İçeriğe Yönlendir

Polo 2001 - Direksiyon Toplarken Yaşadığım Sorunlar


Egehan Dorum

Recommended Posts

Egehan Dorum

Herkese merhaba. İsmim Egehan. İzmir'de yaşıyorum, mühendisim, VW Polo 2001 6n2 1.4 16V 75hp araca sahibim. Foruma henüz yeni kaydoldum, bu da ilk konum :)

Aracımı çok seviyorum, düşük kilometreli ve çok keyifli bir araç. 16 aydır bende ve kendisi ile çok mutluydum. 1 ay önce hatalı bi işlem yapıldı ve o günden beri direksiyonumda bi sapıtma söz konusu.

 

1 ay önce yağ lambam yandı. Araba ters bi yerde kalmıştı ve çeki halatı sağ salıncağa bağlayıp arabayı çekmek zorunda kalındı. Sonrasında bu yağ lambası olayını çözdüm ama o günden beri direksiyonumda problemler mevcut. Direksiyonum power direksiyon olarak geçiyor, hidrolik yani.

 

Öncelikle ilk durum şu: direksiyonum sağa dönerken, sola dönmesine nazaran daha kolay dönüyor. Ama bu bahsettiğim olay sağa tamamen olan dönüşlerde değil, merkez noktasından sağa 60-70 derece açıya kadar kolay dönüyor, burdan itibaren artık direksiyonun bana dönmemek için bi kuvvet uyguladığını hissedebiliyorum. Bu problem asıl bozuk yollarda çok yoruyor beni, arabayı yolda tutmak zorlaşıyor, sağa çok kolay döndüğü için el koordinasyonum bozuldu, sağ sol kuvvetlerini ayırt edemiyorum. Sağa dönerken az kuvvet, sola dönerken normal kuvvet uyguluyor direksiyon. Direksiyonu bıraktığımda da sağa dönüyor yavaş yavaş. Düz yolda da araba sağa çekiyor zaten.

 

İkinci sorun: Direksiyon kendini toplarken sağa sola sallanarak topluyor, yani sanki takılıyo gibi, kademeli kademeli topluyor ve bu sallanma olayı tekerleğin hızıyla birlikte de artıyor. Yolda düz giderken veya sabit bir açıyla dönerken sorun yok, bir şey hissetmiyorum, ama direksiyon kendini toplarken elimde kademeli kademeli vurduğunu falan hissedebiliyorum. Lineer olarak toplamıyor, kademeli topluyor.

 

Direksiyonda hissettiğim bu olaylar, araba çalışır halde dururken direksiyonu çevirdiğimde gözlenmiyor. Gayet güzel ve sessiz şekilde çalışıyor direksiyonum. Ne dururken ne de yolda direksiyonda hiç beklenmedik ses gibi bi sorun falan da yok.

 

2 tane ayrı Rot balanscıya gittim, ikisi de tekerlekleri salladı yuvarladı ittirdi kaktırdı falan ama her şey sapasağlam dedi. İkinci gittiğim kişi arabayı kullandı bile, ama sorunu hissedemedi.

4 ayrı direksiyon kutu tamircisini aradım, 3'ü "bana gelme" diyor. "Senin sorunun direksiyon kutusunda değil ön düzene daha iyi baktır, direksiyonun normal çalışıyor belli ki ses falan da yokmuş zaten, amortisör eğilmiş olabilir veya salıncakta sorun olabilir kutuyu direk söktürme boşuna" diyorlar.

 

Pazartesi günü için tecrübeli bi ustadan randevu aldım. Onunla kapsamlı bi check-up yapacağız. 1 aydır bu sorunla boğuşuyorum ama siz değerli forum üyelerinden de bilgi ve yorum almak istedim.

