İçeriğe Yönlendir

Mazda CX-30'daki Kalp Atışını Canlandıran Sinyalin Hikayesi


Selçuk Keleş

Recommended Posts

Selçuk Keleş

 Mazda CX-30 geçen yıl Ekim ayında piyasaya sürüldü. Dönüş sinyalinin geleneksel otomobilden farklı olduğunu siz de fark ettiniz mi ?

 

Geleneksel halojen ampuller yandığında parlaklık giderek artar ve söndüğünde parlaklık giderek azalır.  Buna karşılık Led'ler akım uygulandığında anında parlaklığı zirveye ulaşır ve aynı şekilde hızlıca sönerler. Bu özellik Led'in halojen ampule göre daha görünür olmasını sağlar ancak daha "soğuk" bir izlenim bırakır.
 

Bir şeyi aydınlatan ışığı gördüğünüzde rahatlarsınız ve ümitlenirsiniz. Aynı şey otomobil ışıkları için de söylenebilir. Bir dönüş sinyaliyle bile, otomobil ile kişi arasındaki birlik hissini arttırmak mümkün olabilir.

İlk olarak, "Kararan Dönüş Sinyali" nin nasıl yandığını görmek için videoyu izleyin.
 


"EKG" görüntüsü sıcak bir ifadedir. Yanıp söner ve sonra kaybolur.
Sanki bir canlının hayatı nabız gibi yayan sıcak bir ışık gibi görünmüyor mu ?


Bu süreçte Mazda tasarımcıları ve mühendisleri, insanların kalplerine ve hassasiyetlerine daha çekici gelen bir şey yapıp yapamayacağını 
görmek için deneme yanılmalarını tekrarladılar.

CX-30 dönüş sinyali prototipi :
20200220_01b-484x323.jpg

Kararan dönüş sinyalinin dalga formu :
20200220_01c-484x149.jpg

 

Tasarım Bölümünden Atsushi Yoshida : 
"Yeni bir dönüş sinyali geliştirirken, sıfırdan düşündüm : Mazda'nın dönüş sinyali ifadesi nedir ?  Tek bir sinyal olsa bile, Mazda'nın ruhuna ve tasarımına bir yaşam duygusu vermek istiyoruz.  Dönüş sinyallerinde dijital görüntü bugün daha da güçleniyor. Mazda, dönüş sinyaline sıcak ve insani bir ifade vermek istedi. Sonuç olarak, ortaya çıkan görüntü elektrokardiyogramdaki bir kalp atışı dalga formu gibi dalgalanıyor ve kalıcı bir sesle kayboluyor.
Bu görüntüyü bir dönüş sinyali olarak kullanarak, sıcaklığı bir yaşam duygusu ile ifade etmenin mümkün olacağını düşündüm.


Araç Geliştirme Bölümünden Masanori Okahashi : 
"Kararan dönüş sinyali ile ilgili zorluk, elektrokardiyogramın görüntüsüne bağlı olarak hızla açılıp kapanan ifadedir. 
Bir LED olsa bile, zaman içinde parlaklığı değiştirerek sıcak ifadeler yapmak mümkün mü? Araba yaşıyormuş gibi bir dönüş sinyali oluşturmak istedim. "
Tedarikçilerle ortak oluşturma yoluyla 0,01 saniyeye kadar ayarlama ile benzeri görülmemiş bir aydınlatma düzeni geliştirdik. 
Dönüş sinyalinin otomobilin yönünü göstermek için büyük bir rolü vardır. Buna ek olarak, dünyadaki çeşitli yasalara ve düzenlemelere uymak gerekiyordu 
ve çevrenin güvenliğine dikkat edilmesi gerekiyordu, bu nedenle yeni zorluklar için birçok zor durum vardı. Bu koşullar altında, bir tedarikçi olan Stanley Electric de gelişimde yer almıştır."

