İçeriğe Yönlendir

Cruze - Evap


Ali Darbaz

Recommended Posts

Ali Darbaz

Merhaba değerli dostlar,  @Mustafa Tüfekçi belirtmesi ile , arabanın evap valfi çalışma testini yaptım. GM Tıs içinde konuyu arattım, etkilerini okudum. Aşağidaki makale karşıma cıktı. 

Arabada obd üzerinden bu evap verisini görebildiğimizi farketim . Video izlemnize gerek yok. Sadece referans olarak koydum.

Kısaca 8 dakikalık video özet gecerserk, ekranda takip ettiğim kadarı ile anlatayım. . 

01:00 kadar evap kapalı (2,4 değerini kapalı farzediyorum, zamanın verdiği deformasyondan sensorde hata payı vardır diye düşünüyorum.) sonra %10 açılıp kapanıyor. 

01:32 itibari ile başlıyor azar azar açılmaya. Gaz pedalınıda azar azar basarak verimli bir şekilde hızımı artırıyorum. 

02:37 itibari ile %64 e kadar açılıyor. 

04:47 itibari il ayağımı gazdan çekince kapanıyor .

05:25 ile tekrar açılıyor. 

08:12 tekrar kapanıyor. 

Evap her açıldığında kısa dönem yakıt trimleri zengin karışıma dönüyor. Oksijen sensörü yanan fazla yakıtı ölçüyor. Evap keyfe keder çalışmıyor , baya baya yakıt gönderiyor motora ( benzin buharı) Bu yakıt miktarı +7 trime çıkıcak  yapacak kadar fazla . 

 

 

 

Buharlaşıcı Emisyon Kontrol Sistemi Açıklaması

EVAP Sisteminin Çalışması

Kullanılan buharlaşıcı emisyon (EVAP) kontrol sistemi, karbon filtresi depolama yöntemidir. Bu yöntem yakıt deposundan gelen yakıt buharını araç çalışmazken tutmak için etkin bir karbon, kömür depolama aygıtı veya filtresine aktarır. Motor çalışırken yakıt buharı emme havası akışı tarafından karbon elemandan atılır ve normal yanma prosesinde tüketilir.

Yakıt deposundan gelen benzin buharları, filtreye akar. Bu buharlar karbona emilir. Motor belirli bir süre çalıştığında filtre, motor kumanda modülü (ECM) tarafından boşaltılır. Hava filtreye çekilir ve buharla karışır. Bu karışım daha sonra emme manifolduna çekilir.

ECM, evaporatif emisyon (EVAP) kabı tahliyesi solenoid valfine enerji vermek üzere bir topraklama besler. Bu valf, atım genişliği modülasyonludur (PWM) ve saniyede birkaç kez AÇIK ve KAPALI konuma getirilir. Evaporatif emisyon (EVAP) kabı tahliyesi solenoid valfı PWM iş çevrimi, motor yükü, yakıt ayarı ve emme havası sıcaklığı tarafından belirlenen koşullara göre değişir.

Bozuk rölanti, bayılma veya kötü sürüş özellikleri, aşağıdaki durumlardan kaynaklanabilir:

    •  Çalışmayan bir evaporatif emisyon (EVAP) kabı tahliyesi manyetik valfi
    •  Hasarlı bir kap
    •  Ayrık, çatlak veya doğru borulara bağlanmayan hortumlar

