İçeriğe Yönlendir

Lastik Etiket Bilgileri


İ.Göksel Yaman

Recommended Posts

İ.Göksel Yaman

Yönetmelik gereği 1 Kasım 2012 Tarihi itibari ile Avrupa'da satılan bütün lastik'lerin üzerinde Hayati Önem taşıyan 3 Önemli Madde'yi belli eden etiket satın aldığımız lastiklerin üzerinde bulundurulması zorunludur...

Peki Etiketin üzerinde bulunan maddeler bize ne anlatmak istiyor ?

QpuA5OO.png

Sırası ile ;

Yuvarlanma Direnci (Yakıt Tasarrufu)

Lastik ile yol arasındaki temas ne kadar fazla olursa, yuvarlanma direncide okadar fazla olur.. Ama istenen düşük yuvarlanma direncidir.. Düşük yuvarlanma direncide, lastik daha az enerji harcayarak direnç kuvvetlerine (Sürtünme, yer çekimi, hareketsizlik, Aerodinamik yapı gibi) daha az katkıda bulunur.. Böylelikle yakıt tüketimi ve emisyon azaltılır...

Lastik Yönetmenliği Etiketleme Sisteminde kategoriler A'dan G'ye kadardır.. Her kategori arasındaki yakıt tasarrufu farkı 100km'de 6.6lt. yakıt tüketen bir araç için 100km'de 0.10 lt. ile 0.15lt artış yada azalmaya denk gelir..

A kategorisi en yüksek performans lastiği, G kategorisi ise en düşük performanslı lastiği gösterir..

Islak Zeminde Güvenli Yol Tutuşu (Fren Mesafesi)

Lastiğin aracı ıslak zeminde hızlı bir şekilde durdurma yeteneği ile ilgilidir.. Fren Mesafesi cinsinden ölçülür..

Kategoriler A'dan G'ye kadardır.. Her bir kategori arasındaki fark 80km/h hızla giden bir araç için 3m ile 6m arası Fren Mesafesi artışı yada düşüşüdür..

A ve F kategori arasında 18m.den fazla fren mesafesi farkı bulunmaktadır..

A ketegorisi ıslak zeminde en iyi fren mesafesi sunar..

Lastiğin Gürültü Düzeyi

Lastiğin yol teması ile ortaya çıkan gürültü düzeyidir.. Desibel cinsinden ölçülür..

Ne kadar çok siyah çubuk gözüküyorsa, lastik okadar çok gürültülüdür..

  • Beğen 15
Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Evet artık bunlar zorunlu..Ancak en son lastik aldığımda her lastiğin üstünde yine yoktu.Denk gelene yapıştırmışlar :)

Yorum bağlantısı
Cüneyt Işıkkent

bunlara bakmakta fayda var lastik alırken :)

Yorum bağlantısı
Serhan Gürbüzol

Eyvallah YMN, Güzel paylaşım :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

Evet artık bunlar zorunlu..Ancak en son lastik aldığımda her lastiğin üstünde yine yoktu.Denk gelene yapıştırmışlar :)

Bende şu sıralar Yazlık Lastik lastik bakıyorum Abi aynı durumu bende görüp nedenini söyledim.. Daha önce ellerinde kalan seriler olduğu için durumun böyle olduğunu ifade etti.. Yani 1 Kasım 2012 öncesi üretilen lastiklerde yok..

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Bende şu sıralar Yazlık Lastik lastik bakıyorum Abi aynı durumu bende görüp nedenini söyledim.. Daha önce ellerinde kalan seriler olduğu için durumun böyle olduğunu ifade etti.. Yani 1 Kasım 2012 öncesi üretilen lastiklerde yok..

