İçeriğe Yönlendir

Araç Gövde Dayanımları Hakkında


Bahattin Akkaya

Recommended Posts

Bahattin Akkaya

Merhaba Otoclub ailesi aranıza henüz katılmış bulunmaktayım. Araç gövde dayanımı ve güvenliği konusunda bolca tecrübeye sahibim kendim makine mühendisiyim ve 15 yıldır araç gövde tasarımı yapmaktayım. Bilgi paylaştıkça güzelleşir düşüncesi ile burada bulunmak istedim. Araç tasarımları hakkında (özellikle kamyon-otobüs-zırhlı araçlar) teknik desteğe ihtiyacı olanlar var ise yazmanız yeterlidir. Sadece zırhlı araçlar hakkında teknik detay paylaşamayacağımı bildirmek durumundayım. Binek araçların gövde yapılarını ve insan hayatını korumak için yapılan tasarımsal detayları ise youtube kanalımda görselleştiriyorum. (bahattin akkaya adı ile bulabilirsiniz)

 

 Kısacası hepinize merhabalar.

  • Beğen 32
  • Teşekkür 2
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

Merhaba. Markalar benzer platformlar üstüne araç tasarlıyorlar. Şase motor kapı tasarımlarında trt’de izlediğim bir video vardı. Dünya standartlarına bakılırsa gövde güvenliği anlamında ilk üç markayı sayabilir misiniz? Sektör olarak aranızda konuşuyorsunuzdur :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
İsa Acar
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Merhaba. Markalar benzer platformlar üstüne araç tasarlıyorlar. Şase motor kapı tasarımlarında trt’de izlediğim bir video vardı. Dünya standartlarına bakılırsa gövde güvenliği anlamında ilk üç markayı sayabilir misiniz? Sektör olarak aranızda konuşuyorsunuzdur :) 

İlk üç markayı mı yoksa bizlerin alabileceği ilk üç markayı mı? :crazy:

 

Hoş geldiniz Bahattin bey :)

  • Beğen 1
  • Mutlu 5
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
İsa Acar yazdı:

İlk üç markayı mı yoksa bizlerin alabileceği ilk üç markayı mı? :crazy:

 

Hoş geldiniz Bahattin bey :)

Haa, bizlerin alabileceği olarak düzeltelim bunu :) 

  • Beğen 1
  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Bahattin Akkaya

Bu sıcak karşılama için hepinize çok teşekkür ederim öncelikle sorulara kısaca yanıt vermeye çalışayım.

 

Ali Darbaz yazdı:

Hoş geldiniz.  

Şöyle bir araba için güvenlik durumu nasıldır. 13 yaşında olan aracın karoserin dayanıklılığı ne kadar düşer. 

 

https://gmtis.ntweb.ru/tis/tr/documents_2012/Cruze/SM-T/92173615.TR.html#4711

 

https://gmtis.ntweb.ru/tis/tr/documents_2012/Cruze/SM-T/92167600.TR.html#4711

 

Ali Bey bu konu özelinde Volvo XC 90 ın gövdesini detaylı anlattım. Kesit görüntüleri kullanılan çelik ve bir çok bilgi var. Linki aşağıda

 

 

 

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Merhaba. Markalar benzer platformlar üstüne araç tasarlıyorlar. Şase motor kapı tasarımlarında trt’de izlediğim bir video vardı. Dünya standartlarına bakılırsa gövde güvenliği anlamında ilk üç markayı sayabilir misiniz? Sektör olarak aranızda konuşuyorsunuzdur :) 

 

Tansu Bey Merhaba,

 

Bu sorunun cevabı aslında biraz göreceli bir çok firma bu konuda gayet başarılı ( 2 firma/grup dışında şahsi görüşüm tabiki) ilk sırada benim için Volvo gelir. Kanaldaki videoları izlerseniz aslında paranıza göre her segmentte güvenli araç bulabiliyorsunuz. Ancak size öncelikli tavsiyem kaza anında ne olur adlı video serimi izlemenizi tavsiye ederim. Sebebi ise B segment ile F segment aracın kazasında sönümlenecek enerji miktarının testlerden farklı olabileceğidir. Link aşağıda

 

 

Not: Sorulan soruların cevaplarını yazarak anlatmak zor o yüzden video linklerini paylaştım. Lütfen yanlış anlamayınız click-bait yaptığımı düşünmemeniz için yazıyorum bunları. Dediğim gibi bilgi paylaşılınca güzel ve youtube kanalımla ilgili en ufak bir beklenti içerisinde olmadığımı bilmenizi isterim. Umarım yanlış anlaşılmam saygılarımla

  • Beğen 7
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç

İşveç çeliği, fosfor ve kükürt içermediği için mi şekil vermek kolaylaşabiliyor. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

