İçeriğe Yönlendir

Osmanlı'da Ehliyet (Sürücü Belgesi) ve Esaslar


Çağrı Alaf

Recommended Posts

Çağrı Alaf

Denk geldi ilginç bulduğum için sizlerle paylaşmak istedim; Osmanlıda Taşıt ve sürücü esasları :)  

 

Osmanlı'da sürücü belgesi ; sjlspz2.jpg

 

Taşıtlar:

 

Türkiye'de taşıma aracı olarak araba geniş bir kullanım alanına sahipti. Binek arabası, Osmanlılar'da yalnız padişah, şeyhülislâm ve kazaskerlerin kullandığı bir araçtı. Bunun dışında dışarıya giden elçilere de araba verilirdi. Tanzimat'tan sonra diğer seçkin kişiler de araba sahibi olabildi ve kira arabaları kullanılmaya başladı. İkinci Meşrutiyet'in ilânına kadar bir erkekle bir kadın birlikte arabaya binemezdi. Fayton, yaylı, kupa eskiden kullanılan binek arabaları arasındadır. Fayton bugün genellikle sayfiye yerlerinde (özellikle, İstanbul'da Büyükada, Heybeliada) gezinti aracı olarak kullanılır.

Otomobilin ülkeye gelişi hakkında iki rivayet vardır. Birinci rivayette ilk benzinle çalışan otomobil, Galata rıhtımının açıldığı 1895 yılında, sonradan Basra mebusu olacak Züheyrzade Ahmed Bey tarafından getirilmiştir. İlk otomobilin halk arasında görücüye çıktığı yer ise Fenerbahçe semti olmuş. Diğer rivayete göre ise ilk otomobil getiren kişi, Muzıka-i Hümayun’dan Kaymakam Stavrolo’dur ve ilk otomobilimiz İtalya’dan gelmiştir.

 

Taşıt Kuralları: 

Otomobil sayısının çoğalma­sı, bir takım önlemlerin alınması gereğini de beraberinde getirir. Bu çerçevede, 24 Aralık 1328 / 1913 tarihli, belediye zabıtasının vazifelerine dair nizamnamede, otomobille ilgili hususlara da yer verilir.

Nizamnamede, bugün de uy­gulanan temel trafik kurallarının ardından, o gün için geçerli olan hız sınırları da belirtilmiştir: Otomobiller kent içinde 10 kilometreyi geçemeyeceklerdir. Dar ve kalabalık yerlerde bu hız at arabalarıyla eşit olacaktır. Kent dışında otomobillerin hızı saatte 30 kilometreyi geçmeyecektir.

 

Vergiler: 

Otomobillerle ilgili bir başka düzenleme de, bunların ödemele­ri gereken vergiler konusunda yapılmıştır.

Bu çerçevede, ticari otomo­billerden, motor gücü 12 beygire kadar olanlardan yıllık 6 lira, 12-20 arası beygir gücüne sahip olanlardan yıllık 10 lira, motor gücü 20 beygiri aşan otomobil­lerle bilumum otobüs ve kamyonlardan yıllık 15 lira belediye vergisi alınacaktı. Hususi otomobillerde bu ra­kamlar yüzde elli daha yüksek olacaktı. Yabancı uyrukluların otomobilleri de hususi otomobil­lerden alınan vergilere tabıydı. Resmî otomobillerden vergi alın­masına gerek görülmemişti.

Otomobillere ilişkin bir baş­ka özellik de Galata Köprü­sü'nden geçerken ödemeye mecbur tutuldukları ücretti. Buna göre, binek otomobille­rinden 2 kuruş, ticari otomobil­lerin boş olanlarından 5 kuruş, yüklü olanlarından 20 kuruş üc­ret alınacaktı. Bu arada köprüden sürekli olarak geçmek durumunda olan otomobiller için bir kolaylık düşünülmüştü: Bu otomobil sahip­leri aylık 150 kuruş peşin ödeye­cekler ve karşılığında kendilerine bir 'paso' verilecekti. Böylece, geçişlerde pasosunu gösterecek olan otomobil sahibi, her defasında bilet almak zorunda kal­mayacaktı.

  • Beğen 20
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

valla harika bilgi. bak güce göre vergi alıyormuş ecdadımız. hodri meydan :)

  • Mutlu 4
Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör

Çok kötüsün çağrı, sana bilgi deye verdim, niye benim ehliyeti koyup deşifre ediyon ,yaşım çıkacak ortaya

  • Beğen 6
  • Mutlu 12
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Dogan Arsiray yazdı:

valla harika bilgi. bak güce göre vergi alıyormuş ecdadımız. hodri meydan :)

 

Olmaz.. çok adil.. 

