İçeriğe Yönlendir

Lpg ve Kitler


M. İsmail TOPKAYA

Recommended Posts

M. İsmail TOPKAYA

Oncelikle herkese merhaba, bu sitedeki ilk yorumum.

 

 

Lpg konusu hakkında birkaç cümle de musadenizle ben etmek istiyorum.

 

 

 

LPG aslında iğreti bırakilmış veya biraktırılmış bir yakıt türü.Bunun sebebi kuresel baronların dunyaya yön verme stratejileriyle önemli alakası var.Malum enerjiyi yöneten dünyayı yönetir.Buraya kisaca değindikten sonra gelelim LPG ile ilgili teknik konuya.LPG benzine göre çok avantajlı bir yakıt peki neden?

 

 

İlk ve en önemlisi doğayı daha az kirletiyor.( dizel başta olmak üzere benzin ve diger yakıt türleri doğayı kirletmekle kalmayıp insanların kanser olmasina sebep olan zehirli partikülleri detaylı incelemek lazım) Tabi lpg çok masum değil ama digerlerinin yanında oldukça masum kalıyor.Doğa, cevre hassasiyetim biraz sıkıcı gelecek okanlar için üzgünüm ama keşke herkes bu duyarlılığa sahip olsa sahsen avrupada ortak birkaç ülkeyle bu konuda erasmus projesi yürütüyorum ve maalesef projedeki ortaklarimizla ve ögrencilerimizle bile bu konuda yeterli duyarlılik maalesef yok.

 

 

 

Neyse teknik konuya goreceğiz derken yine konudan saptık.İcten yanmalı motor teknolojisi binlerce parametrenin birbiriyle ahenkli dansınin ortaya çıkardığı bir sonuç.En kaba tabirle emme sıkıştırma patlama egzost.Ama bu 4 aşama içinde hesaplanmiş binlerce verinin islenmesi sonucu uygulamaya geçirilmiş hali.Biraz önce konudan saparak cevreye biraktığı partiküllerden söz etmiştik ya işte lpg yakıtinın motorun birkaç parçasının erken deforme olmasına sebep olan bir durum lpgnin benzine göre çok çok temiz bir yakıt olmasından kaynaklanıyor.Dizel zaten kurum yakıtı, yani dizel motorların en büyük şikayeti aşırı kurum oluşması ve bir yerleri tıkaması.Benzin ise kurum konusunda çok sorun çıkartmaz dizele göre oldukça az kurum yapar tabi kimimizin aklına benzinde de gaz kelebeği kurum yapıyor ve arıza çikariyor diye aklına gelebilir evet gaz kelebeği kurum baglar ama bu sadece benzinde kaynaklanmıyor yağ buharının emme manifoltuna yakıt olarak gönderilmesi de etkili budu duruma.Lpgde ise nerdeyse sıfir diyebileceğimiz yani kurumsuzluk sebebiyle yani etrafını kaplayan kurumların oluşmayarak egzos subaplarinin ve turbo

 

 

