İçeriğe Yönlendir

Araç Hareket Halinde Iken Boşa Alma


Lemi Sam

Recommended Posts

Lemi Sam

Bir yakınım derki

"araba kullanırken yakıy tüketimini azaltmak için hafif eğimli yollarda vitesi boşa takıyorum ve faydalı oluyor"

arabası benzinli

bu gercekten dogru mudur?

dizel araclarda da mesela ghia tdci motorlarda bunu yapmanın sakıncası var mıdır?

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Yeni nesil dizel yada benzinli araçlarda cutoff (yakıt kapama ) özelliği var.motor gaz padalına uygulanan miktardan fazla dönüş sağlar ise yakıt sistemini komple kapatıyor. (nasıl olsa gaz vermeden araç gidiyor niye yakıt göndereyimki ) diyor.

Ayrıca vites boşta iken duruş mesafesi uzun olur.Işıklara veya yavaşlayan trafiğe yaklaşırken boşa atmak fazladan fren balatası bitirmek demek.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)
Yeni nesil dizel yada benzinli araçlarda cutoff (yakıt kapama ) özelliği var.motor gaz padalına uygulanan miktardan fazla dönüş sağlar ise yakıt sistemini komple kapatıyor. (nasıl olsa gaz vermeden araç gidiyor niye yakıt göndereyimki ) diyor.

Ayrıca vites boşta iken duruş mesafesi uzun olur.Işıklara veya yavaşlayan trafiğe yaklaşırken boşa atmak fazladan fren balatası bitirmek demek.

Yanlış. Frene basmayacaksınız ki....

İlk bölüm de yanlış. Boşta araba yavaşlamaz. Viteste ise yavaşlar. Eğer rampa yokuş aşağı tatlı ise viteste gidemezsiniz. Boşta ise gidersiniz.

Arabanızın stop etme tehlikesi ihtimali yoksa boşa alabilirsiniz ama çok da uzatmayın yağ basıncı düşebilir motor çok soğuyabilir. Sonra aniden bastırınca belki turbo bunu sevmeyebilir ama bu son dediğim biraz spekülasyon. Belki hiçbirşey olmuyordur, ya da farkedilmeyecek düzeydedir.

Ciddi yokuş varsa zaten vitese mecburen atacaksınız, onun tartışması bile olmaz.

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Yanlış. Frene basmayacaksınız ki....

İlk bölüm de yanlış. Boşta araba yavaşlamaz. Viteste ise yavaşlar. Eğer rampa yokuş aşağı tatlı ise viteste gidemezsiniz. Boşta ise gidersiniz.

Arabanızın stop etme tehlikesi ihtimali yoksa boşa alabilirsiniz ama çok da uzatmayın yağ basıncı düşebilir motor çok soğuyabilir. Sonra aniden bastırınca belki turbo bunu sevmeyebilir ama bu son dediğim biraz spekülasyon. Belki hiçbirşey olmuyordur, ya da farkedilmeyecek düzeydedir.

Ciddi yokuş varsa zaten vitese mecburen atacaksınız, onun tartışması bile olmaz.

Düzde boşta giderken araç nasıl yavaşlamaz?

Motoru soğutacak kadar uzun rampa bulsam kesinlikle boşa alır giderim :)

Yorum bağlantısı
Salim İmamoğlu

Onu bunu bilmem sizler benden daha ehilsiniz araç kullanmada :bambam2: Ama Ford eğitimde derki;Motor freni esnasında ayak gaz pedalından çekildiğinde PCM Gaz kelebeği konumu algılayıcısı sinyalinden motorun rölanti durumunu tespit eder.

PCM Modülü, krank mili konumu algılayıcısından gelen sinyale bakar.

Motor devri 2000 d/dk nın üzerindeyse enjektörler kısa bir müddet kapatılır

Yorum bağlantısı
Uğraş Özyurt

Dizelde boşta gitmek pek tavsiye edilen bir durum değil,benzinli için yazdınız herhalde ama, dizelde sıkışık trafikte bile yokuş aşağı bire atıp rolanti devrinde gidiyorum ben,peki bu doğrumudur:)

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
(düzenlendi)
kırmızı ışığa gelince aracı boşa al rölantide dahi baskı balatayı bitirir dedi doğrumudur?

debriyaj basılı halde viteste kalınca baskı yayını yıpratır.

tarihinde Servet Ayd?n tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran
Yol bilgisayarına bakınz. Boşta iken anlık yakıt tüketimi artar. Viteste giderseniz ''0'' da olur. Hiç yakıt almaz. Ben dha önce çok araştırdım internetin her köşesinde ve herkezde böyle diyordu denedim evet haklılar. Ayrıca boşta gitmek sakıncalı diye biliyorum ama ne olduğunu bilmiyorum direksiyonmu kitlenir, frenmi şişer ne olur bilemem. Ben de kafama takılan bir soru sorayım kayınpederim dediki; kırmızı ışığa gelince aracı boşa al rölantide dahi baskı balatayı bitirir dedi doğrumudur?

