İçeriğe Yönlendir

Yağmurda Araba Kullanma Konusunda Altın Tavsiyeler


Ali Tuğberk Avar

Recommended Posts

Ali Tuğberk Avar

Hazır yağmurlar bastırmışken önümüz yaz olsa da birtakım şeyler paylaşmak isterim. 

 

Yağmurlu havada arabanın kayması, yağmurlu havada fren mesafesi, kaygan yolda araba kullanmak, yağmurda patinaj gibi dertlerin çözümleri burada...

 

znxyEoB.jpeg

 

Bilmek gerekiyor ki aracınız kuru asfaltta gösterdiği tepkiyi ıslak asfaltta göstermez. Öncelikle bunun farkında olarak sürüşe başlayın. Fren, gaz ve direksiyon tepkileri kuru zemine oranla daha bir hassas olacaktır. Her zaman güvendiğiniz fren pedalı, ıslak bir zeminde sizi tamamen terk edip gidebilir kimi durumlarda sizi ölüme götüren bir düşman bile olabilir. Yağmurlu havada direksiyona geçtiğiniz zaman aracınız çok güvenli değildir. "Ama benim lastiklerim x model, arabam böyle model ve full artı fulll" diyenler çıkabilir, topu topu bu araçlar bir teneke ve yere basan da 4 lastik. İlk çıkan arabadan günümüze kadar fizik kurallarını değiştiren bir araba üretilmedi ve üretilemez herhalde... Roket itme donanımı ile, kayan bir arabayı yola sokan bir sistem çıkmadıkça, arabalar ıslak zeminde hâlâ güvensiz..

 

 

Kayma sebepleri

 

1- Islak asfaltta arabanız sizin hatanız yüzünden kayar yüksek oranlarda, sert fren, ani direksiyon hareketleri, yüksek devir kullanımı, sert gaza basma, bakımlarını ihmal etme vb. kaymaya sebep olur ve saniyeler içerisinde gerçekleşir. Bazen yol durumundan kaynaklı olarak dümdüz yolda araba kendi kendine kaymaya başlayabilir.

 

2- Lastikler elbette en büyük etkendir ama kabak bir lastik ile kaymadan da gidebilirsiniz. Lastiklerinizin diş derinliklerinden ziyade lastiğinizin hamuru çok önemlidir. Sertleşmiş bir lastik isterse kralı olsun yine kaymaya meyillidir. Lastiklerinizin yeni ve özellikle ıslak zeminler için dizayn edilmiş olması sizin için büyük bir avantajdır.

 

3- Teknik problemler, farklı ebat ve marka lastik kullanımı, yönlü lastiklerin yanlış takılması, alt düzen ile ilgili problemler (çok önemlidir), ayarsız fren sistemi, patlak amortisörler, bitik helezonlar, arızalı bobin (silkeleme yaptırır).

 

HDW1bde_.jpeg

 

Kayma Çeşitleri

 

1- İlk Yağmur:

 

Kuru asfalt üzerinde giderken yeni yağan bir yağmur çok tehlikeli olabilir. Yaz mevsiminin bitimine doğru uzun süreden sonra yağan yağmur, buz tutmuş yoldan daha tehlikelidir. Böyle bir durumla karşılaşırsanız hızınızı yarı yarıya hatta daha düşük hızlara çekmeniz gerekir. Bu şekil bir zeminde lastiklerinizin en iyisi olması bile işinize yaramaz günlerce kuru halde kalan yolda toz, mazot, yağ, hidrolik vb. gibi kalıntılar ciddi tehlike oluşturur. Yağmur başladığı an yola deterjan dökülmüş gibi bembeyaz bir hale geldiyse çok dikkatli olmanız gerekir.

 

2- Rampa Aşağı İnerken Kayma:

 

En tehlikeli kayma şeklidir. İnilen rampanın eğimi, hızınız ve yolun durumu sizi felakete sürükleyebilir. Arabanın kendi ağırlığı kayma olayının şiddetini arttıracak ve lastiklerin bir yerlerden yolu tutmasını engelleyecektir. Rampa aşağı inerken özellikle yolun durumuna bakıp yarı yarıya hızınızı düşürün. Yaz sıcağı sonrası erimiş ve mermer gibi dümdüz hale gelmiş bir asfaltta lastikleriniz hiçbir işe yaramaz ve süratiniz yüksekse, bir yerlere çıkmadan durmanız imkansızdır.

