İçeriğe Yönlendir

1.4 TSI J808 Supercharger Valfi, Yüksek Basınç Pompası Sesi Hakkında


Doğan Arşiray

Recommended Posts

Doğan Arşiray
(düzenlendi)

Araç 1.4 tiguan 150 hp çift şarj.

 

Araçta havalar soğuduğundan beri ortaya çıkmış olan bir durum var. Durumu arttıran manuel ve eskimekte olan debriyaj seti de var değerlendirirken atlamamak lazım:

 

0 kms den hızlanıyorum yarım gaz dip gaz vs, herşey normal. EPey çabuk ivmelenip sonrada sabit hızda ilerliyor. 3000 devir ve üzeri, tam gaz yapıyorum gayet güzel hızlanıyor ancak, özellikle düşük hız, yüksek motor yükü koşullarında, mesela 50 ile ışıklara gelirken gazdan ayağımı çekip, 4. viteste, 1 sn kadar süre içinde tekrar basarsam, anlık bir boşluk oluyor,  bu tekleme gibi değilde, sanki süperchargerin normalde telafi ettiği basınç eksikliğinin anlık olarak güç iletimine etki etmesi gibi bir şey. süper charger sürekli devrede olan mekanik bir şey olduğu için  için etkinliğini ayarlayan şey gaz kelebeğine benzeyen ikinci bir elektrikli kelebek. bu kelebek normalde kapalı şekilde ve araç rölantideyken ve yaklaşık 2500 devire kadar hep kapalı kalıyor, ne zaman gazdan ayağınızı çekiyorsunuz açılıp aşırı beslemeyi kesmiş oluyor. aynı şekilde 2400 2500 devir üzerinde dönmeye başlayan turbonun devreye henüz giremediği yerlerde eğer "anlık güç gerekliyse" ( gazdan ayağımı çekip tekrar basmam gibi)  anlık olarak bu kapak kapanıyor e turbonun yeterli basınca ulaşabileceği bir kaç sn lik aralıkta eksik kalan basıncı sağlıyormuş. servis materyali böyle anlatmış. basit bir şey. bkz SSP359.pdf

 

1)ben gaza yüklenip kalkarken sürekli J808 kapağı, kapalı kalıp basınç aralığı artık turboya  devrolduğu için açılıyordur ve güç kesintisi olmuyordur.

2)n75 valfi yeni. ancak epey izleyip okuduğuma göre, wastegate kapakçığı basınç tutamamya başlayınca yada takılı kalıp birden açık kalınca vs, basınç kayıpları olabiliyormuş.  eğer bu tip mekanik bir problem varsa turbo üzerinde, ben gazdan ayağımı çektiğimde anlık olarak takılı kalan waste gate bu tutukluğua sebep olabilirmi diye merak ediyorum.( tma da süperchargerin etkinliğini yitirdiği yere denk geliyrosa mesela). söküp el ile wastegate burcunda boşluk varmı anlamak lazım herhalde. youtube de bozuk şekilde açılı kalkan, tam kapanmayan yada takılı kalan turbo videoları vardı.

 

map sensörleri yeni soketleri yeni, n75 valfi yeni. bobinler 30 bin km de zaten ateşleme problemi yok. charger kasnağı yeni çünkü devirdaimi değiştirtmiştim. yağ basınç sensörü yeni. zaten önceki konularda bahsetmiştim. birde 1 aydır duyduğum bir vızıltı var,  giderkende rölantide de ayağımı gazdan çekince "yarım sn kadar kesilip" tekrar geri geliyor. motorun içinde sesi ararken yüksek basınç pompoası denen (HPFP), metal pompanın gövdesinde titreşimi hiessettim, oysaki bağlı olduğu metal motor kapağına bu titreşimi iletmiyordu. yani çindeki bir şey titriyor gibi. kaput içinde vızıltı bariz, hatta soğukta daha belirgin, ancak içeride çok sönük bir vızıltı şeklinde. aracı aldığım görece mayıs ayının sıcak günlerinde kesinlikle bu ses yoktu.

 

araçta hiçbir arıza kaydı, ışık vs yok. VCDS ile anormal bir şey bulamadım.

 

j808 kelebeği için inernette aynı normal gaz kelebeğindeki gibi adaptasyon videoları var, ancak bendeki VCDS12.12 sürümünde böyle bir şey yok.

