İçeriğe Yönlendir

Elektrikli Otomobil Üretmekten Bilerek mi Kaçılıyor?


ibrahim Tiryaki

Recommended Posts

Cihaner Öztürk

Ülkemizde çok ciddi makina üretimi yapılıyor. Hatta otomobil kadar teknik olan makinalar üretiliyor. Taklit varmı? Tabi ki var. Tüm dünya taklit yapıyor. Tutulan bir otomobil dizaynı bakıyorsunuz bir şekilde benzetilmiş. Sizce Airbus, Boing hiç mi birbirine bakmıyor. Öyleki diyelim Boing yazılımda çok iyi, Airbus hemen onun adamını transfer ediyor. Buda bir nevi taklit. Kayseri'de çalışırken yaklaşık 1 milyon euroluk makina satın aldık. Aynısından 6 tane ürettik. Orijinalinden iyi oldu. Üretip sattık. Sonra ne oldu, kablo sektörüne yeni başlayan bir firma bizim 2 arkadaşı transfer etti. Onlarda üretmeye başladı. Hatta patronlar işini iyi yapan arkadaşlara sanayide yer açtırır onlara fason imalat yaptırırdı. Mesela Kayseri Sanayi Odası Başkanı o arkadaşlardan biri. Yurt dışına ihracat yapan çok. Hatta yurt dışında konusunda çok iyi makina üreticilerinin elemanını alıp sonuçta o firmanın tüm projelerine sahip olabiliyorsunuz. Doğru yanlış. Sektör böyle işliyor. Bayraktarlar İHA konusunda büyük işler başardı. Her türlü teknolojinin kullanıldığı sektör. Demek istediğim destek verilsin çok güzel şeyler yapılır. Şahsen kablo üretiminde benimde ciddi teknoloji çalışmalarım oldu ve hala kullanılıyor.

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Çağlar Bayur yazdı:

restoranlat açıldı sani ? parti nerde onu söyle?

 

Gölkenarı mangal

Muhittin Kaplan yazdı:

Eskişehirden osmaniye ye gidiyoruz. Kırkgeçit tünelleri tarafında kızımla konuşuyoruz. Ortaokulda.

Konu elektrikli otomobil. Şarj konusuna geldi. Hem gitsin hem sarj dedi. Bende hangi enerjiyle dedim. Cevap basit, kablosuz sarj ile.

Konu ilerledi. Adanaya vardığımızda, belli noktalarda belli mesafelerde yolun altına primer, araçlarda sekonder yapacağız. Projemiz bu. Olmamasi icin neden yok. Para disinda.

 

mola verdiğinde dolsa? Basit bi mezarlık yerine niye mısır piramidi?

Muhittin Kaplan yazdı:

Eskişehirden osmaniye ye gidiyoruz. Kırkgeçit tünelleri tarafında kızımla konuşuyoruz. Ortaokulda.

Konu elektrikli otomobil. Şarj konusuna geldi. Hem gitsin hem sarj dedi. Bende hangi enerjiyle dedim. Cevap basit, kablosuz sarj ile.

Konu ilerledi. Adanaya vardığımızda, belli noktalarda belli mesafelerde yolun altına primer, araçlarda sekonder yapacağız. Projemiz bu. Olmamasi icin neden yok. Para disinda.

 

Tabi kablosuz şarj bir enerji kaynağı mı o da aynı bir konu.

Yorum bağlantısı
Muhittin Kaplan
Mehmet Göktürk yazdı:

 

Gölkenarı mangal

 

mola verdiğinde dolsa? Basit bi mezarlık yerine niye mısır piramidi?

Zor Zaten bizim işimiz, imkansız zaman alır hocam. 😉

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Ömer Sarıgül yazdı:

Seyir halinde tek şarj imkanı rejeneratif yada diğer adıyla elektrodinamik fren sistemi. Rampa aşağı inişlerde elektrik motorundan üretilen enerji konvertör invertor aracılığıyla aküyü şarj edebilir. Bunu kullanan elektrikli otomobil var mı bilmiyorum. Bizim demiryolunda yeni nesil elektrikli lokomotiflerde var üretilen elektrik hatta verilir karşılığında frenleme sağlanır. 

 

Var tabi hepsi öyle. 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen
Mehmet Göktürk yazdı:

Birçok mesajda elektrikli araçları menzili (Ali olsun Ahmet İhsan olsun)  ve şarj zamanları bahane edilerek sebep üretiliyor

Ben öyle birşey demedim, fiyatı uygun olsa alırdım dedim :) Antalya'dan Kolaylı ya, molada hızlı şarj ile doldurup İstanbul a gidiyor, benim için yeterli, dediğiniz gibi benzinli olan 450-500 km den fazla sürekli araç kullanmak uygun değil zaten. Tek sıkıntısı fiyatlar ve müstakil olmayan evde şarj etmek.