Bu durumda sizce sorun ne olabilir, 

Yorum bağlantısı
Öner Kurukuz

Sag tekerleginin yere dikligini kontrol ettir.  Ustten dışa doğru egik olabilir,  bu da sağa donmek icin cok az kuvvete ihtiyaç duyar. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

bir tarafın caster ayarı yanlıştır. ne kadar çok eksi kaster ayarı olursa araç o tarafa çeker. caster açısı ne kadar eksiye çekilirse direksiyon düşük hızda o kadar zor döner. pozitif  kasteri alışveriş arabalarından bilirsiniz tekerler hep merkeze gelmek ister.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

güzel bir cihazı olan rapor çıktısı veren rotçuya gidilecek, araç bilgileri girilip ölçümler yapılacak, çıkan kağıtta büyük ihtimal kıpkırmızı ölçüm çıkan yerlere odaklanılacak, direksiyon  kutu tamircilerine katılıyorum

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Öner Kurukuz
Dogan Arsiray yazdı:

bir tarafın caster ayarı yanlıştır. ne kadar çok eksi kaster ayarı olursa araç o tarafa çeker. caster açısı ne kadar eksiye çekilirse direksiyon düşük hızda o kadar zor döner. pozitif  kasteri alışveriş arabalarından bilirsiniz tekerler hep merkeze gelmek ister.

Ben de bunu demek icin girdim konuya da caster kelimesi gelmedi aklima 😅😅😅

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Egehan Dorum

Değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederim arkadaşlar,

ben de bu sabah ekstradan çok bilgili bir ustamızın yanına daha gittim, 2-3 saat boyunca hem usta hem de titiz bi ön düzenci arabaya baktılar 3-5 kez test sürüşüne çıktılar ama sorun hissedemiyorlar bir türlü. Kendimden şüphe ettirmeye başladılar artık :)

 

Ön düzenci arkadaş bu sabah arabayı kontrol etti, alt takımda garip görünen bir şey var mı baktı, su terazisi ile salıncakların duruşuna ve tekerleklerin duruşuna tek tek baktı, hepsinin ayarının harika durumda olduğunu söyledi. Ön takımla alakalı bi sorun bulamadı yani, test sürüşüne çıktığımızda araba sağa döndüğüm bi yerden kendisi toplarken 2-3 kez direksiyon elime tık tık vurdu, oltaya balık vurması gibi bi şey bu hatta, tam bu esnada da sağ koltukta oturan ön düzenci arkadaş sağ ayağının altında bi vurma hissettiğini söyledi. "Amortisör üst takozları ya da sağ aks kafası olabilir ama çok ihtimal de vermiyorum yine" dedi. 

Bu kontrolden sonra, ön düzenci de kesin yorum yapamayınca ustamın yanına geri döndüm. Bir kez de onunla test sürüşüne çıktık, kendisi kullandı arabayı. 5-6 kilometre yol gezdik ama sorun hissetmedi. "Seni gerçekten iyi anlıyorum bi sorun olduğunu biliyorsun ama nokta atışı yapmak için benim onu kesin hissetmem lazım" diyor, ama malesef olmuyor :)

Direksiyon toplarken elime balık oltaya vurur gibi tıklıyor, 90km/s hızla giderken sağa doğru dönerken aniden sola direksiyonu çevirmeye çalışınca direksiyon yine bana bu şekilde vuruyor gibi oluyor, ama bunları ustalara hissettiremiyorum... Delirmeme ramak kaldı :)

 

Haftaiçi aynı model bi araba ile gelecek usta, "o zaman ikisini kafa kafaya karşılaştıralım ki daha iyi anlamaya çalışayım seni" dedi.

 

Asfaltı azcık bozuk bi yol bulursam ustaya orada arabayı kullandırcam, çünkü özellikle bu tip yollarda direksiyon resmen hep sağa dönmek istiyor pamuk gibi, düz gidemiyor araba :) Otobanda falan çok bi sorun hissetmiyorum ben de zaten, usta da doğal olarak bu yüzden anlayamıyor sorunu.

