İçeriğe Yönlendir

LPG Sistemi Güvenilirliği


Tansu Kalafatoğlu

Recommended Posts

Tansu Kalafatoğlu

Birkaç sene önce izlediğim video nedense aniden ortadan kalkmıştı. Hiçbir yerde bulunamıyordu. Şimdi tekrar yayınlamışlar. 3mm sactan yapılan lpg simit tanka neler neler yapıyorlar. Keskin nişancı tüfeğiyle ateş etme, dinamitle hava uçurma vs. Her seferinde benzin deposundan çok çok daha güvenilir çıkıyor. Ama tüm bunlar kaza anını simule etmiyor tabiki 

 

https://www.trtizle.com/belgesel/bakalim-ise-yaracak-mi/bakalim-ise-yarayacak-mi-6-bolum-122411
 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Güvenilir değil de güvenli dememiz gerekiyor. Güvenilir demek bozulmayacak anlamına gelir. Biz öğrenclere kızarız o bakımdan. Biri security/safety diğeri reliability.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Ben benzinin lpg den daha güvenli olmadığı hipotezini ortaya koyuyorum. Bilim kurulu ise olumsuzu ispatlamakla mükellef o yüzden lpg benzinden daha güvenlidir demiyorum [emoji16] Yani birşeyin olmadığını degil olduğunu bilim ispatlamak zorunda.

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
(düzenlendi)
Mehmet Göktürk yazdı:

Güvenilir değil de güvenli dememiz gerekiyor. Güvenilir demek bozulmayacak anlamına gelir. Biz öğrenclere kızarız o bakımdan. Biri security/safety diğeri reliability.

Çok doğru. Farkı bilmeme rağmen yazarken atlamışım hocam

tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

basıncı daha yüksek depoda. Mesela benim depo damlatıyor diyelim. lpg olsa uçup gidecek. Ama benzin bazınçlı değil aynı delikten daha az akacaktır ya da akmayacaktır. Eskimiş bir o-ring benzini kaçırmaz iken gazı kaçırır. açık alanda belki daha güvenli. Ama kapalıda lpg daha tehlikeli. Aracın içine de gelirse yine tehlikeli. Aslında LPG tankı aracın dışında ise belki anlamlı olabilir. Ama fabrikasyon olmadığı için aracın içinde olduğu için bence her halukarda daha tehlikeli. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Mehmet Göktürk yazdı:

basıncı daha yüksek depoda. Mesela benim depo damlatıyor diyelim. lpg olsa uçup gidecek. Ama benzin bazınçlı değil aynı delikten daha az akacaktır ya da akmayacaktır. Eskimiş bir o-ring benzini kaçırmaz iken gazı kaçırır. açık alanda belki daha güvenli. Ama kapalıda lpg daha tehlikeli. Aracın içine de gelirse yine tehlikeli. Aslında LPG tankı aracın dışında ise belki anlamlı olabilir. Ama fabrikasyon olmadığı için aracın içinde olduğu için bence her halukarda daha tehlikeli. 

10 senede bir değişen depoda kaçak olur mu ki? 3mm sac. Eğer valften kaçırıyorsa sistem otomatik kendini kapatıyor. Kaza anında da ezilip büzülüyor ama hasar görmesi çok zor gibi duruyor. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

10 senede bir değişen depoda kaçak olur mu ki? 3mm sac. Eğer valften kaçırıyorsa sistem otomatik kendini kapatıyor. Kaza anında da ezilip büzülüyor ama hasar görmesi çok zor gibi duruyor. 

 

tankın gövdesinden kaçırmaz ki zaten sistem. rekordan kaçırır dolum ağzından kaçırır regülatörden kaçırır ordan burdan kaçırır. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Mehmet Göktürk yazdı:

 

tankın gövdesinden kaçırmaz ki zaten sistem. rekordan kaçırır dolum ağzından kaçırır regülatörden kaçırır ordan burdan kaçırır. 

