İçeriğe Yönlendir

C5 - 1.6 THP 156HP Rölantide Tekleme


M.Cenk Taşcı

Recommended Posts

M.Cenk Taşcı

merhabalar aracım C5 1.6 THP  (PSA yapımıymış) benzinli bir araç. farklı markalarda da kullanılmış yaygın bir motormuş. ben şanzımanı sebebiyle ve oldukça düşük km.si sebebiyle bu aracı aldım. AİSİN AWTF-80 SC şanzımanlı. 3.000km kullanmış haldeyim genel olarak memnunum. her zaman olmayan ama ara ara yaşadığım bir sorunum var. çalıştırdık, rolanti dengelendi ve motor bazen teklemeye başlıyor ( stop edecek gibi) veya bunu dur kalk esnasındayken tamamen durur hale gelince de bazen yapıyor. vites D/N fark etmiyor aynı. teklemeli halde iken yürümek için hafif gaz verince aniden uzama yapıp dengeleniyor. bazen de hiç uzama yapmadan normal yürüyor. genel kullanımda da bir terslik farketmedim.  yapı itibariyle kuruma müsait bir motormuş. bir depo katkı kullandım, devirli de uzun kullandım değişiklik olmadı.ışık yakmıyor orjinal makinede baktırdım arıza atmamış.

biraz forumlarda gezdim, kullanıcıların  buji,ateşleme bobini,enjektör sarmalından sonra, yüksek basınçlı yakıt pompası arızasına ulaştıklarını okudum. fiyatlı bir parça. bir de bu araçta benzin filtresi yok, sanırım bu pompa içerisinde dahili değişemez bir filtre var. arıza kodu yokken sıralı deneme yanılma değişimlerine girmekte tuhaf olacak. acaba sensörlerle de alakalı olabilir mi? 

benzer durumlar yaşayan arkadaşlar tecrübelerini paylaşırlarsa sevinirim. forumda konuya hakim üstadların yorumları da çok değerli. okuyan, yazan herkese teşekkür ederim.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Ateşleme sistemi kontrol edilmedi mi? Bahsettiğiniz çözümlere gelene kadar bence en basitinden başlayın derim.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
M.Cenk Taşcı
Sani Gerşon yazdı:

Ateşleme sistemi kontrol edilmedi mi? Bahsettiğiniz çözümlere gelene kadar bence en basitinden başlayın derim.

merhaba cevap için teşekkür ederim.

bujileri değiştirdim, ateşleme bobinleri dışarıda kontrol ettirmek aklıma gelmedi. arıza atmadığı için. sökümü basit aslında bir testi varsa yaptırabilirim. makineye bağlı iken yakıt gözlemlenmişti o esnada tekleme olmadığından belki herşey normal göründüğünden, kurum üzerinde durduk. 

Dogan Arsiray yazdı:

bence maf sensörü kirli.

maf dediğiniz hava akışmetre sanırım. maf bozuk olduğunda doğru okumadığında, bendeki durumlar harici ne gibi belirtiler verir acaba?

başka bir araçta bir keresinde spreyini alıp temizletmiştik hatırlıyorum. mutlaka baktıracağım. teşekkür ederim

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
M.Cenk Taşcı yazdı:

merhaba cevap için teşekkür ederim.

bujileri değiştirdim, ateşleme bobinleri dışarıda kontrol ettirmek aklıma gelmedi. arıza atmadığı için. sökümü basit aslında bir testi varsa yaptırabilirim. makineye bağlı iken yakıt gözlemlenmişti o esnada tekleme olmadığından belki herşey normal göründüğünden, kurum üzerinde durduk. 

 

Buji, buji kabloları ve bobin(ler)i değiştirin, öyle bi gözlemleyelim. Orjinal olmalarına özen gösterin.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Rolantide tekleyip gaza basinca kesiyor ise ateşleme değilde yakıt hava karısını ile ilgili bence.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
M.Cenk Taşcı yazdı:

merhaba cevap için teşekkür ederim.

bujileri değiştirdim, ateşleme bobinleri dışarıda kontrol ettirmek aklıma gelmedi. arıza atmadığı için. sökümü basit aslında bir testi varsa yaptırabilirim. makineye bağlı iken yakıt gözlemlenmişti o esnada tekleme olmadığından belki herşey normal göründüğünden, kurum üzerinde durduk. 

maf dediğiniz hava akışmetre sanırım. maf bozuk olduğunda doğru okumadığında, bendeki durumlar harici ne gibi belirtiler verir acaba?

başka bir araçta bir keresinde spreyini alıp temizletmiştik hatırlıyorum. mutlaka baktıracağım. teşekkür ederim

Maf kirlenince, arac tekler belli devirlerde.