 

ilk elden bilgisi deneyimi olanlardan fikir paylaşımı rica ederim.

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Gök
(düzenlendi)

misal 4 ile gidiyorsunuz ışık yandı karşıda. arabayı boşa alıp sonra 3 e aldınız hız düşük 50 civarı.

 

motor devri anında yükseliyormu vites düşmeye bağlı olarak yoksa bir snden uzunca bir süre sonramı yükseliyor ?

 

böyle bir sorunmu olan şey 

 

tarihinde Ali Gök tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)

motor devri normal şekilde hareket ediyor. yani boşa alınca düşüyor. vitese takınca hop yerine geliyor. motorun devirlenmesi vs tamamen olması gerektiği gibi. tepkilerde öyle. tükeitm vs normal zaten.

 

az önce kafayı kırıp 3. map sensörünü de yeniledim ( tüm sensörler bu motorda BOSCH 0281002401). yani motorun karşıdan bakarken sol alt içlerinde bir yerde olanı. her yerim çizildi. ellerim kapkara oldu. 5 cm uzunluğunda bir torx anahtarı almıştım onunla aşabildim yer darlığını. diğer map sensörleri temizdi. bu leş gibi olmuş altta olduğu için herhalde. kablolarını pek beğenmedim ilk fırsatta yeni bir soket alıp lehimlemem lazım belki.  az önce test ettim. zaten arıza  yoktu şimdide bir arıza okumadım.  gaz tepkisi çok daha canlı ve o tarif ettiğim kesikliği yapmıyor. bu araçların map sensörleri çok ama çok önemli.

 

turbo kesme valfini de söktüm  (parça no 03C145710D)  kontrol ettim oringinde contasında vs de sorun göremedim takılmıyorda. wastegate i ittirip açan parçadan şüphe etmiyor değilim. belkide içinde bir tıkanıklık var zaman içinde hortumdan süzülen yağdan ötürü. nasıl n75 valfinin içinde yağ birikiyorsa wastegate actuator denen o diyaframlı parçanın içinde de birikebilir aynı yağ bence. turbaonun ısı kalkanını çıkartıp rölantide ve boşta duruken 4000 devrede kesiciye girerken valfin hareketini sağlayan kola baktım. taş çatlasa 2 cm oynuyor. bu normalmi biliyorum. motor soğukken wastegatei açıp kapatan kolu elimle oynatmaya çalıştım boşluk yok. bir mafsal problemi yok bence.

 

yinede, eskiyen debriyajın yarattığı bir geri tepme, tepki gibi bir his var, bunu tek single mass olan normal ve ucuz debriyaj setlerinde her zaman görebilirsiniz. dacia dokker da oluyor mesela. çat çut ses yapar kavrama parçasındaki yaylar debriyajı acele ile bırakırsanız sallantıyı hissedersiniz, ( zaten burulmayı sönümlemek için var o yaylar) belki de bu araçta ne olursa o, artık eskimekte olan yaylar yüzünden daha keskin şekilde hissediliyor birden güç gelince.

 

 

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

aksam gunceli. eve donerken fark ettim ne zaman arac isiniyor o zaman bu olay belirginlesiyor. yokus asagi 4. viteste yada 5. viteste sabit hizda sifir gaz ile iniyorum. gaza basinca bosluk hissi anlik olarak meydana geliyor. bas cek yapinca belirgin. cok basinca belirgin degil. basmaya devam edersem kirmizi cizgiye kadar soluksuz hizlaniyor 

 

 

map sensorleri ikincil etken belli ki. isininca calisan ve verimi zaman icinde dusen yegane parca oksijen sensorudur aslinda. aklimde deli sorular.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
(düzenlendi)

belki araba bekliyordur yeni fren yaptı şimdi birden yine gaza hatalı bastı ise bekleyeyim diye bir süre? mesela tersi: hatatlı frene basma anında araç gaz vermeye devam eder bunlarda.

tarihinde Çağlar Bayur tarafından düzenlendi
  • Şaşkın 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

 Senin kompresör 3000 dd bildiğim, zaten turbo da aktif ama alt basınç kaybı yaşanmasın diye kompresör var. Hava ikisinden de geçiyor.3000dd sonrası turbo zaten aktif olduğu için ve lag olmadığından kesintisiz geçiş devam ediyor. Kompresör klapeleri sıkışıyor ısıdan muhtemel. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

N249 valfini kontrol ettiniz mi ? Dicektim etmişsiniz :tee:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Erdem Dertsiz

pedalda lag yokmu bunlarda? Bir pedal comander demosu isteseniz?

Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu
Servet Aydın yazdı:

Her yeri valf mi bu arabanın 

 

Her yeri valf, sensör, bilmem bişiler, sanırsın uçak motoru yapıyorlar.

Motor kapağının altı ahtapot gibi :D 

  • Üzgün 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Turbo basıncı okuyabiliyor musunuz. Turbo öncesi kompresör normalde ne basıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)
Hasan Karabekiroglu yazdı:

 

Her yeri valf, sensör, bilmem bişiler, sanırsın uçak motoru yapıyorlar.

Motor kapağının altı ahtapot gibi :D 

aynen öyle. heryeri sensör penumatik valf ve hortumdan oluşuyor. 3 tane map sensörü var ve hepsi birbirini kontrol ediyor. dümdüz pushrod 4.0 mopar motorunu arıyorum uğraşırken.

 

Erdem Dertsiz yazdı:

pedalda lag yokmu bunlarda? Bir pedal comander demosu isteseniz?

.vcds nin bir süürmünde SKODA seçeneğini AUDI yapınca pedal gecikmesi azalıyormuş. bendeki vcds de pek çok şey yok nedense. gaz pedalına basınca geriden gelmesi için mi diyorsunuz? o aletlerin testi vardı 0 modunda orijinal tepkiyi sunuyordu. - tarafa etki edeceğini sanmıyorum.

 

Servet Aydın yazdı:

 Senin kompresör 3000 dd bildiğim, zaten turbo da aktif ama alt basınç kaybı yaşanmasın diye kompresör var. Hava ikisinden de geçiyor.3000dd sonrası turbo zaten aktif olduğu için ve lag olmadığından kesintisiz geçiş devam ediyor. Kompresör klapeleri sıkışıyor ısıdan muhtemel. 

klepeden kastettiğin j808 ise bende ondan şüphe ediyorum. söküp içini açmak ve temizlemek lazım. yağ birikiyormuş içinde yağ varsa toz vs de doluyordur.

 

ikincisi wastegate kapakçığı belkide tma o esnada hafifçe basınç kaçırıyordur. birde oksijen sensörü işte...

 

 

Çağlar Bayur yazdı:

belki araba bekliyordur yeni fren yaptı şimdi birden yine gaza hatalı bastı ise bekleyeyim diye bir süre? mesela tersi: hatatlı frene basma anında araç gaz vermeye devam eder bunlarda.

pek öyle değil gibi. yani bu durum aracın sürüş keyfini baltalıyor ve daha önceden bu bu kadar belirgin değildi. bundan eminim. şu var, arabalarla çok ilgili olmayan, sıradan bir sürücü belkide tkaılıp kalmaz fark etmezde belki.

Mustafa Tüfekçi yazdı:

Turbo basıncı okuyabiliyor musunuz. Turbo öncesi kompresör normalde ne basıyor.

analog bir gösterge bulmam lazım belki. vcds aparatının kablosu arada temzassızlık yapıyor, bluetooth OBD ile görme şansım olurmu sizce?

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Elm327 desteği varsa boost ölçer. Hataya düştüğü anki değere bakıp nette sağlıklı bir aracın benzer değerleriyle kıyaslayın. 

 

Twincharger da anlatimda alt devirde kompresör sonrası turbo basinc sağlıyordu. Sizin tarifinizde kompresör basınç tutmuyor. Tahliye ediyor. Yada kaçak vs var artık hat nasıl ise turboya gecisle

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

Bir de şu değiştirdikleri itici veya fincan kıllık yapıyor olabilir

 

 

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

video süper. bu sorun olsada olmasa da ilk yağ değişiminde ustanın başıan ekşirim artık. bu fincan herhalde pahalı birşey değildir...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

Değil ben değiştirdim, 150-200 tl maliyeti olmuştu.

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)

sabah araç soğukken(tam ısınamamışken) de kontrol ettim, kafaya takıldı birkere. aynı durum aslında soğuk motor ile yada sıcak motor ile alakalı değil. daha doğrusu, doğrudan alakalı değil. devir bandı ile alakalı. 2000 devir civarı ile 2800 devir arasında denk gelirse fark ediliyor sürücü tarafından. yolcu fark etmez belki. bu aralıkta ne zaman yük azalıyor, o zaman daha keskin şekilde fark ediliyor.

