu için kolay eskiyor (Darbelerden daha çok etkilenmesi adına). Kapı içlerine ve Bagaja bende bundan düşünüyordum. Metali çürüttüğünü söylüyorsun nasıl bir alternatif önerebilirsin ? Yada Metali çürüttüğüne dair kanaat getirdiğin bir tecrübeni anlatabilir misin ?

Aradan belli bir zaman geçmiş. Çalışmanız ne durumda acaba ? Yine olsa yine yapar mısınız faydasını görmeye devam ediyor musunuz ? 

Araçların altına pütür atıyorlar. Araç sıfırken sonuç nasıl olur bilmiyorum ancak sonradan atıldığında illaki tabanda bir yerlerde kir vs olduğu için bir yerlerde metal ile pütür arasında boşluk kalıyor, sonra zamanla oradan başlıyor çürümeye mesela :) 

Bu yapışkanlı yalıtım malzemelerini bende 2006 focus için (malum acayip yol sesi, lastik sesi gelir içine mk2 tdcilerin) araştırmıştım yurt dışı forumlardan , Çağlar abinin dediği gibi, metal yüzey ile yalıtım malzemesi arasında nem birikiyormuş. Onun için farklı çözümler öneriyorlardı. Mesela tavan yalıtımını tavanın iç kaplamasının üzerine yapıştırmak gibi. Kapı içlerini kapının iç kaplamasına yapıştırmak falan. Yani metal yüzeye yapıştırmanın alternatifleri öneriliyordu. Ama kapı kaplamasına yapıştırılan malzeme ne kadar ses yalıtır orası muamma olduğu için yaptırmamıştım.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Rıdvan Ergün
Çağlar Bayur yazdı:

uzun vadede bu tip yapışkanlılar metalin çürümesini hızlandırıyor. o hataları biz de yaptık zamanında..

 

Murat Sahın yazdı:

Araçların altına pütür atıyorlar. Araç sıfırken sonuç nasıl olur bilmiyorum ancak sonradan atıldığında illaki tabanda bir yerlerde kir vs olduğu için bir yerlerde metal ile pütür arasında boşluk kalıyor, sonra zamanla oradan başlıyor çürümeye mesela :) 

Bu yapışkanlı yalıtım malzemelerini bende 2006 focus için (malum acayip yol sesi, lastik sesi gelir içine mk2 tdcilerin) araştırmıştım yurt dışı forumlardan , Çağlar abinin dediği gibi, metal yüzey ile yalıtım malzemesi arasında nem birikiyormuş. Onun için farklı çözümler öneriyorlardı. Mesela tavan yalıtımını tavanın iç kaplamasının üzerine yapıştırmak gibi. Kapı içlerini kapının iç kaplamasına yapıştırmak falan. Yani metal yüzeye yapıştırmanın alternatifleri öneriliyordu. Ama kapı kaplamasına yapıştırılan malzeme ne kadar ses yalıtır orası muamma olduğu için yaptırmamıştım.

 

Çağlar Bey bu malzemeleri yapıştırırken, saç kurutma makinası tarzı bir aletle sıcak hava üfletip ısıtarak yapıştırdıklarını gördüm. Yine de nem kalma ihtimali var mı? 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
(düzenlendi)
Rıdvan Ergün yazdı:

malzemeleri yapıştırırken, saç kurutma makinası tarzı bir aletle sıcak hava üfletip ısıtarak yapıştırdıklarını gördüm. Yine de nem kalma ihtimali var mı? 

kolay şekil alması için ısıtılır zaten, nem havadaki oksijenden yıllar içinde geliyor, arada kalan su vs. yok

tarihinde Çağlar Bayur tarafından düzenlendi
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...