Fatih Sevgi 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 Arkadaşlar Uzun bir süredir aracımdaki arızayı http://www.otoclubturkiye.com/forum/index.php?showtopic=171824 bu konudan sürdürmekteydim. Bazı yaptığım araştırmalar neticesinde şu bilgiye ulaştım: Emme havası sıcaklık (IAT) sensörü, hava emme hortumunun içerisindedir[6]. Bazı araçlarda ise MAF sensörü gövdesi içine yerleştirilmiştir.IAT sensörü, negatif sıcaklık katsayılı (NTC) bir ısıya duyarlı rezistansıdır. Sıcaklık arttıkça, IAT sensörünün direnci azalır. ECUdan 5 Voltluk bir voltaj alır. Hava sıcaklık değeri azaldığı zaman yoğunluğu artar, enjeksiyon beyni(ECU) hava /yakıt oranını düzeltmek için yakıt miktarını artırır. ECUnun IAT sensöründen aldığı bilgi yardımı ile, birim hacimde bulunan hava miktarı ECU tarafından hesap edilir ve yakıt püskürtme miktarı ayarlanır . Ayrıca IAT sensörünün çalışma aralığı yalnızca soğuk motorla çalıştırma ve motor ısınma aşamasıyla sınırlı değildir. IAT sensörünün sağladığı voltaj ECU tarafından MAP sensörünün düzeltmesi olarak gereklidir. Bu şekilde farklı hava sıcaklıkları ve farklı silindir şarj dereceleri (silindirlerle farklı oranlarda hava/ yakıt alınması) dengelenebilir. Sonuç olarak ECU voltaj değişimlerini değerlendirerek emme havası sıcaklığı hakkında bilgi eder. Şimdi eğer bu IAT sensörü MAF gövdesindeyse MAF sensörü nerde? Yok eğer bu MAF göndesinde değilse bu IAT sensörü nerde? Bu arada şimdiye kadar size MAP ve MAF sensörü değişti demiştim. Fakat meğerse bana MAF diye söyledikleri sensör boğaz kelebek sensörüymüş. MAF değilmiş. Bana kalırsa benim bütün sıkıntım bundan kaynaklanıyor gibi. Yardımcı olursanız bilen varsa bu sensörle daha önceden haşır neşir olan varsa yardımcı olursa sevinirim. Yorum bağlantısı
İlker Kadılar 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 sorunun neticesini ilk önceki konudan beri sabrsızlıkla bekleyenlerdenim takip ediyorum... umarım çözersiniz..kolay gelsin.. Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 Emme havası sıcaklık (IAT) sensörü, hava emme hortumunun içerisindedir[6]. Bazı araçlarda ise MAF sensörü gövdesi içine yerleştirilmiştir. Zaten burda cevabı kendiniz yazmışsınız.Aracınızda büyük ihtimalle Maf sensörü var ve hava filtresi çıkışında duruyor.Maf veya map sensörü ile benim bildiğim IAT sensörü aynı şey.Siz Maf sensöründen şüpheleniyorsanız bunun temizliğini yaptırabilirsiniz veya sensörün soketini çekip araçta bir değişiklik varmı diye bakabilirsiniz.Ancak maf sensörü bu uygulama sonucunda hata kodu yazdırabilir. Yorum bağlantısı
Fatih Sevgi 2 Mart 2009 Yazar Paylaş 2 Mart 2009 Ayhan bey bende baktım ama benim hava filtresi çıkışında adamların resimde gösterdiği gibi bir sensör yok veya yeri yok. Başka bir yerde olma şansı nedir onuda bilmiyorum. Her neyse ama sanırım bir arızası varki sürekli IAT düşük devre girişi uyarısı veriyor. Bana beyinden olabileceğide söylendi ama sanmıyorum. Bir aracın beyni bu kadar çabuk arıza yapabilirmi? Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 Araç beyni arıza yaparmı yapmaz mı bilemiyorum.Ancak sizin hava filtresi çıkışında Maf sensörü gözükmüyorsa ozaman aracınızda MAP sensörü vardır.Maf hava sıcaklığını ölçer Map ise manifolttaki basıncı ölçer. Yorum bağlantısı
