İçeriğe Yönlendir

İ10 - Lpg Sistemi Geliştirme


Ali Darbaz

Recommended Posts

H.Cenk Bayrakçı

Motorda değişiklik gerekir. Amonyağın yanma özellikleri benzin gibi değildir. Yakıtın dağıtımında sıkıntı olup, enjektörler buzlanabilir. Karışım olarak kullanılabilir belki. Zaten verdiğiniz linkte de karışımdan bahsediliyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mükremin Aktuğ

amonyağı bilmem ama Hidrojen yakıt tasarrufunu araştırıyorum hanımın poloda denicem

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

hiç uğraşma, dizel al...

 

tasarruf için ya dizel ya tesla gibi tam elektrikli olacak, gerisi masal...

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
10 dakika önce, Ali Cihangiroğlu yazdı:

hiç uğraşma, dizel al...

 

tasarruf için ya dizel ya tesla gibi tam elektrikli olacak, gerisi masal...

 

Chevrolet bolt veya Opel Ampera-e bekliyorum. :) 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
amonyağı bilmem ama Hidrojen yakıt tasarrufunu araştırıyorum hanımın poloda denicem

Hidrojen üretimi anında harcanan enerji mevcut yakıtın artmasına neden oluyor, depolama yoksa işe yaramıyor, ayrıca motor ciddi hasar görüyor yanma sonrası oluşan buhar ile
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 yıl sonra...
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Merhaba

Bu gün benzindeki ve lpgde aynı yük altında egt sıcaklığını ölçtüm. 

Sonuç tamamen aynı. 

Video çok uzun 09:30 itibari ile izlerseniz önce Benzin sonra Lpg ile egzos gaz sıcaklığını ölçtüm. 

Ne tuhaftır iki değerde aynı çıktı. 905 derece. :)

Aynı şekilde motor yüküde aynı kaldı.

 

Lpg ve Benzinde %75 motor yükünde 3000 devirde aynı rampayı tırmanıyorum. Hararet 905 derece her iki yakıt tipindede aşmadı.

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Mahmut Yıldız yazdı:

Sizin araçta stoichiometric oran kaç? 14.7/1 mi?

 

Lpg yakarken 15,5/1 

 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Mahmut Yıldız yazdı:

Bu sebeple de egt düşük çıkıyor.

 

Lpg yanma sıcaklığı yüksek dahi olsa afr ayarı doğru olunca hararet sorunu yaşanmaz diyorsunuz. Bu test bununda kanıtlar cinsten olmuş. Lpg nin zararını görmek isterken aslında zararsız olduğunu tespit ettik. Bu deneyden sonra rampa çıkarken yüke bindiğinde benzine geçme alışkanlığımı bırakıyorum. 

 

Videoyu bir kaç kez izledim. Elde ettiğim diğer verilerde şöyle.

Oksijen sensörleri çalışma şeklini , Chevrolet Cruze ile kıyaslıyarak Çin'li parçanın düzgün çalıştığını teyit ettim.

Varta akü gücü ve sağlıgı yerinde araba 18 dakika boyunca akü ile beslendi. Videodan bunu izlemek mümkün . Alternatör devreye girince direk hissederim. Bu sürüşte'de hissettiğim anda akım 14.1 volt'a çıkıyor. Akabinde boşta 13.8 ile devam ediyor. Varta akü gercekten kaliteli. 

 

Soğutma sistemi işini iyi yapıyor, termostad 85 derecede açıldı. Seyir halinde 94 derece üstüne ulaşmadı. 87 derece altına düşmedi. Fan 98 derecede devreye girer. Hiç fan açılmadı.

Aytenin 6 ay önceki 2500 devir 75 km/h tırmanma testinde motor yükü %75 idi. Aynı rampayı 3000 devir 90 km/h ile tırmanınca motor yükü yine %75 olarak görünmekte.  Buda 90 km/h hızın güvenli olduğunu gösteriyor. 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Alpay Sumer

Eskiden Akünün degeri yoktu bende.. ama sizin bu degerli bilgilerinizden sonra akünün ne kadar kiymetli birsey oldugunu ogrendim.