Zaten ayak debriyaj da beklenmez ki...10 sn bile beklemeniz gerekiyorsa boşa alınmalı.Kırmızı ışıkların ortalama 60 sn olduğunu düşünürsek epey uzun zaman.Zararlı...

Yorum bağlantısı
Cavit Doğan
(düzenlendi)

Yakıt ekonomisi yapalım derken güvenlik tehlikesi oluşur, aracı boşa almak fren sistemi açısından tehlikeli, fren şişer ve istediğiniz gibi durduramazsını aracı can güvenliği yakıt tasarrufundan daha önemlidir..

tarihinde Cavit Do?an tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar

Fren yapma ihtiyacı olmayan durumlarda arasıra boşa alınıp , aracın sağından solundan ne ses geliyor diye bakılabilir. Bunun dışında boşa atmak sağlıksız ve gereksiz. :insaat:

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Arkadaşlar biraz analitik düşünün yahu. Örneklerden hareket etmeyin. Biraz düşünün.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Vitesi boşa alıp debriyajı bıraktığınızda debriyaj yine kavramış olur ve bir sürtünme olmaz. Şanzımandan vites boşta olduğu için tekerleklere hareket iletimi olmaz. Viteste iken boşa aldığınızda kavraşacak iki parcanın şanzıman tarafında olan durur(araba duruyorsa), diğer taraf ise motordan gelen hareketle döner. Debriajı hafif bıraktığınızda sürtünmeyle beraber kavrama başlar ve güç iletimi olduğu için araba gitmeye başlar.

Araba düz ve temiz bir zeminde boşta bile duruyor olsa debriyaja basıp bıraktığınızda arabada hafif bir ileriye doğru gitme istedği olur. Yavaş yavaş basıp çekme şeklinde birkaç kere denediğinizde daha iyi farkedersiniz. Bunun sebebi şanzımanın içindeki yatak ve yağlı yüzeylerin birbirine sürtünmesinden kaynaklanan kuvvettir. Yüzeyler nekadar yağlı olsada yağın viskozitesinden dolayı hafif bir direnc vardır. Bu hareket iletimi debriyajın sürtündüğü anlamına gelmez, karıştırmayalım...

Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar

İllaki etkiler de , bariz balatayı yer demek abartılı olur. Kısa süreli ışıklarda ben de debriyaja basıp bekliyorum , biraz da alışkanlık meselesi.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)
Araba boştayken zaten debriyaja da basılmaz ki.

Pek çok sürücüde gördüğüm bir durum, özellikle de ışıklarda beklerken vitesi boşa almak yerine araç vitesteyken debryajı basılı tutarak bekliyorlar.

Ayhan Bey, teknik olarak güzel açıklamışsınız ama sonuç olarak araç vitesteyken debriyajı basılı tutmak debriyaj balatasının ömrünü etkiler mi?

Dibine kadar basıyorsanız ve ayarları tamsa etkilemez ama bazen bastım sandığınız anda hafif sürtme olabilir. ya da ayak yorulur tam basmamaya başlar kişi bunu farketmez. Koltuk geridedir vs.

Bu nedenle debriyajda beklememek lazım.

Önceki mesajımda düz yolda araba boşta hızlanır demedim. tatlı yokuş aşağı boşta hızlanır ama viteste hızlanmaz dedim. mesela Bolu dağı çıkığı istanbul yönünde tünel çıkışı 90 km ile boşa atın. 15 km araba gider. 5. vitese alın (ya da 6 ne varsa) 15 km gitmez 3 km gider. Bu 3 km de evet yakmaz. Ama geri kalan 12 km de 100/km hesabıyla 2 litre yakar. kabaca 240 gram benzin yakar 15 km de viteste ise.

Boşta ise 0.2 lt / 100 km hesabı ile 30 gram yakar.

Yani boşa alarak 15 km tatlı inişte 240-30 = 210 gram tasarruf edersiniz. O da 80 kuruştur.

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Rıfat Çakar

Mehmet Hocam , sizin yaptığınız hesapta yanlışlık yok. Ancak Bolu çıkışı gibi kaç yol var ?