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Sefa Çelik yazdı:

Chip icad oldu, mertlik bozuldu. 

Fabrika çıkış 160 hp, chipleyince 220 hp

O zamanlar ne gönlü bolluk varmış, bizim Chipten aldığımız haram 60 beygirden en az 5 araba çıkarıyorlar.

Yorum bağlantısı
Muhammet Ali Deli
Çağrı Alaf yazdı:

Otomobillere ilişkin bir baş­ka özellik de Galata Köprü­sü'nden geçerken ödemeye mecbur tutuldukları ücretti.

Galata köprüsünden geçerken ücret alıyorlarmış. O zaman başlamış. Şimdi geçilmeyen köprülerin parasını bile ödüyoruz. 

 

Neredeeeeeeeğnnn nereye... :D 

  • Beğen 1
  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

30bg ile otobüs yürürken şimdi 30 bg ile bahçe bile sulama yapmaz olduk

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Serkan Aktay

O zamanlar insanlar kulak arkalarını gururla sergileyebiliyormış. ÖTV nin KDV si, KDV nin ÖTV si de yokmuş. 

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
Muhammet Ali Deli yazdı:

Galata köprüsünden geçerken ücret alıyorlarmış. O zaman başlamış. Şimdi geçilmeyen köprülerin parasını bile ödüyoruz. 

 

Neredeeeeeeeğnnn nereye... :D 

iki klube koysalar... aksam sira oluyor.

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Servet Aydın yazdı:

30bg ile otobüs yürürken şimdi 30 bg ile bahçe bile sulama yapmaz olduk

tempra sxak almalı

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

yine lastik tabanları tozlu ama yanakları tozsuz olanlardan mı?

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Çağlar Bayur yazdı:

yine lastik tabanları tozlu ama yanakları tozsuz olanlardan mı?

 

Bunlar fake olamayacak kadar kirli bence.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Selim Bilgin yazdı:

 

Bunlar fake olamayacak kadar kirli bence.

///M3 lü biri de çıktı bunlardan sonra, toz makinesi ayarlı püskürtebiliyor

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Çağlar Bayur yazdı:

///M3 lü biri de çıktı bunlardan sonra, toz makinesi ayarlı püskürtebiliyor

Makinaya gerek yok benim garajın içeride sıvası dökülüyor, bir gece beklemesi yeter pisliğinden yüzüne bakılacağı kalmaz. 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Çağlar Bayur yazdı:

///M3 lü biri de çıktı bunlardan sonra, toz makinesi ayarlı püskürtebiliyor


Bunun videolarını bayağıdır izliyorum abi bu arabalar en azından 2-3 yıldır bu vaziyette. Detaylı çekimleri filan da var bence bunlar gerçek. Ama izlenme sayılarını gören birileri mutlaka girmiştir o işe. İngilizce olanlar 8-10 mn izleniyor barn find videoları. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

barn find olabilir mümkün, 1000 sterlinge porşe falan alıp unutabiliyorlar. biz kılyoya 20 misli ödeyince aklımızdan çıkması zor olur :f1:

tozlu videolarında başlangıç gelişme sonucuna bakınca, bildiğin eski galerici numaraları gibi duruyor, aylarca satılık mı ağbi yorumları biriktirilip daha sonrasında da satışa başlandı, ruhsat sahipleri de tek çıkmadı

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Çağlar Bayur yazdı:

barn find olabilir mümkün, 1000 sterlinge porşe falan alıp unutabiliyorlar. biz kılyoya 20 misli ödeyince aklımızdan çıkması zor olur :f1:

tozlu videolarında başlangıç gelişme sonucuna bakınca, bildiğin eski galerici numaraları gibi duruyor, aylarca satılık mı ağbi yorumları biriktirilip daha sonrasında da satışa başlandı, ruhsat sahipleri de tek çıkmadı


Senin ocakbaşında anlatılacak bildiklerin var anladım. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Selim Bilgin yazdı:


Senin ocakbaşında anlatılacak bildiklerin var anladım. 

çorba şart ama

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Çağlar Bayur yazdı:

ona kalsak yandık, adam geziyor


Elbet gelir. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
tempra sxak almalı

Durmaya yakın el freni çekince oluşturduğu hissi hatırlıyor musun
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Senin ocakbaşında anlatılacak bildiklerin var anladım. 

Yarın zoom da konuşturalım. Konuşmazsa benim arşivi açarız.
Konuşur
Yorum bağlantısı
Eyüp Çetin
Çağrı Alaf yazdı:

 

 

Osmanlı'da sürücü belgesi ; sjlspz2.jpg

 

 

 

Çok ilginçmiş cidden.

Belgenin en başında tasdikname yazıyor. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...