 

Şu an kafamda "direksiyon mili mi eğik acaba?" soruları var. Ama usta deneme yanılma yoluyla iş yapmak istemiyor boş para gitmesin diye, adam haklı da zaten.

 

Bu sorun bilemiyorum nasıl çözülecek. Kafayı yiyeceğim o kesin.

Öner Kurukuz yazdı:

Sag tekerleginin yere dikligini kontrol ettir.  Ustten dışa doğru egik olabilir,  bu da sağa donmek icin cok az kuvvete ihtiyaç duyar. 

Hocam 3 ayrı ön düzenciye gittim ve hepsi o elektronik cihaza bağladı tekerlekleri, yaptıkları ölçüm esnasında bu bahsettiğiniz eğikliği görürler miydi sizce? Yoksa illa özel olarak mı kontrol etmelilerdi? 

(Bu arada her iki tekerlek de gözümle baktığımda ok gibi dimdik duruyor)

Yorum bağlantısı
Egehan Dorum
(düzenlendi)
Dogan Arsiray yazdı:

bir tarafın caster ayarı yanlıştır. ne kadar çok eksi kaster ayarı olursa araç o tarafa çeker. caster açısı ne kadar eksiye çekilirse direksiyon düşük hızda o kadar zor döner. pozitif  kasteri alışveriş arabalarından bilirsiniz tekerler hep merkeze gelmek ister.

2-3 kez ön düzen ayarına girdi araba, ilk ayar yapıldıktan sonra diğer ön düzenciler hep sadece kontrol etti çünkü ayarlar çok iyi durumda dediler ama yine de bu noktada şüpheci olup bi yere daha mı gitmem gerek sizce?

Ama bi de sorun sadece kaster ayarı olsa direksiyon toplarken neden kafa sallasın ve elime oltadaki balık gibi vursun ki hocam? 

tarihinde Egehan Dorum tarafından düzenlendi
Eksik cümle
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

kremayer disli filan varsa belki dislide bir sorun vardir

Yorum bağlantısı
Egehan Dorum

Herkese merhaba tekrardan.

Sanayideki ustalar ve rot-balansçılar ile sorunu çözemediğim için buraya yeniden yorum yazıyorum. Sizi bilgilendirmek istiyorum ki belki bir fikriniz vardır diye sizden yardım bekliyorum açıkçası.

Arabayı kullandırdığım ustalar sorunu tam hissedemiyor, ultra zor bi olaydan bahsetmiyorum ama nedense olmuyor işte.

Yukarıda yazdığım tüm sorunlara ek olarak bugün yeni bir olay fark ettim, size aktarayım;

 

Arabayla yolda giderken (70'ten yukarı bi hızda) direksiyonu sağa çevirip aniden sol yapmaya çalıştığımda, hani araba normalde sola yatmışken bi anda sağa yatar ya, tam o esnada direksiyonda güçlü şekilde 3-4 kez vurma hissediyorum. Direksiyon sağ halindeyken sola istediğim açıya çevirene kadar elime 3-4 kez vuruyor, bu esnada arabanın sağından da (yolcu tarafı) bu vurma sesi duyuluyor gibi.

Direksiyonumdaki normal titreşim/vurma sorunuma ek olarak bunu fark ettim, bu çok belirgin ve kuvvetli bir titreme hatta. Bi yöne dönerken tam tersi yöne aniden çevirmeye çalıştığımda bu vurmayı yaşıyorum, bazen 2-3 kez vuruyor bazen 3-5 kez vuruyor direksiyon elime. Döneceğim açıya ve direksiyonu döndürdüğüm hıza da bağlı oluyor bu.

 

 

Amortisör üst bilyeleri diyen oldu, aks kafaları diyen oldu. Ama kimse kesin teşhis koyamıyor. Ben de size bu konuyu getiriyorum bir şekilde. Lütfen durumumu mazur görün. Arabamdan keyif alamamaya başladım. Çok üzülüyorum.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Egehan Dorum yazdı:

Amortisör üst bilyeleri diyen oldu,

sökülüp bakıldı mı?