benzlinlilerde turbo salyangoz manifoltunun maruz kaldığı ısıl çarpımlar tampon görevi gören kurumun kalmasi sebebiyle normal afr degerlerinde ortalama 200 derce civarı kadar yuksek sıcaklıklara devamlı maruz kalmasına yol açiyor.Bu duruma bir de afrsi bozuk lpg durumu eklenince bu ortalama sicaklık daha da artıyor.Tabi motoru gelistiren muhendisler tum bu ayrıntiları hesaba katarak yani yakıttan dolayı olusan kurumun isil çarpimlarda göstereceği tampon görevini hesaba katarak üretilecek subapların hafifletilmesinde ve ömrünün belirlenmesi durumunu hesaba katarak en ideal ve eucuz en hafif subap tasarımı ve alaşıminı belirleyince kurumsuz yakit olan lpg ile çalışmaya başlayan motorda subaplar erken deforme olmaya başlıyor hatta bu subapların hepsi birden de aynı anda deforme olmayıp lpg enjektör kütüğünde hafif hafif duzensiz gaz püskurten veya kutüğün dibinde biriken daha yüksek basınçlı gazı püskürten veya da daha az basınçlı gazı püskurten lpg enjektörünün silindirindeki subaplar en erken deforme olabiliyor.İşte burada lpg konusunda kulkanıcılar ve lpg ustaları daha bilgili ve daha hassas olmaları gerirken ülkemizde maalesef durum tam tersi.Kullqnıcilar lpgyi tasarruf icin taktıriyor ama lpg taktirinca maliyetim düstü diye gaza daha rahat basıyor.Lpg ustaları ise maalesef ama maalesef %90ı (bu oran abartı gelebilir ama maalesef benim izlenimim böyle) lpg ayarindan ve motorların mühendislik tekniginden çok uzaklar. Bazı standartlaşmış kanılar var mesela; motor lpgde benzinden %20 daha fazla yakar aslında kimyasal değerler üzerinden hesaplandığında litre olarak lpg benzinden %30 daha fazla tüketilmeli çünkü 1litre benzin ile 1.3 lt lpg aynı ağırlıkta.Ama 1.2 lt lpg 1 lt benzinin verdiği enerjiyi veeebiliyor bunun sebebi ise lpg gaz olarak yanma odasına girip havayla çok daha iyi homojen karışabilmesi sonucu daha verimli bir patlama olabiliyor hatta lpgyi sıvı olarak yanma odasına gönderdiğimizde 1.2lt ye bile gerek kalmayacak daha az lpg ile 1lt benzinin verdiği enerji verilebilecek tabi burda yanma odası sicaklığı lpg sıcakliğı gibi ince hesaplara dahil edilmesi gereken durumlar var fazla tekniğe dalmayayim 😉 Birde lpgnin oktanın yüksek olnası sayesinde ateşleme geciktirilebiliyor bu da daha fazla sıkıştırılabilen yanma odası demek oluyor ki patlama sıddeti artırilabiliyor.Aslında lpg yakıtına gore sıfirdan tasarlanan bir motor olsa her yonüyle benzinden daha iyi olacak hatta benim iddiam o ki elektrikli arabalardan bile iyi olabilir çunkü projemiz icin arastirma yaparken gordum ki batarya uretimiyle ve elektrik uretimiyle dogaya birakilan karbon bir benzinli arabanin uretimi ve kullaniminda dogaya birakilan karbon miktari arasinda cok büyük farklar yok.Ever benzin yerine lpg kullaniyorsa bu araç elektrikliyle nerdeyse kafa kafaya gelecek cunkü elektrikli aracta en fazla carbon salinimi batarya uretimi ve elektrik uretiminde salinirken benzinli arabada ise bu kullanim esnasinda saliniyor.Tabi neden lpg yakitli motor uretilmiyor çünkü dünyaya yonetmek isteyen kendini gizli tutan ama bir yandan da varliklarıni hissettirerek korku salmaya calısan o gizlenmiş örgütler petrolden sonra elektrik enerjisiyle dunyayı yonetmek istiyor ve batarya uretiminde kullanılan önemli materyallerin bulunduğü ulkeleri buyuk oranda kendileri kontrol ediyor veya kontrollerine almaya calısiyorlar ve de batarya uretim teknolojisi de onlarin elinde diye tahmin ediyorum ve lpg yakan motor üretilmesi demek ayni zamanda LNG li araba demektir yanı sıvılaştırılmış doğalgaz.Aslında ulkemizde LNG li motor üretilmesi çalışmaları yapılmasıni develtin teşvik etmesini önemli göruyorum ama şuana kadar öyle bir bilgi haber görmedim.Belki bu konuda engelleniyor olabilir.Çünkü yapilabilecek olsa avrupa coktan üretirdi sadece petrole bağimlı kalmamak için gerci sanayi olarak zaten doğalgazla da elleri bağlı.

 

 