Mete Gürer 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 Fatih Bey, Benim aracım 2003 model Focus comfort. Ben aracımı ilk aldığımda benim MAF sensörüm nerde diye düşünüyordum, sonra aracımda MAP (Manifold Air Pressure galiba) sensörü olduğu için MAF sensörü olmadığını fark ettim. Aracınızda MAF mı var MAP mı var ? Diye anlamanın en kolay yolu bir OBD II okuyucu cihazla bağlanın ve canlı veri (Live DATA) okuma menüsüne gelin. Bu menü'de MAP ..... mm/hg diye bir veri okunabiliyorsa MAP'ınız vardır. Yok MAF .... m/s gibi bir veri okuyorsanız MAF'ınız vardır. Kısaca aracınızda ya MAF yada MAP sensörü vardır. İkisi bir arada olamaz çünkü ikiside hava debisini hesaplarlar ama farklı yöntemlerden. MAF içinden geçen havanın teldeki direnç değerini soğutarak değişimini hesaplarken. MAP ise emme vakum basınç değerini ölçerek BErnouilli denklemini kullanarak kesitten geçen hava debisini hesaplıyor. MAF sensörü normalde hava filtresinden hemen sonradır, motora ilk bakışta gözünüze çarpar. MAP sensörü ise gaz kelebeğinden sonra bir ufak çaplı hava hortumu (elimde resim yok) polen filtresinin olduğu bölgedeki bir parçaya girer..Bu MAP sensörüdür. Map sensörüne giren çıkan hortumlarda kırık, çatlak, büzülme yani vakumu bozan bir iz varsa MAP sensörü doğru okumayabilir. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 Makyajlılarda maf yok bildiğim kadarıyla.. Map var.. Yorum bağlantısı
Fatih Sevgi 2 Mart 2009 Yazar Paylaş 2 Mart 2009 aracımda MAP var zaten vede onuda değiştidim, MAP olan araçlarda MAF olmazmı ? Bunumu demek istiyorsunuz? Ozaman neden IAT hatası alıyorum? Fatih Bey,Benim aracım 2003 model Focus comfort. Ben aracımı ilk aldığımda benim MAF sensörüm nerde diye düşünüyordum, sonra aracımda MAP (Manifold Air Pressure galiba) sensörü olduğu için MAF sensörü olmadığını fark ettim. Aracınızda MAF mı var MAP mı var ? Diye anlamanın en kolay yolu bir OBD II okuyucu cihazla bağlanın ve canlı veri (Live DATA) okuma menüsüne gelin. Bu menü'de MAP ..... mm/hg diye bir veri okunabiliyorsa MAP'ınız vardır. Yok MAF .... m/s gibi bir veri okuyorsanız MAF'ınız vardır. Kısaca aracınızda ya MAF yada MAP sensörü vardır. İkisi bir arada olamaz çünkü ikiside hava debisini hesaplarlar ama farklı yöntemlerden. MAF içinden geçen havanın teldeki direnç değerini soğutarak değişimini hesaplarken. MAP ise emme vakum basınç değerini ölçerek BErnouilli denklemini kullanarak kesitten geçen hava debisini hesaplıyor. MAF sensörü normalde hava filtresinden hemen sonradır, motora ilk bakışta gözünüze çarpar. MAP sensörü ise gaz kelebeğinden sonra bir ufak çaplı hava hortumu (elimde resim yok) polen filtresinin olduğu bölgedeki bir parçaya girer..Bu MAP sensörüdür. Map sensörüne giren çıkan hortumlarda kırık, çatlak, büzülme yani vakumu bozan bir iz varsa MAP sensörü doğru okumayabilir. O zaman benim aracımda MAF yoksa MAP'ı da değiştirdiğime göre geriye bu değerlerin net okunamamsında dediğiniz gibi bu hortumlar vs. kontrolü yine düzelmezse beyi arızası diyebilirmiyiz? Yorum bağlantısı