:nazar: dpf den daha zor konu bu burulma direncini, şase dayanımlarını anlatmak Allah sabır versin. bir zaman bir firmada gerçek bir zırhlıda bir montaj yapıyorduk, hazır gitmiştik ekipman olaraki, peynir gibi delmiştim matkapla zırhı :rofl:

vesile: (matkap ucu hazırdı ama öyle pahalıya almıştık ki firmada kasada saklıyotdum)

  • Beğen 3
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Tayfun Aydın

Hoş geldiniz hocam. Şahsen bir soru sormak isterim. mevcut şehir içi toplu taşıma otobüslerinin eski 302 veya prenseslerin şasesinden oluştuğu doğru mudur? Bu arada Renault un kullandığı çamurluklarda bakalit sistemini beğeniyor musunuz?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Erkan Işık

Bahattin bey plastik çamurluk cliolar ne kadar güvenli ayrıca Bir tofaş darbe dayanım testi yapsanız ya linç yersiniz yada milyon izlenme olurmu ki derim :))

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Kerem Kurluva

Merhaba ve hoşgeldiniz.

 

Yukarıdaki Volvo videosunu izledim. Kafes elemanlarının farklı dayanımda saclarla oluşturulabildiğini bilmiyordum. Bir nevi kompozit malzeme ortaya çıkartılmış.

 

1700 Mpa dayanım, vag grubu araçlarda kullanılan ultra yüksek dayanımlı çeliğin iki katından daha fazla bir dayanıma tekabül ediyor, yanlış bilmiyor isem.

 

Bunun üzerine, artan sac kalınlığı faktörü de eklenince, testlerde görülen etkiler, daha anlaşılır hale geliyor. Araç yuvarlanırken ve düşerken, neredeyse, bir çakıl taşı gibi davranıyor. 
Bir sekmediği kalmış :)

 

Korola ve Oktavya karşılaştırma videolarını da izledim. Korolanın A sütunu hareketliliğini ve ön cam deformasyonunu gördükten sonra, çıkan sonuçları hayli ilginç buldum.

sensörlerin ölçtüğü ile gözün gördüğü arasında farklar olabiliyormuş demekki?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu

Hoş geldiniz, paylaşımlar için teşekkürler. Elinize sağlık güzel çalışmalar olmuş.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Bahattin Akkaya
Tamer Topaç yazdı:

İşveç çeliği, fosfor ve kükürt içermediği için mi şekil vermek kolaylaşabiliyor. 

Tamer Bey Merhaba, fosfor ve kükürt olmaması şekillendirilmesini kolaylaştırmaz hatta zorlaştırır. Fosfor ve kükürt olmaması aşınma direncinin çok yüksek olmasını sağlar. Bu yüzden iş makinalarında kepçelerde yoğun olarak kullanılırlar. Bu çeliği şekillendirmek ise Volvo nun know-how'dır.  Saygılarımla

Tayfun Aydın yazdı:

Hoş geldiniz hocam. Şahsen bir soru sormak isterim. mevcut şehir içi toplu taşıma otobüslerinin eski 302 veya prenseslerin şasesinden oluştuğu doğru mudur? Bu arada Renault un kullandığı çamurluklarda bakalit sistemini beğeniyor musunuz?

Tayfun Bey Merhaba, 

Hoşbulduk, mevcut şehir içi otobüslerinde bahsettiğiniz araçların en ufak emaresi dahi yoktur. Her firmanın tasarımı tıpkı otomobildeki gibi bir birine benzerdir ama tamamiyle farklıdır.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Bahattin Akkaya
Erkan Işık yazdı:

Bahattin bey plastik çamurluk cliolar ne kadar güvenli ayrıca Bir tofaş darbe dayanım testi yapsanız ya linç yersiniz yada milyon izlenme olurmu ki derim :))

Erkan Bey Merhaba,

 

Tayfun Bey'in sorusuna da burada cevap vermiş olayım. Çamurluk, Motor kaputu gibi parçaların güvenliğe etkisi yoktur. Bu parçalar exterior trim yani dış görsel parçalardır. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Bahattin Akkaya
Eren Gökmen yazdı:

@Bahattin Akkaya öncelikle hosgeldiniz. Bahsettiginiz 2 grup/firma hangileridir?

Eren Bey Merhaba,

 

Aslında burada aranıza yeni gelmiş biri olarak tartışma ortamı yaratmamak için yazmamıştım ama madem sordunuz belirteyim. Bunlar benim tamamiyle metrik verilere göre oluşan şahsi fikrimdir kimseyi ve kurumları bağlamaz.

 

İlki PSA grubu (Peugeot, Citroen ve Opel)

Diğeri ise Jeep markasının araçlarıdır. Hele 2 milyon TL satılan Wrangler var ki evlerden ırak. Bu aracın güvenlik açısından inceleme videosunu da yayınlamıştım. Görselden de anlaşılacağı üzere tam bir tabut bence kendisi

 

 

 

 

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...