İçeriğe Yönlendir

İlk Motosiklet İçin Bazı Tavsiyeler


Murat Sahın

Recommended Posts

Murat Sahın

Dostlar selamlar, 

 

Paylaşacağım bilgilerin bir çoğu kendi tecrübelerime dayalıdır. Diyelim ki motosiklete başlayacaksınız, ilk motor arayışındasınız. En çok zorlanılan durum budur motosiklet seçme konusunda. Çünkü bilmiyoruz henüz neyin ne olduğunu.

 

Ben ilk motor olarak cebimdeki telefon fiyatına mondial marka bir motosiklet (mr150 vulture) almıştım. Çok araştırıp tecrübeli dostların tavsiyesine uymuştum. Sebeplerini sıralayacak olursak;

 

1- Motor ucuz. Öğrenme aşamasında yaşanacak olumsuzluklarda çöpe atmak gerekse bile umurumuzda olmayacak kadar ucuz. Parçası da ucuz ve bol bulunuyor.

2- Motorun moturcu diliyle naked yani çıplak bir commuter olması ve koruma demiri takılabilmesi sayesinde ufak tefek düşmelerde hasar alabilecek bir parçası yok. En fazla fren ve debriyaj manetleri (kolları) kırılyor, 25-30 liraya universal olanları takıp geçebiliyoruz.

3- Motor bloğu bir çok markada kullanılmıştır. O kadar ki bütün çin markalarında muhakkak bir kaç modelde mevcuttur. Karbüratörlü, sağlam, sorunsuz bir motordur. Hemen her usta tamir edebilir, her parçası her yerde bulunur.

4- Lastik ölçüleri ve oturma pozisyonu yeni başlayacak kişi için idealdir. Durduğunuzda rahatça denge sağlayabilecek şekilde ayaklar yere yetişir. Motosiklette lastik çapı büyüdükçe denge artar. Kaygan zeminde en kolay kayan, denge kaybı yaşanan motorlar küçük tekerli scooter modellerdir.

5- Orta sehpanın orjinalde olması sayesinde her türlü bakımı kolaydır. Ekstradan bir aparata ihtiyacı yoktur. Yağ filtresi ve hava filtresi temizlenip tekrar kullanılabilen cinstendir. 1 litre yağ gerekir bakım için hepsi bu :) 

6- 110 km/h civarı hızlara çıkabilir maksimum. Ancak bu hıza hemen her koşulda çıkar. Dolayısı ile trafikte ezilmezsiniz. Çoğu koşulda trafikten hızlı seyredebilir. 

 

Kötü yönleri;

1- Çin malı olması.

2- Boya kalitesinin düşük olması.

3- Kalitesiz (özellikle görsel bir kalitesizlikten bahsediyorum) olması.

4- Yakıt tüketiminin japon seleflerine göre belirgin şekilde fazla olması.

 

Bu veriler ışığında tercih etmiştim kendisini. Yaklaşık 20 bin km kullandım (otomobil için az gibi görünse de motosiklet için iyi km'dir), çok eziyet ettim, hiç umursamadı. Bakımlarını vaktinde yaptım, bir kere benzin bittiği için yolda kaldım hepsi bu :) 

 

Başlangıç motoru olarak böyle ss tarzı motorlar tercih etmek günümüzde çok sık görülüyor. 20-25 bin lira arasına CBR250R - R25 gibi motorlar tercih ediliyor şekil sebebiyle. Fakat unutulmaması gereken konu bu motorların her yanının plastik grenaj giydirilmiş olması ve bu sebeple basit devrilmelerde bile iyi masraf çıkartacak olmasıdır. Bunun yanında, 170-180 km/h hız yapabilen motorla başlamak doğru değildir. Çünkü otomobilin aksine, motosiklette o gazın hepsi açılır, maksimum sürate çok yakın seyredilir :) 

 

Bu bilgiler eşliğinde maddeleri sıralayabiliriz;

 

1- Başlangıç motoru çok hızlı, çok güçlü olmamalı. O gücü kontrol etmek alışana kadar gerçekten zordur.

2- Başlangıç motoru naked olmalıdır. İllaki devrilecek, grenajlar çizildiğinde görsel bir üzüntü, kırıldığında bolca masraf açacaktır. Bu da can sıkıcı olur.

3- Marka model itibarı ile parçası ve ustası bulunan modellerden olmalıdır. Mesela SYM markası çok iyidir ancak ülkemizde parça bulunurluğu jaguardan iyi değildir. 

