İçeriğe Yönlendir

Esp sorunu


Tolga Karakan

Recommended Posts

Tolga Karakan

kullandığım 2001 model focus ghia otomatik vites arabamda son 2 aydır esp lambası aralıklı olarak yanıp sönüyordu. aslında sorun araba oto kuaföre girdikten sonra oldu. son zamanlarda ise ışık sürekli yanıyor yani esp devre dışı kaldı.

aracı bir servise götürdüm ve bana 3000 tl gibi bir maliyet çıkardılar. bilgisayar testinde yanal ivme algılayıcı hatası diye bir hata verdi. bende tabi yaptırmadım sonra arabanın motor kısmındaki fişleri söküp pas sökücü ile temizledim ancak düzelme olmadı. ankara şaşmaz oto sanyiye götürdüm ancak oradaki ustalar esp modülü ve yanal hız sensörlerinin arabanın neresinde olduğunu bilmediklerini söylediler bu yüzdende arabaya müdahale edemedim

konu hakkında bilgisi olan varsa yardımlarınızı bekliyorum

Yorum bağlantısı
Tolga Karakan
bu arıza bazen direksiyon adaptasyonuyla giderilebiliyor.

işne yarayacaklar için focus elektrik şeması

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Erkan Kıyak
(düzenlendi)

Benim aracımda da ortalam her 50 km de bir ESP hata veriyor ve ışığı yanıyor fakat aracı tekrar stop edip çalıştırdığımda esp ışığı sönüyor ve normal olarak çalışmasına devam ediyor, bu arıza sadece uzun yolda oluyor, şehir içinde hiç karşılaşmadım. Dün servise gittim ve aracı bilgisayara bağladılar, bilgisayar şöyle bi hata gösterdi; "Araç düz gitmesine rağmen direksiyon dönüş açısı sensörü 1. ve 2. yöne 15 derecelik hata algıladı" (tam hatırlamıyorum cümle birebir aynı değil fakat buna çok yakın biş hataydı yazan) Usta direksiyonun altında bulunan sensöre baktı, sensörde herhangi bir oynama veya başka bi problem görünmüyor, bu sensörün içinde direksiyon dönüş açısını algılayan taraklar var dedi onlar bozulmuş olabilir ve sensör değişmeli dedi, sensörde tek başına satılmıyormuş sanırım ve direksiyon sistemi ile komple satılıyormuş. Gelelim tespit ve sorularıma;

1. Tespit: Şöyle bir durum var, araç hızlandıkça (özellikle 120 km ile giderken) direksiyonda titreme hissediyorum, ayağımı gazdan çektiğim anda titreme kesiliyor, forumda bununla ilgili birçok konuyu okudum ve akslardan olabileceğini düşünüyorum (özellikle de aks kafalarından), çünkü araç durur halde deviri arttırdığımda hiçbir titreme yok ve motor kulaklarından değildir diye düşünüyorum.

2. Tespit: Ayrıca sanki direksiyonda hafif boşluk var gibi. Sanki aynen yukarıda bilgisayar hatasındaki gibi 10-15 derecelik bi boşluk gibi.

1. Soru: Aksların bozulması veya ön takımda bulunan herhangi bir problem direksiyonda boşluk oluşmasına sebep olur mu?

2. Soru: Oluşan bu boşluk sonucu direksiyon dönüş açısı sensörünün hata vermesi normal midir?

3. Soru: Kışlık tekerlekleri 1 ay kadar önce taktırmıştım, balans ayarı yapılmıştı (rot ayarı en son 15 ay önce yapıldı, bi de buraların yolları berbat) Bu titremenin ve direksiyon boşluğunun balans ve rot ayarı ile bi ilgisi olabilir mi?

4. Soru: Direksiyon boşluğu ile ilgili fikir ve önerileriniz nelerdir? (Hatanın bu direksiyon boşluğundan kaynaklandığını, burdaki ustanın aksine direksiyon dönüş açısı sensörünün görevini düzgün yaptığını düşünüyorum, bozuk olsa ESP ışığı, aracı stop edip tekrar çalıştırdığımda yakması gerekir diye düşnüyorum)

5. Soru: Son olarak özellikle Yaşar ustam soru sana, yukarıda "bu arıza bazen direksiyon adaptasyonuyla giderilebiliyor." demişssin, bu benim aracım için de geçerli mi, eğer öyleyse direksiyon adaptasyou nasıl yapılır, kim yapar?

tarihinde Erkan K?yak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

direksiyon kutusundaki boşluk yüzünden sapma olabilir bence. ama araç 10 derece sapma algılıyorsa aracın bir yöne çekmesi gerkmez mi. rot ayarına baktılar mı?