Oradalardan kaçırırsa tankın üstündeki multivalf devreye girip gazı tamamen kesiyor. mmo

 

1-E425163-1-BBB-4-A46-9-EFE-C3-E227-FC93

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Sadece aşırı akımı demiş? yanlışsam düzeltin

Çelik kapı reklamları vardır balta ile açamazlar.. hangi hırsız balta ile açıyor kapıyı?  gibi..

Ancak lpg kaynaklı yangın kaza çok görmüyoruz. Benzin kaynaklı da görmüyoruz. Yanan araçların pekçoğu kamyon otobüs gibi geldi bana. Çoğu da elektrik kaynaklı ya da motorda birşeylerin yanlış gitmesi ve farkedilmemesi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Aytac Sakal
(düzenlendi)

Benim 99 model Accent Benzin Lpg li arabam vardı karburatörlü is yerinden arkadaşıma sattım benzinde calışmıyordu gitti yaptırdı.Arabayı is yerine getirdi benzin kokusu var kaputu açıp baktık pompa dahil tum hattan benzin borularından benzin akıyordu , cok tehlikeli.Uzun sure benzin akışı olmayan borular deforme oluyor.

Ben Lpg den ziyade benzin buharından cekiniyorum videolarını izledim korkutucuydu.1.4 Symbolü 2.5 yıl sadece benzinde kullandım uzun yolda Full depo yapıyordum.

Dogru yanlıs bilemem uzman degilim hocam daha iyi yorum yapacaktır sadece hissetme , Eski Lpg olan aracımda tanka baktığımda yüksek basınç tahliyesi gibi emniyet önlemleri vardı kendimi rahat hissediyordum.

tarihinde Aytac Sakal tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal

Olaya tamamen başka noktadan bakayım bende.

 

LPG li araçta zaten benzinli aracın tüm riskleri mevcut. Sadece depodaki yakıt miktarı farklılık gösterir belki, üzerine birde LPG riski geliyor. %1 bile olsa benzinli araçtan fazla 🙂

 

Tankların testi tamam, peki ek noktaları? Hortumların büyük çoğunluğu orjinal sistem gibi geçmiyor. Seneler önce lpgli bir araç kaza yapmıştı, bagaj kısmı katlanmış şekilde iken gaz kaçırıyordu araç ve kaçak bitene kadar korkudan kimse yaklaşamadı. Bu bile ciddi bir problem bence, dakikaları bırakın saniyelerin önemli olduğu bir anda kurtarılmayı birkaç dakika beklediğinizi düşünün. 

 

Bildiğim kadarı ile lpg çok ince bir gaz, yani küçücük bir yerden tatlı tatlı kaçırır ve araçta da tüketim olduğu için farkedilmez belki. Bu noktada bence tanktan ziyade ciddi manada ek yerleri, montaj işçiliği ve düzenli gerçek kontrol(filtre değiş, ayar yap gönder değil) en azından senede 2 defa yapılmalı. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Ben lpg sevmiyom. Oktanı felan güzel , iyi yanıyor, harlı harlı. Ama ancak şohbende işe yarar bu şeyler. Şohbenden araba olmayacağına göre , benzine devam. 90000 km lpgli araç kullanmış biri olarak , benzin ile lpg arasında bambaşka bir sürüş deneyimi var. Benzinin enerji yoğunluğunu daha fazla, iş bu sebeble bile tork olarak sana dönüyor. Manual araba kullanıyor iseniz bunu kabak gibi hissediyorsunuz. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Ali Darbaz yazdı:

Ben lpg sevmiyom. Oktanı felan güzel , iyi yanıyor, harlı harlı. Ama ancak şohbende işe yarar bu şeyler. Şohbenden araba olmayacağına göre , benzine devam. 90000 km lpgli araç kullanmış biri olarak , benzin ile lpg arasında bambaşka bir sürüş deneyimi var. Benzinin enerji yoğunluğunu daha fazla, iş bu sebeble bile tork olarak sana dönüyor. Manual araba kullanıyor iseniz bunu kabak gibi hissediyorsunuz. 