4- Scooter yerine vitesli motor tercih edilmesi her zaman tavsiyemdir. Sebeplerini madde madde açıklayayım.

a) Scooterlerdeki nazaran küçük çaptaki tekerler kayma-denge kaybı riskini artırmaktadır. Lastik çapı arttıkça denge artar.

b) Videolarda gördüğümüz ve komik bulduğumuz gazı bırakamayan ve bu sebeple kazaya karışan otomatik araç/acemi sürücü bileşiminin oluşturduğu duruma düşme ihtimalimiz viteslide yoktur. Otomatik (cvt mantığı ile çalışır otomatiği) scooter motosikletlerde motora binerken bile gaz kolunu çevirdiği için kendisi üzerine binememişken gaza gelip kırmızı görmüş İspanyol boğası gibi çekip giden motosikletler gördüm :)

c) Scooterler genelde düşük süratlerde (başlangıç için tercih edilebileceklerden bahsediyorum, yamahanın xmaxından değil) şehir içinde kullanılmak için tasarlanmıştır. 50-60 üzeri süratler hem motor için hem sürücü için ciddi yorucudur. 

d) Madde iki scooterler içinde geçerlidir. Her yanı plastik kaporta olmasından mütevellit, ilk düşmede karpuz gibi dağılması çok olasıdır. 

5- Normalde motorda otururken ayak parmaklarınızın yere değmez yeterlidir ancak ilk motorda topuk da değerse daha rahat edersiniz. Beğendiğiniz motoru bulun, üzerine oturup deneyin. Dengesini sağlayabildiğiniz motor iyidir.

6- 45-50 cc'lik sigorta gerektirmeyen motosikletlerden uzak durun. Sigorta yaptırmak zorunda olmamak ilk bakışta avantaj gibi görünse de bir araca sürtme vb. bir durum hasıl olduğunda cepten çıkacak para hiç hoşunuza gitmeyecektir.

 

Tekeriniz düz bassın :)

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Varyatörlü motorlar ile düzgün hipermil yapılamıyormuş. Rampa aşaği gazı bırakınca motorda yavaşlıyormuş. Bunu öğrendiğimden beridir, Scouter ve cvt şanzımanlı motorlardan tamamen soğudum. Mesela bu benim için önemli bir ayrıntıdır. 

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
(düzenlendi)
Ali Darbaz yazdı:

Varyatörlü motorlar ile düzgün hipermil yapılamıyormuş. Rampa aşaği gazı bırakınca motorda yavaşlıyormuş. Bunu öğrendiğimden beridir, Scouter ve cvt şanzımanlı motorlardan tamamen soğudum. Mesela bu benim için önemli bir ayrıntıdır. 

Çoğu varyatör beyinden yoksun, eski mekanik sistemler. İki kasnak bir kayış :) Gazı bırakınca yavaşlar. Yokuş aşağı falan fark etmez, kompresyona girer motor. 

 

Edit: Senin motorun Honda NC. Zaten çok az yakıyor, bir de sen kullanırsan ....

tarihinde Murat Sahın tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Murat Sahın yazdı:

Çoğu varyatör beyinden yoksun, eski mekanik sistemler. İki kasnak bir kayış :) Gazı bırakınca yavaşlar. Yokuş aşağı falan fark etmez, kompresyona girer motor. 

 

Bana vitesli motor lazım. Rampa inerken son vites süzülcek, mümkünse Cut-off yapıp yakıt yakmayacak. Adam Honda spacy kullanıp nasıl 2,5 litre benzin yakar şaşırırdım. Sonra öğrendimki varyatör denen zıkkım benzini lükül lükül içermiş. 

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Ali Darbaz yazdı:

 

Bana vitesli motor lazım. Rampa inerken son vites süzülcek, mümkünse Cut-off yapıp yakıt yakmayacak. Adam Honda spacy kullanıp nasıl 2,5 litre benzin yakar şaşırırdım. Sonra öğrendimki varyatör denen zıkkım benzini lükül lükül içermiş. 

Tamam işte, X ya da S serisi vitesli NC. Tam senlik :)

Varyatör sadece çok yaktırmaz, bol bol masraf açar :) 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Murat Sahın yazdı:

Tamam işte, X ya da S serisi vitesli NC. Tam senlik :)

Varyatör sadece çok yaktırmaz, bol bol masraf açar :) 

 

Benim aklımda Kuba Rx9 vardı ama .

