İçeriğe Yönlendir

Land Rover Series 3 - 1974


Mehmet Göktürk

Recommended Posts

Mehmet Göktürk

Rıfkının dönüşü konusunda gerçi çok konuştuk olan biteni ama aracın tam tanıtımını yapacak bir fırsat olmadı. Bugün birkaç foto çektim ve biraz zamanım oldu gibi şimdi yazayım.

Land rover 1947-2015 arasında bu araçları üretti. 1987 den sonra Defender denilse de ondan önce Series 1, Series 2, Series 2a ve Series 3 dendi. Bir kısmına da series 3s adı verildi. Detayları internette bulabilirsiniz. Series 3 lerin Series 1 ve 2 den farkı farların arabanın kenarına alınması ve göstergenin şöförün önüne alınarak plastik torpidoya geçilmesi diye genel olarak göze çarpar. Defender ile birlikte ön ızgara modernleşmiş, motorda ve altyapıda değişimler olmuştur. Seri 1 ler ve 2ler uzunluğu 80 ve 86 inç olarak çıkmış seri 2a ve 3 88 inç olmuş, defender ile 90 inç wheelbase olmuştur. Bu nedenle Defender 90 denmesinin sebebi aks aralığıdır. Defender 110 ve 130 (çift kabin pikap) uzun kasa olup series 3 yıllarında bunlar 109, daha önceki serilerde ise 107 inçtir.  

 

Gelelim şimdi seri 3 aracımıza, çünkü çok modeli anlatırsak bitmez.

 

Motor özellikleri:

2.25l 4cyl petrol
(OHV - 2286cc - 90.5x88.9mm - 7:1 - 3 bearing - 50Kw@4250rpm, 157Nm@2500rpm - 1958-1979) (5 bearing 1979 - 1985)

Boyutlar:

SWB (88 inch)
(1.33m; 1.68m; 3.62m, 1318kg)

Detaylı teknik: https://www.landyonline.co.za/specs/series3.htm

 

Seri 3 araç rıfkı bana pat diye bir gün telefon gelmesi ile nasip oldu. Uzun süredir aracı biliyorduk maslakta duruyordu, daha önce Gebze'de durdu. Ancak çalışırken görmemiştim. Zaten başka 4x4 araçlara binmiş olmama karşın land rover türü bir araç kullanmamıştım. 

 

 

Şimdi gelelim yorumlara. Öncelikle araç çok farklı bir araç. sürüş enteresan. Direksiyon çok turlu ve toplaması için destek olmanız lazım otomobil gibi değil. Çok iyi toplandığı için boşluk vb problemi sıfıra yakın. Yani yolda tutmakta güçlük çekilmiyor. 

 

Aracı alışımız biraz hızlı oldu belli nedenlerle sonraya bazı işleri bırakmıştık ve onları geçen haftalarda bitirdik. Bunun içinde şanzımanın tamamen revizyonu   önemliydi. Motorda vb herhangi bir sorun yok, anormal bir ses yahut yağ atma yakma öksürme tıksırma yok. 2.25 benzinli. LPG yok. Daha önce saçma sapan bir biçlmde takılmış ama söküldü ve öyle toplandı.

 

Land rover denilince "toplanma" kelimesi büyük önem taşıyor çünkü hiçbir araç neredeyse ilk olduğu gibi değil, yıllar geçmiş üzerinden. Ve çoğu araç bakım görmediğinden geçmişi bilinmiyor. Ancak bazı devlet daireleri, kaymakamlık, vergi dairesi, sağlık kuruluşları gibi yerlerde araçların çok iyi bakılmaları da mümkün. Bilinemiyor. Benimki Trafiğe çıkış tarihi 1997. Muhtemelen kaymakamlık aracı diye yorumladılar bilenler. 