Onun sebebi o değil. Motorun benzine göre tasarlanmış olmasından kaynaklı. Ama çok güzel bi lpg ayarıyla 5 sene lpg’li araç kullandım. Ne rampalarda ne başka yerde asla benzinle farkını hissetmedim. Senin i10’un ayarlarında vardı bir şey bence. Zaten fakir çalışıyordu göstergelere göre

Ü.Emre Kartal yazdı:

Olaya tamamen başka noktadan bakayım bende.

 

LPG li araçta zaten benzinli aracın tüm riskleri mevcut. Sadece depodaki yakıt miktarı farklılık gösterir belki, üzerine birde LPG riski geliyor. %1 bile olsa benzinli araçtan fazla 🙂

 

Tankların testi tamam, peki ek noktaları? Hortumların büyük çoğunluğu orjinal sistem gibi geçmiyor. Seneler önce lpgli bir araç kaza yapmıştı, bagaj kısmı katlanmış şekilde iken gaz kaçırıyordu araç ve kaçak bitene kadar korkudan kimse yaklaşamadı. Bu bile ciddi bir problem bence, dakikaları bırakın saniyelerin önemli olduğu bir anda kurtarılmayı birkaç dakika beklediğinizi düşünün. 

 

Bildiğim kadarı ile lpg çok ince bir gaz, yani küçücük bir yerden tatlı tatlı kaçırır ve araçta da tüketim olduğu için farkedilmez belki. Bu noktada bence tanktan ziyade ciddi manada ek yerleri, montaj işçiliği ve düzenli gerçek kontrol(filtre değiş, ayar yap gönder değil) en azından senede 2 defa yapılmalı. 

Şöyle bir durum var. Lpg’li arabada benzini az tutuyoruz. Çeyrek depo. Eğer depo kaynaklı bir yangın çıkacaksa risk biraz daha azalmış oluyor gibi. Lpg sisteminin tam güvenli olduğunu düşünürsek tabi

Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Şöyle bir durum var. Lpg’li arabada benzini az tutuyoruz. Çeyrek depo. Eğer depo kaynaklı bir yangın çıkacaksa risk biraz daha azalmış oluyor gibi. Lpg sisteminin tam güvenli olduğunu düşünürsek tabi

Bunu göz önüne alarak yazmıştım, yakıt miktarı konusu her iki kısımda da geçerli zaten. Sistem bazında bence iyileştirmeler ve hatta ek yerlerinin sayısı düşürülmesi gibi şeyler olmalı. Sonrasında sık ve ciddi kontrol şart

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Onun sebebi o değil. Motorun benzine göre tasarlanmış olmasından kaynaklı. Ama çok güzel bi lpg ayarıyla 5 sene lpg’li araç kullandım. Ne rampalarda ne başka yerde asla benzinle farkını hissetmedim. Senin i10’un ayarlarında vardı bir şey bence. Zaten fakir çalışıyordu göstergelere göre

Şöyle bir durum var. Lpg’li arabada benzini az tutuyoruz. Çeyrek depo. Eğer depo kaynaklı bir yangın çıkacaksa risk biraz daha azalmış oluyor gibi. Lpg sisteminin tam güvenli olduğunu düşünürsek tabi

 

Yok ben lpg yeterince kullandım, artık almıyorum. Depomu benzinle dolduramayacaksam, okadar hipermil yapmanın manası yok. 

Yorum bağlantısı
Ümit Türk
Ü.Emre Kartal yazdı:

Olaya tamamen başka noktadan bakayım bende.