Peki ben bu lpg konusuna neden bu kadar yoneldim.Bugüne kadar tum araçlarımi ya lpgli aldım ya da kendim taktirdım en son iki aracımı sifir almama ragmen garantisini bozup lpg taktirdim ve son aldığım aracım astra 1.4t olunca ve bu aracın motor ile ilgili çok arızalı lpgyi sevmiyor algısı yaygın olunca ve lpgsiz de arabama binmediğim için (benim için lpg vazgecilmez tasarruf edecek kadar binmiyor olsam bile o lpg aracimda olacak 😁) bu lpgnin aslı astarı neymiş neden opeller cok arıza çıkarıyormuş diye derin bir araştırma sürecine girdim ve bu araştirma sürecinde bir de pandemi olunca bol bol vaktim oldu ve gördüm ki lpg ve otomobiller konusunda çok hatali algılar oluşmuş ve bu algılar büyük bir kitleyi etkilemuş ve yeni yeni bu konulara girenlerin de ilk araştirmalari sonucunda bu yanliş algilarla karşılaşiyor ve bu algı git gide büyüyor.Sektörü incelediğimde cogü şey ezbere ve bu hatalı algı uzerine dönuyor.Işin aslını kavramış insanlar çok az ve karşilarındaki bu yanliş algılı büyuk kitleyle uğraşacak kadar yeterli sayıda değiller.Zaten sanayide de ne motor ustaları lpgden anliyor ne lpg ustaları lpgnin özünden teknik bilgisinde anliyor sadece montaj yap otomatik kalibrasyon yap sorun cikarsa ve çözemezsen arabanin motorunda sorun var de yolla motor ustasıda lpgden anlamadıgi için lpg ustasının dediği parcaları değiştiriyir hasbel kader ariza çözulurse çözüluyor çözülmezse iş motor açılmasına kadar gidiyor.LPG araştırmalarima devam ederken konuyu özüne inerek teknik detaylarına ve muhendislik kisimlarini anlamaya calısırken birgün kendimi bir proje geliştirme içinde buldum.Konunun başında demiştim ki sıvi halde gonderilse aslı da çok verimli bir yakıt ve sorunlar da merdeyse sıfırlaniyor ama maliyeti çok pahalı.Özellikle de turbolu ve direkt enjeksiyonlu motorlarda normal kitlerle karma sistem olarak takılıyor ama düzensiz yakita cok meyilli oluyor.Ben de kendimce üzerine düşunmeye başladım ve normal kitlerin hatta atikerin en basit en ucuz kitinin bile en karmaşik motorlarda bile yakit-hava ayarını en ideal ayarda tutabilmesini saglayacak bir inovasyon calişmasi ne olabilir diye düsunurken hava yakitta duzensizlik olusan ve nasil yapilirsa ne olursa bu ortadan kalkar diye dusunurken tum sorunlarin nerdey hepsini ortadan kaldiracak bir fikir buldum.Tabi bu fikri bulusumda meslegimin bilgisayar ogretmenligi olması  ve ogrencilerime surekli projeler robotik calismalar yapmamizin onemli etkisi oldu.Tabi bu 

 

arada aracima lpg taktirdim hem de atiker grand.Lpg konusunda derin bilgilere ulasmadan once aracima prins veya brcnin en iyi kitlerini taktirmayi düşünurken tüm ayrintilara hakim olunca ve afr ayari diye bilinen yolda lpg ayarını ögrenince prins ve brcnin ecularina lisanla baglanildigini kendim ayar yapamayacagimi ogrenmem sonra mehur lpg montajcisi youtuberin soranlara astraya en uyumlu kitin israrla lovato oldugunu soylemesine ve benim de lovatoya baglanabilecegimi bilmeme ragmen lovatonun enjektorlerinin grand enjektorleri kadar efektif calismadigi ve kutuklu yapisindan dolayi manifokta uzak montajlanacak olmasi ve bu durumda minimum enjeksiyon suresinde istedigim degerleri yakalayamayacimi fark edince bulundugum sehre yakin bor ilde gizel montaj yaptigina ve yolda ayar yaptigini ogrendigim ve de fiyatini kendi sehrindeki tanidigim ustalardan ucuz tutmasi sonucu gidip aracina taktirdim.aslinda pandemi sebebiyle araca binemiyordum lpgye ihtiyacim yoktu ve aracim garantiliydi ama ogrendiklerimi pratige dokmem gerekiyordu.Montaj sonrasi sehrime geldim ve 1 hafta bekledim biliyorum ki regulator surekli isinip soguyan bir parca ve basinc degisebiliyor ve degisen basinc ltft duzeltme miktarlarinin artmasina sebep olabiliyor tabi bir de yerli marka kit taktirma sebebiyle basinc cok daha oynak olacak. 1 hafta sonra tum ogrendiklerimi, hunerlerini sergileme girisimlerine basladim 😁 tanidik kimi bulursam araci surduruyor ben de ayarlari degistiriyordum.Tabi pratige ilkdefa doktugum bilgilerim yetersiz kaldigi zamanlar oluyor ve yine arastirmalar yapip ogrenmelere devam ediyordum.Ayarla cok iyiydi ama ogrendiklerimle artik isi fanteziye dokmuş tum ayarlarin benzin gibi hatta daha iyisi olsun diye ugrasiyordum belki bu sebeple 1000km yol yaptim ayar yapacam diye 🤣 Ama bazi noktalarda ne yaparsam yapayim asamadıgim sorunlar tespit ettim.ayarlarin bir bolumunu cok iyi yapsam bile bir bolumu istedigim gibi olmuyordu bunun sebebinin de universal bir kitin cok da profesyonel bir dekilde tasarlanmamis olmamasi ve bazı parcalarin laraduzen gelsitirilip birakilmis olmasini fark ettim ve bu parcalarin gelsiitirlmesi gerektigini dusundum ve biraz once de belirttigim uzere o parcalari maliyetleri cok artirmadan gelistirdim prototipler hazirlayip evde denedim ve bekledigim sonuclari alabilecegimi farkettim ve bunu ureticilerle paylasayim hatta projeyi satayim dedim yurt ici ve yurt dışı birkac firmayla görüstüm projeyi kimisi begendi kimisinde de beni muhatap ettikleri kisi projeyi anlayamadi bile ve sonunda bir yetkili hocam projeniz cok guzel ama bu sektorde kimse bunlara kafa yormuyor tek dertleri maliyetleri düşürmek deyince bu sektorün gelisime kapali ya da oyle olmak zorunda oldugu kanisina vardim.