Yorum bağlantısı
M.Cenk Taşcı
Mustafa Tüfekçi yazdı:

Rolantide tekleyip gaza basinca kesiyor ise ateşleme değilde yakıt hava karısını ile ilgili bence.

teşekkür ederim faydalı paylaşımınız için

Yorum bağlantısı
M.Cenk Taşcı
Dogan Arsiray yazdı:

Maf kirlenince, arac tekler belli devirlerde.

doğrudur benim araba sadece durur halde ya da durmaya yakın hale gelince başlıyor. tamamen duracağım  an istem dışı bekliyorum tekleyip sallanacak mı diye :))

bu motorlu araç forumlarında okuduğumdan anladığım kadarıyla, olması gerekenden az püskürtülen yakıttan kaynaklı yaşanabilen bu sorunu, beyin, ateşleme sistemi bobin, enjektör vb. şeklinde bildirim yaparak yanıltabiliyormuş.

 

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

Bunu anlaması kolay. Hava filtresinln 4 te 3 unu dıs taraftan, yani acık havanın emildigi yuzunden naylonla kapatıp rolantiye bakın. Titreme azalırsa dediginiz gibidir. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
M.Cenk Taşcı
Dogan Arsiray yazdı:

Bunu anlaması kolay. Hava filtresinln 4 te 3 unu dıs taraftan, yani acık havanın emildigi yuzunden naylonla kapatıp rolantiye bakın. Titreme azalırsa dediginiz gibidir. 

motora gitmesi gereken havanın % 75 ini göndermeyerek deneyeyim, titreme azalırsa, MAF sensöründen şüpheleneceğiz doğru mu anladım acaba :')

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
M.Cenk Taşcı
Mustafa Tüfekçi yazdı:

Rolantide tekleyip gaza basinca kesiyor ise ateşleme değilde yakıt hava karısını ile ilgili bence.

Makineye bağlı da dolaşmıştık ateşlemeyle ilgili bir sorun görünmemişti evet. Bu durumda sizce nereye bakmak doğru olur Mustafa bey

devir tamamen rölanti devrine düştükten sonra tekleme yapıyor.

yürüdük, durduk, ibrenin yerleşmesini gözlemliyorum ve başlıyor. teklerken devir ibresini de pıt pıt oynatıyor.

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)
M.Cenk Taşcı yazdı:

motora gitmesi gereken havanın % 75 ini göndermeyerek deneyeyim, titreme azalırsa, MAF sensöründen şüpheleneceğiz doğru mu anladım acaba :')

evet. aynı eski LPG sistemlerinin olduğu karbüratörlü araçlarda olduğu gibi. filtreden yetersiz hava geçecek. böylece yakıt eksik kalamayacak ideal oranı tutturmaya çalışırken. tabiki araç gitmeyecek gaza basınca ama rölantinin mükemmel olmasını bekliyoruz doğrusal bir ilişki varsa. birşey değişmez ise, maf sensörü yanlış ölçüyor da diyebiliriz. belli bir offset oluşuyor demektir ve her daim eksik yakıt gidecektir. değişir ise başka biryerden hava alıyor diye düşünürüz. o durumda da filtreyı tıkayan şeyi çıkartacağız ve mesela balata temizleyicisini motor ılınmışken filtre girişi hariç her yere fıslayacağız. eğer devir 1 2 sn içinde değişirse ölçülemeyecek şekilde hava çekiyor demektir. emme manifoldunda, oraya giden borda, MAF sensörünün dibinden hava girişi oluyordu vakum neticesinde. son olarak ayrıca eskiden olduğu gibi TPS olan araçlarda, yani mekanik bir sensör ile telli gaz kelebeğinin açıklığını ölçen sistemlerde, TPS bozulmaya yakın olduğunda , deivr bu şekilde saçma davanırdı. belkide gaz gelebeğinde bir problem ortaya çıkacak.

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
M.Cenk Taşcı
Dogan Arsiray yazdı:

evet. aynı eski LPG sistemlerinin olduğu karbüratörlü araçlarda olduğu gibi. filtreden yetersiz hava geçecek. böylece yakıt eksik kalamayacak ideal oranı tutturmaya çalışırken. tabiki araç gitmeyecek gaza basınca ama rölantinin mükemmel olmasını bekliyoruz doğrusal bir ilişki varsa. birşey değişmez ise, maf sensörü yanlış ölçüyor da diyebiliriz. belli bir offset oluşuyor demektir ve her daim eksik yakıt gidecektir. değişir ise başka biryerden hava alıyor diye düşünürüz. o durumda da filtreyı tıkayan şeyi çıkartacağız ve mesela balata temizleyicisini motor ılınmışken filtre girişi hariç her yere fıslayacağız. eğer devir 1 2 sn içinde değişirse ölçülemeyecek şekilde hava çekiyor demektir. emme manifoldunda, oraya giden borda, MAF sensörünün dibinden hava girişi oluyordu vakum neticesinde. son olarak ayrıca eskiden olduğu gibi TPS olan araçlarda, yani mekanik bir sensör ile telli gaz kelebeğinin açıklığını ölçen sistemlerde, TPS bozulmaya yakın olduğunda , deivr bu şekilde saçma davanırdı. belkide gaz gelebeğinde bir problem ortaya çıkacak.

