Ali Darbaz

Lpg ve Benzin Egt Sıcaklığı

Recommended Posts

Ali Darbaz
(düzenlendi)

Merhaba

Bu gün benzindeki ve lpgde aynı yük altında egt sıcaklığını ölçtüm. 

Sonuç tamamen aynı. 

Video çok uzun 09:30 itibari ile izlerseniz önce Benzin sonra Lpg ile egzos gaz sıcaklığını ölçtüm. 

Ne tuhaftır iki değerde aynı çıktı. 905 derece. :)

Aynı şekilde motor yüküde aynı kaldı.

 

Lpg ve Benzinde %75 motor yükünde 3000 devirde aynı rampayı tırmanıyorum. Hararet 905 derece her iki yakıt tipindede aşmadı.

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Mahmut Yıldız

Sizin araçta stoichiometric oran kaç? 14.7/1 mi?

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
Mahmut Yıldız yazdı:

Sizin araçta stoichiometric oran kaç? 14.7/1 mi?

 

Lpg yakarken 15,5/1 

 

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Mahmut Yıldız

Bu sebeple de egt düşük çıkıyor.

  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Mahmut Yıldız yazdı:

Bu sebeple de egt düşük çıkıyor.

 

Lpg yanma sıcaklığı yüksek dahi olsa afr ayarı doğru olunca hararet sorunu yaşanmaz diyorsunuz. Bu test bununda kanıtlar cinsten olmuş. Lpg nin zararını görmek isterken aslında zararsız olduğunu tespit ettik. Bu deneyden sonra rampa çıkarken yüke bindiğinde benzine geçme alışkanlığımı bırakıyorum. 

 

Videoyu bir kaç kez izledim. Elde ettiğim diğer verilerde şöyle.

Oksijen sensörleri çalışma şeklini , Chevrolet Cruze ile kıyaslıyarak Çin'li parçanın düzgün çalıştığını teyit ettim.

Varta akü gücü ve sağlıgı yerinde araba 18 dakika boyunca akü ile beslendi. Videodan bunu izlemek mümkün . Alternatör devreye girince direk hissederim. Bu sürüşte'de hissettiğim anda akım 14.1 volt'a çıkıyor. Akabinde boşta 13.8 ile devam ediyor. Varta akü gercekten kaliteli. 

 

Soğutma sistemi işini iyi yapıyor, termostad 85 derecede açıldı. Seyir halinde 94 derece üstüne ulaşmadı. 87 derece altına düşmedi. Fan 98 derecede devreye girer. Hiç fan açılmadı.

Aytenin 6 ay önceki 2500 devir 75 km/h tırmanma testinde motor yükü %75 idi. Aynı rampayı 3000 devir 90 km/h ile tırmanınca motor yükü yine %75 olarak görünmekte.  Buda 90 km/h hızın güvenli olduğunu gösteriyor. 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Alpay Sumer

Eskiden Akünün degeri yoktu bende.. ama sizin bu degerli bilgilerinizden sonra akünün ne kadar kiymetli birsey oldugunu ogrendim.

Araclar megerse akü ile sarmas dolas bir yasam suruyormus. Nerdeyse elektrikli araclarmis aslinda.

  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
Alpay Sumer yazdı:

Eskiden Akünün degeri yoktu bende.. ama sizin bu degerli bilgilerinizden sonra akünün ne kadar kiymetli birsey oldugunu ogrendim.

Araclar megerse akü ile sarmas dolas bir yasam suruyormus. Nerdeyse elektrikli araclarmis aslinda.

 

Aynı testleri Cruze de yapıcam. Onun akü kullanım profilini paylaşırım. Alternatör sürekli aktif mi?

Openloop yapıyor mu?

Frene basınca şarj yapıyor mu?

Akü dolu ise şarjı kesiyor mu? 

 

Tek sorunumuz, cruze akusü çok dandik. Para olsa hemen değiştircem. 