 

 

Oldukca uzun bir yazi oldu bundan dolayi kusura bakmayin.Lpgden cekinenler hic cekinmesin isin özü duzgun montaj duzgün ayar ve bilincli kullanim.Sonra sirtiniza yaslanin tasarrufun keyfini cıkarın. 30 bin kmdir aracimda lpg var ne motor isigi ne bir tekleme ne bir ayar kqcikligi soz konusu masallah diyeyim.Tabi ki basinci degisken diyaframli bir parcanin basinci degistiginde tum ayarlarim allak bullak olabilir.OBD konusuna deginmeyi unuttum OBD ayar yapmayi iyi bilen biri icin faydali bir ozellik ama OBD israrinda bulunan musteriler bunu ayar yapmayi iyi bilmeyen ustalardan talep ettiklerinde OBD baglantisini aracinizda karburasyon hatalarini siz gormeden silmesi icin baglayabilir bu da aracinizda lpg ayarsizligi olmasina ragmen motor isiginiz yanmadigi icin sizin gorememeniz demektir sonra gelsin deforme subaplar teklemeler ziplamalar.

 

 

  • Beğen 8
Yorum bağlantısı
Ersen şahin
(düzenlendi)

Çok güzel bir paylaşım olmuş elinize sağlık 

Bende dizel arabaları oldum olası sevemedim bi sebebi yok fakat sevmedim 

Araçlarım hep benzin LPG'li oldu tıpkı sizin anlattığınız gibi araba LPG ye geçene kadar gaza hafif dokunurum  lpgye geçince 136 HP lik vectranın bütün gücünü hissederim :)

Hep merak ettiğim başka bir konu ise iridyum bujiler çok araştırdım lakin her kafadan bi  ses çıkıyo acaba sizin bu konuda fikriniz nedir

 

 

tarihinde Ersen şahin tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Ersen şahin yazdı:

Çok güzel bir paylaşım olmuş elinize sağlık 

Bende dizel arabaları oldum olası sevemedim bi sebebi yok fakat sevmedim 

Araçlarım hep benzin LPG'li oldu tıpkı sizin anlattığınız gibi araba LPG ye geçene kadar gaza hafif dokunurum  lpgye geçince 136 HP lik vectranın bütün gücünü hissederim :)

Hep merak ettiğim başka bir konu ise iridyum bujiler çok araştırdım lakin her kafadan bi  ses çıkıyo acaba sizin bu konuda fikriniz nedir

 

 


lpg için en az aracın orijinal ateşme performansı lazım. Hatta iyileştirilmesi daha iyi olur. Güçlü bobin güçlü buji. Çünkü lpg yanma süresi benzin gibi değil

Yorum bağlantısı
M. İsmail TOPKAYA
Ersen şahin yazdı:

Çok güzel bir paylaşım olmuş elinize sağlık 

Bende dizel arabaları oldum olası sevemedim bi sebebi yok fakat sevmedim 

Araçlarım hep benzin LPG'li oldu tıpkı sizin anlattığınız gibi araba LPG ye geçene kadar gaza hafif dokunurum  lpgye geçince 136 HP lik vectranın bütün gücünü hissederim :)

Hep merak ettiğim başka bir konu ise iridyum bujiler çok araştırdım lakin her kafadan bi  ses çıkıyo acaba sizin bu konuda fikriniz nedir

 

 

Çok teşekkürler...