 

LPG li araçta zaten benzinli aracın tüm riskleri mevcut. Sadece depodaki yakıt miktarı farklılık gösterir belki, üzerine birde LPG riski geliyor. %1 bile olsa benzinli araçtan fazla 🙂

 

Tankların testi tamam, peki ek noktaları? Hortumların büyük çoğunluğu orjinal sistem gibi geçmiyor. Seneler önce lpgli bir araç kaza yapmıştı, bagaj kısmı katlanmış şekilde iken gaz kaçırıyordu araç ve kaçak bitene kadar korkudan kimse yaklaşamadı. Bu bile ciddi bir problem bence, dakikaları bırakın saniyelerin önemli olduğu bir anda kurtarılmayı birkaç dakika beklediğinizi düşünün. 

 

Bildiğim kadarı ile lpg çok ince bir gaz, yani küçücük bir yerden tatlı tatlı kaçırır ve araçta da tüketim olduğu için farkedilmez belki. Bu noktada bence tanktan ziyade ciddi manada ek yerleri, montaj işçiliği ve düzenli gerçek kontrol(filtre değiş, ayar yap gönder değil) en azından senede 2 defa yapılmalı. 

Katılıyorum. 

Lpgli araç kullanan biri olarak bende tedirginim fakat fabrikada montajı yapıldığı için tercihim oldu. yoksa sonradan takılsaydı çok düşünürdüm. dediğiniz gibi ek yerleri ciddi anlamada tekrar tekrar kontrol edilmeli. ben bakım yaptırdığımda kelepçeden kaçırdığını farkettik ince incede olsa büyük riski vardı.  Lpg bakımı yapan firma 6 ayda bir kontrole bakıma gelin dedi. yada 10.000 hangisi önce gelirse.  6 ay çok kısa bir süre değilmi dedim.  Biz yetkili satıcı olarak bu şekilde yapıyoruz yoksa garanti dışı kalır dedi.  

Ali Darbaz yazdı:

Ben lpg sevmiyom. Oktanı felan güzel , iyi yanıyor, harlı harlı. Ama ancak şohbende işe yarar bu şeyler. Şohbenden araba olmayacağına göre , benzine devam. 90000 km lpgli araç kullanmış biri olarak , benzin ile lpg arasında bambaşka bir sürüş deneyimi var. Benzinin enerji yoğunluğunu daha fazla, iş bu sebeble bile tork olarak sana dönüyor. Manual araba kullanıyor iseniz bunu kabak gibi hissediyorsunuz. 

Abi sen yakıt  avcısı olarak bu şekilde düşünmene şaşırdım açıkcası. ekonomi yönünde verdiğin mücadelede lpg sevmemen enteresan. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Ümit Türk yazdı:

Katılıyorum. 

Lpgli araç kullanan biri olarak bende tedirginim fakat fabrikada montajı yapıldığı için tercihim oldu. yoksa sonradan takılsaydı çok düşünürdüm. dediğiniz gibi ek yerleri ciddi anlamada tekrar tekrar kontrol edilmeli. ben bakım yaptırdığımda kelepçeden kaçırdığını farkettik ince incede olsa büyük riski vardı.  Lpg bakımı yapan firma 6 ayda bir kontrole bakıma gelin dedi. yada 10.000 hangisi önce gelirse.  6 ay çok kısa bir süre değilmi dedim.  Biz yetkili satıcı olarak bu şekilde yapıyoruz yoksa garanti dışı kalır dedi.  

Abi sen yakıt  avcısı olarak bu şekilde düşünmene şaşırdım açıkcası. ekonomi yönünde verdiğin mücadelede lpg sevmemen enteresan. 

 

Benim olayım yakıt ekonomisinden daha fazlası. Benim olayım motorum bozulmasın, lastiğim eskimesin, şanzımanım çırtlamasın.  Mükemmel kondisyonu tutmak üzerine. 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Uğur Kamil

Şöylede bir durum var ama, lpg'li araçta doğal olarak benzinde oluyor doğal olarak risk 2 katına çıkmış olmuyormu :)

Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız

Benzine göre tasarlanmış bir sistemi lpg'ye çeviriyoruz. Bunun güvenlik ve motor ömrü açısından tabi ki riski var ama olay şu, her lpg'li araç tekerlekli bomba değildir.

