İçeriğe Yönlendir

Frenaj şeklinize g&#246re fren mesafesi (ABS)


Övgü Gürşen

Recommended Posts

Övgü Gürşen
(düzenlendi)

bir süredir aklımdaydı. özellikle düşük süratte frene tam anlamıyla ani basarsanız abs gereğinden önce giriyor ve daha önemlisi fren mesafesi uzuyor. halbuki sert ama soğukkanlı bastığınızda yani tepkisel olarak diplemeden bastığınızda daha abs devreye geç girerek veya gir-çık yaparak duruyor. daha önemlisi mesafe daha kısa. bunu eskişehir yolunda ve objeleri baz alarak test ettim. 60 km/s ile yaklaşık 4-5 metre farketti. daha düşük hızlarda kilit yaptığınızda araç sanki kayıyor ve bir türlü asfaltı tutmuyormuş gibi geliyor bu yüzden.

hoşlanmadım...

yüksek süratte ise test etmedim henüz ama aynıymış gibi geliyor.

görüşleri alayım.

tarihinde Misafir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

abs nin işlevi mesafe kısaltmak değil engelden kaçmaya yardımcı olmak. bence artık abs de yeterli değil. fren destek sistemleride çok büyük iş yapıyor. fren basıncını arttırarak daha iyi frenleme sağlıyor gibi geliyor bana.

kontrolü sizde olmayan araç sizin değildir :)

Yorum bağlantısı
Mert Can Üzger

Birçoğumuzun bildiği bir yanlış var, önce bunu düzeltelim. ABS kesinlikle ama kesinlikle fren mesafesini kısaltmaz, güvenli bir şekilde savrulmadan durmayı sağlar...

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Metreyi nasıl ölçtünüz bilemem ama, pedala kontröllü basarak daha kısa mesafede durursuzunuz bu doğru ama abs nin yararı:

Hızınıza göre, durma mesafenizin de yakınında, 3 yaşındaki çocuk yola atlar ise, durmak değil, etrafından dolanırken de fren pedalı kontrölü beceriniz var ise, F1 pilotu kıvamına gelmişsiniz demektir. Abs bu tip zamanlarda kötü gün dostudur.

Yorum bağlantısı
Barış Günay
Metreyi nasıl ölçtünüz bilemem ama, pedala kontröllü basarak daha kısa mesafede durursuzunuz bu doğru ama abs nin yararı:

Hızınıza göre, durma mesafenizin de yakınında, 3 yaşındaki çocuk yola atlar ise, durmak değil, etrafından dolanırken de fren pedalı kontrölü beceriniz var ise, F1 pilotu kıvamına gelmişsiniz demektir. Abs bu tip zamanlarda kötü gün dostudur.

+32

anket çok hatalı gibi geldi bana..

Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Peki şu sorunun cevabı net mi: Kuru ve düzgün asfaltta araç ABS ile kızaklamadan ya da ABS olmadan kızaklayarak mı daha çabuk durur?

Yorum bağlantısı
Mert Can Üzger
Peki şu sorunun cevabı net mi: Kuru ve düzgün asfaltta araç ABS ile kızaklamadan ya da ABS olmadan kızaklayarak mı daha çabuk durur?

Tabiki ABS ile kızaklamadan daha çabuk durur. Araç kızaklarken direksiyon hakimiyetini kaybettikten sonra bence uzun ya da kısa mesafede durmuş önemi yok. Önemli olan bence kontrollü olarak durmasıdır...

Yorum bağlantısı
Semih Nigri

kızaklama dediğimiz aracın tekerlerinin kitlenip kaymasımıdır?

Yorum bağlantısı
Murat Dere

o değil de ben başlığa takıldım, benim Türkçe takıntım var da... özellikle fransıza kelimelere gıcığım. "frenaj" yerine "frenleme" daha iyi olur gibime geliyor, deyip hızlı adımlarla uzaklaşıyorum. ;)

Yorum bağlantısı
Mert Can Üzger
kızaklama dediğimiz aracın tekerlerinin kitlenip kaymasımıdır?

Evet...