Araciniza güle güle binin.Lpgde buji önemli malum. Bujinin calışma prensibi buji tirnağı ve ucu arasında yüksek voltajlı akımın atlayarak olusturduğu kıvılcım ile hava yakit karışıminı patlatmak.Benzin ve hava karışıminda kıvılcımin atlayabilmesi icin belirlenmiş tirnak ölçüleri lpg-hava karısımı icin ayarlanması gereken ölçulerden biraz farklı.Basit tabir ile açiklamak gerekirse kıvilcımin atlayabilmesi icin ortamda bulunan atomların elektronları kullanılir.Benzin ve hava karisimindaki atomlarin elektron yogunluğu ile lpg hava karışimindaki atomlarin elektron yoğunlü farklı okacağı için lpgde kıvılcımın atlaması benzine oranla zorlaşıyor bu sebeple lpgde kıvilcımın daha rahat atlayabilecegi ölçulere ihtiyaç var.Tabi bunlar muhendislik hesabi yapilip belirlenen değerler ama en nihayetinde normal bujilerle de lpgde kivilcım zorlanarak da olsa atliyor tabi bu zorlanma bobinleri yoruyor yani kivılcımın atlayabilmesi icin voltajın biraz daha yükselmesi gerekiyor.Buji tirnak aralıği biraz daha kısa bir buji daha rahat bir patlama saglyacaktır ama burda arabanin motor teknolojisi de önemli lpgde atesleme avansini ayarlayan sensorler varsa yuksek oktan lpg sayesinde sıkıştirmayi artiiryorsa tork avantajı saglama imkani dogar v.s daha bircok parametre de göz önune alinma durumu soz konusu.Gebe uzattim sanirim kusura bakmayin 🙂 isin ozu buji lpgde onemli aracimda iridyum buji olmasina ragmen 25binkmde degistirmeye calisiyorum.

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Hoşgeldiniz ismail bey :) 

Hoşbulduk hocam tesekkur ederim.Bu formu dün buldum sizinle burada karşilaşmaktan menun oldum.👍😉

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
M. İsmail TOPKAYA yazdı:

Çok teşekkürler...

Araciniza güle güle binin.Lpgde buji önemli malum. Bujinin calışma prensibi buji tirnağı ve ucu arasında yüksek voltajlı akımın atlayarak olusturduğu kıvılcım ile hava yakit karışıminı patlatmak.Benzin ve hava karışıminda kıvılcımin atlayabilmesi icin belirlenmiş tirnak ölçüleri lpg-hava karısımı icin ayarlanması gereken ölçulerden biraz farklı.Basit tabir ile açiklamak gerekirse kıvilcımin atlayabilmesi icin ortamda bulunan atomların elektronları kullanılir.Benzin ve hava karisimindaki atomlarin elektron yogunluğu ile lpg hava karışimindaki atomlarin elektron yoğunlü farklı okacağı için lpgde kıvılcımın atlaması benzine oranla zorlaşıyor bu sebeple lpgde kıvilcımın daha rahat atlayabilecegi ölçulere ihtiyaç var.Tabi bunlar muhendislik hesabi yapilip belirlenen değerler ama en nihayetinde normal bujilerle de lpgde kivilcım zorlanarak da olsa atliyor tabi bu zorlanma bobinleri yoruyor yani kivılcımın atlayabilmesi icin voltajın biraz daha yükselmesi gerekiyor.Buji tirnak aralıği biraz daha kısa bir buji daha rahat bir patlama saglyacaktır ama burda arabanin motor teknolojisi de önemli lpgde atesleme avansini ayarlayan sensorler varsa yuksek oktan lpg sayesinde sıkıştirmayi artiiryorsa tork avantajı saglama imkani dogar v.s daha bircok parametre de göz önune alinma durumu soz konusu.Gebe uzattim sanirim kusura bakmayin 🙂 isin ozu buji lpgde onemli aracimda iridyum buji olmasina ragmen 25binkmde degistirmeye calisiyorum.