Lpg'nin ilk çıktığı, bagajda tüp taşınan dönemleri de var, merdiven altı işletmede standartlara uygun olmayan montajı da. Bu dönemdeki araçlar çok tehlikeli tabi. Ama günümüzde hem firmalar hem de standartlar daha oturmuş durumda. Her tarafı dökülen, hortumları eskimiş benzinli şahin, 2020 model lpg'li corolla'dan daha güvenli değil. 

Risk var, önemli olan riski yönetmektir. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal
Mahmut Yıldız yazdı:

Ama günümüzde hem firmalar hem de standartlar daha oturmuş durumda. Her tarafı dökülen, hortumları eskimiş benzinli şahin, 2020 model lpg'li corolla'dan daha güvenli değil. 

Risk var, önemli olan riski yönetmektir. 

Kağıt üzerinde bakarsak doğru, ama uygulama öyle olsa keşke. Hala bir sürü hatalı montaj var, dahası bu muayeneden kalınca ya da araçta sorun olunca anlaşılıyor genelde. Standartlaşma bir süre sonra kontrolsüzleşme şekline evrilmemeli. 

 

Kanuni zorunluluktan ziyade mantalite olarak sahiplenmek şart. Basit birkaç örnek vereyim, fren balatası azalmış ama bilmem kaç km gider yanıtını, bir yerde terletme vardır gösterirsin iyice kaçırınca gel şimdi erken yanıtını almamaya başladığımız an zaten birçok şey düzelmiş olacaktır. 

 

Riski yönetmek sadece idare etmek manasında değil, iş güvenliğinde sevdiğim birkaç şey var; eğer riskli bir durum varsa

 

1) Risk oluşturan şeyi değiştirme

2) Değişim mümkün değilse zararsız seviyeye azaltma

3) Azaltma mümkün değilse riskli şeye teması azaltma

4) Temas azaltılamıyorsa kişilere koruyucu sağlama

 

gibi aşamalar uygulanmasını söyler. Konu üzerinden bakarsak koruma mekanizmaları, kontrol mekanizmaları ve ciddi bir standart uygulanması yapılmalı. 

 

Montajda en basit örnek, elektrik bağlantıları konnektörlü olanlar da var kesme bağlama olanda. Hatta kesip ekleyen ve izole bant yapıp bırakan ya da düzgün lehim yapıp izole bant, makaron ve yanmaz kumaş bant geçen var. Baktığınızda ikisi de uygun gibi görünüyor, ama öyle mi gerçekten? 

Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
Ü.Emre Kartal yazdı:

Kağıt üzerinde bakarsak doğru, ama uygulama öyle olsa keşke. Hala bir sürü hatalı montaj var, dahası bu muayeneden kalınca ya da araçta sorun olunca anlaşılıyor genelde. Standartlaşma bir süre sonra kontrolsüzleşme şekline evrilmemeli. 

 

Kanuni zorunluluktan ziyade mantalite olarak sahiplenmek şart. Basit birkaç örnek vereyim, fren balatası azalmış ama bilmem kaç km gider yanıtını, bir yerde terletme vardır gösterirsin iyice kaçırınca gel şimdi erken yanıtını almamaya başladığımız an zaten birçok şey düzelmiş olacaktır. 

 

Riski yönetmek sadece idare etmek manasında değil, iş güvenliğinde sevdiğim birkaç şey var; eğer riskli bir durum varsa

 

1) Risk oluşturan şeyi değiştirme

2) Değişim mümkün değilse zararsız seviyeye azaltma

3) Azaltma mümkün değilse riskli şeye teması azaltma

4) Temas azaltılamıyorsa kişilere koruyucu sağlama

 

gibi aşamalar uygulanmasını söyler. Konu üzerinden bakarsak koruma mekanizmaları, kontrol mekanizmaları ve ciddi bir standart uygulanması yapılmalı. 

