Tansu Kalafatoğlu 19 Temmuz 2019 Paylaş 19 Temmuz 2019 yüksek devirlerde dizel gibi çalışan, yıllarca mercedes, vag, hyundai, nissan gibi büyük markaların uğraşıp, seri üretime geçiremediği motor artık piyasada. ilk izlenimler geliyor. forumdan arkadaşımın türkçe derlemesi Evet ilk izlenimler başladı, henüz kapsamlı test edilmedi ama gazeteciler Almanya ve Avustralya da kullandı araçları. Bir çok öne çıkan video ve yazıyı ekleyip bir türkçe özet geçeyim, https://www.whichcar.com.au/reviews/mazda-3-skyactiv-x-2019-review https://www.topgear.com/car-reviews/mazda/skyactiv-x-5dr-man/first-drive https://www.autocar.co.uk/car-review/mazda/3/first-drives/mazda-3-skyactiv-x-20-2019-review https://www.autoexpress.co.uk/mazda/3/107436/new-mazda-3-skyactiv-x-2019-review Öncelikle kompresyon oranı 16.3:1 olarak açıklandı. 2 sene evvelki 18:1 hedefi belli ki bazı kısıtlar sebebiyle tutmamış. Rakam tam olarak günümüz modern dizel motorları seviyesinde, termal verimliliğin de öyle olması beklenebilir. 2.0lt 181hp (178bhp)/6000rpm Tork 224nm/3000rpm 0-100kmh: 8.2sn Ortalama tüketim, manuel Wltp (yeni, gerçekçi tüketim döngüsü, henüz Türkiyede uygulanmıyor): 51.4mpg (5.3lt/100km), otomatik: 48.7mpg (5.8lt/100km) Ortalama Nedc (eski tüketim ölçütü): 4.5lt/100km (Bizim 1.5 ve 2.0 Skyactiv-G120'lerin 5.1lt, 2.0lt 165hp manuel 5.8lt, 2.2 dizel 175hp model ise 4.1lt idi) Wltp emisyon: 103g/km. Eski Nedc verileri yayınlanmadı ancak takribi %17 gibi fark oluyor tüm markalarda, oradan hesapla 85g/km gibi. Tabiki asıl meselemiz Nox ve partikül emisyonları, motor tüm iddia tabanını wheel-to-wheel emisyonları düşürmek, yani santrallere değil, doğrudan içten yanmalı motora giren petrolü en verimli ve temiz şekilde hareket enerjisine çevirmeye dayandırıyor. Aynı şekilde dizele olan yoğun baskıya da ciddi bir alternatif. Partikül emsiyonlar dizellerden %75, modern benzinlilerden %20 kadar daha düşük. Şuan itibarı ile dünyadaki en temiz tekil çalışan içten yanmalı motor. Prototiplerdeki Scci moddan konvansiyonel ateşlemeye geçişte olan şıkırtılar, geçiş efektleri düzeltilmiş. Yani normal 2.0lt'lik benzinli motor gibi kullanıyorsunuz. Normal motordan fark şu, ilk çalıştırmada Skyactiv-X motor çok temiz yumuşak çalışıyor -Skyactiv-G'den daha yumuşak- ancak dip devirlerden yukarı çıkışta malum kompresyonla ateşleme başladığı için ses dizelleri andırmaya başlıyor. Güzel bir tanım var "dizel gibi ama 200m uzaktan". Karakteristik olarak dizel sesi var ancak dizel gibi titreşimli ve yüksek değil, Mazda NVH seviyesini iyileştirmek için motor içi yapılan çalışmaların yanında çok kalın ve motorun tamamını kaplayan, özel dizayn bir motor kapağı kullanmış. 4500 devir gibi "dizelvari" ses gidiyor, gaz pozisyonu ne olursa olsun kesin bir faz değişimi var ve güç üretimi artarak 7000 devire yakın istekle tırmanıyor. Bunun harici en verimli çalışma aralığı 2000-4000rpm arası, tamgaz açmadığınız sürece bu devirler arası motor çoğunlukla Scci modda kalıyor ki sürüşün çok büyük bir yüzdesi bu konumda geçiyor demek. Turboşarj motorlar gibi gaza çok fazla dikkat etmenize gerek yok, ekranda takip edebiliyorsunuz moda geçişlerini. Performans olarak şöyle özetlenebilir, 2.0lt ile 2.5lt versiyon arası, istekli bir atmosferik motor denebilir. Küçük kompresor çalışıyor diye, dizel tipi kompreson ateşleme var diye 1.6-1.8lt turbo'nun veya 2.0 dizelin yüksek çekiş kuvveti yok. Doğal bir şekilde güç üreten, canlı bir motor. Bazı gazeteciler gidiş olarak daha fazlası beklenebilirdi yorumu yapmışlar, tahminimce haksız sayılmazlar çünkü arabanın ağırlığı tam 1486kg, çok fazla. Almanya testi rota olarak biraz zorlu seçilmiş. Şehir içi Franfurt yoğun trafik, daha