İçeriğe Yönlendir

C4 Katalitik Konvertör Hatası


Burak Demirel

Recommended Posts

Burak Demirel

Merhaba, c4 1.4 benzin lpg aracımda katalitik konvertör üst girişindeki lamda sensörü hatası alıyorum , araç olduğu yerde gaz alıyor ama kalkışta boğuluyor gibi gitmiyor yani gaz yemiyor. Hem gaz hem benzinde aynı durum oluyor. Oksijen sensörü 5 ay önce orijinal olarak değişti. Yardımcı olabilir misiniz . Anadolu yakasında götürebileceğim yer var mıdır

Yorum bağlantısı
Mert Emre ŞAMCI
Sani Gerşon yazdı:

Katalitik dolu olabilir mi?

Abi bende de ' KATALİZÖR SİSTEM VERİMİ EŞİK DEĞERİN ALTINDA (SIRA 1) '  bu hatayı alıyorum. Bunu nasıl gideririz ortalama maliyeti nedir. Birde arıza lambasını iptal etmişler. Büyük ihtimalle bu hata kodundan dolayı araç lamba yaktığı için iptal edilmiş. Nereden nasıl iptal edilmiş olduğunu nasıl bulabiliriz? Geri açmak istiyorum çünkü

Yorum bağlantısı
Ümit Türk
Mert Emre ŞAMCI yazdı:

Abi bende de ' KATALİZÖR SİSTEM VERİMİ EŞİK DEĞERİN ALTINDA (SIRA 1) '  bu hatayı alıyorum. Bunu nasıl gideririz ortalama maliyeti nedir. Birde arıza lambasını iptal etmişler. Büyük ihtimalle bu hata kodundan dolayı araç lamba yaktığı için iptal edilmiş. Nereden nasıl iptal edilmiş olduğunu nasıl bulabiliriz? Geri açmak istiyorum çünkü

arıza lamba ışığı iptali mümkün mü? çok şaşırdım şuan. demekki muayeneye gidenler iptal edip gidiyor hemi?  vay canına!

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

katalitikten sonraki sensör bu hatayı verir. ama aracın çalışması etkilenmez. ilk sensör bozuk olursa bu aracın çalışmasını etkiler. bence katalitik konvertör kırılıp çıkışı tıkamış.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Mert Emre ŞAMCI yazdı:

Abi bende de ' KATALİZÖR SİSTEM VERİMİ EŞİK DEĞERİN ALTINDA (SIRA 1) '  bu hatayı alıyorum. Bunu nasıl gideririz ortalama maliyeti nedir. Birde arıza lambasını iptal etmişler. Büyük ihtimalle bu hata kodundan dolayı araç lamba yaktığı için iptal edilmiş. Nereden nasıl iptal edilmiş olduğunu nasıl bulabiliriz? Geri açmak istiyorum çünkü

Kontak açılırken ışık yanmıyor mu?

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ümit Türk yazdı:

arıza lamba ışığı iptali mümkün mü?

göstergeyi açıp ampülü sökülebiliyor, veya siyah bant vs.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mert Emre ŞAMCI
Sani Gerşon yazdı:

Kontak açılırken ışık yanmıyor mu?

Hayır maalesef.

 

Çağlar Bayur yazdı:

göstergeyi açıp ampülü sökülebiliyor, veya siyah bant vs.

Siyah bant yok Çağlar Abi. Flashla bakınca görünüyor çizgileri. 

Yorum bağlantısı
Ersin Gökdemir
Mert Emre ŞAMCI yazdı:

Abi bende de ' KATALİZÖR SİSTEM VERİMİ EŞİK DEĞERİN ALTINDA (SIRA 1) '  bu hatayı alıyorum. Bunu nasıl gideririz ortalama maliyeti nedir. Birde arıza lambasını iptal etmişler. Büyük ihtimalle bu hata kodundan dolayı araç lamba yaktığı için iptal edilmiş. Nereden nasıl iptal edilmiş olduğunu nasıl bulabiliriz? Geri açmak istiyorum çünkü

Bu hatayı genelde katalizör den dolayı veriyor.  İçi dağılmış olabilir veya uygun katalizör takılmamış olabilir. Arıza lambasının da göstergeden ampulünü sökmüşlerdir.