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Alpay Sumer

hadi bakalim. Aküye kuvvet 😊

  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Tansu Kalafatoğlu
(düzenlendi)
Ali Darbaz yazdı:

 

Lpg yanma sıcaklığı yüksek dahi olsa afr ayarı doğru olunca hararet sorunu yaşanmaz diyorsunuz. Bu test bununda kanıtlar cinsten olmuş. Lpg nin zararını görmek isterken aslında zararsız olduğunu tespit ettik. Bu deneyden sonra rampa çıkarken yüke bindiğinde benzine geçme alışkanlığımı bırakıyorum. 

 

Videoyu bir kaç kez izledim. Elde ettiğim diğer verilerde şöyle.

Oksijen sensörleri çalışma şeklini , Chevrolet Cruze ile kıyaslıyarak Çin'li parçanın düzgün çalıştığını teyit ettim.

Varta akü gücü ve sağlıgı yerinde araba 18 dakika boyunca akü ile beslendi. Videodan bunu izlemek mümkün . Alternatör devreye girince direk hissederim. Bu sürüşte'de hissettiğim anda akım 14.1 volt'a çıkıyor. Akabinde boşta 13.8 ile devam ediyor. Varta akü gercekten kaliteli. 

 

Soğutma sistemi işini iyi yapıyor, termostad 85 derecede açıldı. Seyir halinde 94 derece üstüne ulaşmadı. 87 derece altına düşmedi. Fan 98 derecede devreye girer. Hiç fan açılmadı.

Aytenin 6 ay önceki 2500 devir 75 km/h tırmanma testinde motor yükü %75 idi. Aynı rampayı 3000 devir 90 km/h ile tırmanınca motor yükü yine %75 olarak görünmekte.  Buda 90 km/h hızın güvenli olduğunu gösteriyor. 

 

Zaten sizin aracınız fabrikasyon. Benzine almanıza bence hiç gerek yok. 

 

Bu arada doğru hava yakıt karışımlı bir araçta 4000 civarı devir yükselmedikçe sıcaklık değerleri benzinle çok yakın seyrediyor. Peki o zaman supaplar neden eriyor? 

 

Ben bunun cevabını benzinin içeriğinde gördüm. Tabi gören kişilerden öğrendim. Banzin yanma sonucu gerçekten ciddi bir kurum oluşturuyor. Yağlarımızın kararma sebebi. Bu kurum yani karbon atık aslında bir anlamda faydalı. Benzinli araçların supapları çıkarıldığında görülen, supap yüzeyinin mikron düzeyde karbon katmanıyla örtülmüş olduğu. Bu, supapların aşırı ısınmasını engelliyor. 

 

Esas etmen sıvı püskürtme. Silindir içine benzin sıvı olarak püskürtüldüğü için anlık soğuma meydana geliyor. Bu da supap sıcaklığının yukarılara çıkmasını engelliyor. Supap üstünden örnek verdim ama tüm silindir, üst kapak ve egzoz, sistemi bundan etkileniyor tabi. 

Ali Darbaz yazdı:

 

Lpg yakarken 15,5/1 

 

Afr ayarı yapılırken rakamsal değerde benzin oranını mı yoksa lpg karışım oranını mı yakalamaya çalışıyoruz diye sormuştum. (Veriler egzozdan wideband sensör ile alınıyor). Rakamsal anlamda benzin karışım oranını alınca gerçek anlamda lpg karşım oranını tutturuyor demişlerdi. Yani buna benzer bir şey demişlerdi. 

tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Bu  grafik, Ayteninin motorunun Volumetrik effiency göstergesi. Isıl haritası 

 

 

GZRByV.png

Burda görüldüğü üzer, 1000 devir ceviren Ayten motoru, Benzin ile 9 bar basınç altına çalışırken ( tam yükte) LPG yakarken 11 bar'a kadar yükseliyor. 

Ateşleme zamanı motorun içinde olduğu yüke göre 1000 devirde TDC yaklaştıkça yanma odası sıcaklığı artıyor. Benzin ile Lpg arasında yanma odası sıcaklığı sadece 5 derece artıyor. Burda yine ilginç olan, motorun 11 bar sıkıştırmadan doğan avantaj ile benzinden daha verimli çalışması. Benzine göre lpg %5 verimli yanıyor. İşte bu sebeple benzinli i10 65 beygir iken LPGli i10 69 beygir güç üretiyor. Yine enteresan bir bilgi, motor yüksüz değilken Lpg , Benzine göre daha soğuk yanıyor.  Ateşleme zamanı 15 derecede iken yanma sıcaklığı 650 derece. Benzin ile arasında 10 derece sıcaklık farkı var. 