 

3- Düz Yolda Kayma:

 

Aracınızla sadece gaza basıp 80-90 gibi bir süratle ve gayet normal bir şekilde ilerliyorsunuz o da ne? Araba yavaş yavaş kafasını sola, kıçını sağa vermeye başladı. Sebebi lastiklerden birinin anlık patinaja girmesi ve arabanın dengesini bozmasından kaynaklanır. Doğru hamleler ile aracı tekrar düzenine sokabilirsiniz. Bu tür kaymalar az önce belirttiğim gibi siyah asfaltta meydana gelir sıcak ve dişli asfaltta bu tip kaymayı yaşamazsınız.

 

4- Kızaklama:

 

Ani bir fren yaptınız ve her zaman yavaşlayan araba hiç tepki göstermiyor mu? Araba aldı başını gidiyor ve öndeki arabaya vurmanız an meselesi ise yapabileceğiz tek şey aracın durması için dua etmek. Bu sebeple trafik ışıklarına gelmeden önce yolu bozar karayolları, tırtıklı bir zemin oluştururlar ki aracınızın lastikleri yeri tutsun ve dursun diye. Kavşaklara yaklaşmadan hızınızı düşürün ve yeşil yanıyor nasıl olsa basayım geçeyim diye düşünürseniz, öndeki araç durur ve gidip arkasından vurursunuz. Öndeki araç her zaman keyfi olarak durmaz, sizin görmediğiniz bir tehlikeyi fark edip frene basmış olabilir yani yağmurlu havalarda takip mesafesini iki katına çıkarıyoruz..

 

5- Rampa Yukarı Kayma

 

Yüksek devirde tam gaz verirseniz aracınız patinaja kalkar ve virajın içerindeyseniz araba savrulur. Aracınız önden çekişli ise tek kurtuluşunuz gaz vermektir, arkadan itişli ise hiç bir şeye basmamaktır. Böyle bir durumda aracınızda esp var ise ışığı yanıp söner..

 

6- Su Birikintisi Sebebi ile Kayma:

 

Yol düz, lastikler iyi, araba on numara ama yüksek süratle giderken bir su birikintisine girince, lastiklerin asfalt ile olan temasını kesip savrulabilirsiniz. Su birikintilerinin fazla olduğu yollarda süratli bir şekilde gitmeyin. Diyelim ki böyle bir durumla karşılaştınız, ne gaz ne fren, hiçbir şeye dokunmazsanız yüksek ihtimalle kurtulursunuz.

 

Kayma Durumlarında Ne Yapmalıyız?

 

Bunun cevabını vermek inanılmaz zordur ve o anki hız, yol koşulları, lastiklerin durumu, aracınızın teknik özellikleri ve en önemlisi sizin panik olmamanız her şeyi değiştirebilir. Genellikle insanlar refleks ve panik ile frene basarlar eğer güvenli ve yeni model bir aracınız varsa, fren pedalına sonuna kadar basıp abs ile beraber aracın kontrolünü ele alabilirsiniz. Bu yazdığım düz yollarda dikine kayma ile gerçekleşen durumlar içindir. Burada önemli olan nokta şudur; direksiyonu ani olarak çevirmeyin.. Panikle tam tur sağ ve sol yaparsanız aracınız asla toplamaz. Direksiyonu hafif bir şekilde yola doğru çevirmeye çalışın. Aracınızın kontrolünü ele aldığınız an durup kendinize gelin. Tam olarak yan şekilde kayan bir araçta fren pedalı, esp ve abs işe yaramaz. O anda yapılabilecek pek bir şey yoktur.