 

Montajda en basit örnek, elektrik bağlantıları konnektörlü olanlar da var kesme bağlama olanda. Hatta kesip ekleyen ve izole bant yapıp bırakan ya da düzgün lehim yapıp izole bant, makaron ve yanmaz kumaş bant geçen var. Baktığınızda ikisi de uygun gibi görünüyor, ama öyle mi gerçekten? 

Bazılarımız için lpg kaçınılmaz. O yüzden düzgün montaj ya da fabrikasyon diyoruz. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ebrar Tüfek

Yanma riski her arabada var, yakıttan olmasada elektronik birşeyden olur. Ünlü bi youtuberin benzinli polosu kameranın karşısında cayır cayır yanmıştı. Her bakımda lpg ayarı, kaçak kontrolü ve filtre değişimi için lpgciye giderim. Şuanki arabamda lpg yok ama ilk fırsatta takacağım. Yarı fiyatına gezmenin zevki ayrı, arabaya da bu kadar abartıldığı kadar bir zararı yok(düzgün ayar ile) zaten faydasından çok zararı olsa bu kadar insan taktırmazdı. 

Yorum bağlantısı
Barış AÇIL

Arkadaşlar bende 7 sene LPG li araç kullandım. Hemen her sene filtre degistirdim hepside LPG markasının yetkili servislerinde.

Benim gözlemlediğim apilan işlemler, çekiş şikayetim varsa bilgisayara baglamak, birde filtre değiştirmek.

Kacak kontrolü yapmak, lastik hortumlarin kontrolü vs hiç rastlamadim.

Çoğunda yıl içinde hava filtre kutusunu vb hortumlari gizleyen malzemeleri sökerek gözle ve elle boruların çatlak kontrolünü ben yapıyordum.Hatta birinde yırtılmaya ramak kalmıştı. Degistirmistim.

LPG sisteminin ekonomik olması yanında özel dikkat gerektirmesi gereken bir sistem.

Yorum bağlantısı
  • 4 ay sonra...
Murat Sahın

Tansu hocam baya zaman geçmiş. Üniversiteyi Konya'da okudum. 20 liraydı Ankara-Konya otobüs bileti. Her hafta sonu Ankara'ya geçerdim :) 

 

Bir gidişimde bir kaza sebebiyle yol kapalıydı. Konya makastan sonra. Bir tır tali yoldan çıkan araca çarpmış. Adam çarpmamak için de uğraşmış, tırı yatırmış, araba zaten tanınmayacak halde parça parça olmuştu. Neyse, yol kapalı olunca indik sigara falan içeriz diye. Jandarmalar yol kenarlarında bir şeyler arıyor. Sonra askerlerden biri bağırdı "burada komutanım" diye. Aradıkları şey lpg tankıymış. Getirip hurda aracın yanına koydular. Deponun üzerinde yer alan analog göstergeye göre tank %70 civarı doluydu. Arabadan kopup gitmiş, belki kaza mahallinden 50-100 metre uzakta, ama içindeki gaz duruyor. Haliyle tankın kendisi zaten güvenli. Borular ve bağlantı elemanları önemli. Bunların da en basit yolu, sanayiye yolun düştükçe kaçak kontrolü yaptırmak ve bakıma gittikçe bağlantı elemanlarının sıkılığının kontrol edilmesi. İkincisini düzgün bir montaj istasyonu zaten sen istemesen de yapıyor. Benim araca lpg kiti monte eden arkadaşlar her gittiğimde depodan motora kadar komple kaçak testi, bilgisayara bağlanıp genel kontrol, şikayetimin olup olmadığı, bir önceki bakım aralığına göre araçta herhangi bir değişik hissedip hissetmediğim sorularından sonra bütün bağlantı elemanları tek tek kontrol ediliyordu. Üstelik bunu yaptıklarında standart bakım ücreti alıyorlardı.

Bir çok yer filtre değiştirip gönderiyor. Kaçak varsa 2 yılda bir kontrolde fark ediliyor. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...