H.Cenk Bayrakçı 3 Ağustos 2008 Paylaş 3 Ağustos 2008 Otomobilde başınıza gelecek acil durumlarda ne yapmalı? KAYMANIN KONTROLÜ Araçlarda kayma lastiklerin yolu tutmamasından ötürü oluşur.Kaymanın önüne geçilebilmesi çeşitli faktörlere bağlıdır: Aracın öndençekişli veya arkadan itişli olması; kaymaya neden olan asfalt veya yol yüzeyinin kaplı olduğu malzeme veya üzerine yayılmış olan maddenin cinsi (kum, mıcır, yağ, kar, çiğ, vs.) kaymanın şiddetini ve yönünü etkiler. Buetkenlere dikkat ettiğimiz takdirde bu sebeplerden ötürü oluşan kaymanın önüne geçebiliriz. Arkadan itişli araçlarda: Arkadan itişli araçlarda kayma aracın arka kısmının sağa veya sola savrulmasıyla meydana gelir. Aracın arka bölümü, ön kısma doğru hareket ederek bazı hallerde tamamen dönmesine ve kontrolün tümüyle kaybolmasına yol açar. Bu gibi durumlar, virajlara, aracın yeri tutma limitlerinin çok üstünde girildiğinde veya viraj içinde sert fren yapıldığında meydana gelir. Araçtaki kaymayı kontrol altına almak için: Ayağınızı gaz pedalından çekin. Frene dokunmayın. Kayma olayı frenden dolayı meydana gelmiş ise ayağınızıfren pedalından çekin. Debriyaja basmayın ve direksiyonu çok hafif bir şekilde tutun. Direksiyonu aracın arka kısmının kaydığı yöne doğru kırın. Aracın arkası sağa doğru savrulmuş ise direksiyonu sağa doğru çevirin. Direksiyonu çok fazla turda kaymanın olduğu tarafa doğru çevirmekte iyi değildir. Araç bu kez ters yöne savrulabilir. Bu yüzden direksiyondaki hareketler kontrollü ve yumuşak olmalıdır. Önden çekişlilerde: Önden çekişli araçlarda kaymaya aracın çok hızlı ve ani gazlamalarla -sert hız artırmakla- veya virajlarda ani sürat yükseltilmesiyle meydana gelir. Bu durumda: Debriyaj ve fren pedallarından uzak durun (Dokunmayın). Aracın direksiyonunu dönmek istediğiniz yöne doğru yavaşça çevirin ve sert hareketlerden sakının. Aracı durdurmaya çalışmayın, gaz pedalına yavasça basıp çekerek aracın öne olan hızlanmasını kontrol altına alın. Dört tekerlek çekişlilerde: Dört tekerde kayma genel olarak ani fren yapımı esasında meydana gelir. Kaygan zemin üzerinde ani fren aracın tekerleklerinin kilitlenmesine ve aracın kilitlenmesine neden olur. Kontrol altına alabilmek için: Fren pedalından ayağınızı çekin, aracın tekerleklerinin dönmesini sağlayın. Debriyaj pedalına dokunmayın. Direksiyon hakimiyetini tekrar ele aldığınızda, direksiyonu düz tutarak aracı normal konumuna getirin. Frenleri yavaş bir biçimde pompalayarak aracın durmasını sağlayın. HAREKET HALİNDEKİ ARACIN ÖN CAMININ KIRILMASI Hareket halindeki araçlarda, özellikle hızlı hareket Eden araçlarda ön camın kırılması kazaya neden olabilir: Cam kırıldıktan sonra öne doğru kaybettiğiniz görüs açısını tekrar kazanmaya çalışın. Elinizle camı kırıp görüşü sağlamaya çalışmayın. Aynalardan yararlanarak aracınızı yolun sağ tarafına park etmeye çalışın. Sağ tarafa aracı park ettikten sonra, flaşörleri açın ve dikkatlice aracın dışına çıkın. Aracın cama yakın olan kalorifer ve havalandırma deliklerini gazete kağıdı gibi bir malzemeyle kapatarak cam parçacıklarının bu kısımlara düşmelerini önleyin. Gazete kağıdı yoksa bez parçası DA kullanabilirsiniz. Sonra krikonun arka kısmı ile camı içerden dışarı doğru kırın. Bu işlem üst köşelerden ortaya doğru yavaşça yapılmalıdır. Cam lastiğini dikkatlice çıkarıp temizledikten sonra, yeniden kullanılabileceği için bagaja koyun. Gazete kağıdına birikmiş cam parçalarını bir naylon torba içine koyun ve en yakın çöp bidonuna atın. Bu durumda takabileceğiniz bir gözlük varsa ne iyi. Öylece en yakın camtamircisine kadar gidin. Bu arada ihmal edilmemesi gereken bir husus,kalorifer deliklerinin elektrikli bir süpürgeyle temizlenmesidir. Ne kadar dikkat edilirse edilsin, deliklere cam parçacıkları düşmüş olabilir. YÜKSEK HIZLA LASTİK PATLATMASI Patlayan, arka lastiklerden biriyse, arabanın arkası sağa veya sola doğru kaymaya başlar. Ön lastiklerden biri patlamışsa, mümkün olduğu kadar fren yapmamaya çalışın. Dikkatlice yavaşlamaya özen gösterin.