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
(düzenlendi)
direksiyon kutusundaki boşluk yüzünden sapma olabilir bence. ama araç 10 derece sapma algılıyorsa aracın bir yöne çekmesi gerkmez mi. rot ayarına baktılar mı?

Araçta bir yöne çekme yok gibi, bana sensör bozuk dedikleri için bu titreme olayından bahsetmemiştim, sonradan aklıma geldi bu titreme olayı ve bugünde direksiyonu iyice kontrol edeyim dedim, biraz boşluk var gibi geldi bana, ama direksiyonda herhangi bir ses yok, rot ayarına da baktırmadım, forumda birkaç yerde okumuştum, boşluk direksiyon kutusundan kaynaklı ise tamiri mümkün değilmiş sanırım, bu ne kadar doğru? Sanırım Çağlar abi direksiyon boşluğunun tamir edilemeyeceğini yazmıştı bi yerde. Peki akslarda olan bi problem direksiyonda boşluğa neden olur mu? Ya da direksiyonda boşluğun oluşmasının sebepleri direksiyon kutusundan başka birşey olur mu?

tarihinde Erkan K?yak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

kutunun tamir takımı gibi bir şeyi var sanırım torna felan olup düzeltiyorlar. bazısı kutunun üstünde bir vida ile o boşluğu alıyoruz da diyor ama direksiyonda kasma yapabiliyormuş.Herkese elletmemek lazım. araç sabitken direksiyonu çevirince boşluğu hissedebiliyor musunz.? Boşluğu kutu yapıyor diye biliyorum ama rot ayarı düzgün yapılmayınca direksiyon yamuk duruyor yani tam ortalamak gerekiyor rot ayarı yaprken.

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
(düzenlendi)
kutunun tamir takımı gibi bir şeyi var sanırım torna felan olup düzeltiyorlar. bazısı kutunun üstünde bir vida ile o boşluğu alıyoruz da diyor ama direksiyonda kasma yapabiliyormuş.Herkese elletmemek lazım. araç sabitken direksiyonu çevirince boşluğu hissedebiliyor musunz.? Boşluğu kutu yapıyor diye biliyorum ama rot ayarı düzgün yapılmayınca direksiyon yamuk duruyor yani tam ortalamak gerekiyor rot ayarı yaprken.

Bugün bi bakayım dedim ama araç yürür halde baktım hep, şimdi inip bakacağım bi de sabitken bakayım, durumu yazarım, inşallah çok masraf çıkarmaz..

tarihinde Erkan K?yak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Direksiyonda boşluk varsa benim Kocaelinde aldığım fiyatlar torna ve sökme takma ( torna için bu işi yapan bir yer varmış adapazarında oraya yolluyacaklar) 300-350 direksiyon kutusunun yenisi için ise 1500-2000 gibi dediler tabi kesin fiyatı servisten iyice sormak lazım dışarda da biraz daha uyguna bulabiliyoruz.

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
(düzenlendi)

Üşenmedim indim tekrar aracı kontrol ettim, araç durur haldeyken direksiyonu çevirmeye başladığım andan itibaren tekerlekler dönmeye başlıyor, fakat sanki araç yürür haldeyken direksiyonda hafif bir boşluk varmış gibi geldi bana, belki de bana öyle gelmiştir, sanki aracın hızı arttıkça bu boşluk artıyormuş gibi hissettim, araç düz yolda direksiyonu bırakınca hafifçe sola çekiyor ve yine hız arttıkça özellike 90 kmden sonra ve 120 kmde bariz bir şekilde titreme hissediliyor, gazdan ayağımı keser kesmez titreme kesiliyor, acaba akslarda oluşan bi problem titreme ve dolayısıyla direksiyonda araç yürür haldeyken ESP ışığını yaktıracak bir boşluğa sebep olur mu? Benim tahminim bu yönde, sizlerin de fikirlerinizi öğrenmek isterim..

tarihinde Erkan K?yak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

bence araç çekme yaptığı için sensör hata veriyor. akstaki olası boşluk bunu yaparmı onu bilmiyorum titreşimde aks sorunu gibi. bu arada TIS ta esp li F I iki ye ayrılmış 2002 in 3, ayına ayına kadar olanlar ve sonra olanlar şeklinde. 2002 ''The steering wheel rotation sensor and the clockspring cannot be separated.'' diyor yani ''Direksiyon döndürme sensörü ve clockspring ayrılamazlar''.