faydalı paylaşımlar için sağolun üstad işin mantığını anladım. belki de dediğiniz gibi gaz kelebeği veya kalibrasyonu bozuk olabilir. iş bilmez bir usta temizleyip öylece takmış olabilir. 

yürüdük durduk devir ibresi rölanti devrine oturana kadar sıfır titreme tekleme, devir rölanti devrine oturunca (bazen) teklemeler başlıyor.aslında sabit rölantide iken her daim hafif tekleme var, bazen fazla hissettiriyor. rölanti valfi de olabilir. ışık yok arıza kaydı yok, servis ilgisiz, kurum vardır katkı kullanın bakalım diyor zaten sadece arıza tespitine 250TL istiyor, olmayan arıza kaydıyla neyi bulacak.. yetkili servise zincir triger değişim periyodunu sordum, sorun çıkmadan dokunmuyoruz dedi. şanzıman yağını soruyorsun ömürlük diyor.. iş bilen adamlar da servislerde durmuyor, kendi yerlerini açıyor.

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

https://www.etuners.gr/peugeot-citroen-thp-engine-maintenance-servicing-101/

 

bunu okuyun bence. pek çok problemden bahsediliyor. tıkanmaya başlayan emme valfleri ve 1 nolu enjektör kaynaklı sornlar sizinle alakalı gibi.

 

sente atlasa sürekli tuhaf çalışırdı.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
M.Cenk Taşcı
Dogan Arsiray yazdı:

https://www.etuners.gr/peugeot-citroen-thp-engine-maintenance-servicing-101/

 

bunu okuyun bence. pek çok problemden bahsediliyor. tıkanmaya başlayan emme valfleri ve 1 nolu enjektör kaynaklı sornlar sizinle alakalı gibi.

 

sente atlasa sürekli tuhaf çalışırdı.

çok faydalı oldu, teşekkür ederim üstad. külbütör contası değiştirtirken sente kontrollerini yaptırmıştım ve şu an için sente ile ilgili bir durum yok gibi evet. ilk mesajımda bahsettiğim, motorun kuruma müsait olmasından kaynaklı bir sorun yaşıyor da olabilirim.

THP de tecrübeli bir ustam var:  ''iki üç depo arayla katkıya devam edip uzun yolda devirli kullanarak gözlemleyelim, kapak sökmeden kurum temizliği işi daha da kötüleştirebilir'' diyor ama, aşağıda da silindir kapağını sökmeden kurum temizliği yapmanın yolları var yazıyor.

expertizde motor % 87 çıkmıştı, sürekli şehir içinde  yılda 6 bin km. ve tahminimce devirsiz kullanıldığından,  önemsememiştim. 

aşağıdaki yazıya göre, galiba benim motorda kurum var.

  • Tıkalı giriş valfleri
    Doğrudan enjeksiyonlu motorlarda, enjektörler silindirlerin içine oturmaktadır. Geleneksel dolaylı enjeksiyon motorlarında olduğu gibi giriş vanalarına yakıt püskürtmezler. Giriş valflerinin üzerindeki kir ve yağ kalıntıları ne olursa olsun orada kalacak ve kalın kauçuk benzeri bir madde oluşturacak şekilde katmanlar oluşacaktır. Bu tabakalar ne kadar kalın olursa, valflerin etrafındaki hava akışını o kadar fazla önler ve motor da o kadar performansını kaybeder. Daha detaylı olarak buradanokuyabilirsiniz . 
    Bu genellikle her 50.000 - 60.000 km'de bir gerçekleşir ve motor gücünün% 20'sini kaybedebilir . Bu büyük bir baş ağrısıdır, çünkü bu mekanik bir problemdir: motor teşhisi ile tespit edilemezçünkü hiçbir yerde hata olarak görünmüyor. 
    Giriş valflerinizi mümkün olduğunca sık temizlemeyi unutmayın. Motorunuzun ömrünü uzatabilir ve düzgün çalıştığından emin olabilir! Silindir kapağını çıkarmadan bunu yapmanın birçok yolu vardır.
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

titreyen rölanti 3.7 jeep aracımda, 1 eskiyen ve aralıkları açılan bujilerden 2 içi kirlenen gaz kelebeğinden oluyordu. onu da belirteyim. bujileri de doğru açıklıkta almak lazım.