Yorum bağlantısı
Murat Dere
Dur gitmee. Daha garpuz keseceydig ;)

"garpuz mu?" diye soran gözlerle başımı omzumun üstünden çevirip bakıyorum, karpuzu görüyor ve duruyorum. ;)

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Şuan 10'dan fazla ABS markası var ve araclarda kullanılan ABS standart tek marka değil.

ABS'li arac ABS'siz araca göre daha uzun mesafede durur demek bira eksik kalıyor. Hıza göre değişir. Aracın hızı arttıkca tekerleklerin yol tutuşu azalır. ABS'siz aracta yüksek hızlarda firenleme yapıldığında tekerleklerin yere tutunuşu kilitlenme anına kadar maksimumdur ama tekerlekler kilitlendiği an firen mesafesi uzamaya başlar. Arac hızı düştükce yere daha iyi tutunmaya başlayan tekerleklerde firenlemeyi durmaya yakın daha fazla hissedersiniz.

Mesaj biraz uzun olacak ama yazmak istiyorum, umarım sıkıcı olmaz.

Yukarda dediğim gib ABS'siz aracta yüksek hızda tekerleklerin kilitlenme anına gelip kilitlenmek üzere olduğu an ile kilitlendiği andaki yol tutuş farklı olduğundan kilitlendiği an firen mesafesi uzamaya başlar, hız düştükce tutunuşun artışından dolayı firenleme mesafesi hız ile beraber düşmeye başlar.

ABS'li aracta firen mesafesine neden uzun deniliyor?

ABS bildiğimiz gibi tekerlekteki sensörün tekerleğin durduğunu merkeze iletip merkez tarafından firen basıncı düşürülüp tekerleğin tekrar dönmeye başlaması ve sensörün yine merkeze tekerleğin döndüğünü iletiğ tekrar firen basıncı yollanması şeklinde çalışıyor.

ABS'li bir aracta 150 km/sa sürat ile giderken firenleme yaptığımızda tekerlek dönme hızı sıfıra düşüyor, sensör merkeze tekerlek durdu, firen basıncını düşür diyor ve düşen firen basıncı ile tekerlek yerden tahrik alarak hızlanmaya başlıyor. Yine aynı sensör tekerlek hızlanıyor firen basıncı yolla diyor. Önemli olan nokta şurası, tekerlek hızlanıyor ama arac 150 km hızda ise tekerlek o hıza ulaşamadan ABS tekrar devreye giriyor. Dolayısıyla arac 150 km hızla gidiyorsa tekerlekler daha düşük hızla dönüyor ve en iyi ve kontrollü şekilde firenleme yapılıp tekerlerin yere en iyi şekilde tutunması sağlanıp firen mesafesi kısalıyor.

Firenleme devam ediyor olarak düşünelim ve aracın hızı 40 km/sa sürate düştü, ABS hala devrede ve sensör tekerlek kilitlendini merkeze bildiriyor ve firen basıncı düşürülüyor. Hız düşük, tekerler yere iyi tutunuyor, firen basıncıda düşük, işte böylece tekerlek aracın 40 km/sa süratine ulaşabiliyor. işte o arada boşluk oluşup firen mesafesi uzayabiliyor. Çok daha seri bir sistem ile tekerlek hız arac hızından devamlı düşük tutulabilirse ABS'li arac kesinlikle ABS'siz aractan kısa mesafede durur.

Buzlu karlı yollardan ABS'li arac kesinlikle ihtimalsiz ABS'siz araca göre çok daha kısa mesafede ve kontrollü duruyor. Neden? Kilitlenen tekerlekteki firen basıncı ABS tarafından düşürülüyor ama tekerlek yere iyi tutunamadığı için yerden buzdan iyi tahrik alamıyor ve tekerlek arac hızına kadar hızlanamıyor.

Bir araca B marka ABS takalım, ABS'siz olan araca göre daha uzun mesafede durabilir, ama A marka ABS takalım, ABS'siz araca göre çok daha kısa mesafede durabilir. Her hızda en iyi görev yapan ABS ABS'dir.