ama diğerinde sensör değişimi olabiliyor galiba. yani sizin aracınızda sensör sorunu varsa clockspring komple değişiyor

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
bence araç çekme yaptığı için sensör hata veriyor. akstaki olası boşluk bunu yaparmı onu bilmiyorum titreşimde aks sorunu gibi. bu arada TIS ta esp li F I iki ye ayrılmış 2002 in 3, ayına ayına kadar olanlar ve sonra olanlar şeklinde. 2002 öncesinde direksiyonda sensör yok gibi anladım ben. ;)

yok tam tersi, 2002 öncesinde sensör var, 2002 sonrasında sensör direksiyon kutusunun içerisin mi yerleştirilmiş neymiş, öyle bişey diyordu galiba TIS.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

çevirme hatası yaptık o zaman ;) o iyi haber de o sensörde sorun varsa parça Türkiyede var mı?

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
(düzenlendi)
çevirme hatası yaptık o zaman ;) o iyi haber de o sensörde sorun varsa parça Türkiyede var mı?

Bunun cevabını şimdiye kadar aradığım hiçbir servis veremedi, otosana sormamız lazım dediler, hatta aradığım her servise bu sensörün fotoğrafını göndermek zorunda kaldım ne olduğunu anlamaları için, şimdiye kadar hiç bu parçadan istememişler, bazı servisler de tek olarak satılmıyor, komple satılıyor falan dediler, sensörde sorun varsa işimiz zor, direksiyon kutusunda sorun varsa da zor gibi, en kolayı aks ve rot ayarı sorunu, umarım sorun bu ikisinden biridir, sensörde sorun olsa her zaman ESP ışığını yakar diye düşünüyorum..

tarihinde Erkan K?yak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
1. Soru: Aksların bozulması veya ön takımda bulunan herhangi bir problem direksiyonda boşluk oluşmasına sebep olur mu?

2. Soru: Oluşan bu boşluk sonucu direksiyon dönüş açısı sensörünün hata vermesi normal midir?

3. Soru: Kışlık tekerlekleri 1 ay kadar önce taktırmıştım, balans ayarı yapılmıştı (rot ayarı en son 15 ay önce yapıldı, bi de buraların yolları berbat) Bu titremenin ve direksiyon boşluğunun balans ve rot ayarı ile bi ilgisi olabilir mi?

4. Soru: Direksiyon boşluğu ile ilgili fikir ve önerileriniz nelerdir? (Hatanın bu direksiyon boşluğundan kaynaklandığını, burdaki ustanın aksine direksiyon dönüş açısı sensörünün görevini düzgün yaptığını düşünüyorum, bozuk olsa ESP ışığı, aracı stop edip tekrar çalıştırdığımda yakması gerekir diye düşnüyorum)

5. Soru: Son olarak özellikle Yaşar ustam soru sana, yukarıda "bu arıza bazen direksiyon adaptasyonuyla giderilebiliyor." demişssin, bu benim aracım için de geçerli mi, eğer öyleyse direksiyon adaptasyou nasıl yapılır, kim yapar?

1- Aks sorununun tespiti kolaydır.. Çok uzun süre bu titreşim ile kullanılırsa belki bozabilir ama.. Direk aks kutuyu bozmuş demek zor bence..

2- Esp sistemi hakkında çok fazla bilgim yok.. Ancak sistemin çalışma mantığını düşündüğümde, 15 derecelik bir boşluğun esp sisteminde hata olarak algılanması bana mantıklı geliyor.. Çünkü 120 km hızla giderken, aracı hafif sola çekmek için siz neredeyse 45 derece dönecek kadar direksiyon çeviriyorsunuz...

3- Rot ayarı özellikle kötü şartlarda kullanılan araçlar için en geç 6 ayda bir yapılmalıdır.. Titremeyi dinlemek lazın hissetmek lazım... balans da benzer titremeyi yapar ancak.. Balans gazı bırakınca kesilmez.. titreme gaza yüklenildiği zaman geliyor ise, muhtemelen akstır yada başka bişeydir ama balans değildir..

4- Direksiyonunda boşluk olan focus görmedim hiç.. Önce bu bir boşlukmudur onu anlamak lazım bence... Arıza lambasının şehir içinde yanmıyor olmasının sebebi, yeterli hıza ulaşamıyor olmanızdır belki de.. Yada elektronik bir arıza vardır ve sistem ara ara devreyi denetlemektedir diye tahmin ediyorum...