 

Esp denen sisteme sahip araçlar ise bir tık daha güvenli. Esp viraj içerisinde kayma eğilimi gösteren arabanın gaz ve fren sistemine müdahale ederek aracı dengede tutmaya çalışır. Örneğin, ıslak zeminde önünüze çıkan bir cisim nedeni ile şerit değiştirebilirsiniz esp yardımı ile ve virajda aracınız kaymadı ama kesinlikle kayacak bir süratle girdiyseniz, frene basmadan gazı kökleyin. Aracınız önden çekişli ise kurtulursunuz. Arkadan itişli ise frene ve gaza basmadan virajı çıkmaya çalışın ve ani direksiyon hareketi yapmadan sımsıkı tutun. Aracınızda hangi sistem olursa olsun viraj içerisinde frene basmayın. "Hızlı girdim kesinlikle kayar" diye düşünüp frene basarsanız, kurtulma ihtimalinizi sıfıra indirirsiniz. Sağa doğru hızlı şekilde girdiğiniz virajda, aracınız önden çekişli ise gaza basıp direksiyonu hafif sol yaparak virajdan çıkabilirsiniz. Arka tarafın savurması, lastiklerden gelen daha önceden hiç duymadığınız sesler sizi panikletmesin.

 

ZmLFzV5.jpeg

 

Özet Geçmek Gerekirse:

 

- Lastikleriniz yeni, güvenilir bir marka ve uygun iklim koşullarına göre seçilmiş olmalı.

 

- Takip mesafesini iki katına çıkarın.

 

- Farlarınız sürekli olarak açık kalsın.

 

- Yağmurlu havalarda süratinizi olabildiğince düşürün.

 

- Rampa inişlerinde ve virajlarda süratinizi daha çok düşürün.

 

- Virajlara içeriden girmeye çalışın.

 

- Aracınızı devirli sürün ve ani gaz vermekten kaçının. Islak zeminde yapacağınız bir dip gaz ile geldiğiniz yöne dönersiniz.

 

- Lastik havalarının tam değerlerinde olmasına kesinlikle dikkat edin.

 

Yağmurlu havada araç kullanırken dikkat edilmesi gereken diğer unsurlar ise şöyledir;

 

- Silecek lastiklerini kış başlamadan değiştirin ve aracınızın silecek suyu her zaman dolu olsun.

 

- Su birikintilerine hızlı bir şekilde girmeniz, suyun bobine ya da bujilere kadar ulaşmasına sebep olabilir. Bunun sonucunda arabanız tekler ve stop eder. Yağmur altında kimse inip o sistemi kurutmaz ve öylece beklersiniz.

Dizel araçlarda böyle bir problem olmaz. Ayrıyeten derin su birikintilerine yüksek süratle girmeniz, davlumbazlardan tutun, kablo tesisatına kadar fiziksel zarar verebilir.

 

- Yağmur yağarken diğer araçların, özellikle ağır vasıta olanların dibine kadar girip takip etmeyin.

 

- Islanan fren sistemi sebebiyle frenler bir anda tutmayabilir. Özellikle derin sulardan geçtikten sonra frene sonuna kadar bassanız bile araba akar gider. Bir süre temkinli gidin..

 

- Yağmur esnasında camlar buğu tutabilir. Görüşünüzü engelleyecek kadar camlar buğu tuttuysa klimayı soğuk şekilde çalıştırın. Camları aralıklı tutun ya da defrost işlemini başlatın..

 

- Farları kapatacak kadar olan su birikintisine girerseniz, aracınız ciddi zararlar görebilir. Hava filtresinden su çekerse motor anında stop eder ve tekrar çalıştırmaya kalktığınızda motor fiziksel olarak hasar görür. Normal bir binek araç, en fazla 20 cm su içerisinden geçebilir. Ani olarak böyle bir durumla karşılaşırsanız, hemen aracı stop edip bekleyin..

 

Siz önleminizi alın, ehliyeti dün alıp sol şeritten selektör yapa yapa gelen tiplere aldırış etmeyin. "Ya bak onun arabası gidiyor bizimki neden gitmesin." gazına gelmeyin. Ehliyeti ve arabayı yeni almış birinin peşinden ölüme gitmeyin...

 

Her ne kadar zaman zaman deli olsam da iyi bilirim ki: "En iyi sürücü, en korkak olanıdır..."

 

Allah kimseye kaza bela vermesin, sevgilerimle.. 