Ön lastiklerden biri patladığı zaman araç lastiğin patladığı yöne doğru kuvvetlice çekilir. Bu durumda direksiyonla, aracı düz bir doğrultuda tutmaya çalışın ve yavaş frenaj ile durmasını sağlayın. DERİN SUDAN GEÇMEK Taşmış dereler, nehirler veya büyük su birikintilerinin içinden geçerken aracınızın hızını kesin. Aracın geçtiği kısımdaki suyun derinliği önemlidir.Genel olarak araçlar, radyatör pervanelerinin alt kısmına kadar suya girebilirler. Normal olarak radyatör pervanesinin yerden yüksekliği 25-30 santimetre arasındadır. Bu mesafe aracın tekerleklerinin orta noktası ile lastiklerin yere değdiği nokta kadardır. Bu ölçümlerden de anlaşılacağı gibi mütevazi bir aile otomobili 25-30 santimlik bir su birikintisinden geçebilecek yetenektedir. Bu noktanın üstüne su geldiği takdirde, su damlacıklarını kuvvetli bir sprey gibi motorun üstüne püskürtür. Bu su bombardımanı bujilerin ve distribitörün ıslanmasına neden olur ve araç stop eder. Tam su birikintisinin ortasında DA kalır. Suya 1 veya 2. Vitesle girin Böyle yapıldığında su lüzumsuz olarak sağa sola sıçramaz. Sürat yavaş fakat aracın devri yüksek olmalı. Sudan geçiş sırasında vites değiştirmeyin. Hızlanma ve yavaşlama yapmayın. Sabit gazda geçmeye özen gösterin.Geçtikten sonrada frenleri kontrol edin. Frenler sık ve kesik basılarak kontrol edilebilir. ARAÇLARDA YANGIN Araçlardaki yangının önüne geçilmezse, büyük bir trajedi meydana gelebilir. Buharlaşmış benzin tutuşarak deponun alev almasına neden olur. Bir süre sonrada araç infilak edebilir. Araçta duman tespit edildiği an durdurulmalı. Sonra anahtar üzerinde kontak kapatılmalı. Direksiyonun kilitlenmemesine dikkat edilmeli. Aksi halde, gerektiği takdirde aracın itilmesi mümkün olmaz Bütün yolcular dikkatlice dışarı alınmalı. Motor kaputu kısmı olarak açılmalı. Böylece alevlerin büyümesi önlenmiş olur. İmkan varsa akü kutup başı sökülmeli. Yangın söndürücü varsa kullanılmalı; yoksa, battaniye veya oto kılıfından yaralanılmalı. Bu örtüler alevlerin oksijen alıp büyümesini önleyecektir. Hava almayan alev söner. Olay kum zemin üzerinde meydana gelmişse, alevin üzerine kum atılarak söndürülebilir. HEMZEMİN GEÇİTLERDEN GEÇERKEN Tren yollarının Kara yoluyla kesiştiği geçitlerde çok dikkatli olmak gerekir Sağa sola bakıp oyalanmadan karşıya geçin. Büyük bir hızla üzerinize gelen trenin durabilmesi için oldukça uzun bir mesafeye ihtiyaç vardır. Araç geçit içinde stop edip kalmışsa hemen yolcuları indirin ve emin bir noktaya geçmelerini sağlayın. Aracı iterek karşıya geçmek mümkün değilse, birinci vitese takın ve kontağı açıp kapayın. Bu şekilde aracın ileri doğru hareketini sağlarsınız. Bu şekilde de hareket ettirmek mümkün değilse, en yakın aracın halatla sizi çekmesini sağlayın. OTOMOBİL KULLANIRKEN Genelde sürücüler otomobillerine gereken önemi göstermezler. Bu nedenle uzun vadede araçta meydana gelen tahribat, daha önemli boyutlara ulaştığı için, hem emniyet açısından hem de ekonomik açıdan daha büyük masraflar yaratarak tehlike oluşturur. Bazı konularda dikkat edilmesi gereken hususları saymak gerekirse ;Otomobilin periyodik kontrolü sırasında göstergelerin (benzin, yağ, hararet