Araclar megerse akü ile sarmas dolas bir yasam suruyormus. Nerdeyse elektrikli araclarmis aslinda.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Alpay Sumer yazdı:

Eskiden Akünün degeri yoktu bende.. ama sizin bu degerli bilgilerinizden sonra akünün ne kadar kiymetli birsey oldugunu ogrendim.

Araclar megerse akü ile sarmas dolas bir yasam suruyormus. Nerdeyse elektrikli araclarmis aslinda.

 

Aynı testleri Cruze de yapıcam. Onun akü kullanım profilini paylaşırım. Alternatör sürekli aktif mi?

Openloop yapıyor mu?

Frene basınca şarj yapıyor mu?

Akü dolu ise şarjı kesiyor mu? 

 

Tek sorunumuz, cruze akusü çok dandik. Para olsa hemen değiştircem. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
(düzenlendi)
Ali Darbaz yazdı:

 

Lpg yanma sıcaklığı yüksek dahi olsa afr ayarı doğru olunca hararet sorunu yaşanmaz diyorsunuz. Bu test bununda kanıtlar cinsten olmuş. Lpg nin zararını görmek isterken aslında zararsız olduğunu tespit ettik. Bu deneyden sonra rampa çıkarken yüke bindiğinde benzine geçme alışkanlığımı bırakıyorum. 

 

Videoyu bir kaç kez izledim. Elde ettiğim diğer verilerde şöyle.

Oksijen sensörleri çalışma şeklini , Chevrolet Cruze ile kıyaslıyarak Çin'li parçanın düzgün çalıştığını teyit ettim.

Varta akü gücü ve sağlıgı yerinde araba 18 dakika boyunca akü ile beslendi. Videodan bunu izlemek mümkün . Alternatör devreye girince direk hissederim. Bu sürüşte'de hissettiğim anda akım 14.1 volt'a çıkıyor. Akabinde boşta 13.8 ile devam ediyor. Varta akü gercekten kaliteli. 

 

Soğutma sistemi işini iyi yapıyor, termostad 85 derecede açıldı. Seyir halinde 94 derece üstüne ulaşmadı. 87 derece altına düşmedi. Fan 98 derecede devreye girer. Hiç fan açılmadı.

Aytenin 6 ay önceki 2500 devir 75 km/h tırmanma testinde motor yükü %75 idi. Aynı rampayı 3000 devir 90 km/h ile tırmanınca motor yükü yine %75 olarak görünmekte.  Buda 90 km/h hızın güvenli olduğunu gösteriyor. 

 

Zaten sizin aracınız fabrikasyon. Benzine almanıza bence hiç gerek yok. 

 

Bu arada doğru hava yakıt karışımlı bir araçta 4000 civarı devir yükselmedikçe sıcaklık değerleri benzinle çok yakın seyrediyor. Peki o zaman supaplar neden eriyor? 

 

Ben bunun cevabını benzinin içeriğinde gördüm. Tabi gören kişilerden öğrendim. Banzin yanma sonucu gerçekten ciddi bir kurum oluşturuyor. Yağlarımızın kararma sebebi. Bu kurum yani karbon atık aslında bir anlamda faydalı. Benzinli araçların supapları çıkarıldığında görülen, supap yüzeyinin mikron düzeyde karbon katmanıyla örtülmüş olduğu. Bu, supapların aşırı ısınmasını engelliyor. 

 

Esas etmen sıvı püskürtme. Silindir içine benzin sıvı olarak püskürtüldüğü için anlık soğuma meydana geliyor. Bu da supap sıcaklığının yukarılara çıkmasını engelliyor. Supap üstünden örnek verdim ama tüm silindir, üst kapak ve egzoz, sistemi bundan etkileniyor tabi. 

Ali Darbaz yazdı:

 

Lpg yakarken 15,5/1 

 

Afr ayarı yapılırken rakamsal değerde benzin oranını mı yoksa lpg karışım oranını mı yakalamaya çalışıyoruz diye sormuştum. (Veriler egzozdan wideband sensör ile alınıyor). Rakamsal anlamda benzin karışım oranını alınca gerçek anlamda lpg karşım oranını tutturuyor demişlerdi. Yani buna benzer bir şey demişlerdi. 

tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Bu  grafik, Ayteninin motorunun Volumetrik effiency göstergesi. Isıl haritası 

 

 

GZRByV.png

Burda görüldüğü üzer, 1000 devir ceviren Ayten motoru, Benzin ile 9 bar basınç altına çalışırken ( tam yükte) LPG yakarken 11 bar'a kadar yükseliyor. 