 

her durumda temizlik önemli ama kapağı açmadan bence temizlik işe yaramıyor. belki makinesi ile carbon clean yapmak lazım. çok eskiden alt devirleri çok canladırdığını deneyimlemiştim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
M.Cenk Taşcı
M.Cenk Taşcı yazdı:

.  yapı itibariyle kuruma müsait bir motormuş. bir depo katkı kullandım, devirli de uzun kullandım değişiklik olmadı.

 

yakınlarda, uzun yol öncesinde 4/3 ü dolu depoya,  liqui molly enjektör subap temizleyici attım.(benzinli için olanı). yolun durumuna göre 3000-5000 devir aralığında bol gazlı yüz küsür km. gittim.çok faydasını gördüm. rölantideki sarsıntılarım yok denecek kadar azaldı. motor pamuk gibi ve atak oldu. bir de bu araçta cold start denilen birşey var. sabahları rölanti dengelenmesini 1.dk. kadar bekliyordum, bu süre azaldı. bu bekleyişte rölanti ibresi yukarı aşağı oynuyordu. şimdi stabil, en yüksekten yavaşça inerek dengeleniyor. araçta kurum olduğu kesinleşti, bir müddet iki üç depo arayla katkı kullanacağım.

ama çok nadiren de olsa motor teklemesi olayı düzelmedi. motor pamuk gibi çalışır haldeyken yürüdük durduk motor tekliyor. haftada bir bile yapsa can sıkıcı. hafif bir gaz ile düzeliyor. şu yüksek basınçlı yakıt pompasından şüphem var..işgüzarlar araca değiştirilebilen benzin filtresi koymamış. benzin filtresini bu pompanın içine dahili koymuş :)  sıklaşırsa artık pompayı değişip bir bakacağım. gelişmeleri bu konuya yazacağım.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
M.Cenk Taşcı

araç depoya atmış olduğum katkıya olumlu cevap verdiğinden, carbon clean yaptırdım.

uygulama şöyle oluyor, enjektörlere giden benzin kesilerek, clean makinesinden veriliyor. geri dönüş varsa o da, clean makinesine veriliyor. benim araçta geri dönüş,depoda olduğundan sadece yakıt verme hortumunu körledik, clean makinesinden ilaçlı yakıtı vererek çalıştırdık. açılıp sıkılarak boy ayarı yapılan vileda sopasını gaz pedalı ile direksiyon arasına sıkıştırarak motoru 2000 devire ayarlayıp 15-20 dk çalıştırdık, sonra stop edip 10 dk bekledik, sonra çalıştırıp rölantide ve çeşitli devirlerde çalıştırarak uygulamayı sonladık. toplam uygulama süresi 1 saati biraz geçti.

geçenlerde depoya attığım katkı sonrası devirli uzun yol kullanımındaki iyileşmeye ilaveten,  artı bir durum henüz gözlemlemedim.

amaa şöyle bir faydası oldu, oradaki uygulama sırasında, motorda uygulama süresi boyunca kesintisiz teklemeler gözlemledim.birkaç aydır çözüm aradığım sorun, sürekli olarak tekrarlıyordu. birebir aynı pıtırdama, pedal sallama hemen tanıdım :)) clean makinesinin yakıt gönderme basınç düzensizliği buna yol açıyordu. makinedeki basınç ibresi de sabit durmuyordu. 

benim motordaki ara sıra oluşan rölantideki teklemeler, düzensiz gelen yakıttan kaynaklanıyor.  sanırım yüksek basınçlı yakıt pompası bazen görevini iyi yapamıyor.

değiştirdikten sonra çıkan pompaya el atacağım,   değiştirilebilir bir filtre düzeneği planım var.👀

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

güzel gelişme bence. hemde alt devirlerde iyileşme gözlemlersiniz eğer kurum bağladıysa.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 6 ay sonra...
M.Cenk Taşcı

Teklemeler özellikle ilk çalıştırma sonrası motor soğukken sürekli bir hal alınca yüksek basınçlı yakıt pompasını değiştirttim. sorun çözüldü. bu süreçte arıza ışığı hiç yakmadı.

önceleri, aracın içinde olduğumdan motor soğukken ve teklerken fan açıp açmadığına dikkat etmemiştim. birkaç forumda, pompa arızasında motorun soğukken fan açtığını okuyunca  bir süre sabahları kaput açık çalıştırdım. inip  inip bakarak teklemeli hali yakaladım, fanın açtığını da gördükten sonra biraz da risk alarak pompayı değiştirttim. malum fiyatlı bir parça ve arıza kaydı hiç atmadı. motorda kurum olduğunda da böyle durumlar yaşanabiliyormuş. bilgilerinize.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...