 

Seri3 diyelim, 4 vitesli ve vites oranları düşük. Yani 4. viteste 1000 devire 25 km vermişler. Böylece 4000 devirde teorik olarak 100 yapmanız mümkün ancak arabanın 100 yapması pek mümkün görünmüyor. İnternette de aynı görüş hakim. Kitap değeri 110. Ancak çoğunluk 80-90 da tükendiğini ve devrin çok yükseldiğini rahatsız edici gürültü çıktığını belirtiyor. Ben aracı 60-70 ile fizana kadar gider şeklinde kullanabiliyorum. Yakıt dolayısı ile biraz daha düşüyor. Araç zorlanmadan 60-70 ile düz yolda gidiyor. Rampalarda bayılma başlıyor. Elektronik ataşleme taktığımda bu biraz daha iyileşecektir. Bu sorun değil bir özellik. Yani arıza yok. Araç 70 beygir ve 1300 kilo. ayrıca rüzgar direnci var. Bu nedenle sağdan efendi efendi gidilecek. Avrupada bu işin iki çözümü var. Biri overdrive eklentisi ki takması kolay. Dİğeri de uzun oranlı transfer kutusu. Her ikisi de 3-4 bin liraya bizim ülkede de yapılabiliyor. Ancak sakin sürücüler için çok gerekli olduğunu düşünmüyorum. Aynı devirde son hızı biraz yukarı çekiyor yol düz ise. Misal 90 ile gidiyor 70 yerine. Aslında önemli.

 

Arazi şanzımanı enteresan. Ve çok kullanışlı. Normalde araç 4x2 arka çeker.  Sarı kolu bastırınca 4x4 oluyor. Sarı kolu yukarı çek gelmez usulü öyle...Ne yapılacak? Kırmızı kol LOW moduna alınacak geriye itilerek. bu kez 4x4 low oluyor. Onu geri götürünce sarı kol yukarı atıyor ve tekrar 4x2 HI oluyor.

Sistem Suzuki Jimny ile çok benzer. Orta diferansiyel yok. 50x50 kilitli gibi düşünün. Jimny de zincirli transfer kutusu varken bunun dişli sistemi tabi daha güçlü. Abuk sabuk ses çıkarmıyor. Ancak 4x4 LOW gerçekten enteresan bir mod ve çok zevkli. 

 

Normalde önce 3 koltuk arkada 4 karşılıklı toplam 7 kişilik bri araç. Ancak ruhsat çıkarmadaki düzensizlikler nedeniyle bizim araç 5 kişilik. Önde 2 koltuk var. Arkada keyfe keder bank olduğu için kemer gereksinimi yok. Muayenede internetten baktılar orjinaline. Önde 3 koltuk oldukça avantajlı. Orta koltuğun altında gizli alet çantası olacak ama bu bende takılı değil. İlerde takacağım.  Benim koltuklar hakan usta tarafından yenilendi ve döşemecide sıfırlandı deri ile. 

 

Keza yer döşemeleri de yenilendi. Normalde series lerde yer döşemesi olmaz. Doğrudan saç üzerine paspas konur. Ki yıkanabilsin. Ancak gerek ısı gerekse ses yalıtımına kısmen faydası olduğu için bir taban kaplaması adetten. Bizde de kısmen ucuz yollu bir kaplama var. 

 

Şnorkelimiz var. Ancak bağlı değil. Zaman içinde bilenler bağla diyor. Su geçişi için değil tozdan uzaklaşmak ve sesi azaltmak ve soğuk hava almak için.  kaloriferimiz çorum. Bunların orjinali tıkandığı eskidiği ve çok iyi ısıtmadığı için çorum yapıp geçiyorlarmış. Bizimki de öyle. Ancak ilerde onu da çift radyatörlü kalorifer ile değişebilirim. Kışı bir göreyim ama. Aracın taban sacından şanzıman kolonundan motordan ısı gelişi var. Kapsamlı yalıtım ile ancak ısı kesilir. Ancak soğuk havada da bu belki faydalı. Rajon bu ısıya dayanmakmış. 