Marka kalitesi ön plana çıkıyor. Bugün ABS ile 36 metrede duran arac var, yine aynı sınıfta ABS'siz farklı bir marka 45 metrede duruyor.

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Benim bu konuda bildiklerim şöyle.Abs li bir araç abs olmayan bir araca göre yol şartları ve buna benzer vs şartlar eşitse daha uzun mesafede duracaktır.Abs nin mantığı hiç bir zaman kısa mesafede durmak değil engelden kaçmaya yönelik geliştirilmiş bir sistemdir.Lastiklerin kızaklamasını önler.Ancak bu da fren mesafesini uzatır.Ancak şu varki ABS+EBD ile donatılmış bir araçta durum farklıdır.Bu araçlar Sadece ABS olan araçlardan daha kısa mesafede durmaktadır.

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran
Bu cümleye katılmıyorum. Aynı şartlar altında, normalde kızaklayarak duran bir aracın ABS tarafından kızaklamasının önlenmesi, durma mesafesini kısaltır.

Sefa abi bunu ben değil Ankarada katılmış olduğumuz Güvenli Sürüşte eğitmenimizde söyledi.89 model bir şahinin 99 model abs li bir araçtan daha kısa mesafede duracağını net olarak söyledi.Zaten eğitmenimiz CUB daha iyi anlatır kendi alanında önemli başarıları olan birisiydi.ABS hiç bir zaman daha kısa mesafede durmaya olanak sağlamaz dedi.ABS ve airbaglarinize güvenmeyin dedi.Airbaglarinde ciddi anlamda açıldıklarında insana zarar veren yönlerinide anlattı..Hatta bazı durumlarda açılmaması daha iyi demişti.

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz
Peki şu sorunun cevabı net mi: Kuru ve düzgün asfaltta araç ABS ile kızaklamadan ya da ABS olmadan kızaklayarak mı daha çabuk durur?

ABS olmadan kızaklayarak durmak en kısa fren mesafesidir fakat ABS li araç daha uzun duracak diye bir kaide yok.

Yorum bağlantısı
Semih Nigri

konuyla ilgili olduğu için buraya yazayım..

benimde son 2 haftadır frenle ilgili kafama takılan bi problem var

frene bastığımda eskisi gibi güven vermiyor sanki.. bi sertleşme hissediyorum.. durmak için eskisinden daha fazla sert basmak zorunda kalıyorum sanki.. birde belli bi hızdan frene basıp biraz yüklendiğimde sanki fren titriyor gibi oluyor.. hatta bazen yumuşaklığı bırakın fren bi demire sürtüyormuş gibi bişy oluyor..

ne olabilir acaba?

ön fren balatalar daha yeni.. değişmesine gerekte yok...

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz
konuyla ilgili olduğu için buraya yazayım..

benimde son 2 haftadır frenle ilgili kafama takılan bi problem var

frene bastığımda eskisi gibi güven vermiyor sanki.. bi sertleşme hissediyorum.. durmak için eskisinden daha fazla sert basmak zorunda kalıyorum sanki.. birde belli bi hızdan frene basıp biraz yüklendiğimde sanki fren titriyor gibi oluyor.. hatta bazen yumuşaklığı bırakın fren bi demire sürtüyormuş gibi bişy oluyor..

ne olabilir acaba?

ön fren balatalar daha yeni.. değişmesine gerekte yok...

O sürtme abs nin sesi olmasın.

Yorum bağlantısı
Semih Nigri
O sürtme abs nin sesi olmasın.

değil. ABS devreye girecek kadar sert fren yapmıyorum...

frene bastığımda sanki demirin üzerine basıyomuşum gibi hissediyorum.. bunun oluş şekilde şöyle.. seyir halindeyken normalin biraz daha üstünde yavaşça sert frene basılı tuttuğumda frende titreme ve bazende fren takılıyormuş gibi demire sürtüyormuş gibi oluyor

Yorum bağlantısı
Övgü Gürşen
değil. ABS devreye girecek kadar sert fren yapmıyorum...