 

MAZDA CX-30 Karartma dönüş sinyali
Nakamura (solda) ve Okahashi (sağda)

Araç Geliştirme Bölümünden Ryuma Nakamura :
"Biz 'birlikte-geliştirme' yerine 'birlikte-yaratma' terimini kullanmaya cesaret ediyoruz. Bu kararan dönüş sinyali de 'birlikte yaratma'nın yarattığı şeylerden biridir. Yönetmeliklere, insan reaksiyon hızına ergonomik olarak uygun ve görülmesi rahat. Tüm bunları başarmak için, Stanley Electric ile 0,01 saniyelik artışlarla ışığın tekrar tekrar parlama şeklini ayarladık."


Stanley Electric'den Satoshi Shikata :
"Mazda'nın otomobil üretimi anlayışımı derinleştirdiğimde, düşüncelerden de ilham aldım ve Mazda'ya daldım ve çalıştım (gülerek). 
Sanırım bu kararan dönüş sinyalini başardık çünkü üreticiler ve tedarikçiler arasındaki engelleri aşabildik."

 

20200220_01e-484x323.jpg
Yoshida (solda) ve Stanley Electric'den Bay Shikata (sağda)

 

Araç Geliştirme Bölümünden Ryuma Nakamura :
"Araba kullanırken, yön değiştirmek için bir dönüş sinyalinin verildiği bir sahnede normalden biraz daha gergin olan birçok insan var. Bu kararan dönüş sinyali, sürücünün niyetlerinin dışarıdan izleyenlere açıkça iletileceği ve sürücünün gerginliğinin azaltılabileceği fikrini de içerir.
Mazda, insan merkezli otomobiller üretmeye kararlıdır, ancak düşüncelerimizi bu dönüş sinyallerinin her birine koyarak gerçekleştirebileceğimize inanıyoruz.
Kalbi olan kararan dönüş sinyalinin kalp atışını görebilmeniz ve bir süre hissetmeniz harika olurdu."


Lütfen CX-30'u gördüğünüzde ve sonra "Kararan Dönüş Sinyali" ne dikkat edin. 
Ayrıca, gelişimin sıcaklığını ve burada sunulan ışığı hissedebiliyorsanız çok memnun olurum.

 
Bu arada, sürücü koltuğunun gösterge panelindeki ekran da aynı ritmi yapıyor.


 

 

Mazda Blog'dan çevrilmiştir.

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Muhammed Orak
Mustafa Arıkan yazdı:

Kayanlar daha güzel görünüyor :) 

çok dikkat dağıtıyor hocam 😀

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
Servet Aydın yazdı:


Zamanında yapınca apaçi dediler bize

yanındayım ikonu da yokki forumda. kalpli filan...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

Led ışığın birden yanıp sönmesi beni rahatsız ediyor gerçekten. Yanarken değil de birden sönmesi bilinçaltında ürperti getirmiyor değil. Abartılmaması gereken ama hoş bir detay. Mazda sürücü odaklı tasarıma en çok dikkat eden markaların başında. Sürücüyle arabanın iletişimine önem veriyorlar. 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Led fren trafikte etkili yüksek hızda. Kesinlikle her araçta olmalı ama ışığı ayarlı olacak ve fren dozajına göre gücü artacak

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Servet Aydın yazdı:

Led fren trafikte etkili yüksek hızda. Kesinlikle her araçta olmalı ama ışığı ayarlı olacak ve fren dozajına göre gücü artacak

Kademeli stop fikri güzel aslında. Zincirleme birçok kazayı önleyebilir. Ama bir şey dikkatimi çekti. Yeni model araçların bazılarında led stoplar çok küçük. Geçen gün gündüz corolla’Nın fren lambasını görmedim mesela. Yaklaşınca farkına vardın. 
 

passat. Bence az ışık var

 

images?q=tbn:ANd9GcSBB5PYtYpC5YABjkJaxrWimages?q=tbn:ANd9GcTpbb3RvoUsC5uyj_WY2SOimages?q=tbn:ANd9GcRfT4C7Ahkd5SViAwQCAhV

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu
Servet Aydın yazdı:

Arkadan gelen araca göre parkı freni zayıflatan sistemi yapsınlar önce

Onu bir kaç yıl önce çocuklarla konuşmuştuk. Fren pedalına yapılan basınca göre çapı artan dairesel led fren lambası tasarlamışlardı. En sonunda ise Komple yanıp sönüyordu.