 

yani, yokuş aşağı 90 100 km gibi, devir illaki 2000 devir üzerinde, ayağımı çektim, süzülüyor, gaza normal hızımda devam edeceğim kadar veya daha fazlasını zart diye aniden basarsam hop bir boşluk oluyor( artan şekilde basarsam bu kesiklik hissi kesinlikle olmuyor). bu boşluk çok anlık birşey. kesiklik gibi de değilde, çekiş yarım sn gerç geliyor, yada ne bileyim ateşleme yarım sn geç başlıyor gibi. ama 2000 devir altında mesela ışığa yanaşırken 6 . viteste yada 5. viteste aynısını yaparsam çok daha belirsiz bir durum. yada 4 viteste biraz basıp sabit hızda gazı bırakırsam, sonra tekrar nasıl basarsam basayım, 3000 devir civarının üzerinde hangi devir olursa olsun gayet güzel şekilde güç geliyor. ama aynı ışığa 3. viteste yaklaşırsam ve devir aşağılarda biryerdeyse, 1700 1800 devir gibi, gaza basınca o anlık tepkinin gecikip birden gelmesi, düz vitesin ve debriyajın da hissi arttırması ile daha fark edilir oluyor.

 

az önce iş yerine varmadan, ilk MAP sensörünün fişini çektim, autohold iptal oldu, bunun konusu vardı,  sinyali oradan alıyor bir şekilde, ancak aracın gidişinde hiçbir fark olmadı. o sensör aracın kendi orijinal sensörü. eski yani ( diğer iki map tamamen yeni ve orijinal ürün)). arıza ışığı henüz yanmıyor zaten bu sensör de. aracın gidişi kesinlikle köütleşmedi ve o kesiklik hissi çok daha az!?

 

supercharger kelebeği, 1 numaralı map sensörü, ve yüksek basınç pompası yada bunu ölçen sensör diyorum.

aşağıdaki fotoda superchargerin en etkin oldu yeri ve turbo boşluğunu nasıl tamamladığını görebilirsiniz. yazıda yeşil bölgede turbochargerin basınç üretebildiğini söylüyor, basınç ta basınç kontrol selenoidi tarafından kontrol edilir diyor ki o da n75 valfi. (yeni zaten ve orijinal parça)

 

49343664491_14d78f88e9_c.jpg2020-01-07_10-19-56 by Dogan Arsiray, on Flickr

Mustafa Tüfekçi yazdı:

Elm327 desteği varsa boost ölçer. Hataya düştüğü anki değere bakıp nette sağlıklı bir aracın benzer değerleriyle kıyaslayın. 

 

Twincharger da anlatimda alt devirde kompresör sonrası turbo basinc sağlıyordu. Sizin tarifinizde kompresör basınç tutmuyor. Tahliye ediyor. Yada kaçak vs var artık hat nasıl ise turboya gecisle

@Sani Gerşon un verdiği bir ELM adaptörü vardı, renault ta destekliyordu protokolleri. burada da çalışır büyük ihtimalle o halde. android için torque pro mu lazım?

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)
Mustafa Tüfekçi yazdı:

Sizin tarifinizde kompresör basınç tutmuyor.

Bunun  tek yolu, supercharger klepesinin tam kapanmıyor oluşu ile olabilir ( kapanınca basıncı süpercharger üzerinden dolaştırıyor- gaz kelebeği gibi birşey). dışarıya kaçak yok görebildiğim yada duyduğum kadarı ile. Ne yazıkki VCDS arabiriminde bunun kalibrasyonunu bulamadım. belkide eski sürüm diye böyle.

 

49343720276_01af8cd646_c.jpg2020-01-07_10-43-15 by Dogan Arsiray, on Flickr

 

şekildeki J808 kodlu kelebek tam da o zaten ( ürün kodu 03C128063A). konu başlığına yazmıştım. o tam açık olunca sadece turbo basınç üretiyor. motorda yük "yokken", yokuş aşağı gibi , araç atmosferik araç gibi davaranıp turbo basıncını da kendi basınç tahliye valfinden sıfırlıyor. (N249 v e N75 artık hangisi o esnada devredeyse)

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Yakıt pompası olabilir mi, cutoff zamanında iken yapıyor araç. Sanki anlık yakıt gecikiyor gibi düşünelim 

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Serkan Karakoca

ben oyumu gaz pedalının üstündeki konum sensörü enjektör üstündeki bobin ateşeleme elemanlarından dolayı kullanmak istiyorum.

