İçeriğe Yönlendir

Kışın Dağdan İnerken Motor Sıcaklığı


Tansu Kalafatoğlu

Recommended Posts

Tansu Kalafatoğlu

Daha önceden tecrübe edip etmediğimi bilmiyorum, hatırlamıyorum. 
 

Benzinli, dizel, hibrit ve elektrikli araçlarımızla uludağ’dan dönüyoruz. Hava -5 derece. Otelden çıktık. Motor buz gibi. Isınma olayı nasıl olacak? Hangi arabadakiler üşüyecek? 
 

Sürekli frene basarak inersek frenlerin durumu ne olur. Rölantide çalışan hangi motor içeriyi ısıtabilir? Uzun süre Cut off sürersek ne olur? Varsayımdan çok tecrübeleri alabiliriz. 
 

hibrit ile böyle soğukta başlayıp hiç uzun soluklu iniş yapmadım

Yorum bağlantısı
Ali Gök
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Hangi arabadakiler üşüyecek? 

benim arabadakiler üşümicek. marşa bas 1 dk sonra atletle terle :D 

  • Beğen 2
  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Düz benzinli kazanır hybrid donar o soğukta. Sürekli frenle basılmaz bas çek yapılır.

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
İlkay Başaran

Benzinli rolantide ısınır. Termostat problemi yoksa yokuş inerkenkş rolantide de ısınır. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Gök

viteste inerken araba zaten ısınmazmı boştamı inmiceksiniz heralde uludağdan

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Ali Gök yazdı:

viteste inerken araba zaten ısınmazmı boştamı inmiceksiniz heralde uludağdan

Yakıtı kesecek viteste. Ateşleme yoksa nasıl ısınacak? Sürtünme ile mi? 

Yorum bağlantısı
Ali Gök
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Yakıtı kesecek viteste. Ateşleme yoksa nasıl ısınacak? Sürtünme ile mi? 

ptc yokmu senin arabada niye :D 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Burak Kuşçu

Dizel ve benzinli araçların her ikisi ile de tecrübe ettim. Dizel benzine göre daha geç ısınacaktır. Ama aralarında büyük süre farkları olmuyor. Sonuçta aşağıya inişte gaz açmamız gereken bölgeler var olmasa bile kompresörde inmekte aracı ısıtacaktır.  

Oteller bölgesinden çıkınca iniş yoluna bağlanana kadar dizel araç sıcak üfleyecek kadar ısınmış oluyor. 

 

 

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Erdem Dertsiz

Cut off da çok uzun süre gitsede yağ basıncı düşmediği sürece sıkıntı olmayacak. 

Araç viteste olduğundan fren sistemindeki basınç düşmediğinden frende yine sıkıntı olmayacak.

Burda atlanılan konu aracın ısınması bu araçlarda ptc yok ise ne olursa olsun ısınmaz kolay kolay.

cutoff daki aracın yanma odalarına sadece soğuk hava gireceği için egzoz sıcaklığı dahil düşer.

Cutoff dan çıkartıp gaza basmadığın sürece motor ısınmaz içeride üşürsün :) 

Ben uludağdan inerken cutoff da egzoz yanlış hatırlamıyorsam 50 derecenin üstünü görmemişti.

  • Beğen 4
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Doğukan Çoktay

ford ka da 82 lik termostat vardı. Erzurumda kışın soğukta geç ısınıyordu araba. termostat açma derecesi yüksek ve sağlam ise bence uludağ'dan inerken içerisi benzinli arabada çok rahat ısınır.

Yorum bağlantısı
Erhan Doruk

bu konuyu tecrübe ettik, sanırım Ilgazdaydı, inerken motor bir türlü ısınmamıştı. viteste kontrollü inmiştim.

 

Ankara"da evim Çankaya da işe giderken,  yokuş aşağı araç hiç ısınmıyor, ne zaman meclisin oraya geliyorum o zaman ısınmaya başlıyor . Mesafe 4-5 km vardır sanırım

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Murat Öngür

soğuk havada her şart ve  şekilde elektrikli ve hybrit araç daha geç ısınır , benzinli ve dizel daha çabuk ısınır.

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin

Elektriklinin ısıtması gereken bir motoru yok, içeriyi de elektrik gücüyle ısıttığı için en hızlı o ısınır.

PTC'si olan dizel de 5 dk sonra sıcak hava vermeye başlar.

  • Beğen 2
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Valla motor yağı varken, sürtünmeden ısınma olması beklenemez. Motor ısınsın istiyorsak vitesi boşa atmaylaım ama 1500 devir altı çoğu araba cut off yapmıyor . Meslea cruze 1300 1400 arası cut off yapmaz. 

Yorum bağlantısı
Aydın Sert
(düzenlendi)
Selim Bilgin yazdı:

Elektriklinin ısıtması gereken bir motoru yok, içeriyi de elektrik gücüyle ısıttığı için en hızlı o ısınır.

PTC'si olan dizel de 5 dk sonra sıcak hava vermeye başlar.

 

PTC nin çalışma prensibi nedir?