 

Aracın tüm gösterge panelini yeniden yaptım düğmeleri değiştirdim. Üzerinde orjinal olmayan yerli defender km göstergesi vardı ve tam oturmuyordu ayrıca doğru göstermiyordu km yi. İkinci el km göstergesi ve benzin göstergesi aldım onları değiştim. Benzin şamandırasını yeniledim voltaj regülatörünü yeniledim (10V olayı var)  ve benzin göstergem tam doğru çalışır hale geldi. Hararet göstergesini daha bağlamadım çünkü civalı gösterge takılı. jikle uzun far ve yağ basıncı lambalarını orjinal göstergedekileri led ile değiştim. 

 

Aracın yakıtı 1tl altında gibi. Km daha yeni takdığım için nitelikli bir ölçme yapmadım. Ancak birçok kişi LPG takıldığında şahin kadar yaktığını söylüyor. Dolayısı ile benzinde de şahin kadar yakacaktır. Kitabında 100km de 13-14 litre yazıyor. karışık. Yakıt deposu 40 litre felan. Askeri versiyonda 3 yakıt deposu var gerekirse şöför koltuğu ve arka aşağıya iki depo daha ekleniyor. Arka şasi arasına bilinçli kullanıcılar LPG tankı koyuyorlar o benzin deposu yerine. Normal depo ise yolcu koltuğu altında. Araçta kupa-şasi sistemi yok. Ön ayrı orta ayrı arka ayrı. Ve alüminyum. Daha iyi diye değil ucuz diye kullanılmış ilk başta. Ama sonradan paslanmıyor diye bir sükse yapmış. Hakan usta'nın yaptığı yerler arka kısımların önemli bölümü bende saç. Kapılar ise defender kapısı. Ön cam defender camı. Izgara panjur defender. Farlar......mmm. lada niva farları..

 

Stepne normalde ön kaputun üzerinde. Bizim Seri 3 ön kısmı defender'a çevrilip tavan da çift katlı orjinalinden tek katlı cam tavana çevrildi. Bu özel. Çift katlı tavan sıcaklığa karşı enteresan bir çözüm. Tabi ön cam altındaki kapaklar bir harika. Araç yolda giderken güzel rüzgar yapıyor. Ayrıca Hakan usta ile arka camıma amortisörlü kapak yaptık. Bu sayede arka cam açık seyahat edebiliyorum. Tuareg amortisörü. Bu çok önemliydi ve süper oldu. Arkaya oturanlar ferah gidiyor.

 

Fotoğrafları aşağıda paylaşıyorum. Sorular olursa yanıtlarım. Seri 3 orjinali nasıl oluyor bir mavi örnek gösterdim. Benim aracı da bu şekle getirmek mümkün.Benim araç defendera dönüşmüş.  Normalde stepne lastik kaputta oluyor.  X-ray resimde ise iç kısımlar görünüyor ama o versiyon brandalı olan. Biz de brandaya çevirebiliyoruz. 

 

4 teker de makaslı sistem. dan dun gidiyoruz. Bazıları yaya çeviriyor ama o zaman defender almış oluyorsun. 

 

Parça sıkıntısı yok ama usta sıkıntısı var. Çünkü araçlar görece ucuz olduğu için kolay olmasına karşın uğraşacak usta bulmak çok güç. Ama Hakan usta'nın çevresi çok geniş olduğundan sıfır sorun. Dünyada her yerde parçası var. Ustası var. Ancak son dönemde almanyada felan ya kendin yapacaksın ya çok zengin olacaksın şeklinde bir durum. 

 

Far 80 lira, sinyal 25 lira ayna 100 lira gibi.. Km teli 80 lira. vs vs.

 

Tüm dostlara tavsiye ederim, enteresan bir araç. Ölmeden önce kullanmak gerek. 