Yorum bağlantısı
Ümit Türk

Bi ara çok merak sardım alıcaktım motor.  Dedim be bunu nerede kullanıcam.  Vazgeçtim o gündür bu gündür aklımda yok :)

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
(düzenlendi)

Abiler Murat abi biraz fazla güvenlik tedbirli yorumlar yazmış siz onu boşverin şununla sağdan sağdan yavaş yavaş gidin 1 saate ön kaldırmaya bile başlarsınız. 👍🏻

 

b7ynSl.jpg

 

 

Ağzına sağlık Murat abi Şaka bir yana doğru olanları dile getirmişsin 👍🏻😊 Tekerin düz bassın 

tarihinde Çağrı Alaf tarafından düzenlendi
İmla Hatası
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Çağrı Alaf yazdı:

Abiler Murat abi biraz fazla güvenlik tedbirli yorumlar yazmış siz onu boşverin şununla sağdan sağdan yavaş yavaş gidin 1 saate ön kaldırmaya bile başlarsınız. 👍🏻

 

b7ynSl.jpg

 

 

Ağzına sağlık Murat abi Şaka bir yana doğru olanları dile getirmişsin 👍🏻😊 Tekerin düz bassın 

Ön teker eskimiş mi ne :D :D 

 

Bana motor lazım da iç işleri bakanından veto yiyorum. Yoksa aklımda deli fikirler var...

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Murat Sahın yazdı:

Ön teker eskimiş mi ne :D :D 

 

Bana motor lazım da iç işleri bakanından veto yiyorum. Yoksa aklımda deli fikirler var...

Ya yeni değişmişti ya da değişime gidiyordu 2 sene önce bu zamanlar. 

 

Valla biz Bi egsoz atalım dedik SJ Ateş eden cinsten cidden ateş ediyordu bölge karakolu topyekün bizi yakalamaya çalışıyordu

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Çağrı Alaf yazdı:

Ya yeni değişmişti ya da değişime gidiyordu 2 sene önce bu zamanlar. 

 

Valla biz Bi egsoz atalım dedik SJ Ateş eden cinsten cidden ateş ediyordu bölge karakolu topyekün bizi yakalamaya çalışıyordu

Yok benim egzozla işim yok :) Aşk 3 harf 1200ccdir diyeyim, sen anla. 

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Murat Sahın yazdı:

Yok benim egzozla işim yok :) Aşk 3 harf 1200ccdir diyeyim, sen anla. 

Ah o motorun rahatlığı bizim arabalarda bile yok. 

 

Bu proje Çantalar bagajlar Sis Lambaları ve Türkiye Turu mu yoksa fazlası mı? 

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Çağrı Alaf yazdı:

Ah o motorun rahatlığı bizim arabalarda bile yok. 

 

Bu proje Çantalar bagajlar Sis Lambaları ve Türkiye Turu mu yoksa fazlası mı? 

Fazlası fazlası :) 

Yorum bağlantısı
Mücahit Erdem

2013 de bende mr ile başlamıştım motosiklete. Yazdıklarınizin hepsine harfiyen katılıyorum 16 bin km yaptım hiç yolda bırakmadı akü harici masrafı olmadı. Ufak tefek kazalarda maksimum 100 TL masraf ederek düzelttim şeklini. Yine arayış içindeyim gönül tenere istiyor piyasa izin vermiyor. İki teker gerçekten ayrıcalık. Herkese bilinçli şekilde kullanmak kaydıyla tavsiye ediyorum

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Mücahit Erdem yazdı:

2013 de bende mr ile başlamıştım motosiklete. Yazdıklarınizin hepsine harfiyen katılıyorum 16 bin km yaptım hiç yolda bırakmadı akü harici masrafı olmadı. Ufak tefek kazalarda maksimum 100 TL masraf ederek düzelttim şeklini. Yine arayış içindeyim gönül tenere istiyor piyasa izin vermiyor. İki teker gerçekten ayrıcalık. Herkese bilinçli şekilde kullanmak kaydıyla tavsiye ediyorum

Tenereler gereksiz pahalandı. Tarz olarak enduro düşünüyorsanız ben transalp öneririm. Hem parçası bakımı falan çok uygun, hem sorunsuz motor. 