Varsayım; Hava 0 derece. Araca bindik marş yaptık. Kalorifer ayarı H1(En sıcak) konumda mı olmalı? Hemen açmalı mıyız, yoksa 5 dk sonra mı? Klimanın mı açılması lazım yoksa sadece kalorifer yeterli mi?

tarihinde Aydın Sert tarafından düzenlendi
Harf hatası
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Selim Bilgin yazdı:

Elektriklinin ısıtması gereken bir motoru yok, içeriyi de elektrik gücüyle ısıttığı için en hızlı o ısınır.

PTC'si olan dizel de 5 dk sonra sıcak hava vermeye başlar.

Elektrikli arabada elektrik motorları ve inverter ısınır. Şarjdan dolayı. O sıcaklık ısı pompasıyla içeriye verilir. Ama yeter mi bilmem. Ekstra ısıtıcı da çalışmalı. Fazla enerji çekiyor o ısıtıcı 

 

hybrid olayı şöyle olur diye tahmin ediyorum. Kaloriferi açınca motor sırf kendini ısıtmak için çalışır. O sıra piller de dolar. Piller dolunca benzinli motor çalışarak fazla enerjiyi soğutmak ister. 
 

Piller dolmasa hybrid çok güzel ısınır. Ama piller dolunca hem ısınmak için ateşleme yapması lazımken hem de enerji sönümlemek için cut off yapıp devir yükseltmesi lazım. Nasıl olur bilemiyorum. Bu esnada sürtünmeden de ısınabilir. Denemek lazım bir kere. 

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Mert Gülkokan yazdı:

bende ptc dizel var renocular diyor ki 1 dk sonar içerisi hamam gibi oluyor benim araç içinde 5 dk lazım

 

Hava gerçekten soğuksa 1 dk abartı bence. Benimki de 5dk'yı geçiyor.

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Elektrikli arabada elektrik motorları ve inverter ısınır. Şarjdan dolayı. O sıcaklık ısı pompasıyla içeriye verilir. Ama yeter mi bilmem. Ekstra ısıtıcı da çalışmalı. Fazla enerji çekiyor o ısıtıcı 

 

Isınması gereken motor derken içten yanmalı motoru kastetmiştim ama oradaki algoritma motor soğuksa "elektrik sobasını" devreye alıyordur bence.

 

Aydın Sert yazdı:

PTC nin çalışma prensibi nedir?

Varsayım; Hava 0 derece. Araca bindik marş yaptık. Kalorifer ayarı H1(En sıcak) konumda mı olmalı? Hemen açmalı mıyız, yoksa 5 dk sonra mı? Klimanın mı aşılması lazım yoksa sadece kalorifer yeterli mi?

 

Klimaya gerek yok, çalıştırır çalıştırmaz hi konumu 1. kademede açarsanız bir süre sonra sıcak hava gelmeye başlayacaktır.

Benim arabada menüden açıp kapatılabiliyor.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mustafa Şahin2
Erhan Doruk yazdı:

bu konuyu tecrübe ettik, sanırım Ilgazdaydı, inerken motor bir türlü ısınmamıştı. viteste kontrollü inmiştim.

 

Ankara"da evim Çankaya da işe giderken,  yokuş aşağı araç hiç ısınmıyor, ne zaman meclisin oraya geliyorum o zaman ısınmaya başlıyor . Mesafe 4-5 km vardır sanırım

Sırf bu yüzden yürüyerek gidip geliyorum :) Ankaranın dikmeni dizeli bile kabul etmiyor 🤔

Yorum bağlantısı
Erkan Işık
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Daha önceden tecrübe edip etmediğimi bilmiyorum, hatırlamıyorum. 
 

Benzinli, dizel, hibrit ve elektrikli araçlarımızla uludağ’dan dönüyoruz. Hava -5 derece. Otelden çıktık. Motor buz gibi. Isınma olayı nasıl olacak? Hangi arabadakiler üşüyecek? 
 

Sürekli frene basarak inersek frenlerin durumu ne olur. Rölantide çalışan hangi motor içeriyi ısıtabilir? Uzun süre Cut off sürersek ne olur? Varsayımdan çok tecrübeleri alabiliriz. 
 

hibrit ile böyle soğukta başlayıp hiç uzun soluklu iniş yapmadım

İstersen bizim tarafa gel yada sana kartepeye bir in cık en güzeli denemedir, ford unki soguyor benim, vag grubu 90 a sabitliyor birsey farketmiyor,

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç
(düzenlendi)

Tansu, zamanında bu konuya çok kafa yordum. Hatta bununla ilgili tablo yapmıştım.

Benzinli araç rölantide bile ısınacaktır. Normal şartlarda da, aracın termostatında bir sorun yok ise, motor kolay kolay soğumaz.

Benim araçta ise, ek bir ısıtıcı olmamasına karşın, motor çok çabuk ısınıyor ve motor ısınmamış olsa dahi, çok kısa sürede içeriye sıcak hava vermeye başlıyor. Manifolt çevresinden dolanan soğutma suyu sayesinde.