Buharlaşıcı Emisyon Kabı

Buharlaşıcı emisyon (EVAP) kabı, aktif karbon granülleri içeren bir emisyon kontrol aygıtıdır. EVAP emisyon kabı, yakıt deposundan gelen yakıt buharlarını depolamak için kullanılır. Bazı koşullar karşılandığında motor kumanda modülü (ECM), evaporatif emisyon (EVAP) kabı tahliyesi solenoid valfını devreye sokarak yakıt buharının motor silindirlerine çekilmesine ve yanmasına olanak tanır.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Arızalı bir Cruze sahibi ile her gün yazışıyoruz. Arabasının otobanda giderken bazen çekişi yüksek , bazende çekişi düşük olduğunu , anlam veremediğini söylüyor. Aynı sürüş esnasında defalarca bunu hissetmiş. Bu arızayı 1 haftaya yakındır araştırıyoruz. Aklıma son çare evap geldi. Çünkü evap obd verileri ile kanıtlanmış hatırı sayılır bir yakıt buharı gönderimi yapıyor. Bu ufak borudan gelen buhar azda olsa çekişi etkiliyor olabilir. Kullancıının hassasiyeti nedeniylede gözüne batıyor olabilir . 

 

Dün bu test esnasında evap açıldığında motorun emme sesinde rezenans oluşuyor ve çekiş hatırı sayılır şekilde artıyor. Zaman zaman oluşan bu rezenans sesinin kaynağı EVAP olduğu belli. Çekişin artıması STLF verilerinde + değerlere çıkmasından kaynaklı. Ama düz sürüşte fazla gidince iç basınç artmasından mecburen %20 açılılarak boşalıyor. Aynı tünel bölgesinde sabit giderken basınç boşaltmak adına %20 açılıyor olmasından belli. 

Yorum bağlantısı
Mert Yeldan

Evap: Evaporatör, Türkçe meali buharlaştırıcı. Sıvı faz halinde ki akışkanı gaz haline dönüştürür.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi
Mert Yeldan yazdı:

Evap: Evaporatör, Türkçe meali buharlaştırıcı. Sıvı faz halinde ki akışkanı gaz haline dönüştürür.

Ben adını bilmiyorum nasıl belirttim. Ne dedim ona :blink2:

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Mustafa Tüfekçi yazdı:

Ben adını bilmiyorum nasıl belirttim. Ne dedim ona :blink2:

 

Mustafa bunu yazmıştın, deneme yap dedin.

 

 

buda valfin resmi olsun. 

 

ACtC-3f1PiZeEorJzFdTVA4SIKNkk-3NVQ3zc8H8FsW9_Xbs-kGPIFQFGVyZCPJzCSwWnlsgjCfJ_M1tccHgHgukys-6YMHqKHJqmZvDu9FRNx3-ab3J3e5IVcfyKbRvjROYbQkMdfDSwthytMCa-LrZIaGXoA=w974-h757-no?authuser=0

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Heh şimdi oldu ben evap demem tislama felan derim çünkü

Yorum bağlantısı
Mehmet Cihat

+ trim fakir kalıyor anlamına geliyor ama , yani araç o anda biraz daha yakıt istiyor. - görseydin evap buharı fazladan yakıt etkisi yapmış sayabilirdik

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Mehmet Cihat yazdı:

+ trim fakir kalıyor anlamına geliyor ama , yani araç o anda biraz daha yakıt istiyor. - görseydin evap buharı fazladan yakıt etkisi yapmış sayabilirdik

 

Doğru, ben yanlış yorumlamışım. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:

Arızalı bir Cruze sahibi ile her gün yazışıyoruz. Arabasının otobanda giderken bazen çekişi yüksek , bazende çekişi düşük olduğunu , anlam veremediğini söylüyor. Aynı sürüş esnasında defalarca bunu hissetmiş. Bu arızayı 1 haftaya yakındır araştırıyoruz

gaz kelebeği potansiyometresi veya tesisata bakılsın önce. gaz verip bırakınca silkleme varsa özelikle bunu yapar mesela

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Çağlar Bayur yazdı:

gaz kelebeği potansiyometresi veya tesisata bakılsın önce. gaz verip bırakınca silkleme varsa özelikle bunu yapar mesela

 

Gazı bıraktığında değil ama gaza ilk bastığında araba tepiyormuş. Hafif vuruntu oluyormuş. ilk 1000 devirden sonra normalleşiyormuş. 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...