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Lastik ömrü ve kalitesi de önemli.  
Benim eski lastikler kuruda iyiyken yağmurda rampada kalkamıyordu. 
 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Suda kızaklama: aracın hızına, lastik desenine, lastik basıncına( düşük havada kolay kızaklar) , lastik diş derinliğine, su derinliğine bağlıdır.  En basit çözüm yine yavaş gitmek.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Hamit inan

Sulu karda fark ettiğim durum 

Arac yola daha iyi tutar kaymaz diye virajlarda inislerde v.s. de motor kompresyonu ile surerdim. Aksine fren ile kullanmak kaygan zeminde çok çok daha iyi sonuç veriyor araç gezelemiyor

 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

kuru zemine göre %15 hız azaltılır, camlar temiz tutulur risk azalmış olur, arkadan fütursuzca gelenlere dur denmez yol verilir baişka yere patlasın

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mehmet Yeter

Tünel çıkışlarına çok dikkat etmek lazım. Bana sağlam bir tecrübeye neden oldu. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM

Büyük araçlar yanımızdan geçerken (karşıdan gelen) üzerimize sıçrattığı suya karşı hazırlıklı olmalı. Panik yapmadan silecekleri hızlı kademede kullanarak manevra yapmadan yolumuza devam etmeliyiz.

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Cem Işık

Eniştem 12-13 sene evvel yeşilköy havaalanına yetişmeye çalışıyordu sabah saat 5:30 gibi , haliç köprüsüne biraz hızlı girmiş, 120 civarı. Su birikintisine girdiğimi hatırlıyorum sadece dedi.. takla atmış düz yolda. Su birikintileri çok tehlikeli.. 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Celal Aydın

Yağmur sensörü çok önemli.

Olmasa da olur derdim eskiden, ta ki yolda tır çukura düşüp bütün çamurlu suyu ön cama attırana kadar.

Sileceği elle açıp, süpürene kadar 3 saniye kör gidiyorsun, 3 saniye çok önemli.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin

Araba, lastik ve silecek iyiyse diğer arabalar yavaşlamışken gaza biraz daha basılır. 😛

 

Şaka bir yana yağmurda beni en rahatsız eden şey otoyol vs. yüksek hızlı yollardaki sprey etkisi hava da aydınlıksa sileceğin vs. hiç bir etkisi olmuyor. Tam gaz giderken kendimi 2007 Suzuka'daki Kimi Raikkonen gibi hissediyorum.

 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Selim Bilgin yazdı:

Tam gaz giderken

bunu biraz açmalı, zira kipritlerin de tam gaz algısı farklı olabilir

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Bekir Çelik

Yağmurlu bir havada 2012 Symbol (1055 kg) ile Torbalı - Tınaztepe istikametine giderken, bir su yastığına denk geldim. Aracı sol bariyere çekti, vurmama 4 parmak kaldı ya da kalmadı. Ucuz yırttık.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
Koray Demir yazdı:

Bagajında her ihtimale karşı yedek silecek taşıyan kaç kişiyiz?

+1

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz
Selim Bilgin yazdı:

Araba, lastik ve silecek iyiyse diğer arabalar yavaşlamışken gaza biraz daha basılır. 😛

 

Şaka bir yana yağmurda beni en rahatsız eden şey otoyol vs. yüksek hızlı yollardaki sprey etkisi hava da aydınlıksa sileceğin vs. hiç bir etkisi olmuyor. Tam gaz giderken kendimi 2007 Suzuka'daki Kimi Raikkonen gibi hissediyorum.

 

 

 

 

Sana cama polisaj+yağmur kaydırıcı yazıyorum :)

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış
Koray Demir yazdı:

Bagajında her ihtimale karşı yedek silecek taşıyan kaç kişiyiz?

Bir keresinde tapagaz giderken sol taraf silecek kolu rüzgarında yardımıyla bozuldu, su kaydırıcı bulamamıştım benzinliklerde, kafayı sağa yatırıp devam :D 

çok kötü olursa arada durup sol tarafı elle temizleyip devam etmiştim :)

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Önder Özcan
Koray Demir yazdı:

Bagajında her ihtimale karşı yedek silecek taşıyan kaç kişiyiz?

 

 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
Köksal Yılmaz yazdı:

 

 

Sana cama polisaj+yağmur kaydırıcı yazıyorum :)

 

Sadece cam değil komple lazım aslında.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Tuğberk Avar
Erhan Doruk yazdı:

Birde kış lastikleri , yazlıklardan daha kötü yol tutuyor yağmurlu havada. 

Aynen hocam doğrudur. Yazın ayrı kışın ayrı takıyorum ben. Kışlık Goodyear kar için çok iyi tutuyor övme filan değil maksadım, yazlık Michelin şu an marka olarak michelinler yeni arabada yazlık geldi cidden sevdiğim kalite lastik konforlu.