Evet uzun yolda , tatlı eğimi olan bir yolda boşa alınıp km.lerce gidilebilir. Ancak şahsen ben sıkılırım , uykum gelir. Ama tasarruf sağlarım , sürtünme olmadığından bir zararı olmaz , kolay kolay da fren ihtiyacımız olmayacağından bir sıkıntı çıkmaz.

Yanlız şehir içinde bu şekilde hareket etmek gereksiz olur. Araç boşta iken lambur lumbur ilerliyor ve kontrol güçleşiyor.

Hep yanlış bilinen önce debriyaj sonra fren ( yeni şöförler için :) ) durumu gibi boşa atınca az yakar durumuda yanlıştır. :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Videodaki iddiada (klasik iddia) ANLIK yakıt tüketim göstergesi değerine bakılıyor. Bu bir tasarruf net göstergesi değil. Ayrıca kavram kargaşası oluşturup güvenli olduğu için boşa almayın deniyor. Evet güvenlik bakımından elbette boşa alınmaz. Ancak araba az mı yakar açıklaması yaparken güvenlikten bahsedilmez.

şuraya özetleyeyim:

1- Şehirlerarası yolda hafif iniş çıkışlı yumuşak yerlerdeyseniz (şile yolu, bursa yolu, antalya, ankara ist vs) önünüz açık gibi ve boşa attığınızda araba aşırı hızlanmayacak, ilerde fren yapmak zorunda kalmayacaksanız BOŞA ALIN.

2- Yokuş aşağı araba kontrolsüz hızlanma eğilimi gösteriyor derecede yokuş fazla ise vitese alın. Hala hızlanıyorsa hız limitine gelince vites düşürün. Yine hızlanıyorsa klimayı açın. Yine hızlanıyorsa elektrikli cam rezistansını ve pencereleri açın. (balataları koruma açısından)

3- Şehiriçinde az yakmak boşa alıp almamakla pek ilgili sayılmaz. Ancak ışıklara doğru ilerlerken eğer çok ileride boşluk var ve hızınız 30 km ise boşa almadan debriyajda süzülebilirsiniz. Viteste olduğunuz takdirde aracınız ışıklara varmadan duracaktır ya da vites yüksekte olduğu için vites düşürmeniz gerekecek, laklaklak yapmaya başlayacaktır. Bu noktada EVET debrijaya basıp arabayı süzülecek şekilde kullanın.

4- Emniyet konusu farklıdır. vitesi boşa almayın bu bakımdan.

5- Anlık yakıt harcama göstergeniz bir yolu katederken harcadığınız toplam yakıtı göstermez.

6- Yokuş yukarı bölgelerde hızınızı artırmayın, bilakis hafif hafif hız düşürün, tepeye gelince yeniden hızı artırın aşağı inişte.

Dün benzinli passat aracımla Şile-Gebze arasında 5.3 LT/100 km yaktım averaj. Bu audi şöförü gelsin aynı yolu benimle gitsin. (ben boşa almadım öte yandan, o şekilde daha dikkatli kullansam 5 litrenin altına iner).

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
Araba boştayken zaten debriyaja da basılmaz ki.

Pek çok sürücüde gördüğüm bir durum, özellikle de ışıklarda beklerken vitesi boşa almak yerine araç vitesteyken debryajı basılı tutarak bekliyorlar.

Ayhan Bey, teknik olarak güzel açıklamışsınız ama sonuç olarak araç vitesteyken debriyajı basılı tutmak debriyaj balatasının ömrünü etkiler mi?

Debriyajında sorun yoksa basıp beklersen, baskı balatana hiçbirşey olmaz, bozulacak parça baskı bilyasıdır, debriyaja basılı uzun süre beklenmez, anlık yada en fazla 10sn. kadar bekleyebilirsin, daha uzun sürede ise boşa al, debriyajı bırak.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Bazı şöförler koltuk ayarlı değilse tam basamaz, ya da kötü alışkanlık nedeniyle tam basmaz, o da zararlıdır. Öyle beklememek lazım.

Işık kalkışlarında çoğu vatandaşımız yarıştığı için (aslında sürekli yarışır) debriyajda tutmak belki yarım boy avantaj sağlıyordur.