Hoşbulduk hocam tesekkur ederim.Bu formu dün buldum sizinle burada karşilaşmaktan menun oldum.👍😉


tesadüf mü sizce :) 

Yorum bağlantısı
M. İsmail TOPKAYA
Tansu Kalafatoğlu yazdı:


tesadüf mü sizce :) 

Benim için tesadüf değil tevafuk hocam 😉

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Hoşgeldiniz öncelikle.

 

Aynı aracın 1.6 atmosferik olanına sahibim. LPG de 100k km yi henuz devirdim. Cumartesi günü tatile çıkacağım. Döndüğümde ise buna dair bir konu açacağım yola çıkmadan önce açmak istemedim ne olur ne olmaz diye 😊

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ayhan Asil
M. İsmail TOPKAYA yazdı:

Oldukca uzun bir yazi oldu bundan dolayi kusura bakmayin.Lpgden cekinenler hic cekinmesin isin özü duzgun montaj duzgün ayar ve bilincli kullanim.Sonra sirtiniza yaslanin tasarrufun keyfini cıkarın. 30 bin kmdir aracimda lpg var ne motor isigi ne bir tekleme ne bir ayar kqcikligi soz konusu masallah diyeyim.Tabi ki basinci degisken diyaframli bir parcanin basinci degistiginde tum ayarlarim allak bullak olabilir.OBD konusuna deginmeyi unuttum OBD ayar yapmayi iyi bilen biri icin faydali bir ozellik ama OBD israrinda bulunan musteriler bunu ayar yapmayi iyi bilmeyen ustalardan talep ettiklerinde OBD baglantisini aracinizda karburasyon hatalarini siz gormeden silmesi icin baglayabilir bu da aracinizda lpg ayarsizligi olmasina ragmen motor isiginiz yanmadigi icin sizin gorememeniz demektir sonra gelsin deforme subaplar teklemeler ziplamalar.

Peki İsmail bey, şu anda Petrol istasyonlarında satılan LPG katkı maddesinin gerçekten sistemi temizlediğini düşünüyormusunuz. Tavsiye edermisiniz. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Ayhan Asil yazdı:

Peki İsmail bey, şu anda Petrol istasyonlarında satılan LPG katkı maddesinin gerçekten sistemi temizlediğini düşünüyormusunuz. Tavsiye edermisiniz. 


lpg katkısı değil, lpg’nin kendisi yanınca kurum-is bırakmıyor. Temizlik o yüzden oluyor hocam. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
M. İsmail TOPKAYA
Ayhan Asil yazdı:

Peki İsmail bey, şu anda Petrol istasyonlarında satılan LPG katkı maddesinin gerçekten sistemi temizlediğini düşünüyormusunuz. Tavsiye edermisiniz. 

Teşekkurler.Hosbulduk.

Katkinin ne olduğu, muhtevası incelenmeli ve test edilmesi gerekir ben de bu konuda hicbir rapor veya tecrube araştırmadım.Gerek görmuyorum.Lpg en temiz yakit tabi satin alinan istasyonun depolarinin temizliği veya bazi markalarin lpgye katki ekleyip eklememe durumları olabiliyor.Bilindik markalarin temiz olduğuna ve iyi denetlendihine inandiginiz istasyonlardan lpgnizi alin filtrelerinizi belli periyotlarda değiştirin başka birseye ihtiyac yok bana göre.Aracinizdaki kitin lpg enjejtör yapısı bu periyodun sıklıgını belirleyici etkenlerden biridir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağatay Kılınç

Çalışmalarınızın başarılarını dilerim baştan sonra okudum keyifle 👍🏼

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
M. İsmail TOPKAYA
Çağatay Kılınç yazdı:

Çalışmalarınızın başarılarını dilerim baştan sonra okudum keyifle 👍🏼

Güzel dilekleriniz için teşekkürler.Keyif almanıza sevindim...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tevfik Işık
(düzenlendi)

1.Dogru kit, 2.dogru montaj, 3.dogru ayar. Bu üç unsur mutlaka olacak. Yetiyor mu? Yetmiyor.