 

 

 

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Tansu Kalafatoğlu
(düzenlendi)
Ali Darbaz yazdı:

Bu  grafik, Ayteninin motorunun Volumetrik effiency göstergesi. Isıl haritası 

 

 

GZRByV.png

Burda görüldüğü üzer, 1000 devir ceviren ayten motoru, Benzin ile 9 bar basınç altına çalışırken ( tam yükte) LPG yakarken 11 bar'a kadar yükseliyor. 

Ateşleme zamanı motorun içinde olduğu yüke göre 1000 devirde TDC yaklaştıkca yanma odası sıcaklığı artıyor. Benzin ile Lpg arasında yanma odası sıcaklığı sadece 5 derece artıyor. 

Burda yine ilginç olan, motorun 11 bar sıkıştırmadan doğan avataj ile benzinden daha verimli çalışması. Benzine göre lpg %5 verimli yanıyor. İşte bu sebeble benzinli i10 65 beygir iken LPGli i10 69 beygir güç üretiyor. Yine enteresan bir bilgi, motor yüksüz değilken Lpg , Benzine göre daha soğuk yanıyor.  Ateşleme zamanı 15 derecede iken yanma sıcaklığı 650 derece. Benzin ile arasında 10 derece sıcaklık farkı var. 

 

 

 

oktanı yüksek lpg için yeni bir motor neden dizayn edilmiyor anlamış değilim. yüksek sıkıştırma oranlarıyla, verimiyle ve düşük emisyonla çok da süper olurdu.

tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

oktanı yüksek lpg için yeni bir motor neden dizayn edilmiyor anlamış değilim. yüksek sıkıştırma oranlarıyla, verimiyle ve düşük emisyonla çok da süper olurdu.

 

Bunu yapan iki firma var, Hyundai ve Opel. 

İki firmada özünde Bosch sistemini kullanıyor. Benim arabanın tüm parçalarında Kia Hyundai yazsada aslında Bosch sistem kullanıyor. Aşağidaki video bendeki sistemin Doğalgaz versiyonu 

 

 

Bir diğer detayıda vereyim. 

Normal düz benzinli otomobiller Brake Specif fuel consumption yani özgül yakıt tüketimi  en iyi dereceler 300 gram kw/h iken Lpg yakan i10 için 355 gram kw/h olarak hesaplanmış. 

Bu da gösteriyorki iyi tasarlanmış bir motorda lpg dahi yaksa benzindeki verim yakalanabilir. 

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz

Bu video yukarda kinin devamı niteliğinde. Egt stop etmeden evvel hızla soğuyor. Lakin intake sıcaklığı hızla artıyor. 

 

 

  • Beğen 2

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Alpay Sumer

Bu verileri on cama yansitmayi dusunuyormusunuz ali bey?

  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
Alpay Sumer yazdı:

Bu verileri on cama yansitmayi dusunuyormusunuz ali bey?

 

yahu hiç işim olmaz. Dikkatim dagitıyor. Aletim vardi Servet abiye sattim. Dikkate zararlı.m

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz

Rutin olarak sensörleri sınıyorum. Aklıma takılan bir soru varsa cevap arıyorum. Ayda bir veya iki defa bu şekilde bir sürüş yapıyorum. 

  • Beğen 1

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Tansu Kalafatoğlu
Ali Darbaz yazdı:

 

yahu hiç işim olmaz. Dikkatim dagitıyor. Aletim vardi Servet abiye sattim. Dikkate zararlı.m

Bana vereydin keşke ahh. Ben biraz değişik sürüyorum. Direksiyonu en aşağı alıp kendimi biraz yukarı çekiyorum. Hız ekranının yarısı gözükmüyor. Bana da böyle hız devir yansıtıcı lazım. 