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Japon bunlar, küçük bi değişiklik yapmak bile devrim gibi geliyordur onlara :D 

Bize daha çok estetik bir şeymiş gibi görünse de sıralı sinyal ya da bunun gibi birden sönmeyen sinyal uygulamaları gözlerimizin doğal bir zayıflığını bertaraf etmek için düşünülmüş. Yanıp sönen ve geçiş frekansı yeterli olmayan led ışıklar gözlerimizde gecikmeye ve hayalet efektine neden oluyor. (Talbot yasası)
Sinyal lambalarının frekansı ve sıklığı iyi ayarlanmazsa sürekli yanan bir lamba gibi görünebiliyor. Bu durum lamba ya da biz hareket halinde isek daha da sorun olabiliyor.

 

image.png.d73bedd26024c8d9478f18b41f034b5e.png

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Selçuk Keleş yazdı:

Japon bunlar, küçük bi değişiklik yapmak bile devrim gibi geliyordur onlara :D 

 

Haha.. aynen.. 

30 yıldır cam açma butonları aynı ve hala sadece sürücü kapısı tek dokunuşta inip kalkıyor.. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yurdaer Elay
Mehmet Ozyurek yazdı:

 

Haha.. aynen.. 

30 yıldır cam açma butonları aynı ve hala sadece sürücü kapısı tek dokunuşta inip kalkıyor.. 

 

Adamlar teknolojide dünya devi.. Pek değişiklik yapmıyorlarsa vardır illa bi sebebi. Ya da ne bileyim dünyayı kendilerinin yetindiği kadar görüyorlardır. Değer verdikleri şeyler farklı belki de :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
 
Adamlar teknolojide dünya devi.. Pek değişiklik yapmıyorlarsa vardır illa bi sebebi. Ya da ne bileyim dünyayı kendilerinin yetindiği kadar görüyorlardır. Değer verdikleri şeyler farklı belki de [emoji4]

Olsun.
Açık kalan cam için tekrar arabaya bin kontağı aç cam kapansın diye yarım dakka o düğmeye bas ve bekle istemiyorum ben. Eminim onlar da istemiyordur. O sürede daha faydalı işler yapabilirler :)
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yurdaer Elay
Mehmet Ozyurek yazdı:


Olsun.
Açık kalan cam için tekrar arabaya bin kontağı aç cam kapansın diye yarım dakka o düğmeye bas ve bekle istemiyorum ben. Eminim onlar da istemiyordur. O sürede daha faydalı işler yapabilirler :)

 

Çok fazla beklentiye giriyorsun emmi.. Adamlar daha düne kadar kağıt duvarlı evlerde oturuyordu, pencereleri yoktu. Sen açık kalan camdan bahsediyorsun :D 

Çok oyuncaklı araba Fransızlarda.. Doğru seçim yapmışsın ;)

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Yurdaer Elay yazdı:

 

Çok fazla beklentiye giriyorsun emmi.. Adamlar daha düne kadar kağıt duvarlı evlerde oturuyordu, pencereleri yoktu. Sen açık kalan camdan bahsediyorsun :D 

Çok oyuncaklı araba Fransızlarda.. Doğru seçim yapmışsın ;)

 

Haklısın.. 

Adamlar düşünmüş abi.. 

Mesela kontağı kapadın ve camların açık olduğunu fark ettin.. Tekrar açmana gerek yok. 1 dakika gibi bir süre daha camlara müdahale etmene izin veriyor.. O da olmazsa zaten uzaktan kumandayla kapanıyor.. 

Takığım ben cama :D

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Yurdaer Elay
Mehmet Ozyurek yazdı:

 

Haklısın.. 

Adamlar düşünmüş abi.. 

Mesela kontağı kapadın ve camların açık olduğunu fark ettin.. Tekrar açmana gerek yok. 1 dakika gibi bir süre daha camlara müdahale etmene izin veriyor.. O da olmazsa zaten uzaktan kumandayla kapanıyor.. 

Takığım ben cama :D

 

Benim Fiorino'da da kapıyı açmadığın sürece müdahale edebiliyorsun. Kumandadan cam aç/kapa var bir de. Hafif ticari olmasa aslında eyi araba.. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...