5- Yaşar, Osman görev başına ;)

Yorum bağlantısı
Osman Dumanlı

Direksiyon açı sensörü cihazla kalibre edilirken zaten bir problem varsa ortaya çıkar..Daha önceleri ön takım ve traverste yapılan işlemler için direksiyon mafsalı sökülü iken kaçırılan turlar,kontak açma esnasında kalibrasyonun bozulmasına neden oluyor..Bu nedenle yüksek hızlarda seyrederken hafif bir sapma,45 derece çevriliyormuş gibi,aksi istikamete de yanal ivme algılanıp hiç açı kaydedilmediği için sürate göre bu dönüşler uyum sağlamadığından, arıza kaydediliyor.. Ön düzende bulunan hiç bir parça açı sensörünün arızalanmasına sebep vermez,temas yalnızca direksiyon kolonunladır..

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
(düzenlendi)
Direksiyon açı sensörü cihazla kalibre edilirken zaten bir problem varsa ortaya çıkar..Daha önceleri ön takım ve traverste yapılan işlemler için direksiyon mafsalı sökülü iken kaçırılan turlar,kontak açma esnasında kalibrasyonun bozulmasına neden oluyor..Bu nedenle yüksek hızlarda seyrederken hafif bir sapma,45 derece çevriliyormuş gibi,aksi istikamete de yanal ivme algılanıp hiç açı kaydedilmediği için sürate göre bu dönüşler uyum sağlamadığından, arıza kaydediliyor.. Ön düzende bulunan hiç bir parça açı sensörünün arızalanmasına sebep vermez,temas yalnızca direksiyon kolonunladır..

Yani bu titreme ve rot ayarı gibi sorunlar halledildikten sonra sireksiyon açı sensörü cihazla tekrar kalibre edilirse sorun cözülebilir mi? Yarın rot ayarı yaptırıp, direksiyon açı sensörünü kalibre ettirmeyi düşünüyorum. Neyle kalibre edilecek bu sensör, servislerdeki IDS cihazı ile mi? Burdaki usta daha önceden hiç yapmamış galiba, bu konuda yardımcı olabilir misiniz lütfen?

tarihinde Erkan K?yak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Fazlaca masraflı ve boncuk detaylara girmeden önce,

1. Aracınızın fren hidroliğini, doğru hidrolik yağı !! ile serviste Ids ten hava aldırma yöntemi ile ! değiştirin

2. Ids ile yol testine çıkarak 4 tekerlekten gelen hız sinyalleri tam ve aynı mı baktırın

Hala işe yaramadı ise sonrasına bakarız.

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
Fazlaca masraflı ve boncuk detaylara girmeden önce,

1. Aracınızın fren hidroliğini, doğru hidrolik yağı !! ile serviste Ids ten hava aldırma yöntemi ile ! değiştirin

2. Ids ile yol testine çıkarak 4 tekerlekten gelen hız sinyalleri tam ve aynı mı baktırın

Hala işe yaramadı ise sonrasına bakarız.

Fren hidroliği mi yoksa direksiyon hidroliği mi? Sıkıntı direksiyondaki dönüş açı sensörüyle ilgili gibi görünüyor.

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak

Arkadaşlar bugün aracı servise götürdüm, rot ayarı yaptılar sadece ve esp ışığı problemi çözüldü, iki-üç gündür 15 km bir ışık yanırordu, bugün usta kontrol etti ve test sürüşünde direksiyon eğri rot ayarın bozuk ama boşluk yok dedi, yapılan rot ayarından sonra esp ışığı bir daha yanmadı, yaklaşık 120 km yol yaptım ve ışık yanmadı. Aracın rotu bozukken araç düz giderken direksiyon hafif sağa doğru bakıyordu ve sonuç olarak direksiyon mili hafif bir açı ile sağa dönüktü, dolayısıyla bu mil üzerinde bulunan sensör araç düz gitmesine rağmen belli bir açı kaydediyordu, bu kaydedilen açı düşük kmlerde problem çıkarmazken yüksek kmlerde yanal ivme sensöründen alınan bilgilerle (yani yanal ivme sensörüne göre araç düz gidiyordu fakat direksiyon dönüş sensörüne göre aracın direksiyonu çevrilmiş gibi görünüyordu) direksiyon dönüş sensöründen gelen bilgilerin karşılaştırılması sonucu tutarsızlık oluşuyordu ve sistem kendini iptal ediyordu, rot ayarı yapıldıktan sonra bu iki sensör kardeş kardeş anlaşmaya başlayarak bir daha arıza ışığı yakmadı diye düşünüyorum ben, siz ne dersiniz bu tezim konusunda?

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...