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Bana vereydin keşke ahh. Ben biraz değişik sürüyorum. Direksiyonu en aşağı alıp kendimi biraz yukarı çekiyorum. Hız ekranının yarısı gözükmüyor. Bana da böyle hız devir yansıtıcı lazım. 

 

Alet buydu 3 ayda geldi çinden.

 

 

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Tansu Kalafatoğlu
Ali Darbaz yazdı:

 

Alet buydu 3 ayda geldi çinden.

 

 

Hmm. Ben cama yansıyan sandım

 

8HZzG3.jpeg

vN8Vc9.jpeg

STwKSi.jpeg
 
 

Bunlar gibi

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Mehmet Göktürk

LPG ile araç tasarımı doğru karar değil. LPG ucuz değil. Vergisi düşük.

 

Doğalgaz ile olabilir. O da zaten var. ancak tankı biraz hantal.

 

 

 

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Tansu Kalafatoğlu
Mehmet Göktürk yazdı:

LPG ile araç tasarımı doğru karar değil. LPG ucuz değil. Vergisi düşük.

 

Doğalgaz ile olabilir. O da zaten var. ancak tankı biraz hantal.

 

 

 

Doğalgaz da tank sorunu var. Artı istasyon maliyeti yüksek. Onu çözseler hepsinden daha iyi yakıt

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Her yaptığım deneyden sonra araştırma yaparım. Araştırmalarım bilgiler beni okadar memnun ederki, şezlongda havuz başı kokteyli içmekten daha fazla haz verir. Keşke Makine mühendisliği okusaydım da, bir firmaya kapak atsaydım :(

 

Çok güzel bir alıntı yapıyorum ekşiden. 

 

volümetrik verimi en çok etkileyen şey kuşkusuz valflerdir. bir piston için an itibariyle 4 (2 emme 2 egzoz) veya 5 (3 emme 2 egzoz) valfli sistemler kullanılmaktadır. volümetrik verimi yüksek tutmak için yapılan o kadar şey vardır ki, sırf bunun için kitaplar yazılmıştır. 

volümetrik verimi azaltıcı etkenlerin başında emme valfinden giren havanın yoğunluğu vardır. havanın yoğunluğu ne kadar az olursa kapladığı hacim o kadar artar, dolayısıyla volümetrik verim azalır. hava soğuk tutulmalıdır. sıkıştırma oranının artması, piston cidarlarını ısıtarak havanın sıcaklığını artırır, bu da volümetrik verimin düşmesine sebep olur. 

volümetrik verimi etkileyen bir diğer faktör ise artık gaz oranı'dır. 
artık gaz oranı'nı tanıtmak gerekirse; genişleme zamanı'ndan sonra oluşan yanmış egzoz gazları egzoz zamanı ile dışarı atıldıktan sonra, piston üst ölü noktadan daha yukarı çıkamadığı için, üst ölü nokta ile valfler arası boşlukta artık gaz oluşur. bu gazın, toplam strok hacmine alınan gaza oranına 'artık gaz oranı' denir. 
artık gaz oranı'nın sıfır olma gibi bir ihtimali yoktur. fakat egzoz manifoldu basıncı emme manifoldu basıncından yüksek olursa, artık gazlar valf bindirmesi sırasında emme valfinden içeri kaçarlar. bu durum volümetrik verimi daha da azaltır.
yapılması gereken emme manifoldu ile egzoz manifoldunun basınçlarını eşit tutmak, veya emme'ninkini yükseltmektir.

emme manifoldunun basıncının yükseltilmesi de otomobillerde 'turboşarj' olarak bildiğimiz olaydır. egzoz gazı'nın dışarı atıldığı noktaya bir türbin konur. bu türbin yanındaki kompresöre bir mil işi sağlar. kompresör ise emme manifoldunun basıncını artırıp daha yüksek basınçta yakıt-hava karışımı göndermeyi sağlar. bu da volümetrik verimi, dolayısıyla da gücü artırmış olur.

volümetrik verim, aslında bir motorun ne kadar güçlü olduğunu belirten fakat sokaktaki vatandaşın bilmediği bir terimdir. çok önemlidir. volümetrik verimi sevelim.
 