 

 

 

 

 

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4ab.jpg

1972-Land-Rover-Series-3-Surfer.jpg

HAY0013_websource.jpg

IMG_7057.JPG

IMG_7056.JPG

IMG_7055.JPG

IMG_7050.JPG

IMG_7049.JPG

IMG_7043.JPG

IMG_7063.JPG

IMG_7041.JPG

IMG_7048.JPG

IMG_7047.JPG

IMG_7046.JPG

IMG_7045.JPG

IMG_7044.JPG

IMG_7068.JPG

IMG_7067.JPG

IMG_7064.JPG

IMG_7062.JPG

IMG_7071.JPG

IMG_7069.JPG

IMG_7070.JPG

  • Beğen 27
Yorum bağlantısı
Önder Özcan

Güzel anlatım için teşekkürler abi. Valla benim de canım çekti :) 

Yorum bağlantısı
Erkan Işık

Güle güle kazası belasız kullanmak nasıp estin mehmet hocam mekanik arabanın kıralı land 

Yorum bağlantısı
Sami Demirpaz

Ben bunu sürdüm değişik bir hissiyatı var arabanın. Güzel uğraş ve haftasonu eğlence arabası olur. Size geçmesine sevindim.

 

Alet çantası da yerini aldığına göre sorun yok.

Yorum bağlantısı
Ali Gök

şnorkel başlığı değişme imkanı varsa ben değişirdim. daha estetkik olanları var

 

tekrar hayırlı olsun

 

 

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

:bravo:  güle güle kullan, hayatta seni mutlu eden şeyleri yapıcaksın arkadaş, keyfini sür :)

:nazar:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz

Landcilerle Jeepcileri çıksınlar meydane çekirdek alıp izlemeye gidelim :)

 

Bol gezmeli keyifli sürüşler hocam, takipteyim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız

Güle güle kullanın Hocam, Allah tekerinize taş değdirmesin denir ama taşa değmek için yapılmış bir araç. 

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Ali Gök yazdı:

şnorkel başlığı değişme imkanı varsa ben değişirdim. daha estetkik olanları var

 

tekrar hayırlı olsun

 

 

Ben de hiç beğenmedim, ben de hocama yazacaktım ama, sanırım orjinali bu.

Ben olsam ben de daha estetik bi şey alırdım.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

evet bende şnorkele katılıyorum, tipik dingiliz bir şekli var, bencede değişmeli, şuanki hali tam askeri arazi tipi misali olmuş, tabii zevk meselesi bu...

 

bari şundan olsa...

https://www.pioneer4x4.com/product-page/bravo-snorkel-land-rover-series-3-1979-1989-defender-300-1994-1998-ref

656daf_e74616e6638a4627a245ad71f7b4e131~

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

 Bu ram air tipi öne bakanlar sakat. Böcek doluyor. Hep geri çevirmek gerekiyor. Mevcutu bağlayabilsek bana yeter ;)

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
Mehmet Göktürk yazdı:

 Bu ram air tipi öne bakanlar sakat. Böcek doluyor. Hep geri çevirmek gerekiyor. Mevcutu bağlayabilsek bana yeter ;)

iyiya işte çevir gitsin, ama askeri tip kalsın diyorsan sen bilirsin, orjinalde zaten böyle, şimdi tekrar baktımda gözümde alışmaya başladı sanki, neyse vazgeçtim değiştirme :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)

DIY.-And-never-quite-finished-1500x844.j

 

 

şöyle birşey yapmalı

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Gök
Mehmet Göktürk yazdı:

 Bu ram air tipi öne bakanlar sakat. Böcek doluyor. Hep geri çevirmek gerekiyor. Mevcutu bağlayabilsek bana yeter ;)

 

hocam tiribünler diz boyu çamur beklerken böcek ne olaki :D 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Köksal Yılmaz yazdı:

Landcilerle Jeepcileri çıksınlar meydane çekirdek alıp izlemeye gidelim :)

 

Bol gezmeli keyifli sürüşler hocam, takipteyim.

Landın gittiği yerlere jeepin hayalleri bile gelemez cicim 🍆

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...