Lpg li aracla sikinti yasamak istemiyorsak sunu soracagiz kendimize: lpg yi niye taktirdim? Cevap ekonomiyse surusumuzu ona gore yapacagiz. Mümkün oldugunca hiz limitleri icinde kullanmamiz gerekiyor. Buna dikkat edersek uzun yillar sorunsuz kullanilabilir. Eger beklenti hem ekonomik olmasi hem de performans ise yanliş yerdeyiz demektir. Lpg ve performans ikilisi tum gelistirmeleri benzine gore yapilmis gunumuz motorlarinda yan yana gelmemesi gereken iki terim bence.

tarihinde Tevfik Işık tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Görkem Karakaş
Teşekkurler.Hosbulduk.
Katkinin ne olduğu, muhtevası incelenmeli ve test edilmesi gerekir ben de bu konuda hicbir rapor veya tecrube araştırmadım.Gerek görmuyorum.Lpg en temiz yakit tabi satin alinan istasyonun depolarinin temizliği veya bazi markalarin lpgye katki ekleyip eklememe durumları olabiliyor.Bilindik markalarin temiz olduğuna ve iyi denetlendihine inandiginiz istasyonlardan lpgnizi alin filtrelerinizi belli periyotlarda değiştirin başka birseye ihtiyac yok bana göre.Aracinizdaki kitin lpg enjejtör yapısı bu periyodun sıklıgını belirleyici etkenlerden biridir.
Doğru, 100.000 kmdir lpg kullanıyorum. Bi kez sübap sorunu yaşadım bu da bizim motorda kronikmiş. (Focus 2 115hp) bilmediğim yerden gaz almam ateşleme sistemini kontrol ederim. Lpg filtresini 20-30 bin de değiştiririm o halde bile filtre hep temiz çıkmıştır bu yüzden 10 binde değiştirmeyi çok gerekli bulmuyorum
Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Görkem Karakaş yazdı:

Lpg filtresini 20-30 bin de değiştiririm o halde bile filtre hep temiz çıkmıştır bu yüzden 10 binde değiştirmeyi çok gerekli bulmuyorum

 

Birde gaz kesici filtreye bakın :) Bu yine temiz hali kapkara çıkanlar oldu :) Gaz kesicinin içindeki topak ise mıknatısa yapışmış demir tozları. Eski aracımda 40k km gaz kesici filtre değişmemişti. Ustalar bu değişmez diyorlardı. Uzun yolda 470 km rekorum olan araç aynı sürüşle 290 km ye kadar düşmüştü. Sonra ustaların değişmez dediği filtreyi değiştirdik söktük baktık ki filtre paramparça. Değişimin ilk sürüşünde 290 dan 370 km ye menzil artmıştı. O yüzden temiz olsun olmasın her iki filtreyi de 10k km de değiştiririm.

 

IMG-20220521-WA0005.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hamit inan

LPG de fazla kafa yormadan bir kaç ince nokta ile ciddi verim alınıyor.
Birincisi valtek denen tarihe karışmış 3 ohm luk enjektörleri çöpe atıp albien denen 2 ohmluk yerli ama hızlı ve güzel enjektör takmak. Zıplama, hoplama, kerkinme, performans sorunu gibi şeylerin nerede ise tamamı ömrünü tamamlamış bu eski enjektörlerden. 
İkincisi uzun enjektör hortumlarından. Ne kadar kısa o kadar iyi. Standart hortumların iç çapı 5 mm. Bu hortum çapını 4 mm' düşürdüğünüz zaman iç hacim %50 azalıyor. Bu da 30 cm boruyu 20 cm e düşürmüş etkisi yapıyor. Yakıtın zamanında sisteme gönderilmesini sağlıyor. 
Üçüncüsü LAMBDA sensörü. Bir çok kişi gözden kaçırıyor. Benim fikrim 50k da bir temizlenmesi. LFT SFT nin aklı başına geliyor resmen.

Buji tırnak aralığı v.s. tırı vırı işler. Benim araçta 1.1 olan tırnak aralığı 1 e indiği anda aracın ateşlemesi delirdi. Bujinin ateşlemesini arttırmak için bobine gelen voltaj değeri artmıyor. Gelen 12V elektiriğin süresi ( Görev döngüsü ) artıyor. 1ms ise 1.1ms yapıyor. Kıvılcım miktarı artıyor. Ateşlemede herkesin gözünden kaçan kabloların iç direnci. Buji kabloları normal tel gibi görünsede ortalama 5-10Kohm arası dirence sahiptir. Bu direnç bozulursa bobine daha çok yük biner( Faz ile nötr kısa devre edilmiş gibi düşünün). Aynı şekilde yalıtkan bozulursa bujiden fazla havaya deşarj olur bu sefer bobin tamamlamak için daha fazla yüklenir. Bobinin yanmasındaki sebep budur. Yoksa mikron boyutunda tırnak aralığı falan değildir.