göstergesi gibi) doğruluk payı saptanmalı ve eksilen sıvılar yenilenmelidir.Otomobili uzun süre kızgın güneşin altında bırakmak son derece tehlikelidir çünkü camların kapalı olması iç sıcaklığı arttırıp ön paneli deforme eder. Aynı zamanda bu sıcaklık kapı ve cam kenarlarındaki lastiklerde deformasyon ve çatlamalar meydana getirerek suyun otomobile sızmasına neden olur. Bunu en aza indirmek için sıcak günlerde camları biraz açık bırakmak, kapı, cam lastikleri vazelinlemek gerekir.Otomobili sıcaktan korumak için bilinenin aksine ağaçlıklı bir yere parketmek son derece sakıncalıdır. Çünkü bitkilerden dökülen polen ve benzeri maddeler otomobilin boyasına zarar verir. ANİ SİS BASKINI İlk sis tabakasına rastlar rastlamaz alınacak önlem ayağı gazdan çekip mutlaka vitesi küçültmektir. Bunu başka hiçbir alternatifi yoktur, aksi takdirde kendinizi çok büyük bir tehlikenin içine atmış olursunuz. Hızınızı azaltıp görüş mesafesinde yolunuza devam edebilirsiniz.Klimalar ufak bir kompresör yardımı ile işler ve motor gücü kaybına sebep olur. Ani akselerasyon gerektiren durumlarda kapatılırsa, güç kaybı önlenmiş olur. KAZA ANINDA Otomobilden çıkmadan önce kendinizin güvende olduğundan emin olun.Kaza yerinden sonra değil önce ve diğer araçların sizi görebileceği bir yerde durulmalıdır.Diğer araçları uyarmak için dörtlü flaşörler yakılmalı ve kaza eğer gece meydana gelmiş ise farlar da yakılarak kaza yeri aydınlatılmalıdır. Eğer yaralı varsa ilk önce ambulans daha sonra da polis çağırılmalıdır. Kontak kapatılmalı ve kaza geçiren araç etrafında sigara ve benzeri mamuller içilmemelidir.Eğer bir yangın durumu söz konusu ise müdahaleye önce yolcuların bulunduğu bölgeden başlanmalıdır. Daha sonra yangının başladığı yere ve en son da yakıt deposuna müdahalede bulunulmalıdır. GECE YOLCULU 1 Yorum bağlantısı
Cavit Doğan 4 Ağustos 2008 Paylaş 4 Ağustos 2008 Tavsiyeler çok güzel, Teşekkürler Cenk bey.. İtiraf ediyorum,hepsini okuyamadım.. Yorum bağlantısı
İlhan Can 4 Ağustos 2008 Paylaş 4 Ağustos 2008 Ben hepsini okudum Cenk Bey teşekkürler, hepsi yararlı bilgiler.. Yorum bağlantısı
Görkem Azizoğlu 4 Ağustos 2008 Paylaş 4 Ağustos 2008 Güzel ve faydalı bilgiler. Her an aklımızda bulunması şart. Hepsi okunmalı. Yorum bağlantısı
Mustafa Akarslan 4 Ağustos 2008 Paylaş 4 Ağustos 2008 Cenk Hocam bilgiler için teşekkürler. Yorum bağlantısı
Serdar Yeniçeri 4 Ağustos 2008 Paylaş 4 Ağustos 2008 kesinlikle sonuna kadar okunmalı... paylaşımınız ve duyarlılığınız için teşekkürler. Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik 4 Ağustos 2008 Paylaş 4 Ağustos 2008 Yahu niye rüzgarda n'apcağımızı kimse söylemiyor? Yorum bağlantısı
Serdar Yeniçeri 4 Ağustos 2008 Paylaş 4 Ağustos 2008 (düzenlendi) Yahu niye rüzgarda n'apcağımızı kimse söylemiyor? bi defa ankara'dan dönerken adapazarı'na yakın otobanda bayağı bir rüzgar vardı.ayağımı gazdan çekince savruluyodu araba (berlingo).çekmedikçe sorun yoktu 4 Ağustos 2008 tarihinde Serdar Yeni tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı 14 Ağustos 2008 Yazar Paylaş 14 Ağustos 2008 Tekrar söyleyeyim bana maille geldi, yanılmıyorsam Demir Bükey'in ileri sürücülük tekniklerinden alıntı...Çoğunu biliyormuşum, ama tabi ani durumlarda bunları uygulayambilmek için soğukkanlı olmayı bırakmamak gerek. Yorum bağlantısı