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Ahmet İhsan Akşen yazdı:

Ben öyle birşey demedim, fiyatı uygun olsa alırdım dedim :) Antalya'dan Kolaylı ya, molada hızlı şarj ile doldurup İstanbul a gidiyor, benim için yeterli, dediğiniz gibi benzinli olan 450-500 km den fazla sürekli araç kullanmak uygun değil zaten. Tek sıkıntısı fiyatlar ve müstakil olmayan evde şarj etmek.

 

 

arabayı bi yere bırakıyorsun neticede. bunlar yavaş olacak. yani benzinci gibi bi yerde şarj senaryosu gerçekçi değil. Yakıt öyle değil çünkü.

Yorum bağlantısı
Oktay Göktaş
Sorulara yanıt vermeye çalışayım:
 
A- İbrahim Beyin ilk sorusunda "araç aküsünü kendi şarj" konusu dile getirildi. Vermeden almak yok. Yaratmak Allaha mahsus. Halil ibrahim sofrası diye bir sofra yok (şu yedikçe çoğalan). Enerjinin korunumu yasası ve termodinamik 2 ye göre bir enerji kaynağın olacak ondan belirli bir yüzde verimle başka dönüşüm yapacaksın kalan kısmı da ısıya dönüşecek vs.  Dolayısı ile elektrik bir enerji biçimi. Enerji KAYNAĞI değil.  Akü ya da Alternatör Jeneratör de enerji kaynağı değil. Bunlar depolama ve dönüşüm cihazları.
Enerji kaynakları aşağıda:
 1- Güneş  (rüzgar da güneş kaynaklı kabul edilir, odun da, bunlar güneş sönene kadar yenilenebilir 5 milyar yıl)
 2- Fosil Yakıt Hidrokarbon
 3- Jeotermal
 4- Nükleer Reaksiyon (madde-enerji dönüşümü)
 
Bunlardan elde ettiğimiz enerjiyi araçlarda depolayarak kullanıyoruz. 
 
B-  Birçok mesajda elektrikli araçları menzili (Ali olsun Ahmet İhsan olsun)  ve şarj zamanları bahane edilerek sebep üretiliyor. Bu yanlış. Mesele maliyet. Açıklaması da şöyle.
Ama iyi okuyun.
Geleneksel benzin istasyonu yaklaşımı araçların gelip depo doldurması yaklaşımı her eve bir benzin tankı koyamadığımız ve borularla evlere dağıtmadığımız için. Akaryakıtın büyük tanklarda depolanması güvenli bir biçimde araçlara aktarımı için istasyon kavramı var. Bu istasyona giriyorsunuz yakıtı alıp devam ediyorsunuz.
 
Elektriklide böyle bir dağıtım sorunu yok. (yani şebeke güçlendirmesi vs genel uzun vadeli yapılacaklar dışında). Elektrikli araçların şarjı benzin alır gibi olması gerekmiyor.
Sizler hesaplarınızı yaparken enerji dolumunu benzin alımı gibi düşünüyorsunuz. Öyle olmayacak. Kesinlikle olmayacak. Hanginiz çok sık bir şekilde kesintisiz 4 saat araç kullanıyorsunuz? Mutlaka bi mola veriyorsunuz. İşte dolum orada olacak. Kebapçıda olacak. İstasyon olayı hiç olmayacak. İstasyonu unutun. Dolayısı ile dinlenme tesisleri ve şehir içi şarj durumları çok değişecek. Bu nedenle birçok üretici menzili uzatmak yerine maliyeti düşürme hedefledi. 300-400 km zaten şu an standart gibi oldu. Bu yeterli ve hatta malum tüketici düşüncesi yüzünden fazla bile.
 
15 sene önce pili 1 ay giden Nokia 3310 ya da Philips Xenium alırken şimdi 1 gün giden Iphone olunca gık demiyorsunuz. Ne oldu? Demek ki kullanım şarj alışkanlıklarımız, şarj noktalarımız ona göre değişti adapte oldu. Kablosuz şarj çıktı araç şarj çıktı. Çıktı da çıktı. Değişti dünya.
 
Haziran ayında Mini Cooper Elektrikli geliyor. Normal araç ile aynı fiyat (cooper ile!). 220km menzil. hep memlekete gitmeyeceğim diyenler alabilir. 
 
C- Şu an için en büyük sorun pillerin kaç bin kem sonra %50 performansa düşeceği. Bunu garanti vs ile çözmeye çalışıyorlar ama burada da avrupadaki araç ömrü ile türkiyedeki araç ömrünün farklı olması. Değiştirilebilir akü imajı sağlanır ve bu garanti edilirse tasarımda. (sökülebilir batarya vs ve hemen pahalı da olsa serviste bataryanın olabildiğinin ispatı) kişilerin algısı değişir.
 