 

Aslına bakarsanız yağmurda bence hiçbir lastik tam etkili değil Türkiye şartlarında. 

 

Nedeni yağmur iklimli ülke değiliz ya kışlık karlık lastik ya da yazlık lastik var ülkede 4 mevsimi de ben sevmiyorum belki bi tık yğamura daha uygun görülebilir.. Ama yazın o kavurucu sıcağında yarardan çok zarar gibi o lastikte.. 

 

Ben yağmurda orta şeritten ağır giderim, altımdaki araba ne olursa olsun, tarzım budur güvenmem o ıslak zemine ama lastik olayında tam yağmurluk lastik hangisidir bizi aydınlatırsa bilen bir kardeşimiz cidden sevinirim..

Yorum bağlantısı
Erhan Doruk
(düzenlendi)
Ali Tuğberk Avar yazdı:

Aynen hocam doğrudur. Yazın ayrı kışın ayrı takıyorum ben. Kışlık Goodyear kar için çok iyi tutuyor övme filan değil maksadım, yazlık Michelin şu an marka olarak michelinler yeni arabada yazlık geldi cidden sevdiğim kalite lastik konforlu.

 

Aslına bakarsanız yağmurda bence hiçbir lastik tam etkili değil Türkiye şartlarında. 

 

Nedeni yağmur iklimli ülke değiliz ya kışlık karlık lastik ya da yazlık lastik var ülkede 4 mevsimi de ben sevmiyorum belki bi tık yğamura daha uygun görülebilir.. Ama yazın o kavurucu sıcağında yarardan çok zarar gibi o lastikte.. 

 

Ben yağmurda orta şeritten ağır giderim, altımdaki araba ne olursa olsun, tarzım budur güvenmem o ıslak zemine ama lastik olayında tam yağmurluk lastik hangisidir bizi aydınlatırsa bilen bir kardeşimiz cidden sevinirim..

 Çocukken çok Formula izlemiştim, yağmur yağmaya başlayınca geniş kanallı lastiklere herkes geçerdi. Yağmurun kaydırma nedeni araç lastiği ile yol arasında bir tabaka oluşturması , lastikte kanalları çok olunca yerdeki su kanallardan tahliye ediliyor. Hız arttıkça yere temas eden lastik alanı da düştüğünden kayma oranı da artıyor.

Kışlık lastiklerde ise ince kanallar çok fazla ve suyun yüzey gerilimi nedeniyle buralardan tahliye olamıyor.

 

main-qimg-aafa29ea48791c64c05a77af50cf13

Bu da karlı/ıslak zemin için. Kuzey kutbu yarışı için.

 

63h9tdju4e3y.jpg

 

 

tarihinde Erhan Doruk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Celal Aydın
Erhan Doruk yazdı:

 Çocukken çok Formula izlemiştim, yağmur yağmaya başlayınca geniş kanallı lastiklere herkes geçerdi. Yağmurun kaydırma nedeni araç lastiği ile yol arasında bir tabaka oluşturması , lastikte kanalları çok olunca yerdeki su kanallardan tahliye ediliyor. Hız arttıkça yere temas eden lastik alanı da düştüğünden kayma oranı da artıyor.

Kışlık lastiklerde ise ince kanallar çok fazla ve suyun yüzey gerilimi nedeniyle buralardan tahliye olamıyor.

 

main-qimg-aafa29ea48791c64c05a77af50cf13

Bu da karlı/ıslak zemin için. Kuzey kutbu yarışı için.

 

63h9tdju4e3y.jpg

 

 

Bunlara ilave olarak, araçtan araca çok farkediyor.

Mesela D segmenti araçlarda, premium bir yaz lastiği ile, suda kayma kızaklama yaşamak oldukça zor normal kullanımda.

Mesela Passat b6 ile su birikintilerini, gram tedirginlik yaşamadan yarıp geçiyordum, Focusta Fiesta'da öyle değil, illa ki sağa sola, aracın bütünüyle çekme yapıyor, direksiyonu sıkı tutmak gerekiyor lastik ne kadar iyi olursa olsun.

Sanırım burada aracın ağırlık dağılımı ve şasi dengesi de öne çıkıyor.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...