Olabilir..O zaman şöyle de yapabiliriz..Taze lastik arıyorsak mutlaka bu etiketli olanlara bakmak lazım.Etiketsizler eski :)

Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman

Olabilir..O zaman şöyle de yapabiliriz..Taze lastik arıyorsak mutlaka bu etiketli olanlara bakmak lazım.Etiketsizler eski :)

Aynen öyle Ayhan Abi.. Birde etiketteki seri ile lastiğin serisi tutuyormu bakmak gerekiyor..

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
(düzenlendi)

Kış sezonunun bitmesiyle araçlarımız yazlık modlarına girmeye başladı.Bir çok üyemiz de yeni lastik arayışındalar.Onlara yardımcı olmak adına bu konuyu açıyorum. Kasım 2012'de başlayan lastik etiketleme uygulaması ile lastikler 3 önemli kategoride puanlanarak etiketlenmeye başladı. Bu etiketler beyaz eşyalarda uygulanan etiket sistemi ile aynıdır ve bir lastiğin yakıt tüketim değerini, ıslak zemin frenleme performansını ve gürültü seviyesini göstermektedir.

  1. Yakıt Tüketimi:Her lastik yakıt tüketimine önemli ölçüde etki eder ve bu etki lastiğin yuvarlanma direnci ile doğru orantılıdır. Yuvarlanma direnci ne kadar yüksek ise lastiğin yakıt tüketimine etkisi olumsuz yönde artacaktır. Lastik etiketi üzerinde benzin pompası ile gösterilen değer lastiğin yakıt tüketim değeridir ve aynı beyaz eşyalarda olduğu gibi A ile G arası bir harf ile nitelendirilir. A harfi en iyi değeri, G harfi ise en kötü değeri ifade eder.
  2. Islak Zemin Fren Performansı:Lastik etiketi üzerinde yağmur damlacığı ile gösterilen değer, lastiğin ıslak zemindeki fren mesafesini gösterir. Islak zeminde frenleme performansı A olarak belirtilen bir lastik, G değerli diğer lastiğe göre 18 metre (peş peşe dizilmiş 4 otomobil uzunluğu) ya da hızına bağlı olarak %30 daha önce durur. Lastiklerin ıslak zeminde frenleme performansının belirlenmesi, yine bir takım koşullar aynı tutularak gerçekleştirilir
  3. Gürültü Seviyesi:Lastik etiketi üzerinde hoparlör sembolü ile temsil edilir ve lastiğin yol ile teması sonucu çıkardığı gürültü seviyesini gösterir.Lastik etiketi üzerinde hoparlör sembolü ile temsil edilir ve lastiğin yol ile teması sonucu çıkardığı gürültü seviyesini gösterir.Üç siyah dalga yüksek ses seviyesini ifade eder. Bu kriterler kullanıcılara temel olarak lastik hakkında fikir vermektedir.Bunların haricinde üreticilerin göz önüne aldığı ancak etiketleme olarak gösterilmeyen sayısız kriter mevcuttur.(aşınma , kuru zemin performansı , konfor vs).

Linkte bu değerler ile ilgili güzel bir simülasyon mevcut.İncelemenizi tavsiye ederim.

 

http://www.pirelli.com/tyre/gb/en/car/genericContent/tyre_labels.html

 

Seçimlerimizi yaparken bu temel kriterlerin hepimize fikir vermesi dileğiyle.

tarihinde Çağlar Aymelek tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı

Bence lastiklerin bir de yumuşaklık indeksi olmalı.

Yumuşak-sert lastiği nasıl anlayacağız? Kullanıma, konfora, lastik ömrüne, emniyete doğrudan etkili bir faktör sertlik te.

Yorum bağlantısı

Bence lastiklerin bir de yumuşaklık indeksi olmalı.

Yumuşak-sert lastiği nasıl anlayacağız? Kullanıma, konfora, lastik ömrüne, emniyete doğrudan etkili bir faktör sertlik te.

Yumuşaksa yağmurda kaymaz, daha az ses yapar. Yani yağmur indeksi yüksek, desibeli düşük olna yumuşaktır da diyebiliriz.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...