Mete Gürer 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 Fatih Bey, Size MAP'ın yeri konusunda belki yanlış bilgi vermiş olabilirim fakat elimdeki TIS'e göre ekli dosyada IAT ve MAP sensörünün yerini gösteriyor. Bu sensör Emme manifolduna önden bakılınca rahatlıkla görülebiliyor. Sensör bozulmadıysa, belki kablo bağlantılarında bir kısa devre veya ezilme olabilir mi? Tabii bunu bulması ve tespit etmesi zor olabilir ama IAT neden doğru çalışmıyor ? IAT bozuk mu? Öncelikle verilmesi karar diye düşünüyorum. Araç beyni, ECU neden bozulabilir...Bozuk olsada sadece IAT'yi ölçen bölümümü bozulmuş. Diğer bölümleri neden çalışıyor ? Örneğin ateşleme sistemi, immobilizer, motor devir sensörü gibi.. Bu arıza benim aracımda olsaydı enson ECU derdim ben...LPG montajı sırasında bir ihtimal IAT kablolarında kopma ezilme vb gibi bir şey olmuş olabilir mi? Yorum bağlantısı
Melih Uyar 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 2001 modeli ve sonrasında maf sensörünü kaldırdılar sizin araçlarda map sensörü var o da alternatörün altında kalıyor map sensörüde temizlenme ihtiyacı duymaz bu kadar şeyi nerden biliyorsunuz derseniz ben bir servisciyim Yorum bağlantısı
Salim İmamoğlu 2 Mart 2009 Paylaş 2 Mart 2009 Motorun resmini çekip bi koyun sensörleri yazalım size. Yorum bağlantısı
Fatih Sevgi 3 Mart 2009 Yazar Paylaş 3 Mart 2009 2001 modeli ve sonrasında maf sensörünü kaldırdılar sizin araçlarda map sensörü var o da alternatörün altında kalıyor map sensörüde temizlenme ihtiyacı duymaz bu kadar şeyi nerden biliyorsunuz derseniz ben bir servisciyim Melih bey MAP sensörünü değiştirdim ben. Şimdi Düşük IAT devre girişi hatası veriyor. Eğer bende MAF yoksa IAT nin de MAF içinde olmayacağını düşünürsek, Aracımda IAT sensörünün olması gerekiyormu? Yoksa sadece MAP ile ilgili hakikaten beyinde bi sorun olabilirmi, yani Ecuda Mapı kontrol eden ünitelerde sorun olabilirmi? Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 31 Mayıs 2011 Paylaş 31 Mayıs 2011 Çoğu araçta sağ ön direk altındadır.. Yorum bağlantısı
Tahir İlter 31 Mayıs 2011 Paylaş 31 Mayıs 2011 (düzenlendi) Beyin F1 lerde sağ direğin altında.Aracımın ki söküldü ordan biliyorum. 31 Mayıs 2011 tarihinde Tahir ?lter tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 31 Mayıs 2011 Paylaş 31 Mayıs 2011 ön sağ çamurluğu sökülmüş hasarlı bir araç gördüm. hemen çamurluğun arka kısmında direğin altında gördüğüm metal bir kutu vardı. acaba o mudur? eğer öyleyse bu kadar önemli bir parçanın oraya konması doğrusu bana hiçte normal gelmedi.!!! aracın içinde konsolun altına neden monte edilmemiş ki? Vardır bi bildikleri abi.. Yorum bağlantısı
Şahin Sarı 15 Temmuz 2012 Paylaş 15 Temmuz 2012 aynı sorun bende de var. po122 hata kodu veriyor. beyinden diyorlar. siz nasıl çözüm buldunuz ? sonucu yazmamşsınız ? Yorum bağlantısı
Bekir Burak Aydos 27 Temmuz 2014 Paylaş 27 Temmuz 2014 Konu eski ama, benim 2004 collection aracımdada MAF sensörü bulunmuyor hava filtresi civarında. Sanırım dediğiniz gibi manfiold civarında MAP sensörü olsa gerek. MAF hakkında çok detaylı yazılar, videolar vs.. var ancak MAP için aynı şeyleri söyleyemem. MAP sensörü MAF kadar hassas ve bozulan bir parça değil anladığım kadarıyla. Yorum bağlantısı
Recommended Posts