Regülatör, nozul çapı ve yukarıda saydıklarımda hata yok ise güzel bir ayar (BRC de otomatik ayar nerede ise kusursuz) ile LPG mistir. Fazla kasmaya gerek kalmaz. 
 
 

Yorum bağlantısı
Görkem Karakaş
 
Birde gaz kesici filtreye bakın [emoji4] Bu yine temiz hali kapkara çıkanlar oldu [emoji4] Gaz kesicinin içindeki topak ise mıknatısa yapışmış demir tozları. Eski aracımda 40k km gaz kesici filtre değişmemişti. Ustalar bu değişmez diyorlardı. Uzun yolda 470 km rekorum olan araç aynı sürüşle 290 km ye kadar düşmüştü. Sonra ustaların değişmez dediği filtreyi değiştirdik söktük baktık ki filtre paramparça. Değişimin ilk sürüşünde 290 dan 370 km ye menzil artmıştı. O yüzden temiz olsun olmasın her iki filtreyi de 10k km de değiştiririm.
 
IMG-20220521-WA0005.jpg.2a36f728271e28c55191dedacf91813e.jpg
Evet bu filtrede böyle çıkıyor 30 binde değiştirdiğimde bundan bi parça daha siyah çıkmıştı ama yıpranma vs söz konusu değildi. Değişiyor yani. Laf arası söyleyelim Lpg montajını bakımını yaptırdığım Denizli Brc den çok memnunum.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Rüzgar Atay
Mehmet Zincirkıran yazdı:

bu ikinci filtre nerde acaba? kaputun içinde normal bi tane var da

regülatörde . genelde regülatör su kaçırıp değiştirildiğinde değiştirilir . pek çok video var hakkında değiştireyim derseniz basit iş ama ben hiç değiştirmedimsorun da yaşamadım. normal lpg filtresini de değiştirmedim 100 km de şehir içi 10 litre yakıyorum . şehir dışı 7 litre  .

Yorum bağlantısı
Çağatay Kılınç

Regülatör başka bişe. Gaz kesici ayrı. Regülatör içindeki diyafram değişir. Gaz kesicinin belli bir yeri olmaz montaj nasıl yapıldıysa. Google da aratın LPG gaz kesici diye görsellerde net bi şekilde var zaten. Depodan gelen gaz borusu ilk buraya uğrar. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Zincirkıran

görsele bakınca yabancı gelmedi parça 👍 biraz araştırınca aslında önemli bir parçaymış, bozuk olması durumunda sırf tüketim de değil motorda düzensiz çalışmaya da sebep olurmuş. aracımda sebebini tespit edemediğim bir tekleme stop etme vardı, ilk fırsatta lpgyi tanktan kesip deneyeceğim belki de gaz sisteminden dolayı stop ediyodu araç

Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Çağatay Kılınç yazdı:

Regülatör başka bişe. Gaz kesici ayrı. Regülatör içindeki diyafram değişir. Gaz kesicinin belli bir yeri olmaz montaj nasıl yapıldıysa. Google da aratın LPG gaz kesici diye görsellerde net bi şekilde var zaten. Depodan gelen gaz borusu ilk buraya uğrar. 

 

Regülatöre dahili olanlar var. Kırmızı gaz kesicinin içinde altında kalıyor. İnternetten alıntı görsel.

 

856065673_images(2).jpeg.3d96561ce9608fefbd8cd6e772042189.jpeg

 

Mehmet Zincirkıran yazdı:

bu ikinci filtre nerde acaba? kaputun içinde normal bi tane var da

 

Sanırım kitten kite degisiyor. Bakır LPG borusunu takip edin. Görürsünüz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağatay Kılınç
Metin Akbal yazdı:

Regülatöre dahili olanlar var

Haklısın metin hocam ama şeklen ve görev anlamında farklı olduğunu söylemek istedim👍🏼

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...