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Serkan Armahan
Yeni nesil dizel yada benzinli araçlarda cutoff (yakıt kapama ) özelliği var.motor gaz padalına uygulanan miktardan fazla dönüş sağlar ise yakıt sistemini komple kapatıyor. (nasıl olsa gaz vermeden araç gidiyor niye yakıt göndereyimki ) diyor.

yakıt sistemi komple kapansa araç stop eder. ha benim bilmedigim bir elektrik motoru var da o devreye giriyorsa orasını bilemem :)

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

Yokuş inişlerde baktınız arabanız viteste ve hızlanıyor, bu durumu geçelim, (gaz vermezsin zaten) fren yaparsın, vites küçültürsün vs. Bu esnada yeni nesil araçlar sıfır yakıt harcar, yada bazıları çok ama çok az birşey harcar.

Fakat, yokuş iniyorsunuz, araba viteste ama hafif hafif yavaşlıyorsunuz, ne yapılır? BOŞA ALINMAZ, gaza azıcık dokunursunuz arabanın hızını sabitlersiniz, boşa aldığınız an o azıcık gaza dokunuşunuzdan daha fazla yakıt harcar araç, iniş bitince vitese takmak için gaza basıp devri eşitlerken dahada fazla yakıt gider, ayrıca vitese takayım derken debriyaja basarak hem balatanın ömründen çok azda olsa yersiniz, hemde devri çoğu acemi denk getiremeyeceğinden aks' a şanzıman' a vs.

ani yük bindirerek zarar verirsiniz, şaftlı araçta bu zarar dahada büyük olur.

Bu sebeblerle ne olursa olsun araç boşa alınmaz, ancak şehir içinde kırmızı ışık olur çok kısa mesafeler süzülerek gidebilirsiniz. Güvenlik olayını zaten işe katmadım, ona göre de boşa alınmaz zaten.

yakıt sistemi komple kapansa araç stop eder. ha benim bilmedigim bir elektrik motoru var da o devreye giriyorsa orasını bilemem :lol2:

Stop etmez, araç viteste değilmi? Motoru arabanın ivmesi çevirir, bu esnada istersen yakıt deposunu sökebilirsin, araba asla stop edemez. Hatta kontağı kapatsan bile gitmeye devam eder, motor döner ama ateşleme olmadan kompresör görevi yaparak, yani motor freni yapar.

tarihinde Ali Cihangiro?lu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
Motorun sürtünmesi 3000 devirde mi 600 devirde mi fazla?

Elbetteki 3000 devirde daha fazla, neden sordunuz?

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
Mehmet beyin söylemeye çalıştığı olayı şöyle izah edebiliriz. Eğimin açısı aracı ve lastikler vasıtasıyla şanzuman-motoru çevirmeye yetiyorsa viteste inin ama eğimin açısı az ise, sadece aracı ivmelendirip viteste olduğunda motor kompresyonu oluşturamıyorsa boşa alarak inin demeye çalışyor.

Ali bey ise açısı az olan eğimde viteste gidildiğinde fazla gaz vermeye gerek olmadan inileceğini, az miktarda verilen gazın ise rölanti sırasında harcanan yakıttan az olacağını söylemekte. Fakat benim sorum zatan hiç gaz vermeyince araç 800 devirde, az gaz verdiğimizde 1000 devirde olsun(ki viteste olan araç için az bir devir) bu durumda mehmet beyin tezi doğrulanıyor gibi(az yakma konusunda)

Yine olmadı, araç 800-1000 devirde ise, boşada alsanız vitestede olsa aynı yakıtı yakar, hangi viteste olursanız olun, araç rolanti devrine düşene kadar viteste gidebilirsiniz, hiçbirşey olmaz, 4 yada 5. viteste 800 devir ise fazla yavaş olabilir, zaten o devre inecek kadar yavaşlayınca durmuş olursunuz. ayrıca benim viteste inin dediğim hızlar rolantilik hızlar değil 3-4-5. viteslerde gidilen hızlar, araç rolantiye düşecek kadar yavaşlamışsa zaten duracak demektir, boşa alırsınız durur.

800 de rolantide boşta araç 100 km de genelde 2lt. civarında yakar, bunu birkaç aracın yol bilgisayarına bakarak ortalama söyledim, 1000 devirde viteste çok az gazlada aynısını yakar, bu devirlerde viteste gidicem diye inat etmeyeceğimize göre boşa alırız genelde, sonuçta araç bu devirlerde ister boşta ister viteste aynı yakar, farkı anlamanız mümkün değil, cut-off olayı genelde araç viteste devir (Dizel araç için) 1000 lere düşene kadar çalışıyor, bazı araçlarda 1800 lerde olabilir, bu devirlere yaklaşınca az az gaz vermeye başlar, ama çok çok az. O da motorda vuruntu olmasın temposu bozulmasın diye çok az miktarlarda.

tarihinde Ali Cihangiro?lu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...