Yorum bağlantısı
Mert Emre ŞAMCI
Ersin Gökdemir yazdı:

Bu hatayı genelde katalizör den dolayı veriyor.  İçi dağılmış olabilir veya uygun katalizör takılmamış olabilir. Arıza lambasının da göstergeden ampulünü sökmüşlerdir.

Katalizör tamir edilmiyor değişiyor denildi o da inanılmaz masraflı be abi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Cem Işık
Mert Emre ŞAMCI yazdı:

Katalizör tamir edilmiyor değişiyor denildi o da inanılmaz masraflı be abi.

Araca özel değil de universal tip bir katalitik konvertör alınabilir. Daha makuldür fiyatı ama sorunu çözer mi bilemem

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Mert Emre ŞAMCI yazdı:

Katalizör tamir edilmiyor değişiyor denildi o da inanılmaz masraflı be abi.

 

LPG den ettiğiniz tasarrufu buraya sayacaksınız. Baştan belli bunlar.

Universal tip çözer.

Çıkma da takılabilir ama çıkan araç lpg li olmasın. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mert Emre ŞAMCI
Mehmet Göktürk yazdı:

 

LPG den ettiğiniz tasarrufu buraya sayacaksınız. Baştan belli bunlar.

Universal tip çözer.

Çıkma da takılabilir ama çıkan araç lpg li olmasın. 

Hocam lpg ile çokta alakası olduğunu düşünmüyorum. Yani şöyleki candan mühendislik milyonlarca montaj yapıyor. Adam garanti veriyor. İyi işçilik düzgün montaj arıza lambası yakmaz diye. Bu aldığım hatada mutlaka değişim mi lazım.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

ne kadar süre ile veriyor. 

 

Egzos sıcaklığının yüksek olması er ya da geç LPG için tasarlanmamış olan egzos hattındaki şeyleri etkiler. bunlar oksijen sensörleri ve katalitik konfertör. Bir de çok yağ konması yahut yağ yakması (o da valflerden kaynaklanır bazen lpg kaynaklı erken aşınma) ile katalitik tıkanır. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

---

How does LPG conversion affect my catalytic convertor?

 

To discuss this, we must first run through the workings of the catalytic convertor (cat.) when running on Petrol.


The main player in the cat. is Platinum, a metal that will react with certain gases at particular temperatures. 

Perhaps you ran a glow plug engine in a model as a child. The glow plug was connected to a battery for initial ignition but could be removed after the engine was running because the platinum coil in the glowplug did just as its name suggests - It glowed very hot as it reacted with the alchohol content of the fuel, thus sustaining ignition. In this context the platinum is a "Catalyst", because it has provoked a reaction (ignition).However, it would only do this when hot and is not capable of igniting the fuel during a cold start.

The Platinum in the cat. of a Petrol engine performs a similar function, although this time it is not igniting the fuel in the cylinder but employed to "burn off" some of the harmful components of the exhaust gases, i.e. unburned fuel (Hydrocarbons) that would otherwise be released into the atmosphere. 

The cat. will only "light up" when it has reached a temperature of some 350 degrees C. It relies on hot exhaust gases from initial start up to supply the heat. After that temperature is reached, the cat will burn most of the Hydrocarbon content of the exhaust gas(es), reducing harmful emissions.

The cat. will also perform this function when LPG is used as a fuel so its function is similar. In normal operation it cannot be harmed by LPG use, and in fact has to deal with none of the exhaust products that erode it, (i.e. acids) resulting from combustion.

Possible problems

The main threat to the operational life of the cat. is the same as when running on Petrol - If the engine is overfuelled (running too rich) the cat. will have to burn more Hydrocarbons and its temperature will increase. Indeed, in extreme cases it may glow white hot. This may not only burn out the heart of the cat. (the Platinum catalyst) but cause it to loosen and eventually fall apart inside due to the resulting expansion and contraction. Replacement can be very expensive.

OK, so how is this relavent to your planned LPG conversion?

If an "open loop" LPG system is fitted to a catalysed vehicle, it will seem to run fine for many miles, and there may never be a problem. BUT if overfuelling during the overrun (i.e. when coasting downhill) occurs the cat. may be glowing white hot (running overtemp.) and eventual damage will result.

A "closed loop" LPG system constantly "talks" to the engine management system and then adjusts the mixture to the optimum required. If the engine is in the overrun state (for instance) the amount of fuel supplied will be reduced so that the exhaust does not include excessive Hydrocarbons. A further benefit is that the cat. will not be mechanically damaged by running overtemp.