 

Egehan Dorum yazdı:

rot-balansçılar ile sorunu çözemediğim

rot ayarı çıktı kağıdı var mı?

Yorum bağlantısı
Egehan Dorum
Çağlar Bayur yazdı:

sökülüp bakıldı mı?

Hayır, sökmediler. Rot-balansçı o amortisör üstündeki siyah parçayı çıkaramadığı için takozun durumuna bakamadı. Usta da sorunun üst takozlardan olduğunu zannetmediğini söyledi. Bakmadılar sonuç olarak.

 

Çağlar Bayur yazdı:

 

rot ayarı çıktı kağıdı var mı?

Yok maalesef elimde, sadece her seferinde ben izledim rot ayarı yapılırken. Değerler hep olması gerektiği gibi göründü ekranda. Ama gerekiyorsa bi çıktı alırım yeniden ayara girip.

Yorum bağlantısı
Egehan Dorum
Metin Akbal yazdı:

Aks bunu yapar mi diye dusunuyorum

Bilemiyorum hic hocam. 
Su an mesela arabamdayim, 15km bi yol geldim, ama nasil zor geldim anlatamam. Direksiyon yolda duz giderken de boyle sanki saga sola gitmek istiyor gibi oluyor. Ozellikle 90-100’den sonraki hizlarda. Garip garip bazen yolda bazi esnalarda bosluk oluyo gibi hissediyorum. Hafif sol hafif sag yapiyorum bu sefer bunu yaparken de titriyo direksiyon zaten. Neresi arizali anlayamadim bi turlu ya..

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Egehan Dorum yazdı:

Hayır, sökmediler. Rot-balansçı o amortisör üstündeki siyah parçayı çıkaramadığı için takozun durumuna bakamadı. Usta da sorunun üst takozlardan olduğunu zannetmediğini söyledi. Bakmadılar sonuç olarak.

 

Yok maalesef elimde, sadece her seferinde ben izledim rot ayarı yapılırken. Değerler hep olması gerektiği gibi göründü ekranda. Ama gerekiyorsa bi çıktı alırım yeniden ayara girip.

bu ikisi yok ise, daha hiçbirşeye bakılmamış ki ... sadece varsayımlar konuşulmuş ustalarda, sonu gelmez, teknik tahmin ile işlemez, ölçüm gerekir

Yorum bağlantısı
Egehan Dorum
(düzenlendi)
Çağlar Bayur yazdı:

bu ikisi yok ise, daha hiçbirşeye bakılmamış ki ... sadece varsayımlar konuşulmuş ustalarda, sonu gelmez, teknik tahmin ile işlemez, ölçüm gerekir

Bu hafta bakim icin ustaya bi daha gidecegim. Direksiyon konusu icin de yine deneyecegim sansimi.
 

Ayrica bu bahsettiginiz rot olcum kagidinda nelerin yazmasi gerekir, ozellikle onlara odaklandigimi belirteyim bu kontrolu yapacak kisilere? 

tarihinde Egehan Dorum tarafından düzenlendi
Eksik cumle
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Egehan Dorum yazdı:

Ayrica bu bahsettiginiz rot olcum kagidinda nelerin yazmasi gerekir,

makina otomatik olarak ölçer ve çıktı alır. kağıt çıkıtsı alamayana gitmeyin kafi. yani iyi bir yere gidin.

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Egehan Dorum
(düzenlendi)

Herkese yeniden merhaba. Yeni bir güncellemeden sizi de haberdar etmek istedim.

Malum korona virüs dolayısı ile sanayiye gitmiyorum, evden çıkmamaya çalışıyorum. Bu sebeple arabamın işlerini de kendim otoparkta halletmeye başladım.