 

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Tansu Kalafatoğlu
Ali Darbaz yazdı:

Her yaptığım deneyden sonra araştırma yaparım. Araştırmalarım bilgiler beni okadar memnun ederki, şezlongda havuz başı kokteyli içmekten daha fazla haz verir. Keşke Makine mühendisliği okusaydım da, bir firmaya kapak atsaydım :(

 

Çok güzel bir alıntı yapıyorum ekşiden. 

 

volümetrik verimi en çok etkileyen şey kuşkusuz valflerdir. bir piston için an itibariyle 4 (2 emme 2 egzoz) veya 5 (3 emme 2 egzoz) valfli sistemler kullanılmaktadır. volümetrik verimi yüksek tutmak için yapılan o kadar şey vardır ki, sırf bunun için kitaplar yazılmıştır. 

volümetrik verimi azaltıcı etkenlerin başında emme valfinden giren havanın yoğunluğu vardır. havanın yoğunluğu ne kadar az olursa kapladığı hacim o kadar artar, dolayısıyla volümetrik verim azalır. hava soğuk tutulmalıdır. sıkıştırma oranının artması, piston cidarlarını ısıtarak havanın sıcaklığını artırır, bu da volümetrik verimin düşmesine sebep olur. 

volümetrik verimi etkileyen bir diğer faktör ise artık gaz oranı'dır. 
artık gaz oranı'nı tanıtmak gerekirse; genişleme zamanı'ndan sonra oluşan yanmış egzoz gazları egzoz zamanı ile dışarı atıldıktan sonra, piston üst ölü noktadan daha yukarı çıkamadığı için, üst ölü nokta ile valfler arası boşlukta artık gaz oluşur. bu gazın, toplam strok hacmine alınan gaza oranına 'artık gaz oranı' denir. 
artık gaz oranı'nın sıfır olma gibi bir ihtimali yoktur. fakat egzoz manifoldu basıncı emme manifoldu basıncından yüksek olursa, artık gazlar valf bindirmesi sırasında emme valfinden içeri kaçarlar. bu durum volümetrik verimi daha da azaltır.
yapılması gereken emme manifoldu ile egzoz manifoldunun basınçlarını eşit tutmak, veya emme'ninkini yükseltmektir.

emme manifoldunun basıncının yükseltilmesi de otomobillerde 'turboşarj' olarak bildiğimiz olaydır. egzoz gazı'nın dışarı atıldığı noktaya bir türbin konur. bu türbin yanındaki kompresöre bir mil işi sağlar. kompresör ise emme manifoldunun basıncını artırıp daha yüksek basınçta yakıt-hava karışımı göndermeyi sağlar. bu da volümetrik verimi, dolayısıyla da gücü artırmış olur.

volümetrik verim, aslında bir motorun ne kadar güçlü olduğunu belirten fakat sokaktaki vatandaşın bilmediği bir terimdir. çok önemlidir. volümetrik verimi sevelim.
 

 

 

 

İşin içinde egr de var. Yanmayı kontrol altına alıp nox miktarı azaltılmaya çalışılıyor. Performans bilerek düşürülüyor tabi. 

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

İşin içinde egr de var. Yanmayı kontrol altına alıp nox miktarı azaltılmaya çalışılıyor. Performans bilerek düşürülüyor tabi. 

 

Bende egr yok, bulmadım öyle bişiy. Sadece buharlaşan motor yağını yakan bir boru var. 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi

Mesajı paylaş


Mesajın linki
Ali Darbaz

Evet değerli arkadaşlar, bu test sayesinde bir çok sorunun cevabını buldum. Yanlış bildiklerim ve yanlış yaptıklarımın farkına vardım. Gereksiz hareketler içindeydim. Artık burda yazdığım tüm bilgileri makaleleştirip blogta yayınlayıp, akabinde hypermiler projem ayten başlığı altında yayınlayacam. Bu gün bu konuyla ilgili gerçek kaynak ve videoları editledim . Bundan sonrası bana kaldı . 

Mesajı paylaş


Mesajın linki