D-  Daha küçük ve hafif araçlara binmeliyiz. ZOE bunun için güzel örnek. Ama tipi kayık. ah reno ah. 
 
 

Mehmet bey mükemmel bir özet olmuş. Daha iyi anlatılamazdı bence. Aynen öyle. Zaten zaman dediğiniz yönde gidişatı gösterecek. Biz ne zaman ayak uydururuz bu önemli. Konuda her ne kadar markaların yüzeysel ya da var denilsin diye elektirikli araç ürettiği söylense de iş öyle değil. Bu da bir pazar ve büyük markalar bu pazardan pay alabilmek için ciddi çalışma ve yatırım yapıyorlar. Yakın gelecekte bunu göreceğiz zaten.
En önemli husus, sizin de değindiğiniz şarj istasyon durumu, şarj etme olanakları. Amerikada, neresinde olursanız olun, en uzak süperşarj (normal değil, süperşarj) istasyonu 300 km civarı bir mesafede. Belki güncelde bu mesafe daha da azalmış olabilir, son zamanlarda takip etmedim.
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Yerli yaparsın, tek tip batarya tasarımı çok kolay. Plug in play sistem. İstasyonda değiştir devam et. Araba senin pil üreticinin. Dolum bedeli öde ülkede milyon km yap durmadan. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Servet Aydın yazdı:

Yerli yaparsın, tek tip batarya tasarımı çok kolay. Plug in play sistem. İstasyonda değiştir devam et. Araba senin pil üreticinin. Dolum bedeli öde ülkede milyon km yap durmadan. 

 

Abi arabalarda uygun tasarım yapılsa, tak çıkar piller çok işe yara. Taiwanda böyle bir firma var. Gogoro adlı e-scouter firması, pili depozitolu. İstasyonlarda ikili paketler halinde satıyor. boşu takıyorsun, doluyu alıyorsun. Bunun yakıt istasyonu gibi yapıp, arabalara batarya değiştirecek bataryacılar olacak , olcak bitcek. 

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış
Servet Aydın yazdı:

Yerli yaparsın, tek tip batarya tasarımı çok kolay. Plug in play sistem. İstasyonda değiştir devam et. Araba senin pil üreticinin. Dolum bedeli öde ülkede milyon km yap durmadan. 

Bunu da okur yaparlar. 6 aya kalmadan haber sitelerinde okuruz.

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Göktürk hocam ve ben en azından el emeği yaptık kullandık pilli bebek. Keşke devlet yap dese arkadayım dese de sanat eseri çıkarsak yine

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Servet Aydın yazdı:

Göktürk hocam ve ben en azından el emeği yaptık kullandık pilli bebek. Keşke devlet yap dese arkadayım dese de sanat eseri çıkarsak yine

 

Arkadayım (!) demesin yeter. ruhsat versin tamam.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

En güzel uygun araç Discovery motorsuzlar olur.

Herşeyi sök at. bi tek koltuklar farlar teker ve dif kalsın. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Servet Aydın yazdı:

Land hocam. 48 saat içinde hibrit 4x4. Sonra şehir içi 3 litre ile gez.

 

evet benimki kolay. akibeti öyle olacak herhalde 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Servet Aydın yazdı:

Çağlar aldığımız gün ahanda motor yeri var lem dedi

 

Bugün 30 km dolandım. Başka arabaya binesim gelmiyor. 

image.thumb.png.31f7408e06a974bac298c4cb7bf4d3c7.png

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Servet Aydın yazdı:

Çağlar aldığımız gün ahanda motor yeri var lem dedi

ön hazrılık ile 10 dak da sök tak bil yapılır elektrikli motor, şase , aktarma müsait

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
Mehmet Göktürk yazdı:

 

Bugün 30 km dolandım. Başka arabaya binesim gelmiyor. 

 

gel yanıma, her gün saatlerce offrod yaptırayım sana, doy iyice :) arabanı getirme gerek yok, yavaş kalır zaten :tongue:

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Ali Cihangiroğlu yazdı:

gel yanıma, her gün saatlerce offrod yaptırayım sana, doy iyice :) arabanı getirme gerek yok, yavaş kalır zaten :tongue:

 

Beyler Ali kamp ve mangal teklif ediyor gibi. Nasıl olacak şantiyede köpekler yemesin bizi :)
 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Mehmet Göktürk yazdı:

 

Beyler Ali kamp ve mangal teklif ediyor gibi. Nasıl olacak şantiyede köpekler yemesin bizi :)
 

bize mangalı yaksın timsah dolu havuza atlarım

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Çağlar Bayur yazdı:

ön hazrılık ile 10 dak da sök tak bil yapılır elektrikli motor, şase , aktarma müsait

Bu temelden girmiş olaya.

electric-motor.png

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...