Bugün direksiyon hidrolik sıvımı değiştirdim. İçerideki sıvı kahverengi ve koyuydu, yeni aldığım ise Febi marka yeşil hidrolik. İşlemi yaptıktan sonra nedense direksiyon pompası araba dururken direksiyonu çevirdiğim zaman ses yapmaya başladı. Sanırım sistemde hava var ve tam atamadım, umarım pompa bozulmamıştır. Bozulması için bi şey yapmadım, sistem hidroliksiz çalışmadı yani. Velhasıl kelam, asıl olayı şimdi anlatayım. Sizden asıl yardım istediğim konu şu:

 

Hidroliği değiştirmek için arabanın ön tekerleklerini havaya kaldırmıştım, iki yandan kriko vurdum yani.

Hazır araba havadayken yukarıda haftalardır bahsettiğim direksiyon sorunum için bir test yapmak istedim.

Tekerlekler havadayken arabayı çalıştırdım, boş vitesteyken direksiyonu çevirdim, ne bir ses ne bir titreme hissetmedim. Pamuk gibi döndü.

Sonrasında vitesi 1'e taktım, tekerlekleri havada döndürmeye başladım, bu esnada direksiyonu yine çevirmek istediğimde kademe kademe dönmeye başladı yine. Yani bi kafa sallantısı, bi takılma hissettim. Aynı yukarıda bahsettiğim, direksiyon kendini toplarken yaptığı sorundu bu. Tekerlekler havada dönmeye başladığı anda direksiyon bu sorunu yapmaya başladı.

Bu testin sonucunda şu çıkarımları elde edebildim:

 

Direksiyondaki sorunum lastikler değil, direksiyon kutusu değil (çünkü tekerlekler dönmüyorken direksiyon sorunsuz çalıştı)

Problem, tekerlekler havada dönmeye başladığı anda ortaya çıktığı için, şu an ya aks/aks kafaları, ya da poryalarda sorun olduğunu düşünüyorum.

 

Ön tekerlekler havadayken bu testi yaparak, direksiyondaki problemime sebep olabilecek olasılıkları bu şekilde azalttım sanırım. Özellikle sağ aks kafasından şüphelenmeye başladım. Yalpalıyor olabilir diye düşünüyorum ben...

Bu arada ek olarak; ön tekerlekler havadayken 1.viteste dönerken direksiyonu çevirdiğim videoyu da ekliyorum, direksiyon kademe kademe dönüyor gibi, buyrun izleyin.

 

Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?

 

 

tarihinde Egehan Dorum tarafından düzenlendi
Eksik cümle
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
(düzenlendi)

Videodan anlaşılmıyor takılma ama umarım takoz da koymuşunuzdur krikoların yanına.

 

tarihinde Sani Gerşon tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Egehan Dorum
Sani Gerşon yazdı:

Videodan anlaşılmıyor takılma ama umarım takoz da koymuşunuzdur krikoların yanına.

 

Koydum hocam. O konuda temkinliyim.

 

Videoda ben direksiyonu tek parmagimla hafif kuvvet uygulayarak cevirmeye calisirken direksiyon takila takila dönüyor. Keske Videonun daha kaliteli hâlini size gonderebilme imkanim olsaydi..

Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Egehan Dorum

Herkese tekrardan merhaba.

Yukarıda yazdığım sorunları daha net anlatabilmek için 2 adet video hazırladım, youtube'a yükledim.

 

1.Video direksiyonun toplarken kesik kesik titreyerek/takılarak dönmesini gösteriyor. Sağa sola kafa sallıyor direksiyon.

Direksiyon toplarken takılarak titremesi

 

 

2.Video çakıllı ve hafif bozuk yolda direksiyonun sağa sola kuvvetli şekilde vurarak titremesi, tekerleğe değen her cismi hissettiriyor ve yerinde duramıyor direksiyon, yerdeki taşlarla orantılı olarak daima sağa sola bir kafa sallama mevcut. Bu kafa sallama, direksiyon kendini toplarken yaptığı ile aynı.

Direksiyon çakıllı yolda sürekli sağa sola kafa sallıyor

 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...