Ateşleme zamanı motorun içinde olduğu yüke göre 1000 devirde TDC yaklaştıkça yanma odası sıcaklığı artıyor. Benzin ile Lpg arasında yanma odası sıcaklığı sadece 5 derece artıyor. Burda yine ilginç olan, motorun 11 bar sıkıştırmadan doğan avantaj ile benzinden daha verimli çalışması. Benzine göre lpg %5 verimli yanıyor. İşte bu sebeple benzinli i10 65 beygir iken LPGli i10 69 beygir güç üretiyor. Yine enteresan bir bilgi, motor yüksüz değilken Lpg , Benzine göre daha soğuk yanıyor.  Ateşleme zamanı 15 derecede iken yanma sıcaklığı 650 derece. Benzin ile arasında 10 derece sıcaklık farkı var. 

 

 

 

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
(düzenlendi)
Ali Darbaz yazdı:

Bu  grafik, Ayteninin motorunun Volumetrik effiency göstergesi. Isıl haritası 

 

 

GZRByV.png

Burda görüldüğü üzer, 1000 devir ceviren ayten motoru, Benzin ile 9 bar basınç altına çalışırken ( tam yükte) LPG yakarken 11 bar'a kadar yükseliyor. 

Ateşleme zamanı motorun içinde olduğu yüke göre 1000 devirde TDC yaklaştıkca yanma odası sıcaklığı artıyor. Benzin ile Lpg arasında yanma odası sıcaklığı sadece 5 derece artıyor. 

Burda yine ilginç olan, motorun 11 bar sıkıştırmadan doğan avataj ile benzinden daha verimli çalışması. Benzine göre lpg %5 verimli yanıyor. İşte bu sebeble benzinli i10 65 beygir iken LPGli i10 69 beygir güç üretiyor. Yine enteresan bir bilgi, motor yüksüz değilken Lpg , Benzine göre daha soğuk yanıyor.  Ateşleme zamanı 15 derecede iken yanma sıcaklığı 650 derece. Benzin ile arasında 10 derece sıcaklık farkı var. 

 

 

 

oktanı yüksek lpg için yeni bir motor neden dizayn edilmiyor anlamış değilim. yüksek sıkıştırma oranlarıyla, verimiyle ve düşük emisyonla çok da süper olurdu.

tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

oktanı yüksek lpg için yeni bir motor neden dizayn edilmiyor anlamış değilim. yüksek sıkıştırma oranlarıyla, verimiyle ve düşük emisyonla çok da süper olurdu.

 

Bunu yapan iki firma var, Hyundai ve Opel. 

İki firmada özünde Bosch sistemini kullanıyor. Benim arabanın tüm parçalarında Kia Hyundai yazsada aslında Bosch sistem kullanıyor. Aşağidaki video bendeki sistemin Doğalgaz versiyonu 

 

 

Bir diğer detayıda vereyim. 

Normal düz benzinli otomobiller Brake Specif fuel consumption yani özgül yakıt tüketimi  en iyi dereceler 300 gram kw/h iken Lpg yakan i10 için 355 gram kw/h olarak hesaplanmış. 

Bu da gösteriyorki iyi tasarlanmış bir motorda lpg dahi yaksa benzindeki verim yakalanabilir. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Bu video yukarda kinin devamı niteliğinde. Egt stop etmeden evvel hızla soğuyor. Lakin intake sıcaklığı hızla artıyor. 

 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Alpay Sumer yazdı:

Bu verileri on cama yansitmayi dusunuyormusunuz ali bey?

 

yahu hiç işim olmaz. Dikkatim dagitıyor. Aletim vardi Servet abiye sattim. Dikkate zararlı.m

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Rutin olarak sensörleri sınıyorum. Aklıma takılan bir soru varsa cevap arıyorum. Ayda bir veya iki defa bu şekilde bir sürüş yapıyorum. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...