sonra dağ yolları, sonrada limitsiz otobanda 100mph üstü (well over 100mph denmiş yani 180-190kmh gibi tahmin ediyorum) sürüş. Bir çok testte bu koşulda ortalama mid-30mpg olarak gözlenmiş, 35mpg dense 7.9lt-8lt 100km'ye denk geliyor. Dizellerden (2.0 dizellerden) bir çıt yüksek ama koşullara göre çok başarılı denmiş. Top gear editörleri normal bir rotada kullanmışlar ve 5.7lt gibi bir ortalama görmüşler ki, dizel seviyesine çok çok yakın. Motor ile ilgili yazıp çizecek çok fazla şey var, şuan benim gördüğüm başardıkları dünyanın birim yakıttan en fazla enerji çıkaran, en verimli benzinli motoru. Mazda'nın dediği gibi tam bir dizel ekonomisi yok, tam olarak 2.5lt 186hp Skyactiv-G motorun performansı da yok, zira motor çok ağır ve araç toplam ağırlığı da yüksek. Muazzam bir içten yanmalı motor geliştirilse de bir yerde Avustralya'da fiyat 2.5lt motorun dahi üzerinde olacak deniyor. Avrupada da eski 2.2 dizelden büyük ihtimalle pahalı olacak ve 2.2 175hp dizel de çok iyi bir motordu. Motorun önündeki en büyük engel kendisi. Kendisini anlatması zor ve buna karşılık bayağı bir meblağ istiyor. Birde asıl avantajını 2021'de RDE emisyon ve tüketim ölçümleri başlayınca gösterecek, günlük hayatta nasıl kullanırsanız kullanın az yakacaksınız diyor Mazda, şuan hala Wltp emisyon-tüketim testleri dahi hafif kaçıyor. Yine Mazda sokaktaki adamın değil de, arabacı petrolhead adamın tercih edebileceği bir iş yapmış. Bunu zamanla nasıl nakde çevirecekler göreceğiz, şahsi görüşüm bu motor elektrikli motorlarla ustaca kombine edilmediği müddetçe işleri biraz zor. Yalnız dünyada şuna yıllarca uğraşan Mercedes-GM-VW-Hyundai ve son olarak Nissan'dan sonra Mazda'nın on yıllar sonra işi başarıp, arabayı piyasaya süren tek üretici olmasının gururu bile bence fazlasıyla yetip artıyor. Resmi satışa başlandığı anda bütün diğer markaların ilk örnekleri alıp vidasına kadar sökeceği şimdiden garanti. "Leanback" 7 Yorum bağlantısı
Hakan Gürsu 20 Temmuz 2019 Paylaş 20 Temmuz 2019 Bence 2.0 benzinli arabanın az yakması bile başarı. Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 20 Temmuz 2019 Yazar Paylaş 20 Temmuz 2019 Hakan Gürsu yazdı: Bence 2.0 benzinli arabanın az yakması bile başarı. 2.0 motor ile 1.2 tsi tüketim verileri var. Hatta daha düşük. Turbo kullanmadan motoru verimli hale getirme çalışması ciddi emek. 1 Yorum bağlantısı
Alpay Sumer 20 Temmuz 2019 Paylaş 20 Temmuz 2019 Cok yillar sonra belki bizimde olur bitane bundan😊 Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız 20 Temmuz 2019 Paylaş 20 Temmuz 2019 Wltp tüketimleri muazzam. Ancak bu teknolojiyi anlatmak bir yana 2 lt motor vergi yüzünden bizim için ölü doğumdur. Ne olursa olsun mazda butik bir markadır, bu yüzden bilen, seven adam ancak alır. Alanın da tadı damağında kalır. Biz de avucumuzu yalarız. 1 Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu 20 Temmuz 2019 Paylaş 20 Temmuz 2019 Hep derim, SA doyota yerine Mazda ya yüklense daha iyi olurdu... Yorum bağlantısı
Servet Aydın 20 Temmuz 2019 Paylaş 20 Temmuz 2019 Skyaktive tüm motorların yakıtları şaka gibi düşük. Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu 20 Temmuz 2019 Paylaş 20 Temmuz 2019 Türkiyede motor hacmine göre vergi olduğu müddetçe yeni teknolojik araçlar bizler için hayal ancak emisyona göre vergi olursa alırız o zaman. Acilen vergi adaletine ihtiyacımız var. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 21 Temmuz 2019 Paylaş 21 Temmuz 2019 Onlar da acilen vergiye ihtiyacımız var diyorlar Şimdi be yapıyor bu motor. Belli devire kadar ateşlemeli. Belli devirden sonra sıkıştırmalı patlamalı mı ? Turbo yok mu ? Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 21 Temmuz 2019 Yazar Paylaş 21 Temmuz 2019 Mehmet Ozyurek yazdı: Onlar da acilen vergiye ihtiyacımız var diyorlar Şimdi be yapıyor bu motor. Belli devire kadar ateşlemeli. Belli devirden sonra sıkıştırmalı patlamalı mı ? Turbo yok mu ? Turbo yok abi. Mazda’nın turboya alerjisi var galiba. Biz de bekliyoruz ama adamlar koymuyor. Turbosuz verim artırmayı amaç edinmişler. Bi inattır gidiyor. Belli devre kadar ateşlemeli. Sonra dizel mantığı. Hatta aracın sesi değişiyormuş değişimden sonra. Dizel benzinli arası bir çalışma sesine geçiyor. Sıkıştırma oranları benzinli motorda 16. Ciddi rakam. Buna hangi oktan benzin kullanıyorlar onunda bilmiyorum. Şanzıman sykactiv drive diye bir şanzıman. Tork konvertör fakat her viteste kilitlenme özelliği var. O da tasarrufu artırıyor 2 Yorum bağlantısı
Servet Aydın 21 Temmuz 2019 Paylaş 21 Temmuz 2019 Tansu Kalafatoğlu yazdı: Şanzıman sykactiv drive diye bir şanzıman. Tork konvertör fakat her viteste kilitlenme özelliği var. O da tasarrufu artırıyor Cx3, 4 5 ve 6.vitesler direk kilitli. Manuel ile aynı idi ve dsg kadar seri idi geçişleri. Ve ilk defa 6000 dd çeviren dizel motoru yaptı imansızlar 4 Yorum bağlantısı
Servet Aydın 21 Temmuz 2019 Paylaş 21 Temmuz 2019 Birde ülkemizde çalışsa. Ne kadar cx3 varsa alayı yakıt sistemi hatası veriyor çok ciddi şekilde. Patır patır yolda kalınıyor ve tasarım hatası var. Yakıt filtresi, konumu ve boru hattı. Aynı motor mazda3 üzerinde sıfır sorunlu. Servisler maalesef yapamıyor. Şayet aracımı satmamış olsam çözüm üretirdim 3 Yorum bağlantısı
Kemal Korkmaz 21 Temmuz 2019 Paylaş 21 Temmuz 2019 Yüksek motor araç almak vergiler bu şekilde olduğu sürece hayal Şöyle 8 silindir gürül gürül araç binmek vardı... Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 21 Temmuz 2019 Yazar Paylaş 21 Temmuz 2019 Servet Aydın yazdı: Cx3, 4 5 ve 6.vitesler direk kilitli. Manuel ile aynı idi ve dsg kadar seri idi geçişleri. Ve ilk defa 6000 dd çeviren dizel motoru yaptı imansızlar Sonradan bülten çıkmıştı. Her viteste kilitlenme var diye abi. Şanzımanı kimse açıp incelemediği için çok da detay çok. Servis bile açmıyor. Yakıt sistemi hatası enteresan. İlginç valla. Kontağı kapat aç düzeliyor ama bu kadar basit bir şeyin çözülememiş olması... Kemal Korkmaz yazdı: Yüksek motor araç almak vergiler bu şekilde olduğu sürece hayal Şöyle 8 silindir gürül gürül araç binmek vardı... Mantıken Emisyona göre vergi sistemi olmalı. Ama devletin bunu yapası yok. Bir de emisyona göre olursa eski araba çok vergi verir. Fakirin çok vergi verdiği ama zenginin az vergi verdiği sistem de arıza çıkarır. Almanya da eski araçlar daha çok vergi veriyor ama arabasını yenilemek isteyen 20 bin euroya sıfır golf alabiliyor. İkinci elleri demiyorum bile. Yorum bağlantısı
Servet Aydın 21 Temmuz 2019 Paylaş 21 Temmuz 2019 Tamam, kilit var ancak dediğim gibi hız vitesleri direk kilit. 3 otomatik 3 manuel vites gibi düşün. 1 Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 24 Ağustos 2019 Yazar Paylaş 24 Ağustos 2019 (düzenlendi) Türkçe ilk test videosu geldi. Video motordan çok araca ilk kez binen arkadaştan dolayı biraz dış-iç tanıtım gibi olmuş ama yine de kısa bilgiler var. Düşük hızlarda ateşleme yapılmadan (bujisiz) çalışan araç, güç gerektiğinde ateşleme yaparak çalışıyor. Yani daha çok güç ihtiyacı olan yani şehir içi tüketimde yakıt sarfiyatı sağlıyor. Ayrıca 24v’luk minik bir elektrikli kalkış desteği de var. Ateşleme yapmadan benzinle çalışan motor üretimi gerçekten birçok markanın hayaliydi. Bakalım gelecekte bu teknoloji diğer firmalar tarafından kullanılacak mı? 24 Ağustos 2019 tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Recommended Posts