 

 

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

gaz pedalı üzerindeki sensör herhalde pedala entegredir değilmi? yani yeni pedal gerekir arızalı ise. ancak arızalı olup olmadığını da anlamak pek kolay değil belli ki.

 

enjektörleri 2 kez oring problemlerinden ötürü söküldü takıldı. ancak bunların elektriksel anlamda test etmenin bir yolu olabilirmi emin değlim. sonuçta araç soğuk yada sıcak fark etmeksizin doğru şekilde çalışıyor, tam gazda ok gibi soluksuzca hızlanıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
(düzenlendi)
Servet Aydın yazdı:

Yakıt pompası olabilir mi, cutoff zamanında iken yapıyor araç. Sanki anlık yakıt gecikiyor gibi düşünelim 

olabilir, kam mili üzerindeki bir badem şekilli itici onu çalışıtıyor. araçta hem düşük basınç pompası var hemde yüksek basınç. düşük basınçlı olan elektirkli pompa ve depoda gizli. filtresi deorada. yüksek basınçlı mekanik bir pompa tam motorun üzerinde. şu fincan meselesi onunla ilgili zaten. @Hasan Karabekiroglu

 

zaten ilk mesajlarımda o pompadan geldiğini düşündüğüm bir titreşim ve düşü hızda yol gürültüsü azken duyduğum bzzzzz sesin tarifi var. şehir içi süratlerdeki dur kalk sürüşlerde, gazdan ayağımı çekince ses kesiliyor,  tamada o kesiklik süresi kadar bir süre sonra ayağımı gaza koymasam da geri geliyor. bunu üzerinde ayrı bir basınç sensörü var basınç kaybı olsa arıza veriyor. belki de hala o toleransların ötesine çıkmamıştır am afiziksel olarak bozulmaya başlayınca yakıtı anlık itemiyordur itemediği yerde ses kesiliyor çekişte anlık olarak kesiliyordur, ittiği sürecede artık aşınmaya başlayan birşeylerden ötürü bzzzzzzzzzzz diye hafif ses yapıyordur.

 

soğukta bu see daha belirgin  yağ henüz ısınamadığı için, orası yağlanır yağlanmaz ses azalıyor bu arada. ama hep var  ve pompanın metal gövdesinde düzelli ve sürekli titreşimi elimle duyarken bağlı olduğu manifold benzeri parçada titreşim yok. içinden titriyor belli ki.

 

yabancı bir kaynakta aynı pompa ve tamiratı.

https://www.youtube.com/watch?v=vrS3WVdnTpU&t=259s

tarihinde Dogan Arsiray tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

Pompayı söküp baktık mı ?

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

henüz değil. sökersem ve hatalı parçayı temin edemezsem, boşuna iş yapmış olurum. o yakıt borusu rekorları gerçek bir kabus olur çünkü olurda sıyırırsam.  ustasına yaptırırım zor birşey değil zaten.

 

 

 

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

biraz vakit bulunca, boost değerlerine bakmaya çalıştım elm ile görülemiyor torque pro da, boost değeri sabit bir çizgi gibi görünüyor. belli ki adaptörlerim desteklemedi. VCDS ile log lamaya çalıştım saçma sapan bir CSV dosyası verdi. açınca bol virgüllü birşeyler çıktı. EXCEL içinde de açılmıyor karmakarışık bir tablo çıkıyor.

 

neyse, bir tur attım kesikliği hissettim, sonra N75 valfinin soketini çıkartıp aynı yolu turladım. kesinlikle sıfır kesiklik yaşadım ancak turbonun olması gerektiği yerde çekiş atmosferik araba gibi rezaletti. n75 valfim yeni, 10 bin km de bile değil belki. olay nedir şimdi?? belliki bir boost sorunu yaşıyorum. bu da tam olarak supercharger ile turbonun birlikte iş görmeye başladığı 2000 devir 3000 devir arasında oluyor.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...