frene bastığımda sanki demirin üzerine basıyomuşum gibi hissediyorum.. bunun oluş şekilde şöyle.. seyir halindeyken normalin biraz daha üstünde yavaşça sert frene basılı tuttuğumda frende titreme ve bazende fren takılıyormuş gibi demire sürtüyormuş gibi oluyor

titreme yamulmuş diskten kaynaklanır genelde. değişmesi gerekir. eğer belli bir süre kullanımdan sonra oluyorsa, hidrolikte nem ya da hava vardır diye tahmin ediyorum. sürtünme sesi kalitesiz balatada da çok olur.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

ABS'li bir aracta firen basıncı 130 bar'ın üzerine çıkabiliyor. Abs'nin hemen devreye girdiği buzlu zeminde veya yağmurun yeni yağmaya başladığı asfaltta firen pedalına azda bassanız üst noktalarda bir yere dayanmış gibi sertleşir. Kuru temiz asfatta ise pek sertleşme yapmaz, yapsa bile firen pedalına çok ani bastığınızda yapar, normaldir.

Firen pedalına yavaş yavaş bastığınızda arac daha kısa mesafede durabilir. ABS'nin yanındaki EBD(elektronik firen gücü dağıtıcı) daha iyi kontrol eder. Kilitlenmeyen tekerleklerin yere daha iyi tutunduğunu anlayarak o tekere daha fazla firen basıncı yollar.

Firene çok ani bastığınızda önce ABS devreye girer, sonra EBD ile beraber çalışmaya başlar.

EBD hem firenleme, hemde aynı zamanda manevra yapma durumlarında çok işe yarar. Arabanın manevra sırasında üzerine yattığı tekerler üzerinde fazla yük olduğundan yere daha iyi tutunur, kilitlenemeyen tekerleklere EBD daha fazla firen basıncı yollar ve firenleme mesafesi kısaldıkca kısalır.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Frenleme anında aracta öne yığılma olur, dengesiz bir durumda olan firen gücünü EBD tekerleklerdeki sensörlerden gelen hız verilerine göre dengeler. firenleme mesafesi %10-20 arasında düşer.

Bu testte ABS'siz arac ABS araca göre neredeyse 2 kat daha fazla mesafede duruyor.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

gereğinden fazla 0,1 barlık lastik basıncı bile mesafeyi uzatıyor bu gün test ettim onayladım. elektronik ve mekanik tüm destekler en iyi frenleme için var. peki abs ebd den başka hangi fren destek sistemleri var? sanırım yeni araçlarda fren basıncını arttıran bir sistem daha var reno afu diyordu galiba

Yorum bağlantısı
Övgü Gürşen

konu dağılmadan şunu sorayım. brembo disk ve balataya ne dersiniz? daha büyük diskler daha iyi fren mesafesi anlamına gelir mi? ya da kilitlenme riski azalırsa otomatikman abs daha mı geç devreye girer?

Yorum bağlantısı
Tamer Topaç
gereğinden fazla 0,1 barlık lastik basıncı bile mesafeyi uzatıyor bu gün test ettim onayladım. elektronik ve mekanik tüm destekler en iyi frenleme için var. peki abs ebd den başka hangi fren destek sistemleri var? sanırım yeni araçlarda fren basıncını arttıran bir sistem daha var reno afu diyordu galiba

Firen destek sistemi var ilk aklıma gelen bu oldu BAS (Brake Asist Systems).Ani frenlemelerde pedala çok fazla yüklenemediğinizde size yardımcı olan bir sistem.

konu dağılmadan şunu sorayım. brembo disk ve balataya ne dersiniz? daha büyük diskler daha iyi fren mesafesi anlamına gelir mi? ya da kilitlenme riski azalırsa otomatikman abs daha mı geç devreye girer?

Daha büyük disk ve balata daha fazla soğutma sağlayacağından ve soğuk olan balata ve disk daha kısa mesafede durma sağlayacaktır.Araç testlerinde, peşi peşine birden falza sert firenaj yapılır ilk yapılan firenaj ile ardından yapılan frenajlarda fren mesafesi artar 40m. 40,5m. 41m. 42m. gibi.Fren disklerinin soğutma sistemi ve çap büyüklüğünün artması fren mesafesini azaltır.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...