Halil İbrahim Koray 11 Eylül 2008 Paylaş 11 Eylül 2008 Dün Üsküdardan Ümraniyeye çevre yolundan giderken kozyatağı yol ayrımına gelmeden 140 la gidiyordum. Birden aklıma Çağlar beyin hatırlatması geldi ÖNCE GÜVENLİ SÜRÜŞ hızımı azaltıp 100 le giderken tam bu esnada önümdeki araç önündeki araca arkadan çarptı. Frene basıp rahat bir şekilde durdum. Belki de olası bir kazaya karışmaktan da kurtulmuş oldum. Bu forumun amacının insanlara güzel şeyler öğretmek olduğunu tecrübe ilede bende öğrenmiş oldum.Teşekkürler ford forum iyiki seninle tanışmışım .Herkese kazasız günler dileğiyle............ Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 11 Eylül 2008 Paylaş 11 Eylül 2008 Gözlerim doldu, sevindim, yazdıklarımdan değil de, okuyanların hatırlaması beni gururlandırdı, cidden geçmiş olsun. Yorum bağlantısı
Serdar Yeniçeri 11 Eylül 2008 Paylaş 11 Eylül 2008 Dün Üsküdardan Ümraniyeye çevre yolundan giderken kozyatağı yol ayrımına gelmeden 140 la gidiyordum. Birden aklıma Çağlar beyin hatırlatması geldi ÖNCE GÜVENLİ SÜRÜŞ hızımı azaltıp 100 le giderken tam bu esnada önümdeki araç önündeki araca arkadan çarptı. Frene basıp rahat bir şekilde durdum. Belki de olası bir kazaya karışmaktan da kurtulmuş oldum. Bu forumun amacının insanlara güzel şeyler öğretmek olduğunu tecrübe ilede bende öğrenmiş oldum.Teşekkürler ford forum iyiki seninle tanışmışım .Herkese kazasız günler dileğiyle............ Geçmiş olsun.Gerçekten dikkatli olmak lazım 2 gündür şuna kanaat getirdim ramazanda araba kullanmıcaksın İstanbul'da... Dün ve bugün aniden önüme araba kırdılar hep kıl payı kurtarıyolar kendilerini,yan yollara alışamadı sürücüler.Gerçi binmesekte buluyoruz ya kısmetimizi biri sürtmüş ön tampona görünce kulaklarını çınlattıım gitmişştir heralde kendisine ... Yorum bağlantısı
Halil İbrahim Koray 12 Eylül 2008 Paylaş 12 Eylül 2008 Teşekkür ederim . Yiğitcan arkadaşın yaptığı kazayada üzüldüm büyük geçmiş olsun .Özellikle virajlarda birçok yerlerde yol yapım hatalarıyla dolu. Araba viraja girerken merkezkaç kuvveti arabayı zaten dışa doğru savuruyor yolda buna yardımcı oluyosa bizde hızlıysak kazada kaçınılmaz oluyor. özellikle virajlarda dikkatli olmak lazım. Yorum bağlantısı
Amaç Keskin 12 Eylül 2008 Paylaş 12 Eylül 2008 (düzenlendi) trafikte önündeki aracı izlersen kaza yaparsın, her zaman 3 araç öndekini kesmek lazım 12 Eylül 2008 tarihinde Ama tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 12 Eylül 2008 Paylaş 12 Eylül 2008 Bursadan yola çıkmışım istanbul yönüne. Altımda otomatik Albea. Trafiğin konilerle tek şeride düşürüldüğü bir noktada motor durdu. elektrik yok. akü kısa devre olmuş içinden. Ekranda ABS arızası, Airbag arızası EBD arızası bütün arızaları söyleyip duruyor. vurdurmak mümkün değil otomatik araç. direksiyon ve fren kemik gibi, yokuş aşağı (Allahtan) gidiyoruz. El freni ile çok yavaş yavaş gidiyorum. Arkamdaki kamyon yürüsene diyor. Dörtlüleri yakamıyorum çünkü akü kısa devre elektrik sıfır. hiçbir gösterge çalışmıyor. Neyse ki bir köy girişi bulup çekiyorum kenara yine el freni ile. Sonra kaskodan çektiriyorum geriye bursaya. Gece saat 10. Fiat Albea'ların meger adetiymiş. Bütün arıza kodlarını veriyorsa akü kısa devre olmuşmuş. Akü de inci akü 3 yıllık orijinal üzerinde gelen. Sonuçta çok yavaş giderek el freni ile yol alınabiliyor. Ama çok yavaş. Bir keresinde Broadway ile frenim patlamıştı. Orada da 20 km el freni ile yavaş yavaş giderek sanayiye ulaşabilmiştim. Geçen ramazanda üstüme tır çıkmıştı sol arka kapım değişti. İftara teyzesine gidiyormuş şöförcağız tırıyla. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 16 Eylül 2008 Paylaş 16 Eylül 2008 ama ralli şampiyonu çıkaramıyoruz bi türlü. Ukala çok, yarışçı yok. Silah meraklısıyız ama olimpiyatlarda atıcılıkta da yoktuk. nerde karadenizliler? çıkın ortaya. Yorum bağlantısı
Recommended Posts