When Go LPG! quote you for an LPG conversion the price will reflect the fitting of only a closed loop system to a vehicle that has a catalytic convertor fitted. The price will be initially more expensive than an open loop system but your catalytic convertor will last longer and the atmosphere will be less polluted.

 

 

---

Evet düzgün ayarlandığında bu sorunların çıkması çok çok geç olur ve farkedilmeyecek kadar ötelenir. Ancak yakıt farklı işlemci farklı ve başka bir şekilde motor çalıştırılıyor illa ki ayar problemi olacak ve fazla yakıt nedeniyle egzos sıcaklıkları artış gösterebilecektir.

hep çok kısa mesafe kullanım da katalitiği etkileyebilir görünüyor. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mert Emre ŞAMCI
Mehmet Göktürk yazdı:

---

How does LPG conversion affect my catalytic convertor?

 

To discuss this, we must first run through the workings of the catalytic convertor (cat.) when running on Petrol.


The main player in the cat. is Platinum, a metal that will react with certain gases at particular temperatures. 

Perhaps you ran a glow plug engine in a model as a child. The glow plug was connected to a battery for initial ignition but could be removed after the engine was running because the platinum coil in the glowplug did just as its name suggests - It glowed very hot as it reacted with the alchohol content of the fuel, thus sustaining ignition. In this context the platinum is a "Catalyst", because it has provoked a reaction (ignition).However, it would only do this when hot and is not capable of igniting the fuel during a cold start.

The Platinum in the cat. of a Petrol engine performs a similar function, although this time it is not igniting the fuel in the cylinder but employed to "burn off" some of the harmful components of the exhaust gases, i.e. unburned fuel (Hydrocarbons) that would otherwise be released into the atmosphere. 

The cat. will only "light up" when it has reached a temperature of some 350 degrees C. It relies on hot exhaust gases from initial start up to supply the heat. After that temperature is reached, the cat will burn most of the Hydrocarbon content of the exhaust gas(es), reducing harmful emissions.

The cat. will also perform this function when LPG is used as a fuel so its function is similar. In normal operation it cannot be harmed by LPG use, and in fact has to deal with none of the exhaust products that erode it, (i.e. acids) resulting from combustion.

Possible problems

The main threat to the operational life of the cat. is the same as when running on Petrol - If the engine is overfuelled (running too rich) the cat. will have to burn more Hydrocarbons and its temperature will increase. Indeed, in extreme cases it may glow white hot. This may not only burn out the heart of the cat. (the Platinum catalyst) but cause it to loosen and eventually fall apart inside due to the resulting expansion and contraction. Replacement can be very expensive.

OK, so how is this relavent to your planned LPG conversion?

If an "open loop" LPG system is fitted to a catalysed vehicle, it will seem to run fine for many miles, and there may never be a problem. BUT if overfuelling during the overrun (i.e. when coasting downhill) occurs the cat. may be glowing white hot (running overtemp.) and eventual damage will result.

A "closed loop" LPG system constantly "talks" to the engine management system and then adjusts the mixture to the optimum required. If the engine is in the overrun state (for instance) the amount of fuel supplied will be reduced so that the exhaust does not include excessive Hydrocarbons. A further benefit is that the cat. will not be mechanically damaged by running overtemp.

When Go LPG! quote you for an LPG conversion the price will reflect the fitting of only a closed loop system to a vehicle that has a catalytic convertor fitted. The price will be initially more expensive than an open loop system but your catalytic convertor will last longer and the atmosphere will be less polluted.

 

 

---

Evet düzgün ayarlandığında bu sorunların çıkması çok çok geç olur ve farkedilmeyecek kadar ötelenir. Ancak yakıt farklı işlemci farklı ve başka bir şekilde motor çalıştırılıyor illa ki ayar problemi olacak ve fazla yakıt nedeniyle egzos sıcaklıkları artış gösterebilecektir.

hep çok kısa mesafe kullanım da katalitiği etkileyebilir görünüyor. 

Ah abi ah. Ne zaman sorunsuz arabaya kafa rahat bineceğiz. Her gün aracı çalıştırmadan 101 nokta ekspertiz gibi kontrol yapmaktan gına geldi vallahi. Artık gözlerimle gösterge panelini takip etmek istemiyorum. Tamamen yola bakıp kullanmak istiyorum falan. Daha çok çalışmamız lazım bizim

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...