Yorum bağlantısı
Mücahit Erdem

Enduro düşünüyorum. Transalp güzel motor ama 15 yaşında minimum 40 50 bin km deki motorlar korkutuyor beni

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Mücahit Erdem yazdı:

Enduro düşünüyorum. Transalp güzel motor ama 15 yaşında minimum 40 50 bin km deki motorlar korkutuyor beni

Transalp için 40-50 bin km'ler mesele değil. Çoğu transalp o km'lerde baskı değiştirmemiş oluyor :) Mesele servis bakımlısını bulabilmek. Tabi servis daha iyi bakmıyor diğer yerlerden ama en azından geçmiş bakım kayıtlarını sorgulayabiliyorsunuz. 

Yorum bağlantısı
Ebrar Tüfek

Motorsikletler araba gibi 200 300 bin km de rahatça alınamıyor galiba, motorsikletin kilometresinde psikolojik sınır nedir :)

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Ebrar Tüfek yazdı:

Motorsikletler araba gibi 200 300 bin km de rahatça alınamıyor galiba, motorsikletin kilometresinde psikolojik sınır nedir :)

Motora göre değişir hocam. 200-300 bin kmyi rahat çıkaracak motorlarda var ama çoğunluk çok daha az. Mesela yol endurosu dediğimiz transalp, tenere gibi motorlarda 100 bin km'de olması benim için hiç mühim değil. Ben ilk nesil transalp ile yurt dışından tatile gelen çift gördüm. Süpersport dediğimiz, mesela Çağrı dostumdaki motor için bende psikolojik sınır 20-25 bin km. Çünkü genelde çok yüksek devirlerde kullanılan motorlar. Sürüş tarzı bunu gerektiriyor. Haliyle geçmişini bilmeyince km'si yüksek olan korkutuyor. Tamamen tarzla alakalı yani. 

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

 

Ali Darbaz yazdı:

 

Benim aklımda Kuba Rx9 vardı ama .

nc750 dct al keyfine bak, hertürlü yeter sana, iyice alışınca baktın tarzın belli oldu ona göre sınıf değişirsin yada nc ye devam edersin, bence nc de al her türlü yeter, basmak yasak zaten, basacaksan  ss motor alıyor piste gidiyorsun (bana göre SS motorun karayolunda kullanımı yasaklanmalı ama neyse) nc ile hipermilde yaparsın üstelik cut off falan var hespi... :)

Yorum bağlantısı
Ebrar Tüfek
Murat Sahın yazdı:

Motora göre değişir hocam. 200-300 bin kmyi rahat çıkaracak motorlarda var ama çoğunluk çok daha az. Mesela yol endurosu dediğimiz transalp, tenere gibi motorlarda 100 bin km'de olması benim için hiç mühim değil. Ben ilk nesil transalp ile yurt dışından tatile gelen çift gördüm. Süpersport dediğimiz, mesela Çağrı dostumdaki motor için bende psikolojik sınır 20-25 bin km. Çünkü genelde çok yüksek devirlerde kullanılan motorlar. Sürüş tarzı bunu gerektiriyor. Haliyle geçmişini bilmeyince km'si yüksek olan korkutuyor. Tamamen tarzla alakalı yani. 

 

Yani mermiden hızlı kullanılan motorlarda yüksek km den kaçınacağız, çok teşekkür ederim :)

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Ebrar Tüfek yazdı:

 

Yani mermiden hızlı kullanılan motorlarda yüksek km den kaçınacağız, çok teşekkür ederim :)

Şöyle düşün hocam, 12-13 bin devir çeviriyor alet dakikada :D Sanki başka bir şey söylemeye gerek yok gibi. 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

en iyi motor başkasının bindiği motordur bizim trafikte. nokta. en az 3 tekerin olacak yolda. cup motor ile başladım cup motor ile bitirdim geldiğim görmesine rağmen önüme atlayan taksiciden sonra. kalsın.

Yorum bağlantısı
Ümit Türk
Mert Gulkokan yazdı:

Bisiklet grubundan tanıdıpım motorcu abimiz gebzede scooter ile kaza geçirdi şu an hastanede
Hayati tehlikesi azalmış yakında servise çıkar dediler ama sol diz altından bacağı kesilmiş maalesef tanıştığımızda honda nc700 motoru vardı

Çok kötü oldum şuan.Kaza kusuru kimde?  Hatalı kim belli mi?

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
Dogan Arsiray yazdı:

en iyi motor başkasının bindiği motordur bizim trafikte. nokta. en az 3 tekerin olacak yolda. cup motor ile başladım cup motor ile bitirdim geldiğim görmesine rağmen önüme atlayan taksiciden sonra. kalsın.

Motorcuya olan saygı ve Motorcunun saygısı meselesi direk Kültür meselesidir, dolayısı ile anladın sen onu...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...