Öyle bir inişte yazın frenlerine sorun çıkartmayan şoför, -5' de hiç sorun çıkarttırmaz.

 

Çok çeşitli marka model araç kullandım ancak, tam istediğin gibi bilgileri net verebileceğim en çok tecrübe ettiğim ve özellikle bu konu üzerine uzun süre testler yaptığım araçlarda uzun inişlerde durum aşağıdaki gibi.

 

Bazı markalar ortak motor kullanmasına rağmen bulundukları coğrafi bölge ve satış pazarlama stratejilerine göre motor ve kabin ısıtma sistemleri farklı olabiliyor. En bariz örnek Volvo ve Ford arasındaki ısınma farkı.

 

Genellikle CutOff

 

Dizellerde,

Mitsubishi/Mercedes 1,5 di-d, bu araç Hyundai CRDİ gibi ek ısıtıcı olmamasına karşın, motor soğuk iken, içeriye sıcak hava verebiliyor.

Volvo Tdci, çok başarılı

Jaguar Tdci çok başarılı

Hyundai/Kia Crdi, çok başarılı

Fiat/Lancia Multijet, çok başarılı

Mazda Tdci çok başarılı

Ford/Citroen Tdci, başarılı

Renault DCİ başarılı

Opel/Isuzu sıcaklık düşebiliyor ancak tekrar topluyor.

Toyota D4d sıcaklık düşebiliyor ancak tekrar topluyor.

Özellikle çok kişinin muzdarip olduğu Mondeo MK3 Tdci Yağ termostatı orjinal ve sağlamsa başarılı

 

Benzinlilerde,

Volvo Eco Boost çok başarılı

Ford Eco Boost, çok başarılı

Hyundai T-GDİ, çok başarılı

Fiat T-Jet, çok başarılı

Mitsubishi 1,3 benzinli, çok başarılı

Honda benzinli başarılı

Ford Duratec sıcaklık düşebiliyor ancak tekrar topluyor

Fiat Benzinliler sıcaklık düşebiliyor ancak tekrar topluyor

 

DÜZELTME

Santa-FE' de PTC Heater varmış...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tarihinde Tamer Topaç tarafından düzenlendi
PTC Heater Eklendi
  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Bahsedilen senaryoda; viteste inen hiç bir motor ısınmaz. Çünkü yanma olmayacak. 
Ancak ptc si olan araçların içi 5 dakikada ısınır.  
Yavaş inilirse frene bir şey olmaz.  Motor freni ile inileceği için frene çok yük binmeyecek zaten. 
Yeni dizellerin çoğunda ptc olduğu için bence bu şartlarda dizel avantajlıdır. Ancak uludağın zirvesinde marşa basınca çalıştı ise. 
 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Erkut Uysal

Otelden çıkış yapmadan önce valeye anahtarı ver... Arabayı çalıştırsın, ısıtsın... Sıcak arabaya binmiş olursun... :)

  • Mutlu 4
Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz
Mert Gülkokan yazdı:

bende ptc dizel var renocular diyor ki 1 dk sonar içerisi hamam gibi oluyor benim araç içinde 5 dk lazım

 

2016 fluence vardı bende hatırlarsan, hava az soğuk iken (ptc açma sınırında) açılınca 1 dk da ılık üflüyor, renocuların abartması.

Yorum bağlantısı
Cem Işık

Senaryoyu değiştirelim, dağın başındayız, otelden çıktık, hava - derecelerde. Arabayı çalıştırdık, gaz veriyoruz yürümüyor araba ,zemin buz, olduğu yerde patinaja düşüyor. Gaz pedalına bir ağırlık koyup itelim madem, buzdan kurtulursa atlarız arabaya diye düşünerek. Şöförsüz şekilde buzda Patinaj çeken aracın kapıları biz dışardayken kilitlenirse ne olur? @Servet Aydın abi bilir bu senaryoyu, gelse de anlatsa :)

  • Beğen 1
  • Mutlu 17
  • Üzgün 1
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç
Cem Işık yazdı:

Senaryoyu değiştirelim, dağın başındayız, otelden çıktık, hava - derecelerde. Arabayı çalıştırdık, gaz veriyoruz yürümüyor araba ,zemin buz, olduğu yerde patinaja düşüyor. Gaz pedalına bir ağırlık koyup itelim madem, buzdan kurtulursa atlarız arabaya diye düşünerek. Şöförsüz şekilde buzda Patinaj çeken aracın kapıları biz dışardayken kilitlenirse ne olur? @Servet Aydın abi bilir bu senaryoyu, gelse de anlatsa :)

Okurken ne zaman patlayacak sorusunu aradım lakin, iş değişti :drinks:.

Mehmet Ozyurek yazdı:


Yeni dizellerin çoğunda ptc olduğu
 

 

Hatta bazı araçlarda blok ısıtıcı var Abi. En bilindik Mondeo MK 4 Tdci ve Volvo gurubu tümünde.

Yine Mondeo MK3 Tdci 2006 öncesi Avrupa versiyonlarda motor suyu ısıtıcısı var. (sistem sonradan kaldırılmış)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...